Schade aan zuiger en cilinder wand na 600 km

Levoi

Die hard MF'er
30 aug 2015
561
255
Haarlem
Afgelopen jaar heb ik de kop van mijn Honda ft500 laten reviseren. Nieuwe overmaat wiseco hoge compressie zuiger, nieuw geboord en gehoond etc.
Nu zag ik met de endoscoop sporen in de cilinder. De boel uit elkaar gehaald en kom dit tegen. Op alle vier de hoeken van de skirt duidelijke sporen.
Met inlopen geen lange stukken stukken of op topsnelheid gereden. Juiste olie met inloop toevoegingen er bij. Omdat het zo duidelijk op alle vier hoeken is ( als je daar bij een ronde cilinder van kan spreken) zou ik zeggen dat de cilinder iets te krap is gemaakt. Wat zeggen de kenners hier daarvan?
 

Bijlagen

  • IMG_20230726_130934_HDR.jpg
    IMG_20230726_130934_HDR.jpg
    188,3 KB · Weergaven: 270
  • IMG_20230726_131007_HDR.jpg
    IMG_20230726_131007_HDR.jpg
    175,7 KB · Weergaven: 270
Four corner seizure Symptom - The piston has vertical seizure marks at four equally spaced points around the circumference. Cause - A four corner seizure is caused when the piston expands faster than the cylinder and the clearance between the piston and cylinder is reduced. Reason - The main reasons for this problem are too quick warm-up, too lean carb jetting (main jet), or a spark plug with too high a heat setting being used.

blok deftig laten afstellen na de revisie ?
 
Four corner seizure Symptom - The piston has vertical seizure marks at four equally spaced points around the circumference. Cause - A four corner seizure is caused when the piston expands faster than the cylinder and the clearance between the piston and cylinder is reduced. Reason - The main reasons for this problem are too quick warm-up, too lean carb jetting (main jet), or a spark plug with too high a heat setting being used.

blok deftig laten afstellen na de revisie ?
Hoe bedoel je deftig? Ik heb er een iets grotere sproeier in gezet vanwege meer hitte door hogere compressie. Verder geen bijzonderheden.
 
wanneer de door honda voorgeschreven speling is geboord is dat te krap voor een gesmede zuiger.

Op de hoeken zitten de draadeinden. Het kan dus ook een te groot aanhaal moment zijn of teveel uitzetting van het alu door hitte
Tenzij mn momentsleutel kapot is zou dat goed geweest moeten zijn.
 
dat is vlaams voor goed, netjes
Er is verder niks veranderd ten opzichte van eerst. Ontsteking is electronisch, kleppen zijn gesteld, carb sproeier van 128 (main) naar 135 en medium ook wat groter. Weet even de maten niet meer. Wat valt er verder aan af te stellen? Ik heb niet gevraagd aan het revisie bedrijf om hem te tunen voor maximale compressie ofzo of anderszins gevraagd grenzen op te zoeken.
 
Hoe bedoel je deftig? Ik heb er een iets grotere sproeier in gezet vanwege meer hitte door hogere compressie. Verder geen bijzonderheden.
ik denk dat de hogere compressiewarmte verwaarloosbaar is tov de verbrandingswarmtemeer.
meer compressie is "normaal" gezien ook minder voorontsteking
en welke opdracht heb je gegeven aan de reviseerder" ivm zuigerspeling ?
 
@Janbros
Geen, ik ging er vanuit dat een ervaren revisie bedrijf dat weet of me er over kan adviseren. In ieder geval heb ik nergens gevraagd de grens op te zoeken qua betrouwbaarheid versus prestaties.

Het gesprek ging ongeveer zo; ik heb een blok met een 0.25 overmaat zuiger. Kunnen jullie deze boren en honen?
Jazeker, we hebben toevallig nog een 90mm 10.5 wiseco liggen.
Ah dat klinkt goed. Een beetje extra vermogen kan nooit kwaad.
Oke, dan maken we dat in orde.

En een tevreden klant verliet het pand.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee, zoals gezegd, ik heb aangenomen dat het revisie bedrijf dat soort dingen weet, wat imho niet een hele gekke gedachte is, maar ik heb geen manier om te checken of zij die info hadden. Ik ga wel bij een derde vragen of zij het kunnen nameten en beoordelen.
Maar het gaat me niet zozeer om de vraag of ik het revisie bedrijf de schuld kan geven als wel om de vraag wat ik kan doen om weer zoiets te voorkomen.
 
geen enkel revisiebedrijf is op de hoogte van van alle zuigerspelingen voor alle types zuigers van alle zuigerfabrikanten voor alle motorblokken. zat er bij de zuigers geen "handleiding" met de verreiste zuigerspeling ?

voor dit soort zaken moet je best altijd heel duidelijke instructies geven .
 
wanneer de door honda voorgeschreven speling is geboord is dat te krap voor een gesmede zuiger.

Op de hoeken zitten de draadeinden. Het kan dus ook een te groot aanhaal moment zijn of teveel uitzetting van het alu door hitte
Denk het ook , welk aanhaal moment heb je gebruikt/toegepast .
En hoe doe je / hoe lang de motor op bedrijf temperatuur brengen
 
Het gesprek ging ongeveer zo; ik heb een blok met een 0.25 overmaat zuiger. Kunnen jullie deze boren en honen?
Jazeker, we hebben toevallig nog een 90mm 10.5 wiseco liggen.
ft500.jpg

Dus 1 mm overmaat ipv 0.25 en de laatste overmaat ook nog waarschijnlijk.
Lekker dun cilinderwandje geworden dat al 40 jaar oud is en al weet ik veel hoeveel heat cycles heeft gehad en dat ook nog eens lucht gekoeld :')
 
geen enkel revisiebedrijf is op de hoogte van van alle zuigerspelingen voor alle types zuigers van alle zuigerfabrikanten voor alle motorblokken. zat er bij de zuigers geen "handleiding" met de verreiste zuigerspeling ?

voor dit soort zaken moet je best altijd heel duidelijke instructies geven .
Dan moet een degelijk revisie bedrijf zeggen: "daar beginnen we niet aan."
Of ze hebben effectief de kennis die nodig is en doen het correct.

Een goed revisiebedrijf is daar dus wel van op de hoogte.

De motor moet degelijk afgesteld worden na zulke aanpassingen.(dyno met uitlaatgasanalyser)
Gewoon de sproeiermaten een gevoelsmatig verhogen is niet ideaal.

Zot z'n laatste opmerking houdt ook veel steek, het kan ook aan de cylinder liggen

Heb je de motor toevallig ook relatief lang stationair laten draaien?
 
Ik heb een paar keer een SR500 gehad met een soortgelijk blok. Ook een keer een Wiseco met hogere compressie erin. Zoals gezegd zit bij de zuiger een fatsoenlijke beschrijving van de zuigerspeling.
Ik kan me nog herinneren dat bij mensen die ze sneller wilden maken ook loopsporen bij de tapeinden te zien waren. Volgens mij was de remedie om ze bij het boren op te spannen op de tapeinden om vervorming op te heffen in gemonteerde toestand.
 
Ik heb een paar keer een SR500 gehad met een soortgelijk blok. Ook een keer een Wiseco met hogere compressie erin. Zoals gezegd zit bij de zuiger een fatsoenlijke beschrijving van de zuigerspeling.
Ik kan me nog herinneren dat bij mensen die ze sneller wilden maken ook loopsporen bij de tapeinden te zien waren. Volgens mij was de remedie om ze bij het boren op te spannen op de tapeinden om vervorming op te heffen in gemonteerde toestand.
Dat opspannen moet bij harley cilinders ook
 
Terug
Bovenaan Onderaan