Schoonmaaktips compressor (ketel)

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Bijna niet-motor-gerelateerd, maar ik gebruik vaak perslucht in de werkplaats.

En de Gamma/Karwei/Praxis compressortjes zijn inderdaad niet voldoende voor alles wat ik wil. Straalcabine is namelijk ook al onderweg.

Ik heb tweedehands een leuke compressor kunnen kopen, ketel kan weliswaar groter, maar de motor en zuiger leveren veel vermogen en veel lucht (kan net op het 230 net...).

De vorige eigenaar heeft het gebruikt voor het wegbikken van voegen, dus veel stof. Los daarvan wist hij niet dat er een ontluchting en vochtafvoer op zat....

Veel zooi in de ketel dus.

Ik heb eea al even uit elkaar gehaald om efkes te poetsen en controleren. Diverse leidingen moet ik vervangen, dat is geen probleem. Manometers zijn in orde, net als de instelling voor de bedrijfsdruk.

Mijn vraag is: hoe krijg ik de ketel een beetje fatsoenlijk schoon?

Ik heb hem al zo veel mogelijk alten leeg lopen. Ook al even met de slang wat water er in gespoten, en er kwam niet echt veel olie residu meer mee met het water.

Nu staat ie scheef uit te lekken.

Vervolg vraag (nu ik toch bezig ben), hoe en waar kan ik het beste iets van een olie/vochtafscheider plaatsen? Tussen zuiger en ketel, of na de ketel, voor de slang?

Laatste vraag: om meer lucht op te kunnen slaan, ben ik ook op zoek naar een 2e hands ketel. Kunnen gasflessen die voor butaan ed gebruikt zijn tegen een druk van 12 bar? Zijn die geschikt voor perslucht?
 
vochtafscheider plaats je normaal na de drukregelaar dus gewoon in de slang naar luchtpistool.
maar je bent natuurlijk vrij om het ergens anders te plaatsen.
een maatje van mij heeft ook een gasfles gebruikt om de luchtvoorraad te vergroten , gaat al jaren goed en een gasfles moet volgens mij aan veel hogere eisen voldoen dan een luchtketel.
 
vochtafscheider plaats je normaal na de drukregelaar dus gewoon in de slang naar luchtpistool.
maar je bent natuurlijk vrij om het ergens anders te plaatsen.
een maatje van mij heeft ook een gasfles gebruikt om de luchtvoorraad te vergroten , gaat al jaren goed en een gasfles moet volgens mij aan veel hogere eisen voldoen dan een luchtketel.

Ik vermoedde dat al, maar kon nergens een goed voorbeeld vinden van de meter op zo'n gasfles...

En ik wil het ook zeker weten, anders sleep ik weer voor nog met al dat metaal rond...

Tnx.
 
is het een stalen ketel of een aluminium.
aluminium zou ik alleen spoelen, roest is er niet toch?
staal wordt lastig openmaken gaat niet, misschien een roestwerend middel erin.
 
is het een stalen ketel of een aluminium.
aluminium zou ik alleen spoelen, roest is er niet toch?
staal wordt lastig openmaken gaat niet, misschien een roestwerend middel erin.

Is staal.

Tank Cure? ;)

Ik begin maar eens met uitspeoeln, moet al vee schelen.
Dan vocht afscheider, kan ik meteen zien hoeveel er doorheen gaat.

Nu nog even iets voor het luchtfilter verzinnen, want de huidige is net als de rest van begin 19e eeuw....
 
tankcure is wel goed lijkt mij, is meteen alle losse rotzooi verankerd.

bedenk net dat tankcure ook diverse spoelmiddelen heeft om de tank schoon te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
vocht afscheider word idd vaak als allerlaatste geplaatst, maar je hebt ook reduceer ventielen die het fijn vinden (en dus gevoelig zijn) voor het vocht, en dus plaatsen ze hem soms ook voor het reduceer ventiel! je hebt ook een reduceerventiel en vochtafscheider in 1... wat je tank betreft:

met water kun je hem doorspoelen maar zou het NIET doen, want dan gaat die 99,9999% zeker roesten. dan zal je wel denken, ja maar het condenswater wat je af hoort te tappen is ja ook water... en dat is niet helemaal waar, want het is een mengsel met een klein beetje olie (en bij olieloze compressoren gaat de tank over het algemeen helemaal niet lang mee, bij gamma/karwei compressoren dan, de betere merken zijn volgens mij gecoat aan de binnenkant)

ik zou er een liter wasbenzine in doen (als je de LOSSE ketel hebt) dus zonder motor en elektra, lekker schudden tot alle derrie er uit is, en dan een flesje compressor olie kopen, en die in het vat gooien, weer lekker schudden (tot dat de hele wand bedekt is met olie) en dan de olie die er uit komt weer in het flesje doen! dan heb je namelijk de hele binnenkant ondergesmeerd met olie, en olie houd immers niet van water dus komt er geen roest. succes
 
Om te beginnen moet je de olie/vochtafsheider altijd na de tank plaatsen, de lucht uit de compressor is behoorlijk warm en warme lucht kan veel meer vocht bevatten waardoor het er door de vochtafscheider niet uit wordt gefilterd.
Stel je overigens niet al te veel voor van een vocht afscheider, is meer een olie afscheider.
Vocht krijg je alleen echt effectief uit de lucht met een persluchtdroger, deze koelt de lucht tot het dauwpunt waardoor alle vocht condenseert en af kan worden gevoerd.
Je tank hoeft niet perse brandschoon te zijn, ik zou hem wel heel goed controleren op roest aan de binnenkant, als er jaren water in heeft gestaan kan hij zomaar bijna doorgeroest zijn en dan heb je een bom in huis gehaald.
 
vocht afscheider word idd vaak als allerlaatste geplaatst, maar je hebt ook reduceer ventielen die het fijn vinden (en dus gevoelig zijn) voor het vocht, en dus plaatsen ze hem soms ook voor het reduceer ventiel! je hebt ook een reduceerventiel en vochtafscheider in 1... wat je tank betreft:

met water kun je hem doorspoelen maar zou het NIET doen, want dan gaat die 99,9999% zeker roesten. dan zal je wel denken, ja maar het condenswater wat je af hoort te tappen is ja ook water... en dat is niet helemaal waar, want het is een mengsel met een klein beetje olie (en bij olieloze compressoren gaat de tank over het algemeen helemaal niet lang mee, bij gamma/karwei compressoren dan, de betere merken zijn volgens mij gecoat aan de binnenkant)

ik zou er een liter wasbenzine in doen (als je de LOSSE ketel hebt) dus zonder motor en elektra, lekker schudden tot alle derrie er uit is, en dan een flesje compressor olie kopen, en die in het vat gooien, weer lekker schudden (tot dat de hele wand bedekt is met olie) en dan de olie die er uit komt weer in het flesje doen! dan heb je namelijk de hele binnenkant ondergesmeerd met olie, en olie houd immers niet van water dus komt er geen roest. succes
En dan de komende jaren elke keer je olieafscheider schoon moeten maken omdat hij vol met olie zit. |( |(
En de olie die uit de compressor komt zorgt er echt niet voor dat je tank niet gaat roesten.
 
Ik wil geen reclame maken of iets dergelijks maar ik werk in die perslucht wereld. Ik ben bang dat je niet zo heel veel kan doen tegen het roesten van een tank behalve het vertragen van het roestproces. Dit komt omdat er altijd vocht in gecomprimeerde lucht zit. Je kan wel een automatische drain gebruiken om dit te minimaliseren.

Verder wordt de vochtafscheider meestal voor het reduceer geplaatst omdat dit ook gelijk wordt gebruikt als filter voor ander troep dat je niet in je reduceer wil hebben. Ook wordt veel gebruik gemaakt van een gecombineerd filter/reduceer.

Mocht je op zoek zijnnaar dit soort onderdelen dan kan ik je er best aan helpen ;) ;)
 
Martell.

Daar ist ie weer.
Gaan we een beetje beunen in de werkplaats, met gasflessen in het perslucht systeem?

Een versleten compressortje gekocht met een verlopen keurings datum op de tank?

Een beetje straal cabine heeft al gauw 600 to 900 ltr./min. nodig.
Dat red je niet met een 230volt.

Dus weer een beetje slecht voorbereid?
Kom je weer een beetje kennis te kort.

Als motor eigenaar zul je mij niet in jouw garage zien.


Caramba. :+ :Y -O-
 
Laatst bewerkt:
Martell.

Daar ist ie weer.
Gaan we een beetje beunen in de werkplaats, met gasflessen in het perslucht systeem?

Een versleten compressortje gekocht met een verlopen keurings datum op de tank?

Een beetje straal cabine heeft al gauw 600 to 900 ltr./min. nodig.
Dat red je niet met een 230volt.

Dus weer een beetje slecht voorbereid?
Kom je weer een beetje kennis te kort.

Als motor eigenaar zul je mij niet in jouw garage zien.


Caramba. :+ :Y -O-

Nou nou jij maakt het gelijk wel weer heel erg bont.

Maar wat betreft de lucht klopt het wel.
Heb elders op het forum en ook hierboven ook al aangegeven dat je een flinke compressor en een beste luchttank moet hebben om lekker te kunnen stralen.
Ik zou als minimale richtlijn aanhouden 400 ltr./min en een buffertank van 250 liter.
En ja, dat lukt alleen op krachtstroom... ;)
Sommige mensen schijnen te denken dat ze met een 25 liter Airpress van de Karwei
helemaal gesteld staan om te gaan stralen... _O-
 
Martell.

Daar ist ie weer.
Gaan we een beetje beunen in de werkplaats, met gasflessen in het perslucht systeem?

Een versleten compressortje gekocht met een verlopen keurings datum op de tank?

Een beetje straal cabine heeft al gauw 600 to 900 ltr./min. nodig.
Dat red je niet met een 230volt.

Dus weer een beetje slecht voorbereid?
Kom je weer een beetje kennis te kort.

Als motor eigenaar zul je mij niet in jouw garage zien.
Heb je aan deze reactie serieus tijd besteed? Een superheld als jij, spendeert toch geen tijd aan het plebs :')
 
Martell.

Daar ist ie weer.
Gaan we een beetje beunen in de werkplaats, met gasflessen in het perslucht systeem?

Een versleten compressortje gekocht met een verlopen keurings datum op de tank?

Een beetje straal cabine heeft al gauw 600 to 900 ltr./min. nodig.
Dat red je niet met een 230volt.

Dus weer een beetje slecht voorbereid?
Kom je weer een beetje kennis te kort.

Als motor eigenaar zul je mij niet in jouw garage zien.


Caramba. :+ :Y -O-

Ja, je hebt gelijk hoor. beetje beunen en geld voor vragen. Beetje broddelwerk eigenlijk, maar ja, kan mij het wat verrotten.

Ik heb van een turk een tweedehandsje kunnen kopen. Zelf gebouwd door z'n broer in Antalya. Is inderdaad een gammel ding, maar hij doet het nog wel hoor.

Ik ga zo veel mogelijk rare dingen als gasflessen van de camping en duiken en zo aansluiten, is wat mij betreft geen probleem. Enne, is niet echt een systeem hoor, ik probeer een paar Karwei compressors en deze met tuinslang aan elkaar te koppelen. Dan lukt het misschien wel om dat zand door de straler heen te krijgen. Ik denk dat ik de volgende keer maar iets van cement pak of zo, veel fijner qua korrelformaat.

Slecht voorbereid: ja. Geen kennis: schuldig.

Maar je bent altijd welkom voor reparatie oid dergelijks hoor. Voor jou maak ik wel een speciale lage prijs!
 
Nou nou jij maakt het gelijk wel weer heel erg bont.

Maar wat betreft de lucht klopt het wel.
Heb elders op het forum en ook hierboven ook al aangegeven dat je een flinke compressor en een beste luchttank moet hebben om lekker te kunnen stralen.
Ik zou als minimale richtlijn aanhouden 400 ltr./min en een buffertank van 250 liter.
En ja, dat lukt alleen op krachtstroom... ;)
Sommige mensen schijnen te denken dat ze met een 25 liter Airpress van de Karwei
helemaal gesteld staan om te gaan stralen... _O-

Krachtstroom wordt in december aangelegd, en ik wil vast wat proberen. Zal wel ongeduld zijn. Tnx voor het advies!
 
Ik heb alles er eerst afgehaald: motor, cilinder en elektradeel.

Ketel op de kant gezet een laten uitlekken (na doorblazen met hogedrukspuit), en met een andere compressor doorgespoten totdat er geen vocht meer uit kwam.

Wat er uit kwam leek eigenlijk op wat er ook uit hoort te komen, maar dan meer dan de bedoeling is.

Alles even schoongemaakt en de cilinder gedemonteerd voor inspectie, en alles is prima.

Dus weer in elkaar gezet. Ik moet wil alleen nog wat leidingen vervangen en de metertjes, die zijn wat sjabbie naar mijn mening. Liever voor een tientje een nieuwe, zodat ik zeker weet dat het goed is.

Ook de werkdrukregelaar wil ik nog vervangen, omdat die ook wat moeilijk draait. Nu staat het op 8 bar afgifte, dus ik kan er wel meer uit de voeten.

Als ik ga stralen moet ik het wel goed in kunnen stellen, omdat verschillende stralproducten ook verschillende werkdruk nodig hebben.

Kortom: doet het nu prima.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan