Schade aan frame constateren

MagicOnion

MF'er
5 okt 2007
177
1
Papendrecht
Hey,

Ik ben van plan om morgen bij een schademotor te gaan kijken en nu vraag ik me af hoe ik nou het beste kan kijken of het frame en balhoofd beschadigd zijn.

362811.a124.jpg


Op de foto is te zien dat de voorvork redelijk gebogen is, maar dat komt wel goed.
Waar moet ik voor de rest nog op letten?

Thanks in advance!

Jesse
 
om een USD te buigen moet er al best wel HEEL veel kracht bij komen in verhouding tot een conventionele voorvork.

Zo op het oog kun je hooguit kleine scheurtjes constateren.. check vooral lasnaden.

alleen schade aan de vork zou ik niet rekenen... radiateur en bocht + kuipwerk zijn mogelijk meegenomen.
Het T-stuk zal ongetwijfeld krom zijn.
Door de klap kunnen de balhoofdlagers los gaan zitten... waardoor je ook niet kunt meten of je balhoofdschalen nog recht/rond zijn. (zijn door dit soort klappen meestal ovaal).

beste meetmethode : kaal frame naar richter brengen (die kijkt of ie recht is) Kunnen ook met bepaalde vloeistof die IR of UV oplicht (of iets anders... doen ze in vliegtuigbouw), daar waar scheurtjes zitten, voor het oog onzichtbaar.
 
Om haarscheurtjes te vinden kan je ook gewoon penetrant gebruiken, geen IR of UV voor nodig.
Je spuit de betreffende plaatsen (lasnaden bijvoorbeeld) in met penetrant, meestal is deze rood. Vervolgens veeg je het overtollige weg.
Hierna doe je ontwikkel (of onttrek) spray erop, die is meestal wit. Als er ergens een scheurtje zit wordt dit zichtbaar in de vorm rode scheur in de witte spray.

Maar als de vork zo scheef is zou ik em laten staan..
 
Om haarscheurtjes te vinden kan je ook gewoon penetrant gebruiken, geen IR of UV voor nodig.
Je spuit de betreffende plaatsen (lasnaden bijvoorbeeld) in met penetrant, meestal is deze rood. Vervolgens veeg je het overtollige weg.
Hierna doe je ontwikkel (of onttrek) spray erop, die is meestal wit. Als er ergens een scheurtje zit wordt dit zichtbaar in de vorm rode scheur in de witte spray.

Maar als de vork zo scheef is zou ik em laten staan..

Ja? Op het eerste gezicht vind ik dat de schade nog wel meevalt. Het lijkt me niet een hele harde klap geweest, of zit ik nou verkeerd?

Ik ga morgen even kijken naar de fiets. Vind het wel eng want dadelijk zit ik met een gare fiets. -O-
Maar ja, eerst kijken en daarna zie ik wel. In ieder geval bedankt voor de reacties, heren.
 
je gaat voor een schademotor en bent bang voor een "gare fiets"?

je weet toch wel dat je veeeel risico loopt dat er meer schade opzit dan in eerste instantie lijkt, en er dus behoorlijk geld in gepompt mag gaan worden...

als je dat leuk vindt, go for it!
het is een dik machien...

maarrr, denk jezelf eerst maar eens in waarom de huidige eigenaar dit ding niet opknapt?
 
Als je d'r geen verstand van hebt, en dat heeft TS niet (anders zou hij die vraag niet stellen) blijf d'r dan van af.

Als de fiets getold heeft, heeft het blok droog gedraaid. Dat kan TS met z'n lekeogen niet zien.
 
Hey,

Ik ben van plan om morgen bij een schademotor te gaan kijken en nu vraag ik me af hoe ik nou het beste kan kijken of het frame en balhoofd beschadigd zijn.

[afbeelding]

Op de foto is te zien dat de voorvork redelijk gebogen is, maar dat komt wel goed.
Waar moet ik voor de rest nog op letten?

Thanks in advance!

Jesse

Let op die voorband :Y
 
vergelijking...

Ik heb mn TLR (soes 1000cc tweepitter) met 200 in een bandenstapel gejaagd...
Had wel wat meer schade, maar dat kwam omdat mijn fiets een meter of twee omhoog gelanceerd werd en vervolgens top-down neerkwam.

frame scheurtjes.. voorpartij kon je weggooien

denk dat dit met MINSTENS 80 is gegaan... (effectieve klap)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan