Schade...motorbandenleverancier aansprakelijk?

smurf2000

Die hard MF'er
5 jul 2011
398
55
Arnhem
Shit ik heb schade gereden......

Omdat mijn banden versleten waren en omdat de voorband langzaam leeg liep (heel langzaam) heb ik afgelopen vrijdag bij een motorbandenleverancier een nieuw setje PR2 laten monteren. Ik heb daarbij aangegeven dat de voorband langzaam leeg loopt en dat ze het stalen ventiel moeten vervangen. Ze gaven aan er naar te gaan kijken. Ik heb ze overigens twee keer gewezen op het ventiel.

Gisteravond heb ik de motor weer gepakt maar heb op 100 m van huis een aanrijding veroorzaakt doordat ik bij het afslaan merkte dat de voorband zacht was. Door het vreemde stuurgedrag was ik 1 moment was afgeleid en heb daardoor een auto van rechts over het hoofd heb gezien en niet meer kunnen ontwijken.

Ik heb vanochtend gebeld met de motorbandenleverancier. Ik begreep van hem dat ze het ventiel niet hebben vervangen (doen ze alleen standaard met rubberen ventielen) maar alleen gecontroleerd. Ik vermoed dat die controle niet juist is gegaan. De leverancier wijst alle aansprakelijkheid van de hand en geeft direct aan dat dit mijn eigen verantwoordelijkheid is.

Ik baal hier wel van en had (tegen beter weten in) gehoopt op een iets andere opstelling. Ik heb schade aan mijn motor en betaal de komende jaren ruim €1100,- aan premie terwijl ik het sterke vermoeden heb dat deze zaak een steek heeft laten vallen.

Juridisch uitvechten heeft volgens mij geen zin. Ik zal het waarschijnlijk nooit hard kunnen maken. Iemand ervaring met een soortgelijk geval?
 
Was jouw band ook daadwerkelijk zacht?

Dan klopt er namelijk iets niet als je deze vrijdag hebt laten vervangen.

Wiens schuld \ verantwoordelijkheid dit is (dan wel gedeeltelijk) zou ik niet weten.

Wat je wel kan doen is jouw rechtsbijstand inschakelen. Ik neem aan dat jij deze hebt in jouw pakket als je nu €1100 aan premie moet betalen.

Zij kunnen het tot op de bodem voor jou uitzoeken en als je mazzel hebt hoef je ze geen eens achter de broek aan te zitten maar gewoon rustig af te wachten. Je betaalt er voor (als dit in jouw pakket zit) dus meteen bellen.

Als je hebt gevraagd om een nieuw ventiel en zij aangeven dat zij deze niet hebben gemonteerd om wat voor reden dan ook mogen ze dat jouw rechtsbijstand gaan uitleggen en die kan veel beter beoordelen welke wegen dan te bewandelen zijn.

Jij hoeft dan enkel te bepalen of je zin hebt in die route. Misschien is het wel een korte route en ben je er zo en anders kan je er voor kiezen het te laten voor wat het is.
 
Laatst bewerkt:
Hoewel je er vanuit mag gaan dat een motorzaak er serieus naar kijkt als jij dat vraagt en jij er dus logischerwijs vanuit gaat dat het in orde is als je je motor weer ophaalt, denk ik dat het wel een gevalletje "helaas pindakaas" is.

Ga maar eens hard maken dat je ze daar daadwerkelijk op gewezen hebt én dat het ook daadwerkelijk door een slecht ventiel komt.
Misschien dat je gelijk hebt, maar of je het ooit gaat krijgen vraag ik me af. De moeite die je er voor moet doen zouden voor mij persoonlijk al niet op wegen tegen alle frustraties en tijd die erin gaan zitten.
 
Beetje vergezocht... Als de voorband nou ontploft was, of zo zacht was dat je de bocht uit was gegleden... Maar dat jij nu afgeleid was en daardoor een auto over het hoofd zag is toch echt jouw fout. :+
 
Beetje vergezocht... Als de voorband nou ontploft was, of zo zacht was dat je de bocht uit was gegleden... Maar dat jij nu afgeleid was en daardoor een auto over het hoofd zag is toch echt jouw fout. :+

Dat klinkt dan weer heel logisch. :Y
 
Comment 1 zegt het al. Het is je eigen verantwoording om voor het rijden je banden etc te controleren. De bandenboer staat in principe helemaal los van dit verhaal ongeacht dat ze verzuimt hebben het ventiel te vervangen.
 
Ja ik vermoed dat ik dit juridisch niet hard kan maken helaas. De band was daadwerkelijk zacht, heb dit direct na ongeluk gecontroleerd.

Ik baal gewoon van de hele opstelling van zo'n ' gerenomeerde' zaak. Bij het vervangen van de voorband hadden ze trouwens ook al 1 van de inbus klembouten aan de onderzijde van een vorkbeen klemgedraaid waardoor ze die niet meer helemaal vast konden draaien. Ik heb hier later thuis naar gekeken en kreeg deze bout er relatief makkelijk weer uit en heb deze netjes met schone schroefdraad terug gemonteerd.
 
Had zoiets laatst ook met een kort rokje, H&M weigerde ook uit te betalen :(

Maar even serieus: helaas, dit wordt toch echt geschaard onder "had je zelf moeten checken, en op moeten letten op de weg. "
 
Comment 1 zegt het al. Het is je eigen verantwoording om voor het rijden je banden etc te controleren. De bandenboer staat in principe helemaal los van dit verhaal ongeacht dat ze verzuimt hebben het ventiel te vervangen.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb ze expliciet gewezen op het ventiel, betaal bijna €300,- en mag dus verwachten dat dit goed wordt uitgevoerd.
 
Beetje vergezocht... Als de voorband nou ontploft was, of zo zacht was dat je de bocht uit was gegleden... Maar dat jij nu afgeleid was en daardoor een auto over het hoofd zag is toch echt jouw fout. :+
Dát is idd de basisoorzaak.
 
Je haalt twee zaken door elkaar.

1: De motorzaak voert opdracht niet uit zoals je het gevraagd zegt te hebben
2: Je hebt een ongeval met die motor gehad

Het ongeval zou ook plaats hebben gevonden als je om een andere reden een zachte voorband had gehad.
 
Ik had het trouwens anders aangepakt.

Contact opnemen met de motorzaak en vragen waarom ze het ventiel niet hebben vervangen. Nog helemaal niets zeggen over het ongeval, want anders graven ze zich helemaal in. Laat hem eerst maar zeggen: "Oh sorry, helemaal vergeten, kom nog maar even langs dan regelen we het wel."
 
Hoewel je er vanuit mag gaan dat een motorzaak er serieus naar kijkt als jij dat vraagt en jij er dus logischerwijs vanuit gaat dat het in orde is als je je motor weer ophaalt, denk ik dat het wel een gevalletje "helaas pindakaas" is.

Ga maar eens hard maken dat je ze daar daadwerkelijk op gewezen hebt én dat het ook daadwerkelijk door een slecht ventiel komt.
Misschien dat je gelijk hebt, maar of je het ooit gaat krijgen vraag ik me af. De moeite die je er voor moet doen zouden voor mij persoonlijk al niet op wegen tegen alle frustraties en tijd die erin gaan zitten.
Dat word niet gezegd kan ook een een banden centrum zijn ;)

TS succes met de afhandeling
 
Ik ontken niet dat ik hier zelf ook schuld aan heb maar vind het ook te kort door de bocht om te stellen dat dit dan geheel mijn schuld is...

Feit blijft dat ik 2x heb aangegeven het ventiel te vervangen. Dat is niet gebeurt.
 
Je haalt twee zaken door elkaar.

1: De motorzaak voert opdracht niet uit zoals je het gevraagd zegt te hebben
2: Je hebt een ongeval met die motor gehad

Het ongeval zou ook plaats hebben gevonden als je om een andere reden een zachte voorband had gehad.

Je geeft het al aan -> ongeval (mede) door zachte band -> zachte band door......
 
Ik had het trouwens anders aangepakt.

Contact opnemen met de motorzaak en vragen waarom ze het ventiel niet hebben vervangen. Nog helemaal niets zeggen over het ongeval, want anders graven ze zich helemaal in. Laat hem eerst maar zeggen: "Oh sorry, helemaal vergeten, kom nog maar even langs dan regelen we het wel."

Hij bood ook aan om het de band/ventiel na te kijken. Maar toen ik begon over het feit dat ik nu flinke financiele schade heb hield hij meteen de boel af.
 
Zijn aanbod om naar de band te kijken staat nog steeds maar, maar hij gaf aan in geen geval aansprakelijkheid oid te accepteren en dat dit geheel voor eigen risico is. Dat bedoel ik met de boel afhouden.
 
Voor aansprakelijkheid zijn 4 dingen nodig. Schade, onrechtmatige daad, toerekening aan de dader en causaal verband tussen de onrechtmatige daad en de schade.

Als een garagehouder je oliefilter niet goed gemonteerd heeft en je daardoor olie onder je achterwiel krijgt en je daardoor onderuit gaat. Dan is dat verband heel duidelijk.

Iemand geen voorrang geven doordat je voorband heel langzaam leegloopt is veel minder logisch. Het verband tussen die twee is te weinig.
Zelf zou ik zeggen dat er geen causaal verband is.

Wel moet die garagehouder mijns inziens jouw ventiel vervangen zonder arbeidsloon te rekenen. Dat was de afspraak en als hij dat meteen gedaan had, had hem dat heel weinig extra werk opgeleverd.
 
Zijn aanbod om naar de band te kijken staat nog steeds maar, maar hij gaf aan in geen geval aansprakelijkheid oid te accepteren en dat dit geheel voor eigen risico is. Dat bedoel ik met de boel afhouden.

Is niet heel onlogisch toch?

Belt straks elke dropsleutel op met een verhaal waardoor hij kan gaan dokken.

Zo raar vind ik de opstelling niet.

Je zal toch het 1 en ander moeten bewijzen voordat iemand aansprakelijkheid accepteert. Zou jij ook willen als iemand jou aansprakelijk stelt ergens voor lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga langs bij een gerenomeerde zaak en betaal daar voor diensten en bijkomende service. Anders was ik wel bij een of andere beun langs gegaan.
 
Zijn aanbod om naar de band te kijken staat nog steeds maar, maar hij gaf aan in geen geval aansprakelijkheid oid te accepteren en dat dit geheel voor eigen risico is. Dat bedoel ik met de boel afhouden.
Slik die drol door. Wijze les voor jou en voor anderen die dit lezen:
-Controleer of een opdracht is uitgevoerd zoals gevraagd
-Doe je controlerondje voor elk ritje

En als het vrijdag was geweest had ik ook nog gezegd:
-Maak geen aanrijdingen
 
Ik ga langs bij een gerenomeerde zaak en betaal daar voor diensten en bijkomende service. Anders was ik wel bij een of andere beun langs gegaan.
Hmm, je zit nog in de ontkennende fase. Dat kan een dag duren, en als je vrouw bent kan dat wel een heel huwelijk duren.
 
Wat al gezegd werd BRAVOK, voor je gaat rijden moet je altijd inspectie doen. Ik doe het vaak niet maar het zou wel moeten.
Daardoor ligt de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid bij jezelf helaas.
Als het gebeurd was nadat je bij de bandenboer vandaan kwam dan word het een ander verhaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan