Safe Motors

Safe zijn gewoon een stelletje criminelen die zelf voor een goede motor nog een schijt prijsje geven en hem dan voor een nieuw prijs weer neerzetten.
Ooit belde ik op om voor een onderdeel te informeren. Na ruim 10 minuten in de wacht te hebben gestaan en niets tussen door meer had gehoord heb ik hem erop geknalt.
Toen ik eens ging kjike voor een div 600 van twee jaar oud die 40.000 had gelopen en als hoer had gefungeert in de verhuur vroegen ze 2500 gulden minder dan een nieuwe.
Inruil kreeg ik hooguit voor mijn vt500 toen 10 jaar oud (1997)1250 gulden terug.
Deze heb ik overigens 2 maanden geleden voor een prijs van 1300EURO(2004) verkocht.
Ik mag graag ff bij safe binnen kijken naar al dat mooi's maar als ik dan weer die occasion prijzen zie loop ik kotsend de winkel uit :r :r :r

Typisch een safe mannetje
 
Jij bent ook zo bot tegen je klanten als consultant? Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. Wat ik wil zeggen is dat een klantvriendelijke verkoper die zijn/haar klanten in hun waarde laat op de lange termijn succesvoller is dan zo'n korte termijn ongeleid projectiel.

Ik snap erg goed dat er winst gemaakt moet worden. Betekent dat dan dat je in de motormarkt die een absolute emotiemarkt is op de door de topicstarter omschreven manier met klanten omgegaan dient te worden? Wat denk je zelf :?


Ik probeer duidelijk te maken dat Of het nou op Safe, motoport, of andere motorzaken gaat ze hebben allemaal dezelfde doelstelling als elke onderneming, dat is geld verdienen.

Hoe je dat moet doen, met een lange termijn visie en klant vriendelijkheid, het behouden van relaties, je verhaal van stroop en emotie, ik ben het helemaal met je eens.

Maar moet ik voor 200 euro stroop smeren om 80 te verdienen en heb ook op lange termijn niet de indicatie dat ik meer als 80 ga verdienen dan wordt er niet gesmeerd, (en dat denkt elke dealert geloof mij)
 
Ik probeer duidelijk te maken dat Of het nou op Safe, motoport, of andere motorzaken gaat ze hebben allemaal dezelfde doelstelling als elke onderneming, dat is geld verdienen.

Hoe je dat moet doen, met een lange termijn visie en klant vriendelijkheid, het behouden van relaties, je verhaal van stroop en emotie, ik ben het helemaal met je eens.

Maar moet ik voor 200 euro stroop smeren om 80 te verdienen en heb ook op lange termijn niet de indicatie dat ik meer als 80 ga verdienen dan wordt er niet gesmeerd, (en dat denkt elke dealert geloof mij)

Stroop smeren niet, wel klantvriendelijk blijven. Uit onderzoek is gebleken dat een klacht van een consument bij 250 mensen terecht komt (je kent het wel, feestjes, meetings, je netwerk) Je vertelt het aan iemand, en die vertelt het weer door.

Een positief verhaal komt slechts bij 10 mensen terecht!

Kijk eens naar deze thread. Hoeveel negatieve aandacht is er al aan Safe motors gegeven? En hoeveel positieve? Hoevel mensen hebben deze thread gelezen? Welk gevoel (emotie markt weet je nog?) houden mensen over aan het lezen van dit topic?

Ook al kun je niet tot een deal komen, gun dit soort klanten dan aan je concurrent en adviseer je klant dan ook daar heen te gaan. Klant houdt het gevoel over van: "OK, geen deal hier, edoch advies om bij dealer b te gaan kijken" Nog bedankt voor de tip meneer de verkoper/mevrouw de verkoopster.

Alles draait imo om aandacht en het liefst positieve. Nadeel van bedrijven als Safe/Motoport (ook de blikkendealers) is dat er te weinig gedaan wordt aan professionele verkooptrainingen die gericht zijn op de branche. En nee, de IVA is geen profi opleiding.
 
Wat voegt je verhaal nu toe, Ik ben van mening dat er een hele hoop goede verkopers zijn in de branche, maar ook een hele hoop slechtse da's altijd zo

Maar ik ben ook van mening dat er een hele hoop vervelende klanten zijn onder motorrijders, (ook een hele hoop goede) maar het is een doelgroep die gewoon erg kritisch is. (en dat mag)

Verder zien de meeste motorrijders hun "dealer" lees motorzaak meer als doel van hun zaterdagse tochtje waar altijd de koffie klaar staat dan als een zakelijke onderneming waar geld moet worden verdient. (ook prima) maar daarbij verliezen een hoop mensen uit het oog dat een dealer niet je vriend is maar je leverancier.

Kijk ik denk dat er niemand is die niet meer wat kan leren dus dat verhaal over opleidingen ben ik helemaal mee eens, maar het is te makelijk om te zeggen dat je altijd klant vriendelijk moet zijn of dat je er altijd meer berijkt, duidelijk is naar mijn mening minstens net zo belangerijk en duidelijk zijn voor mensen is voor veel mensen erg confronteerend.
 
In de branche waar ik in werk is het niet meer dan normaal dat de klant normaal en vriendelijk behandeld wordt.

Simpelweg om dat op die manier het meeste rendement uit die klant wordt gehaald.

Neemt niet weg dat de klant zich ook normaal moet gedragen, het is een wisselwerking.

Over het algemeen komen de irritaties door een gebrekkige of verkeerd begrepen communicatie.

Als je jezelf aangevallen voelt ga je vanzelf in de verdediging. Ook dit heeft een wisselwerking.
 
Ik zal zelf niet zo snel een motor (of koektrommel) inruilen bij een dealer. Als je hem particulier kunt verkopen krijg je er veel meer voor terug. Daarnaast maak je ook de koper van je motor dolblij en vervolgens KUN je, je eigen motor kopen bij een dealer waardoor jij weer dolblij wordt en de dealer natuurlijk ook met de dikke winstmarge die erop zit!

Op deze manier is iedereen blij en voorkom je jezelf een hoop irritaties lijkt mij.



Dus het geld wat een dealer niet wil betalen voor jouw oude motor moet een particulier wel betalen en dan ook nog zonder garantie ?
 
Dus het geld wat een dealer niet wil betalen voor jouw oude motor moet een particulier wel betalen en dan ook nog zonder garantie ?


Ja, volgens mij zet ie de eerste-de-beste kijker een pistool tegen het hoofd en vraagt: wil je 'm nou kopen of niet.
|(

Alles in dit topic draait maar om 1 ding: staat je de (inruil)prijs niet aan dan ga je toch gewoon weer en probeer je 't ergens anders...
 
poeh wat agressief...dat ze daar nooit meer zullen zien (zoutzuur, speer?) of zien ze jou daar dan niet meer :?

Welnee Mystic. Zoals ik al aangaf blijft het voor mij handel. Ik bedoelde dus dat ze MIJ daar niet meer zullen zien. Enneh....ik ben er zelfs niet kwaad over, die dealer neemt z'n eigen beslissingen tenslotte.
Ik ging naar Motoport Wormerveer om een nieuwe Fazer 1000 te kopen (zonder inruil) Ik had m'n oude motor (Fazer 600) daar ook nieuw gekocht. Ik wist al wat ik wilde (kleur etc.) en vraag de verkoper wat voor korting er af ging, omdat ik geen inruil had. Kijkt ie me verbaasd aan en zegt: hoe kom je erbij dat er korting af gaat? Ik herinnerde hem er aan dat hij me bij de koop van m'n Fazer 6 toch ook korting had gegeven (ook zonder inruil) Oh, zegt ie, maar toen heb je al te veel gehad....
Natuurlijk had ik ff iets van: waar sláát dit op? Twee tellen later heb ik 'm verteld dat ik ff bij de concurrent ging kijken en heb 'm vriendelijk gegroet. Hij wilde kennelijk geen motor verkopen en ik wilde me niet laten afzetten....

Bij hem zal ik dus nooit een andere motor meer kopen, daar niet van.
 
Safe zijn gewoon een stelletje criminelen die zelf voor een goede motor nog een schijt prijsje geven en hem dan voor een nieuw prijs weer neerzetten.
.............
Toen ik eens ging kjike voor een div 600 van twee jaar oud die 40.000 had gelopen en als hoer had gefungeert in de verhuur vroegen ze 2500 gulden minder dan een nieuwe.
Inruil kreeg ik hooguit voor mijn vt500 toen 10 jaar oud (1997)1250 gulden terug.
Deze heb ik overigens 2 maanden geleden voor een prijs van 1300EURO(2004) verkocht.

Blijft leujk om die verhalen te lezen, vooral omdat ik het zelf ook heb meegemaakt.

Toch (nog) maar een keer vertellen/typen:

Ga (zomer 2003) voor m'n vriendin kijken naar een andere motor. Een leuke 600 sport/tour om op te stappen.
Prijstechnisch ligt de soes 600f wel mooi. Dus ook ff bij Safe (Almelo) kijken.
Staat daar een mooie gsx600f uit 1998 (5 jaar oud) met 36.000 km op de teller. Kost € 5.650 zonder inruil en niet meer over de prijs te onderhandelen.
Bij Wout Broer (Motoport Hengelo) stond een nieuwe gsx600f (overjarig model) voor € 6.400 inclusief aflevering en kenteken etc. Dus betalen en binnen een week rijden.
Oftewel € 750 afschrijvinf in 5 jaar op die motor bij Safe.

Raar hè dat je zoveel klachten hoort ???

Uiteindelijk een Honda gekocht in Eibergen. Niet te duur. Wel iets boven de particuliere prijs, maar wel met 6 maanden garantie.
 
Gaan we hier nou echt op in omdat Dan the Man een beetje gefrustreerd is over zijn motor verkoop technieken? ;) of wil Dan the Man juist dat alle motor verkopers zou goed om gaan zoals hij altijd deed.
Misschien zou je dan cursussen moeten geven, misschien een idee? ;)

Met andere woorden, ik ( en dat is natuurlijk persoonlijk ) zie het nu van deze topic niet echt in. Als je een probleem hebt met je dealer probeer je dat met hem op te lossen. Of anders ga je naar een andere dealer.
;]

no hard feelings I hope Dan the Man? ( PS; wat maakt jou DE man ;)
 
Gaan we hier nou echt op in omdat Dan the Man een beetje gefrustreerd is over zijn motor verkoop technieken? ;) of wil Dan the Man juist dat alle motor verkopers zou goed om gaan zoals hij altijd deed.
Misschien zou je dan cursussen moeten geven, misschien een idee? ;)

Met andere woorden, ik ( en dat is natuurlijk persoonlijk ) zie het nu van deze topic niet echt in. Als je een probleem hebt met je dealer probeer je dat met hem op te lossen. Of anders ga je naar een andere dealer.
;]

no hard feelings I hope Dan the Man? ( PS; wat maakt jou DE man ;)


Dat moest je maar eens aan mijn vriendin vragen
 
Gaan we hier nou echt op in omdat Dan the Man een beetje gefrustreerd is over zijn motor verkoop technieken? ;) of wil Dan the Man juist dat alle motor verkopers zou goed om gaan zoals hij altijd deed.
Misschien zou je dan cursussen moeten geven, misschien een idee? ;)

Met andere woorden, ik ( en dat is natuurlijk persoonlijk ) zie het nu van deze topic niet echt in. Als je een probleem hebt met je dealer probeer je dat met hem op te lossen. Of anders ga je naar een andere dealer.
;]

no hard feelings I hope Dan the Man? ( PS; wat maakt jou DE man ;)

nee dit is omdat iedereen het herkent bij die :r :r safe
en het rare is als hij die tweedehands fiets verkoopt heeft die verkoper wel ineens emotie.
is een prima fiets hoor meneertje"maar die schade dan"meneer het is geen nieuwe he daar is de prijs ook naar(tuurlijk).
bakkie koffie,wat een leuke kinderen.
 
Wat voegt je verhaal nu toe, Ik ben van mening dat er een hele hoop goede verkopers zijn in de branche, maar ook een hele hoop slechtse da's altijd zo

Maar ik ben ook van mening dat er een hele hoop vervelende klanten zijn onder motorrijders, (ook een hele hoop goede) maar het is een doelgroep die gewoon erg kritisch is. (en dat mag)

Verder zien de meeste motorrijders hun "dealer" lees motorzaak meer als doel van hun zaterdagse tochtje waar altijd de koffie klaar staat dan als een zakelijke onderneming waar geld moet worden verdient. (ook prima) maar daarbij verliezen een hoop mensen uit het oog dat een dealer niet je vriend is maar je leverancier.

Kijk ik denk dat er niemand is die niet meer wat kan leren dus dat verhaal over opleidingen ben ik helemaal mee eens, maar het is te makelijk om te zeggen dat je altijd klant vriendelijk moet zijn of dat je er altijd meer berijkt, duidelijk is naar mijn mening minstens net zo belangerijk en duidelijk zijn voor mensen is voor veel mensen erg confronteerend.

We zijn het wel eens denk ik, we bekijken het vanuit een verschillende invalshoek ;) Juist het grote verschil met de verkoper in een motorzaak en die in een autobedrijf/whay ever voor een bedrijf, is dat zoals je reeds zei, de gemiddelde motorrijder op zaterdag ff een bakkie doet bij zijn dealer.

Daar ligt dan ook de kracht van dat bedrijf en de kansen voor de verkoper. Als je namelijk een goede band opbouwd met je koffieleutende klanten, dan gunnen ze jouw als verkoper ook de handel. Anders niet.

Maar goed, wat het toevoegd is aan jou. Wat wil jij ermee? It's up to you ;) ;)
 
Daar ligt dan ook de kracht van dat bedrijf en de kansen voor de verkoper. Als je namelijk een goede band opbouwd met je koffieleutende klanten, dan gunnen ze jouw als verkoper ook de handel. Anders niet.

Zal vast niet voor iedereen gelden (er zijn personen die hun keuze volledig van de prijs laten afhangen en dat is hun goed recht) maar zelf ben ik het hier volledig mee eens.
 
Zal vast niet voor iedereen gelden (er zijn personen die hun keuze volledig van de prijs laten afhangen en dat is hun goed recht) maar zelf ben ik het hier volledig mee eens.

Ook met de zogenaamde prijskopers (die imho niet bestaan KOM MAAR KOM MAAR KOM MAAR ;) ga je praten over zaken. Probleem is alleen dat verkopers a) niet luisteren en b) aannames maken c) niet de juiste vragen stellen. Ik kan hiermee nog een tijdje doorgaan, maar nu even niet :)

Ik kom zeker 100 dagen vd 240 werkdagen per jaar verkopers tegen in mijn werk. Elke keer is het weer "schrikken" hoe ze omgaan met hun klanten. En ja, ik doe zowel B2B als Retail. (en ja, ook autoverkopers al gehad, die zijn het ergste ;) ) )
 
Ik ben het helemaal eens met lui varken. Ik zit zelf in de verkoop en je moet gewoon ervoor zorgen dat de klant zich tevreden VOELT, ook al draai je hem een poot uit. En dat is nou net wat safe verkeerd doet. Wel een poot uit draaien, maar niet ervoor zorgen dat de klant een goed gevoel heeft. Een klant doorgaat 3 fases:
orientatie, aanschaf en nakijken. Kortom: je wilt iets hebben, je gaat kijken wat precies je wilt en hoeveel je hebt te besteden, je koopt het en achteraf ben je toch nog met je aanschaf bezig, heb ik niet teveel betaald, heb ik het goede gekozen etc. Als je als motorzaak de aankoop er wel door weet te drukken, maar de klant heeft achteraf geen goed gevoel en je gaat daar niet soepel mee om, dan ben je die klant voor de volgende keer kwijt. Dat is sure safe
 
Juist het grote verschil met de verkoper in een motorzaak en die in een autobedrijf/whay ever voor een bedrijf, is dat zoals je reeds zei, de gemiddelde motorrijder op zaterdag ff een bakkie doet bij zijn dealer.

Daar ligt dan ook de kracht van dat bedrijf en de kansen voor de verkoper. Als je namelijk een goede band opbouwd met je koffieleutende klanten, dan gunnen ze jouw als verkoper ook de handel. Anders niet.



We zijn het wel eens alleen die invalshoek hé Ik zeg er lopen een heleboel mensen rond voor wie het nooit goed is ! en een grote club aanvallen kan altijd want iedereen (ook jij en ik) maken wel eens een foutje.

Maar iedereen vergeet dat de klant het ook wel eens te bont maakt en dat wordt steeds niet gezegt, Iemand is boos op die of die omdat hij ergens anders een beter deal krijgt, ik denk dan Nee je hebt het zelf goed gedaan !

En ik kan ook zo een groep mensen opnoemen die het verhaal andersom vertellen
en dat wordt altijd vergeten !
 
Laatst bewerkt:
Opgelicht worden is niet altijd erg.

:? :? :?

Het kan zijn dat je voor je gevoel ergens een goede deal hebt gesloten en dat achteraf blijkt dat je veel te veel hebt betaald. Jaja, het is mij ook wel eens overkomen (gelukkig niet met een (dure) motor) '(

Daar moet je overheen kunnen stappen. Je was in den beginne tevreden, maar uiteindelijk toch iets minder ......... HAD JE JE MAAR BETER MOETEN ORIËNTEREN !!
Achteraf heb ik dan iets van: shit, dat had ik beter aan moeten pakken, maar het blijkt dus wel een goede verkoper te zijn.

Probleem bij Safe is vaak dat je direct al het gevoel krijgt van: hé, ik word genaaid en niet door een leuke dame van een jaar of 20 .
Dat is dus de reden dat ik er niet meer kom!
 
Terug
Bovenaan Onderaan