Schijfrem krom?

Harmen

MF veteraan
31 mei 2004
2.596
0
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem, Als ik rem met mijn motor gaat het stuur heel erg trillen, iedereen zal nu wel zeggen schijf krom, oke weet ik !

Ik heb nu mijn voorwiel eronder weg (er moest toch een nieuw voorbandje onder), maar hoe kan ik nou zien welke schijf krom is en of ze allebei krom zijn?


En is het zo dat wanneer je bij bijvoorbeeld louis.de een lucas remschijf koopt, moet je ze dan allebei vervangen? Alvast bedankt voor de moeite :}

Harmen
 
Technisch gezien hoef je niet allebei je schijven te vervangen.
Zelfs als 1 schijf iets beter remt dan de andere schijf, maakt dat weinig uit.
Ze remmen namelijk allebei hetzelfde wiel, in tegenstelling tot een auto.

Ik neem trouwens aan dat je semi zwevende schijven hebt.
Het gebeurt nog wel eens dat NIET je schijf krom is, maar dat de bussjes tussen het hart en de schijf vast komen te zitten, waardoor de schijf zich niet meer kan centreren.

Een optie is dan om beide schijven volledig zwevend te laten maken.
Ik heb de mijne ooit laten vermaken door Hop motorsport, is niet goedkoop, maar het wordt wel goed gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Technisch gezien hoef je niet allebei je schijven te vervangen.
Zelfs als 1 schijf iets beter remt dan de andere schijf, maakt dat weinig uit.
Ze remmen namelijk allebei hetzelfde wiel, in tegenstelling tot een auto.

Ik neem trouwens aan dat je semi zwevende schijven hebt.
Het gebeurt nog wel eens dat NIET je schijf krom is, maar dat de bussjes tussen het hart en de schijf vast komen te zitten, waardoor de schijf zich niet meer kan centreren.

Een optie is dan om beide schijven volledig zwevend te laten maken.
Ik heb de mijne ooit laten vermaken door Hop motorsport, is niet goedkoop, maar het wordt wel goed gedaan.

Klopt ze zijn idd semi-zwevend, dus dat wil zeggen dat wanneer ik er nu nieuwe schijven opzet het nog steeds niet goed is :?
Dat ga ik in ieder geval uitzoeken thx!

Iemand trouwens ervaring met Nissin remschijven? Ik zag ze staan op inet en ze waren niet heel erg duur!

Thx
 
Klopt ze zijn idd semi-zwevend, dus dat wil zeggen dat wanneer ik er nu nieuwe schijven opzet het nog steeds niet goed is :?
Ze zijn niet zwevend bij de bevestiging op het wiel, maar zwevend bij de bevestiging van de buitenste rand van de schijf (waar je blokjes op komen) op het hart van de schijf ;)

Iemand trouwens ervaring met Nissin remschijven? Ik zag ze staan op inet en ze waren niet heel erg duur!
Thx
Yeps, op min ex, niets mis mee :)
 
verwijder de remschijven en eventueel deze op een glasplaat leggen kun je zien of ze krom zijn anders evt de remschijven anders het voorwiel oplichten en er met een potlood langs de voorvork leggen en de punt vlakbij de schijf het wiel ronddraaien kun je ook zien of ze krom zijn.

blackbird 1962
 
Controleer wél ff die schijven voor je ze vervangt.
Er zijn ook andere oorzaken waardoor soortgelijke trillingen optreden, denk dan bv. aan wiellagers of onderling ongelijk afgestelde vorkpoten.
 
Ik zou de schijven kunnen controleren, maar ik zit in Breda.
Meetklok bevestigen en kijken of er ergens een slag in zit.
Succes.

Klauwen er even af en dan rondraaien terwijl je een (met een lijmklem) potlood vlak bij de schijf houdt wil ook wel.
Alleen een lijmklem wil ook wel.Net zo dicht bij de schijf zetten dat ie em net niet raakt en dan kijken of je ook verschil ziet in de tussenruimte.Doordat je de klem ziet spiegelen in de schijf zie je zelfs 1 tiende slingering al.(lijkt immers .2 mm spatie)
Je kan de slingering natuurlijk ook horen als ie tegen de klem aansleept.

Frans
 
Thx voor alle reacties, ik wil inderdaad eerst weten of de remschijven krom zijn voor ik ze vervang! Ik had ook al gehoord dat het door een "hobbelige" voorband kan komen! En aangezien deze ook erg af is. ik moet alles even uitzoeken en daarom wil ik graag weten of mijn remschijven ook krom zijn!

Thx
 
Meet of laat die schijven nou maar meten, dan weet je het zeker.

Kromme remschijven is niet zoiets geks dat het nooit voorkomt...... Na een pittig ritje hoef je alleen ff de rem dichtgeknepen te houden bij een stoplicht, dan zijn ze soms al krom....
 
Meet of laat die schijven nou maar meten, dan weet je het zeker.

Kromme remschijven is niet zoiets geks dat het nooit voorkomt...... Na een pittig ritje hoef je alleen ff de rem dichtgeknepen te houden bij een stoplicht, dan zijn ze soms al krom....

Ja ik laat ze ook wel meten, ga deze week naar de motorzaak toe, en dan zie ik wel verder, hoop dat ze niet krom zijn, maar als het wel zo is doe ik er Nissin schijven onder.
 
Hoe bedoel je dat precies? Het kan dus zijn dat de voorvorkpoten ongelijk zijn? Kan me idd voorstellen dat je dan ook een trillend stuur krijgt!

Alvast bedankt!!
meet of de beide poten even ver uit de bovenste kroonplaat steken. Draai de bouten op de onderste kroonplaat op 'net aan'. stukkie lopen, remmen en dan zouden ze gelijk moeten zitten.
 
Ja ik laat ze ook wel meten, ga deze week naar de motorzaak toe, en dan zie ik wel verder, hoop dat ze niet krom zijn, maar als het wel zo is doe ik er Nissin schijven onder.
Ik heb ook pas die nissins gekocht voor m'n zrx. advertentie op mp gezien en zo in Haarlem aanbeland. Zijn prima schijven en relatief goedkoop, al blijft het altijd een smak geld. Hij kan ze ook versturen, tegen normaal TNT tarief.
 
Ik heb ook pas die nissins gekocht voor m'n zrx. advertentie op mp gezien en zo in Haarlem aanbeland. Zijn prima schijven en relatief goedkoop, al blijft het altijd een smak geld. Hij kan ze ook versturen, tegen normaal TNT tarief.

Ja idd die advertentie heb ik ook op marktplaats gezien, die ga ik ook doen mocht blijken dat er een of twee krom zijn. Is het trouwens nodig als maar 1 krom is om ze allebei te vervangen?

Thx
 
Ja idd die advertentie heb ik ook op marktplaats gezien, die ga ik ook doen mocht blijken dat er een of twee krom zijn. Is het trouwens nodig als maar 1 krom is om ze allebei te vervangen?

Thx
Ik zou het wel doen, al is het alleen maar omdat die nissins een zilveren hart hebben, en mijn ori schijven hadden gouden hartjes. Ik had ook maar 1 kromme schijf, heb ze dus allebei vervangen en de goede schijf heb ik via MP aan een knutselaar verkocht. SM bouwers zijn ook vaak geintereseerd in 1 schijfje (mits voldoende diameter uiteraard). Je zou je voor kunnen stellen dat verschillende fabrikanten verschillende staalsoorten gebruiken, met ws verschillende remcoofficienten :? dus........ik zou ze lekker als set vervangen :Y
 
Bij mij was ook eens 1 van de schijven krom. Het stuur ging niet trillen maar had meer een effect als bij ABS op autos. Trillend stuur had ik een keer toen ik vergeten was mn balhoofdplaten goed vast te zetten. Dom dom dom. Check het ff.
 
Terug
Bovenaan Onderaan