Vind je dat nu echt , je betaald iemand 80€ per uur en die krijgt het niet voor elkaar om een achterwiel er recht in te zetten ?Er staan streepjes op de achterbrug voor de uitlijning, die lijken inderdaad ongelijk te staan.
Even mee terug gaan, fouten gebeuren
Die monteur krijgt geen 80euro per uurVind je dat nu echt , je betaald iemand 80€ per uur en die krijgt het niet voor elkaar om een achterwiel er recht in te zetten ?
Los van het salaris (hij/zij verdient echt geen €80 p/u, want dan zou jij ruim het dubbele p/u betalen).Vind je dat nu echt , je betaald iemand 80€ per uur en die krijgt het niet voor elkaar om een achterwiel er recht in te zetten ?
Als ik naar iemand ga die het zijn vak is om iets te doen ga ik er van uit dat het werk goed gedaan wordtLos van het salaris (hij/zij verdient echt geen €80 p/u, want dan zou jij ruim het dubbele p/u betalen).
Jij maakt nooit fouten? Dan doe je weinig of niks.
@Jorg M Gewoon terug naar die zaak. Vriendelijk aankaarten dat je denkt dat het niet goed is. Dan laat je ze alle ruimte om het te herstellen. Jij niet boos, zij niet verontwaardigd, geen man over boord. En de volgende keer ben jij van harte welkom en zijn er geen scheve gezichten over en weer.
Heb je de spanning van de ketting ook gecontroleerd want als je het wiel recht zet veranderd die , kijk in je instructie boekje voor hoe hij moet staanHeb zopas het groot onderhoud van m’n Z900RS bij de dealer laten doen en daar was ook de vervanging vd ketting/tandwiel bij nodig..
Ik ben geen mechanieker, heb er wel interesse voor maar heb er nooit voor gestudeerd en ken er dus geen bal van. Beschik ook niet over een uitgeruste garage/atelier met alle vereiste kawasaki gereedschappen. Daarom laat ik zo’n dingen doen door de specialist bij de zaak waar’k de moto gekocht heb alsook omdat er nog een fabrieksgarantie lopende is. Desalniettemin ben ik wel een curieuze neus alsook een mierenneuker dus kan het niet laten om ’t één en ’t ander na te kijken, meten, afstellingen checken etc.. dat doe’k met alles.
Deze post is wel niet geplaatst om dealer en/of diens mechaniekers te bekritiseren, noch om te klagen ofzo. Wel omdat ik me afvraag of hetgeen ik denk te hebben ontdekt wel de juiste indruk is van mij of indien ik me vergissen zou.
Het gaat dus over de montage van het achterwiel; ik heb de indruk dat het er scheef (schuin naar rechts) opgezet is.
Na het meten vd afstand tussen de swingarm en de kettingspanner aan weerszijden blijkt dit links 30mm en rechts 36mm te zijn. (Zie toegevoegde foto’s).
Nu veronderstel ik dat die afstand gelijk moet zijn en is het wiel door die +6mm rechts dus schuin gemonteerd (denk ik). De foto van de band tov het achterspatbord heb ik erbij gezet in de hoop dat dit weergeeft hoe dit er uitzag, alsook een foto van de band na her-montage op gelijke afstand (31mm links en rechts) waarbij ik de indruk heb dat het loopvlak vd band lichtjes schuin afgesleten is (blikje staat er scheef door). Ik denk wel niet dat dit met de schuine montage te maken heeft die slijtage zal wel ouder zijn en komt waarschijnlijk doordat ik meer bochten en rotondes naar links neem dan naar rechts. En misschien ook door +/-1,5kg van de extra brandstoffles links achter (?)
M’n vraag aan jullie experts hier is als volgt; Was m’n indruk juist, dat wiel zat er scheef op en ’k heb er goed aan gedaan het recht te zetten. Of neen, mijn interpretatie is fout, die afstand moet niet gelijk zijn maar is afgesteld volgens de band of een andere plausibele redenering.. Alsook, wat doet dit met de afstelling van m’n achterrem want tja de hoek waarmee de schijf tussen de remklauw zit is nu toch ook anders.. ?? Bedankt voor jullie welwillend advies en inzicht terzake.
Tot slot heb ik er met de dealer in kwestie nog niet over gesproken want indien dit maar een klein euvel was dat nu ook verholpen is heeft het weinig nut hem daarmee te kwellen.
Laat jij je vrouw even meekijken als je jouw ketting stelt?Is er eigenlijk wel een eindcontrole op de uitgevoerde werkzaamheden?
Klopt wel, maar volgens mij maakt iedereen wel eens fouten.Als ik naar iemand ga die het zijn vak is om iets te doen ga ik er van uit dat het werk goed gedaan wordt
Als hij het niet voor elkaar krijgt om het wiel er goed in te zetten heb ik er ook weinig vertrouwen in dat de ketting goed gespannen is , zeg nou dat het de klant niet op valt
Kans op flinke reparaties
Wat die monteur krijgt per uur daar gaat het niet om maar wat je er voor moet betalen wel
Er staat op de ketting ’Japan’ en ’525’, lijkt wel juist te zijn, het handboek vermeld standaard Enuma EK525RMX3/3D 114 links.Check ook het aantal schakels en het aantal tanden van de kettingwielen.
niet overdrijven.Het probleem met "foutjes" bij een voertuig als een motorfiets is dat het potentieel levensgevaarlijk is en derhalve gewoon niet mag gebeuren, hoe de garage die "foutjes" moet voorkomen en een 100% garantie geven is hun zaak, als je door verkeerd gemonteerde remblokken,ketting of god mag weten wat op een maandag morgen de vangrail op de A16 in gaat ben je dood en zijn zij aansprakelijk als in gevangenis straf ed.
Niet dat je daar wat aan hebt, je kunt dan op je grafsteen laten zetten "het was niet mijn schuld" maar meer niet.
Dan controleert er maar iemand het werk vd monteur als deze kennelijk niet te vertrouwen is, dat is het probleem vd motorzaak en niet de klant die in goed vertrouwen een voertuig ter reparatie geeft waarvan de werking zijn leven van af hangt.
Heb ’em bewust niet bij naam genoemd want ’k wil die zaak hier niet zwart maken. Maar wees gerust het is een Belg. (De Belgische kawa fans kunnen het mits enige deductie wel makkelijk raden)Ga je dit nog terugkoppelen naar de werkplaats? Als het mijn toko was zou 'k het graag willen weten.
Oh....Heb ’em bewust niet bij naam genoemd want ’k wil die zaak hier niet zwart maken. Maar wees gerust het is een Belg. (De Belgische kawa fans kunnen het mits enige deductie wel makkelijk raden)