scheurtje in band;vervangen of niet

folkert500

Rookie
8 sep 2011
18
0
Vandaag zag ik bij de 'inspectie' van mijn banden dit scheurtje. Ik heb niet de indruk dat het scheurtje diep is, maar helemaal zeker ben ik daar ook weer niet van.

De voorband is er zo'n 3 jaar gelden omgelegd en er is sindsdien ongeveer 15.000 km mee gereden. Er zit nog zo'n 2 mm profiel op.

Zal ik deze band nu laten vervangen of niet? Ik weet wel dat veel mensen dit wel zouden doen omdat ze het geen lekker gevoel geeft. Maar toch zou het ook wel leuk zijn om een gegronde reden te hebben voordat ik weer mijn portomonnee ga trekken..
full
 
Vervangen,als die toch al op de 2mm zit is het al helemaal een goede reden,maar bij een nieuwe had ik het ook gedaan als deze een scheur zou hebben.
Nadeel van een scheur is dat deze verder scheurt met alle risico's van dien.
 
Ik zou er even in de scheur kijken om te zien of je het canvas ziet, zie je canvas vervangen onafhankelijk van alle andere redenen.

Je kan met een klein schroevendraaiertje vaak wel een beetje peuteren.

2 mm profiel is geen probleem als je nooit in de regen rijdt ;)

over de droogte barstjes mag ik geen mening hebben ;)

mvg

db
 
Ik zou er even in de scheur kijken om te zien of je het canvas ziet, zie je canvas vervangen onafhankelijk van alle andere redenen.

Je kan met een klein schroevendraaiertje vaak wel een beetje peuteren.

2 mm profiel is geen probleem als je nooit in de regen rijdt ;)

over de droogte barstjes mag ik geen mening hebben ;)

mvg

db


Bedankt voor de reacties allemaal. Het canvas kan ik dus bij lange na niet zien dus misschien valt het inderdaad wel mee. Ik neem aan dat het canvas sterker is dan het rubber en er voor zorgt dat ik geen klapband of iets dergelijks krijg? Ik zal het scheurtje in ieder geval in de gaten houden..

Wat het profiel betreft, volgens mij is de wettelijke toegestane minimale profieldiepte 1 mm. Ik zit daar dus een factor twee overeen. En volgens mij is profiel op asfalt alleen nodig om aquaplaning te voorkomen. Dit gebeurd, bij mijn weten, bij motorfietsen alleen bij zeer hoge snelheid. De reden hiervoor is dat de druk per cm2 hoger is dan die van een auto en een motorfiets zich daardoor makkelijker door het water 'heen snijd.' Dit laatste gaat natuurlijk alleen op als de banden goed op spanning zijn.

Als ik het zo inschat kan deze band nog wel mee tot begin herfst :-)
 
Deze oude uitgedroogde band gaat je echt niet meer de optimale grip/ veiligheid bieden.

Zou er gewoon een nieuw bandje om heen laten leggen. Voor je eigen veiligheid en die van een ander.

(om deze dingen mogen ze van mij die APK voor motoren wel invoeren)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag zag ik bij de 'inspectie' van mijn banden dit scheurtje. Ik heb niet de indruk dat het scheurtje diep is, maar helemaal zeker ben ik daar ook weer niet van.

De voorband is er zo'n 3 jaar gelden omgelegd en er is sindsdien ongeveer 15.000 km mee gereden. Er zit nog zo'n 2 mm profiel op.

Zal ik deze band nu laten vervangen of niet? Ik weet wel dat veel mensen dit wel zouden doen omdat ze het geen lekker gevoel geeft. Maar toch zou het ook wel leuk zijn om een gegronde reden te hebben voordat ik weer mijn portomonnee ga trekken..
[afbeelding]


Misschien dat ik het niet goed zie, maar deze band lijkt erg op alle andere banden die een jaar op drie terug zijn gemonteerd. En zijn gebruikt.

Dat 'scheurtje' zal niet zo veel voorstellen. Tis dat je het nu ziet. Kan er goed ook al drie jaar in zitten.

Een band droogt niet plotsklaps uit, omdat die drie jaar is.

En 2 mm is 2 mm, voldoende profiel dus.

Pas wanneer mensen eens goed naar hun banden gaan kijken, schrikken ze. Alsof een banden altijd er uit blijft zien als nieuw uit het plastic :)

Dat is dus niet zo: rullen, sneeën, hapjes er uit, slijtage, droogterandjes, en noem maar op.

Ik weet niet hoeveel je rijdt, maar ik zou wel voor dit seizoen wat centen apart leggen. Dan komt het iig niet vervelend uit wanneer je wel toe bent aan een voorband.
 
Deze oude uitgedroogde band gaat je echt niet meer de optimale grip/ veiligheid bieden.

Zou er gewoon een nieuw bandje om heen laten leggen. Voor je eigen veiligheid en die van een ander.

(om deze dingen mogen ze van mij die APK voor motoren wel invoeren)
:^





en dan nog afgezien van het feit dat jij ook werk moet houden :+
 
Misschien dat ik het niet goed zie, maar deze band lijkt erg op alle andere banden die een jaar op drie terug zijn gemonteerd. En zijn gebruikt.

Dat 'scheurtje' zal niet zo veel voorstellen. Tis dat je het nu ziet. Kan er goed ook al drie jaar in zitten.

Een band droogt niet plotsklaps uit, omdat die drie jaar is.

En 2 mm is 2 mm, voldoende profiel dus.

Pas wanneer mensen eens goed naar hun banden gaan kijken, schrikken ze. Alsof een banden altijd er uit blijft zien als nieuw uit het plastic :)

Dat is dus niet zo: rullen, sneeën, hapjes er uit, slijtage, droogterandjes, en noem maar op.

Ik weet niet hoeveel je rijdt, maar ik zou wel voor dit seizoen wat centen apart leggen. Dan komt het iig niet vervelend uit wanneer je wel toe bent aan een voorband.

3 jr en 15.000 km :? is A niet veel ,maar B doet erg lang met een band ;)
kan ook bijna niet anders met een vulcan
 
Deze oude uitgedroogde band gaat je echt niet meer de optimale grip/ veiligheid bieden.

Zou er gewoon een nieuw bandje om heen laten leggen. Voor je eigen veiligheid en die van een ander.

(om deze dingen mogen ze van mij die APK voor motoren wel invoeren)

en dan komt hij gewoon door zn APK, want geen karkas zichtbaar (volgens topicstarter) en genoeg profiel volgens de wet. :W

maar inderdaad, hoe oud is de band? Bij een oude band is de rubber uitgehardt en heb je minder grip (slijt wel bijna niet meer _O- )
 
Laatst bewerkt:
:^





en dan nog afgezien van het feit dat jij ook werk moet houden :+

Ten eerst ik heb er nul verstand van :9

Maar wat ik wel weet (uit ervaring) is dat ik vorig jaar een hele brave diversion 600 (dus niet veel pktjes op het achterwiel) kocht met meer dan genoeg profiel op de bandjes.

De banden waren echter wel aardig droog (kleine scheurtjes in het profiel) vanwege het stilstaan van de motor (half jaar / jaar buiten in zon/regen/sneeuw/etc.). Ik weet niet of het hierdoor kwam maar die krengen leken niet meer warm te worden, ook niet na een goede rit. Niet erg veel grip (beetje glijden in bochten en bij gebruik van achterrem).

Ik merkte dat ik nog meer grip had met nieuwe banden (dus met dat glanzende laagje erop) dan die uitgedroogde dingen.

Nogmaals ik ben geen expert op het gebied van banden maar ik zou er ook gewoon nieuwe op smijten...
 
Laatst bewerkt:
Zolang de band nog niet droog en hard is kun je er nog prima op rijden.
Doe eens een keer een remproef, als je nog vlot kunt stoppen zonder dat je een schuiver maakt is je band nog wel goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan