schakelen met een oldtimer

Laznikoff

Rookie
8 dec 2020
20
12
Hallo!

Ik heb sinds kort mijn motor rijbewijs en heb een oude gs750 gekregen als eerste motor.
Het is een fijne motor waar wel nog aan gewerkt moet worden maar ik leer veel van het werken eraan wat goed is!

Nu als ik schakel voel het soms alsof de ketting niet goed gespannen is, een klik, het voelt eigenlijk alsof er wel speling is ergens, maar naar mijn kennis is de ketting goed gespannen!

Nu is de vraag dus; is er een verschil met schakelen met een oldtimer 1978 en de modernere motors zoals een les motor.
Dus ik bedoel dat ik gewoon meer moet opletten en nog leren met welke toeren ik schakel?

Of zou je denken dat er iets anders kan zijn dat niet goed zit?

Bedankt en groetjes
Laszlo
 

Bijlagen

  • 20201225_153128.jpg
    20201225_153128.jpg
    361,7 KB · Weergaven: 10
Een GS750 uit ‘78 zou moeten schakelen als een nieuwe motor. Misschien een stevige klak als je hem in zijn 1 zet en voor de rest klakkeloos. Als hij dat niet doet, dan zou ik eerst naar de ketting kijken. Daarna naar olie en transmissie dempers.
 
Een GS750 uit ‘78 zou moeten schakelen als een nieuwe motor. Misschien een stevige klak als je hem in zijn 1 zet en voor de rest klakkeloos. Als hij dat niet doet, dan zou ik eerst naar de ketting kijken. Daarna naar olie en transmissie dempers.
Hij vertelt dat de ketting goed is gespannen,en een slecht gespannen ketting geeft zeker geen klik
 
Wat RG gamma zegt, effe op je gemak de koppeling enzo open maken, schoonmaken, afstellen, eventueel dingen vervangen. Maar laat je niet gek maken door een tik of een klak of weet ik veel, ouwe Jappen kunnen een hoop hebben. Straks schroef je heel dat ding uit elkaar en ben je een paar maanden verder. If it ain’t broken, don’t fix it!
 
Als hij niet door de koppeling slipt en als de koppeling goed vrij komt, dan zou ik niet aan de koppeling gaan sleutelen. Als het niet kapot is dan moet je het niet repareren.
 
Er was eerder een topic door een rookie die ook schakelmoeilijkheden had. Die jongen is anders gaan eten, wat vaker naar de kerk en gestopt met roken. Laatste bericht was dat alle schakelproblemen als sneeuw voor de zon waren verdwenen en we hebben nooit meer wat van 'm gehoord. Ik denk dat hij nou nog aan het rijen is...
 
welke raad je aan voor een oude Suzuki? Ik ga komende weken er nog flink aan klussen en daarna de olie vervangen
Ik ben absoluut geen olieexpert. Ik reed eerder met Motul, maar aangezien mijn carterontluchting zo de lucht in gaat rook ik de Motul heel erg als het blok warm werd.
Toen heb ik er Repsol in gedaan, en toen begon ie wat beter te schakelen, en de lucht verdween.
Maar Motul moet goede olie zijn, dus ik weet niet of het daar aan kan liggen, maar het viel wel op.
 
dat zou kunnen, want de motor lijkt wel alsof het bij een monteurs opleiding vandaan komt,. veeel rare dingen, maar ik heb gister de carb's eraf gehaald en die waren perfect schoon van binnen wat dan ook weer verassend is aangezien van buiten dit ding totaal geRacht is!

Ga ik doen! dankje voor de tip,. ja onderdelen zoeken is niet zo makkelijk, maar dingen bekijken en schoonmaken helpt al en ik leer er veel van steeds.
De koppeling van de 750 werkt met een worm en hevel, zorg inderdaad dat dat goed is afgesteld, is vrij makkelijk.
Haal het hele deksel er af en controleer of de worm en hevel nog in goede conditie zijn.
Waarschijnlijk een goed idee om het sowieso te vervangen, de onderdelen beginnen moeilijker verkrijgbaar te worden, voor mijn 1000 in ieder geval wel.
 
De koppeling van de 750 werkt met een worm en hevel, zorg inderdaad dat dat goed is afgesteld, is vrij makkelijk.
Haal het hele deksel er af en controleer of de worm en hevel nog in goede conditie zijn.
Waarschijnlijk een goed idee om het sowieso te vervangen, de onderdelen beginnen moeilijker verkrijgbaar te worden, voor mijn 1000 in ieder geval wel.

Moet je weer hier komen wonen joh, je breekt je nek over de onderdelen voor GS1000’s in de beschaafde bewoonde wereld.

:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan