schade door nokkenasketting / kettingspanner

Feniks

Die hard MF'er
6 jun 2008
370
0
Wie kan mij vertellen welke schade een motorblok oploopt wanneer:

- een nokkenasketting breekt;
- een nokkenasketting niet goed gemonteerd was en deze loslaat;
- een nokkenaskettingspanner breekt.

Mijn motor is met deze diagnose door de wegenwacht naar de dealer getransporteerd.
 
In die 3 scenario's gebeurt in principe hetzelfde:

De krukas en nokkenas gaan kortstondig met verschillende snelheden draaien.
Hierdoor botsen je zuigers tegen de kleppen in de cylinderkop aan.

Dat geeft veel schade, kromme kleppen in elk geval bijna altijd.
Met een beetje pech zijn de klepgeleiders, zuigers en soms de drijfstangen ook nog beschadigd.

Wat voor motor hebben we het over? Die FJR?
 
ja, die FJR die je op de foto ziet.
Na een hoop geratel in het blok gelijk aan de kant gegaan. Hooguit 1000 meter mee gereden voordat ik doorhad dat er iets mis was en een veilige plaats had gevonden langs de snelweg...
 
Ik ben bang van niet. Er was ook geen veilige plaats om te stoppen. Dat heb je tegenwoordig met die spitsstroken die normaal gesproken een vluchtstrook zijn.
 
Ik reed op dat moment ong. 90 km/u tijdens de spits.
De dealer zal zeker niet blij zijn want de nokkenasketting was net een week daarvoor vervangen...
 
En dat voor een 'niet-Honda'... :o Honda's staan er bekend om, maar ik heb het volgens mij nog nooit gehoord bij een FJR... :? Wel dikke pech, en ga maar gelijk uit van het ergste, dan kan het alleen maar meevallen. De inwendige schade kan behoorlijk zijn. Ligt er idd ook aan hoe snel je de motor hebt uitgezet. Suc6!

EDIT: Ik lees net dat de ketting pas vervangen was, dat wordt ws een reparatie op kosten van de dealer (als je geluk hebt).
 
Laatst bewerkt:
Als je er nog 1000 meter mee hebt gereden zal het wel meevallen, of bedoel je rollen met koppeling ingeknepen? Als je ketting breekt staat het blok in 1x vast, en doet ie echt niks meer...
 
Als je er nog 1000 meter mee hebt gereden zal het wel meevallen, of bedoel je rollen met koppeling ingeknepen? Als je ketting breekt staat het blok in 1x vast, en doet ie echt niks meer...

Het blok is niet vastgeslagen en ik ben naar de vluchtstrook gereden met een in werking zijnde motor en in de versnelling. Na het stoppen de motor gelijk afgezet, 1x geprobeerd te starten (deed niets) en daarna laten staan en gewacht op de wegenwacht.
De wegenwacht heeft nog gestart waarna de motor met een hoop geratel wel liep.

Dealer vermoedt nu dat de kettingspanner niet goed is.
 
Ja als de dealer vorige week nog de distrbutieketting heeft vervangen,dan is de dealer gewoon aansprakelijk voor deze schade. Ook al is de kettingspanner niet goed(die moet je zowieso vernieuwen als je er een nieuwe ketting op doet). Denk niet dat de dealer hier onderuit zal komen.
 
Als ie nog loopt zal het ws alleen maar de spanner (of een geleider) zijn.
Als je ketting breekt of een paar tanden overslaat is het patsboem kapoet, dan is stationair draaien meer dan voldoende om een paar kleppen te slopen.
 
Zo te zien aan de regio zal het wel niet hoor, maar is die ketting toevallig vervangen door Motorcentrum West (Naaldwijk)? Die hebben daar wel vaker problemen mee namelijk ;)

Een TDM vindt het in ieder geval niet leuk als na montage de ketting een slag dubbel ligt. Dat kost je de tanden van het krukastandwiel, en dus een nieuwe krukas. Tel daarbij op nog wat extra meuk als kromme kleppen etc, en het wordt een fikse schadepost...
 
Totale revisie van kop en blok......? klepstoters en kleppen, kop vlakken, nieuwe pakkingen, zuigers beschadigd...? nieuwe zuigers.... Maar als het gewoon garantie is dan heeft de dealer een probleem, jij hebt alleen wat tijd zonder motor!
 
Totale revisie van kop en blok......? klepstoters en kleppen, kop vlakken, nieuwe pakkingen, zuigers beschadigd...? nieuwe zuigers.... Maar als het gewoon garantie is dan heeft de dealer een probleem, jij hebt alleen wat tijd zonder motor!

Ik heb gewoon garantie. Ik heb de motor nog maar een week. Bij de afleverbeurt is de ketting vervangen. Ik ga er dan ook van uit dat ik niet opdraai voor de kosten maar idd de dealer (en hij is dus niet blij B| ).
Ik baal alleen dat ik dus nu al de motor voor zeker een week kwijt ben... |(
 
Ik heb gewoon garantie. Ik heb de motor nog maar een week. Bij de afleverbeurt is de ketting vervangen. Ik ga er dan ook van uit dat ik niet opdraai voor de kosten maar idd de dealer (en hij is dus niet blij B| ).
Ik baal alleen dat ik dus nu al de motor voor zeker een week kwijt ben... |(

Geloof niet dat de dealer veel kosten gaat maken (een blokje reviseren kost hun hopen geld), kromme kleppen zal hij wel vervangen en distributie zal ie waarschijnlijk ook wel in orde maken.
Is waarschijnlijk 1 tand of 2 versprongen door defecte kettingspanner anders had je er geen km. meer mee gereden.
 
Even een update:

Vandaag met de dealer gesproken. Het blijkt een klepstoter te zijn die het begeven heeft. Kennelijk heeft er een haarscheurtje oid in gezeten en heeft de klepstoter er de brui aan gegeven. Dealer gaf aan dat er een complete nieuwe kop op moet en (uiteraard) een nieuwe klepstoter. '(
Hij had er nog niet eerder van gehoord dat iets dergelijks bij andere FJR's was voorgekomen.

Dealer neemt de zaak goed op en heeft toegezegd dat hij dit als garantie wegzet en dat de kosten voor hem zijn. Hem tevens gevraagd of hij dan gelijk het hele blok nakijkt en het antwoord was dat hij of alles helemaal in orde maakt want anders kan hij er beter niet aan beginnen. Het hele blok wordt schoongemaakt (ivm evt metaalsplinters ed) en weer prima in orde gemaakt. :')

Ik heb er wel vertrouwen in dat het goedkomt. De dealer is er behoorlijk ziek van.
Ik ook trouwens want het gaat al met al nog zeker 2 weken duren... :N
Tja voorlopig maar even ingeblikt... :(
 
Laatst bewerkt:
Even een update:

Vandaag met de dealer gesproken. Het blijkt een klepstoter te zijn die het begeven heeft. Kennelijk heeft er een haarscheurtje oid in gezeten en heeft de klepstoter er de brui aan gegeven. Dealer gaf aan dat er een complete nieuwe kop op moet en (uiteraard) een nieuwe klepstoter. '(
Hij had er nog niet eerder van gehoord dat iets dergelijks bij andere FJR's was voorgekomen.

Dealer neemt de zaak goed op en heeft toegezegd dat hij dit als garantie wegzet en dat de kosten voor hem zijn. Hem tevens gevraagd of hij dan gelijk het hele blok nakijkt en het antwoord was dat hij of alles helemaal in orde maakt want anders kan hij er beter niet aan beginnen. Het hele blok wordt schoongemaakt (ivm evt metaalsplinters ed) en weer prima in orde gemaakt. :')

Ik heb er wel vertrouwen in dat het goedkomt. De dealer is er behoorlijk ziek van.
Ik ook trouwens want het gaat al met al nog zeker 2 weken duren... :N
Tja voorlopig maar even ingeblikt... :(

Phoe...

Waarom moet er een complete nieuwe kop op :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan