Schokken tijdens optrekken

VF1000F rider

Die hard MF'er
22 sep 2004
562
0
Hellevoetsluis
Hoi Ik heb een klein probleempje met mijn honda VF 1000 F :als ik een beetje snel optrek,en dan van 1 naar 2 overschakel
dan houdt hij heel even in geeft dan twee schokken en gaat er vervolgens als een beest vandoor.
als ik dan van 2 naar 3 doorschakel en het gas er weer op gooi dan heb ik dat weer
Weet iemand misschien wat dat kan zijn. ;(
 
Misschien is het iets simpels. Bij mijn Vf750s had ik hetzelfde na een beurt.Bij mij zat toen de massakabel niet goed op de bobine onder het zadel. Hij trok bij acceleratie erg veel stroom en had dus geen goede massa. Is een klein kabeltje met een messing oogje dat op vastgeschroefd zit met koperen boutje.(Is al weer een jaar of 8 terug voor mij)
 
Dit probleem klinkt me zeer bekend in de oren, en de oplossing heb ik nog niet voorbij zien komen.

Hou je vast, en begin maar vast te sparen:

Tandwielen van de versnellingsbak zijn gaar!!!!



Heb ik al diverse malen meegemaakt: Schakelnokken en vorken zijn versleten en hij schiet gewoon uit z'n versnelling. Vooral in 2 en 3, en het voelt aan alsof de motor tijdens acceleratie even een fractie van een seconde z'n aandrijfkracht verliest, waarna hij ineens weer verder gaat. Ik heb het zelf al enkele malen gehad met voornamelijk Yamaha's (FZRren). Het voelt echt aan als een mechanische schok in je aandrijving. De schakelnokken schieten uit de openingen in het ernaastgelegen tandwiel totdat ze het volgende gat tegenkomen en alsnog met een klap goed schieten. Het begint als 1 schokje, maar daarna gaat het hard en begint hij repeterend over te slaan, hetgeen duidt op vergevorderde slijtage aan je bak. Niet te lang mee blijven prutsen, de bak moet gewoon open.

Heeeeeeeeel duur geintje, dus als je nog iemand weet wie je de schuld kan geven (garage waar hij vandaan komt) zou ik maar vast gaan rennen......

Eindelijk iemand die het waarschijnlijk snapt. Ikzelf heb een paar maanden geleden een topic geopend met hetzelfde probleem voor mij R6.
En ook ik wist niet wat het was. Dus Robbie blijft lekker doorrijden en nu heeft m'n monteur me dus een paar dagen geleden laten weten dat het waarschijnlijk m'n versnellingsbak is. 80 Euro per tandwiel geloof ik en van wat ik begrepen heb moeten er 2 tandwielen voor elke versnelling. Met mazzel blijft het bij z'n 1,2 en 3, maar juist omdat ik er zolang mee doorgereden ben, ben ik dus nu financieel de lul. Ik heb mazzel dat mijn 'mannetje' voor 15 euri's per uur werkt anders is het leed helemaal niet meer te overzien.
 
Ik snap dat dit nou niet echt het antwoord was waar je op zat te wachten VF1000F Rider, maar als ik de symptomen zo hoor ben ik voor 99.9% zeker dat het de bak is met een schade zoals ik beschreven heb.

Al dat geneuzel over ontsteking/carburatie/afstelling/bougies ten spijt, niet 1 van die dingen veroorzaakt een schok in je aandrijving bij alleen de 2 en de 3 onder acceleratie.

Maar je kunt testen of ik gelijk heb (en ik hoop het oprecht van niet voor je)

Schakel eens heel bewust over, dus niet in z'n versnelling trappen en je koppelingshendel uit je vingers laten schieten, maar gewoon heel langzaam en bewust: Koppeling in, pookje in de volgende versnelling duwen EN MET JE VOET LICHTE DRUK OP HET PEDAAL BLIJVEN UITOEFENEN, vervolgens laat je koppeling opkomen terwijl je druk op je pedaal blijft houden.

Waarschijnlijk zal het verschijnsel nu niet optreden, en als het wel gebeurd kan je dat voelen in je schakelpookje. Het is overigens niet gezegd dat je het nu vindt op deze manier, niet iedere bak reageert hetzelfde. Bij een Yamaha werkt dat echter feilloos.

Ik begreep dat je hem nog niet zolang hebt, dus als de donder TERUG NAAR DE DEALER met dat ding!

Suc6
 
Laatst bewerkt:
Waarom hoor je en voel ik dan absolut niks verkeerds in de bak qua schakelen dat gaat gewoon perfect
geen ratelende tandwielen of iets dergelijks

Hoor je bij een FZR ook niet, die schakelen ook perfect zonder bijgeluiden.

Alleen schiet hij wel uit z'n versnelling..... ;(

Juist omdat je verder niks merkt zoek je het probleem niet in de bak.

Later hebben ze dit probleem aangepakt en de schakelnokken conisch gemaakt, een soort zwaluwstaartverbinding als het ware. Dit wordt ook wel bij bestaande bakken gedaan en ik heb dat ook bij mijn eigen FZR1000 gedaan toen ik de bak reviseerde.

Maar zorg er hoe dan ook voor dat je echt zeker weet dat het de bak is, het is nogal een omvangrijke klus namelijk. Ik weet niet of je in de buurt van mijn woonplaats Ridderkerk woont anders wil ik wel 's een rondje gassen op die Honda, ik weet nou onderhand wel hoe dat probleem aanvoelt.
 
een bougiekabel die heen en weer zwabbert mischien en daar zijn hoogspanning verliest tegen iets?

let op alle draden van de ontsteking die bewegen kunnen onder versnellingskrachten.
 
Als je nou 's logisch nadenkt over de symptomen kan je meteen al een hoop oorzaken wegstrepen:

Het verschijnsel doet zich in eerste instantie voor bij accelereren vanuit de 2e en 3e versnelling.

Aangezien hij het niet deed in de 1, 4 en 5 (6?) kunnen alle theorieen over carburateurs/ontsteking/synchroniseren/bougies/losse kabeltjes gelijk de prullenbak in.

Als het probleem hier aan lag is er geen enkele reden waarom het alleen in die 2 versnellingen optreedt, dan zou het in de andere versnellingen ook moeten gebeuren.

Met het door mij geopperde bakprobleem voel je echt een hele korte mechanische "ruk" of "schok" in je aandrijving, net alsof je ketting een tandje over je kettingwiel heenspringt (kan uiteraard niet bij normale kettingspanning, maar hiermee kun je het vergelijken).

Het begint vrijwel altijd met de 2e versnelling welke een keertje overslaat, vervolgens gaat hij repeteren (meerdere korte schokjes achter elkaar) en meestal gaan er ook meerdere versnellingen dit probleem vertonen (en vrijwel altijd daarna de 3). Je meldt nu "dat het nou toch wel heel erg begint te worden", dus voor mij duidelijk dat je bak bezig is aan stront te draaien.

Hoe langer je wacht hoe meer schade en hoe kleiner de kans dat je dealer het onder garantie verhelpt (je had hem vanaf oktober geloof ik).

Ik hou het nog steeds op de versnellingsbak............(En tegelijkertijd hoop ik voor je dat ik het mis heb :+ )
 
Laatst bewerkt:
Reedt jij gisteren in Spijkenisse??
Richting Rotterdam???
Want dan heb je het probleem ook als je in zijn één wegrijdt bij het stoplicht zo te zien ;)
Kan dat je het niet was maar dan heeft iemand anders ook een probleem.
Of hij kan gewoon niet zo goed optrekken :+
 
En, weet je al wat meer over je schokkende probleem?

Zoek 's op onderstaande topictitel hier op M-F, zie je iemand met precies hetzelfde probleem, lees zelf maar wat de oorzaak was.

"Schokkende 2de versnelling ???????"

 
Laatst bewerkt:
Het probleem is denk ik zo goed als opgelost
Ik kwam erachter dat ik steeds de verkeerde benzine euro 95 tankte. vorige eigenaar deed dit nl ook.
Ik heb nu 1 keer euro 98 getankt en het probleem wordt steeds minder.
benzine verhouding is nu 30 % 95 en 70% 98 en nu wordt het schokken al minder
Eerst was het iedere keer dat ik optrok,en nu na de tankbeurt met 98 is dat nog maar 4 keer op een ritje van 120 km.
Maar even goed bedankt voor de reactie
 
Laatst bewerkt:
Gewoon door het eens uit te proberen
want het verhaal over dat mijn bak aan het overlijden was had mij wel aan het denken gezet en ben ik er op gaan letten wat te doen volgens fzrenee ,
Ik kreeg er al een beetje de kriebels van dat ik alles uit mekaar moest slopen
niet voor het werk opzich, maar omdat er tweede hands zo verschrikkelijk weinig te koop wordt aangeboden maar afijn ik had het er met een collega op mijn werk over en die vroeg me wat voor benzine ik tankte.
Toen zei hij me dat ik euro 98 eens moest proberen.
en voila het probleem was over
 
Hoi Ik heb een klein probleempje met mijn honda VF 1000 F :als ik een beetje snel optrek,en dan van 1 naar 2 overschakel
dan houdt hij heel even in geeft dan twee schokken en gaat er vervolgens als een beest vandoor.
als ik dan van 2 naar 3 doorschakel en het gas er weer op gooi dan heb ik dat weer
Weet iemand misschien wat dat kan zijn. ;(
Andere hand gebruiken... ;)
 
Gewoon door het eens uit te proberen
want het verhaal over dat mijn bak aan het overlijden was had mij wel aan het denken gezet en ben ik er op gaan letten wat te doen volgens fzrenee ,
Ik kreeg er al een beetje de kriebels van dat ik alles uit mekaar moest slopen
niet voor het werk opzich, maar omdat er tweede hands zo verschrikkelijk weinig te koop wordt aangeboden maar afijn ik had het er met een collega op mijn werk over en die vroeg me wat voor benzine ik tankte.
Toen zei hij me dat ik euro 98 eens moest proberen.
en voila het probleem was over

Nou ik heb er gelukkig geen probleem mee om te melden dat ik blij voor je ben dat ik het bij het verkeerde eind had. Was overigens niet zo moeilijk, want de symptomen die je opnoemde lijken 100% op een bakprobleem.

Was nooit bij me opgekomen dat het aan de benzine zou liggen, en ik snap dus nog steeds niet hoe het kan dat hij met euro 95 alleen maar problemen geeft in de 2e en 3e versnelling.

Maar ik ben blij voor je dat het dus kennelijk simpeler (en vooral goedkoper) was dan het eerst leek. :)
 
gelukkig wel want ik schrok echt van jou verhaal
maar goed dat het nu opgelost is
en nomaals bedankt voor het meedenken want het had idd ook de bak kunnen zijn.
Hoewel ik nu toch al zo'n 26 jaar motor rij heb ik het nog niet meegemaakt, dit fenomeen
 
Terug
Bovenaan Onderaan