Schijfremslot roestig

comecme

Die hard MF'er
8 mrt 2004
314
0
Nieuwegein
Ik heb een Kryptonite evXL schijfremslot (omdat dat zo'n beetje het enige schijfremslot lijkt te zijn dat bij mijn Honda CBF600 te gebruiken is). Heb 'm nu drie weken, maar er onstaat al aardig wat roestvorming op het metalen gedeelte van het slot. En nog veel erger is dat ik van de week m'n slot slechts met heel veel moeite open kreeg. Omdraaien van de sleutel ging wel, maar de metalen U-beugel wilde niet uit het slot.

Een vriend van me heeft hetzelfde slot, en dezelfde problemen.

Overigens is ook dit slot niet echt makkelijk op m'n motor te plaatsen. Het past... maar dan ook maar nét. De schijfrem heeft nou eenmaal hele kleine gaten. Waarom spreken motorfabrikanten en slotenmakers niet een of andere standaard af of zo? |(

Iemand anders hier ervaring mee? Suggesties voor een ander schijfremslot?
 
Misschien hoort er grafiet-olie of teflon-olie in; is er geen gebruiksaanwijzing voor dat slot?

Roest aan de buitenkant vind ik raar, het lijkt mij toch geen goedkoop dingetje.
Kan het pekel-aanslag zijn?

Met een zacht lapje iets vochtig van diesel-brandstof krijg je ieder metaal met weinig inspanning schoon; niet hard wrijven want er kan nodeloos krassend spul in de aanslag zitten; liever 3 aai-beurten met steeds een dag tussenpoos dan 1x keihard.
 
Graffietpoeder heb ik geprobeerd, ging daarna een stuk soepeler :} , maar nu het weer weer slechter wordt ben ik benieuwd of dat nog steeds zo is. Toch maar gauw een plekkie zoeken om 'm binnen te stallen...

Zie trouwens op de doos staan dat het slot een levenslange garantie heeft. Hoef dus nooit meer een ander slot te kopen :?

Handleiding zit er niet echt bij, alleen een papiertje met hoe je extra sleutels bij kunt laten maken.
 
Ik denk toch dat het pekel "gesnoven" heeft en dat kan gemeen aanvreten.

Sloten geef ik in twijfelgeval wel eens een dompel-beurt in diesel en na uitdruipen weer een goed smeermiddel erin maar ik weet niet of dat goed is voor ieder slot want moderne typen hebben soms kunststof deeltjes van binnen, hoewel ik mij dat voor een motor-slot nauwelijks kan voorstellen.

De laatste keren dat ik kabel/beugelsloten gebruikte (er zit o.a een vrij zwaar segmenten-kabel-slot door 2 binnenwaarts schuin omhoog geboorde gaten in mijn dubbele schuurdeur, was de enige technisch aanvaardbare oplossing) ramde ik er met een pompspuitje domweg versnellingsbak-olie in, een keer of 2 per jaar en er ging niets fout behalve 1 dag wat nadruipen.
 
Nee, ik bedoelde dat ik dacht aan kunststof deeltjes van binnen, dus in het mechaniekje; dat ken ik van sommige deursloten maar ik denk/hoop toch niet dat zoiets voor toepassing op motor wordt gedaan.

Fraai slot trouwens, zoals het er uitziet.
 
Ik heb dus ook dit slot met dezelfde problemen. Het komt niet door de pekel ofzo want ik had het afgelopen zomer al (toen was hij net nieuw). Ik heb hem helemaal vol gespoten met WD40. Dit heeft wel geholpen maar nu krijg ik hem soms weer niet open. Dus weer even goed smeren en dan kan hij er weer voor een tijd tegen aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan