Schorsen kenteken

IJzerwater

Rookie
3 jul 2008
5
0
Zuidlaren
Ongeveer 25 jaar heb ik een motorfiets in onderdelen op zolder liggen. Na een paar jaar kreeg ik van RDW een bief of ik eigenaar was van de motorfiets. Antwoordbriefje ingevuld en terug gestuurd en 20 jaar niets meer gehoord. Afgelopen weekend valt er een brief van RDW op mijn deurmat of de mototprfiets nog mijn eigendo is. Zo niet dan wordt het kenteken afgevoerd.
Nu wil ik graag dit kenteken houden en wil het kenteken gaan schorsen.

Wie weet of er ook een reactie komt van de RDW wanneer duidelijk is dat ik nog steeds eigenaar ben zonder motorfietsverzekering en APK. Is er kans op een naheffing/boete?

Ik ben heel nieuwsgierig of iemand hiermee ervaring heeft. De motor is van 1961.

Jan IJzerwater
 
Zodra je een kenteken op je naam hebt, moet je hem verzekerd hebben en wegenbelasting betalen. Nu is dat laatste geen probleem meer (want oldtimer). APK is ook geen probleem, want die geld niet voor motorfietsen.

Wel heb je een verzekeringsplicht.
Die kan je "ontlopen" door het kenteken te schorsen. Daar zitten wel (jaarlijkse) kosten aan.

Wat dan een beter plan is, is om het kenteken toch te verzekeren. Ik weet dat roel van maarseveen een "0 km polis" heeft, speciaal voor restauratie projecten en/of opgeslagen frames met kentekens. Die polis is goedkoper als elk jaar schorsen.

Wellicht dat ook andere oldtimer verzekeraars zo''n product aanbieden; bel eens rond.
 
Teacher75, bedankt, voor je reactie, je hebt me op een nieuw spoor gezet.

Het was mij niet bekend dat er ook een verzekering met een 0km polis is. Lijkt mij een stuk aantrekelijker. Kun je eenvoudiger veranderen als je motor weer rijklaar is (proefrit). Ik zal eens rondbellen.

Op de site van RDW staat dat motorfietsen ook APK gekeurd moeten zijn. Hoe zit dat? Of moeten motoren binnenkort wel APK gekeurd zijn?
De afgelopen 25 jaar weinig met motoren bezig geweest en ik merk dat er veel is veranderd. Waar niet, de oude techniek blijft boeien.

Wie kan hier meer duidelijk verschaffen?

Met vriendelijke groet,
Jan IJzerwater
 
De RDW heeft ontdekt, dat er in het bestand nog al veel "zwevende" kentekens zitten. Ze zijn nu landelijk bezig om het bestand te schonen. Dat is de reden, dat ze oa jou benaderen.
Zoals hierboven al gezegd, gewoon o km verzekering nemen en klaar is kees (jan)
APK voor motoren komt er voorlopig niet. Eens in de zoveel tijd begint er weer eens zo'n regelneef daarover te zeveren. Tot nu toe zonder resultaat.

Gr
Gijs
 
Je wordt op het verkeerde been gezet door de rwd.
Als je van motor naar verplichtingen gaat kom je op een algemene pagina terecht voor alle voertuigen.
Daar staat:
APK
Een APK-plichtige bedrijfs- of personenauto moet APK goedgekeurd zijn. Let hierop als u een gebruikte auto aanschaft. Vanaf de datum van tenaamstelling bent u hier als geregistreerde eigenaar verantwoordelijk voor.

Motor heeft geen apk plicht.

Pieter
 
Heb toevallig vrijdag een Suzuki GT750J gekocht waarvan de eigenaar vorig jaar 380 euro boete heeft moeten betalen ivm het niet laten schorsen en/of verzekeren van zijn motor over de afgelopen "weetniethoeveel" jaren. Er wordt dus wel degelijk "steekproefsgewijs"gecontroleerd.
 
Ja klopt, alles staat nu in een bestand. Ze kunnen bij de RDW zien of de motor verzekerd is of niet. Als de motor niet verzekerd is, moet deze geschorst zijn.

Een klassiekerverzekering kost overigens ook niet veel... Paar tientjes per jaar.
 
Ongeveer 25 jaar heb ik een motorfiets in onderdelen op zolder liggen. Na een paar jaar kreeg ik van RDW een bief of ik eigenaar was van de motorfiets. Antwoordbriefje ingevuld en terug gestuurd en 20 jaar niets meer gehoord. Afgelopen weekend valt er een brief van RDW op mijn deurmat of de mototprfiets nog mijn eigendo is. Zo niet dan wordt het kenteken afgevoerd.
Nu wil ik graag dit kenteken houden en wil het kenteken gaan schorsen.

Wie weet of er ook een reactie komt van de RDW wanneer duidelijk is dat ik nog steeds eigenaar ben zonder motorfietsverzekering en APK. Is er kans op een naheffing/boete?

Ik ben heel nieuwsgierig of iemand hiermee ervaring heeft. De motor is van 1961.

Jan IJzerwater

wat je beter kunt doen is het ding bij van maarseveen verzekeren ; kost je minder als schorsen en je hoeft niet elke jaar weer hetzelfde te doen ;)
 
Ik weet dat roel van maarseveen een "0 km polis" heeft, speciaal voor restauratie projecten en/of opgeslagen frames met kentekens. Die polis is goedkoper als elk jaar schorsen.

Zou eruit zien alstie met nul euro duurder zou zijn. :P


Ik heb daar ook 2 oldtimers verzekerd. Die 0 km polis is wel alleen mogelijk als je daar al iets meer in de verzekering hebt zitten.
 
Heb mijn motor een paar jaar geleden ook geschorst gehad, was toen 22,50 euro, is nu 22,70 euro.
Iig goedkoper als verzekeren denk ik.



404 | RDW
 
Laatst bewerkt:
Heren/dames,

Bedankt voor al jullie reacties.

Wel heb ik nog een vraag over de RDW. Nu ik jaren geen verzekering heb gehad en doorgeef dat de motor nog steeds in mij bezit is, krijg ik dan alsnog een naheffing met boete?
Kan ik beter aangeven dat de motor niet in mijn bezit is en de RDW het kenteken gaat vernietigen. Kost mij t.z.t. een nieuw kenteken met een nieuwe gele plaat en nummer (Brr..).

Wie heeft hiermee ervaring?
 
Heren/dames,

Bedankt voor al jullie reacties.

Wel heb ik nog een vraag over de RDW. Nu ik jaren geen verzekering heb gehad en doorgeef dat de motor nog steeds in mij bezit is, krijg ik dan alsnog een naheffing met boete?
Kan ik beter aangeven dat de motor niet in mijn bezit is en de RDW het kenteken gaat vernietigen. Kost mij t.z.t. een nieuw kenteken met een nieuwe gele plaat en nummer (Brr..).

Wie heeft hiermee ervaring?

Volgens mij kun je op basis van merk- en typegegevens, framenummer en het oude kentekennummer later het vernietigde kenteken heraktiveren, weet niet wat het kost.
Voor de zekerheid kun je dit eens telefonisch navragen, gewoon als algemene vraag stellen aan de helpdesk. Ik weet echter niet of het slim is als je dit weer onder je eigen naam doet, ik weet niet hoe uitgebreid de RDW oude gegevens bijhoudt.
Feit is wel dat je kenteken nu boven op een stapeltje "nog uit te zoeken" ligt bij het RDW , dus verzekeren lijkt me niet slim. De meest voor de hand liggende volgende vraag van het RDW is: hoe was dat dan in de voorgaande jaren? ;)
 
Hoi Als je motorschorst hoef je deze niet re verzekeren. Enige wat van belang is dat hij niet meer op de openbare weg staat.

Hier onder een stukje van de website RDW:

Schorsing aanvragen
Een schorsing kunt u op het postkantoor aanvragen. U kunt dit ook door iemand anders (een gemachtigde) laten doen. De geldigheid van het kenteken wordt dan geschorst.

De RDW registreert de schorsing in het kentekenregister. De Belastingdienst/Autoheffingen stuurt u dan geen rekening meer voor de motorrijtuigenbelasting. Bovendien bent u niet langer verplicht om uw voertuig te verzekeren en APK te laten keuren.

Meer informatie over schorsen vindt u in het artikel een schorsing aan- of afmelden.
 
Nadeel schorsen : moet ieder jaar verlengd worden wat je zelf bij moet houden ,
1 dag te laat is een boete voor niet verzekerd zijn .

Verzekeren is een betere optie omdat die automatisch verlengd word ieder jaar .

Laten vervallen : deze optie is ook mogelijk en wil je dan toch weer gaan rijden
moet het kenteken geheractiveerd worden wat mogelijk is na een technische keuring bij de rdw ( soort apk voor motorfiets). Kosten niet meer dan 100,- euro .

In jouw geval al 25 jaar op zolder , optie 3 doen .
 
Beste lezers,

Bedankt voor al jullie reacties over het schorsen van een kenteken.
Vandaag heb ik mijn kenteken geschorst voor een bedrag van €22,75/jaar. Er zijn door jullie verschillende opties aangedragen en ik heb gekozen voor schorsen. Ook heb ik navraag gedaan bij het RDW en op mijn vraag of ik ook een naheffing kan verwachten, werd korten duidelijk door de mevrouw geantwoordt dat dit beslist niet het geval is. Als ik de brief ondertekend terug stuur (hiermee geef ik aan dat de motor nog steeds in mijn bezit is) en de kenteken schors of verzeker is er niets aan de hand.

Nu kan ik met een gerust hart aan de slag om de BSA te gaan restaureren.
full
 
Hai,stel ik net deze vraag opnieuw,vind ik je weer.ik heb duidelijk met mijn neus gekeken,want ik kon je vraag echt niet meer vinden, en ik heb wel tig keer zitten zoeken.Maargoed ik ga je weer even volgen.
Sorry als het nu dubbelop is.
 
Hai,ik zit met hetzelfde,Ik heb nog wel even een vraagje aan je.Heb je eerst geschorst en dan pas contact gehad met het RDW? Of had je al bericht van het RDW .Ik hoor het graag van je,want ik heb ook geen zin in een forse naheffing.

Over welke brief heb je het?Had je die al of krijg je die nog?
 
Laatst bewerkt:
Beste lezers,

Bedankt voor al jullie reacties over het schorsen van een kenteken.
Vandaag heb ik mijn kenteken geschorst voor een bedrag van €22,75/jaar. Er zijn door jullie verschillende opties aangedragen en ik heb gekozen voor schorsen. Ook heb ik navraag gedaan bij het RDW en op mijn vraag of ik ook een naheffing kan verwachten, werd korten duidelijk door de mevrouw geantwoordt dat dit beslist niet het geval is. Als ik de brief ondertekend terug stuur (hiermee geef ik aan dat de motor nog steeds in mijn bezit is) en de kenteken schors of verzeker is er niets aan de hand.

*O*

Nu kan ik met een gerust hart aan de slag om de BSA te gaan restaureren. [afbeelding]

Als je motor er zo al uitziet, hoef je er niet veel meer aan te doen. :+

_O-

Wel mooie motor :Y
 
MAHTT,

Je vergist je. Een vernietigd kenteken krijg je echt niet meer terug. Heb zelf dit aan de hand gehad en ving steeds nul op rekest.

Normaliter zal je geen naheffing krijgen als je de motor laat schorsen na jaren niet verzekerd te zijn. Ik heb echter het gevoel dat ze bij de RDW "ook maar wat doen". Met andere woorden, het ligt er aan wie je aan de lijn krijgt of wie je aanvraag behandeld.

In mijn geval: een motor met originele blauwe kentekenplaat en deel 1 en 2 uit 1969. Een suzuki T350-I. Normaal lever je de plaat en de delen van het kentekenbewijs in en krijg je van de RDW een vrijwaring. In mijn geval heb ik de papieren en de plaat nog en is het kenteken nooit ingeleverd. Maar kenteken is uit het systeem verdwenen. Opgeschoond heet het bij de RDW. Terugkrijgen kan MISSCHIEN wel, maar dan moet de motor in perfecte staat ter keuring worden aangeboden bij de RDW en goedgekeurd worden voor gebruik op de openbare weg. Dan nog is er geen garantie dat ik het originele kenteken terug krijg. Willekeur dus.

Voorzover ik weet is er het volgende toendertijd zo gebeurd: Toen kenteken deel 3 werd ingevoerd eind jaren 70 was het verplicht hier aan mee te doen. Zogenaamd om diefstal moeilijker te maken, maar natuurlijk was de echte reden een ordinaire belastingmaatregel. Niet iedereen deed hieraan mee. Als je de motor bijv in het buitenland bereed had je lak aan die regel. Of als de motor niet bereden werd en op eigen grond stond werd het wel eens "vergeten" Echter de RDW hield het wel bij. Toen de RDW begon met digitale opslag werden er regelmatig opschoonakties gehouden. In één van die akties zijn motoren zonder deel 3 verdwenen.
Kortom, in het digitale systeem wat de RDW nu gebruikt staan alleen maar voertuigen met complete kentekens. Dus of met (kopie) deel 3 of met overschrijvingsbewijs (wat deel 3 ooit heeft vervangen) Er is in het archief echter nog steeds een soort van kaartenbak, weet het beetje populair uitgedrukt, ver weg van alles waar veel "verloren" informatie instaat. Sommige organisaties van oldtimer verenigingen zoals de FEHAC, weten hier meer van. Bovenstaande is mij verteld door een medewerker van de RDW. Het digitale archief van de RDW is ondergebracht bij de RDC, alwaar je tegen betaling veel informatie we kunt halen.
 
Laatst bewerkt:
Das grappig.

Ik heb een frame en een blok van een RD 350 met de bijbehorende blauwe plaat van 1974. De motor is opgegeven als zijnde gesloopt. (was ook niet veel van over, ong de helft)
Heb via de mail kontakt gezocht met de RDW met de vraag of ik als ik de motor weer zou opbouwen, ik het originele kentekenbewijs weer kon krijgen behorend bij de plaat.
Antwoord:
Als het frame en de motor origineel zijn, mag de rest opgebouwd met vervangingsdelen.
Geen probleem, dus.
Ik heb het mailtje maar ff uitgeprint. En dat ga ik meenemen als ik mn caferacert ter keuring ga aanbieden.
Wordt dus vervolgd.

Gr Gijs
 
Gijs, als je antwoord klopt hebben ze niet aangegeven dat ze garanderen dat je het originele kenteken weer terug krijgt of wel? Is dat expliciet gezegd?

Indien dit waar is blijkt eens te meer dat het er aan ligt wie je daar hebt en dat het beleid binnen de rdw schijnbaar voor velerlei uitleg vatbaar is. Maar dat heb ik in mijn eerdere post al uitgelegd. Ik ben al een jaar bezig om mijn 1969 kenteken weer terug te krijgen. Inderdaad weer opbouwen, ongeacht welke onderdelen, en dan is het na keuren nog niet zeker dat je het originele kenteken weer terugkrijgt. Dat is immers vernietigd. Wel raar dat je dan vervolgens weer hetzelfde kenteken terug kan krijgen toch? Of zou vernietigen bij de RDW iets anders betekenen?

Verder bordurend hier op. Als ik dus de papieren en plaat van mijn 1969 T350 opstuur naar de rdw ter vernietiging, zou ik vervolgens na opbouwen en keuren weer hetzelfde kenteken terug krijgen wat er oorspronkelijk bijhoorde? Terwijl ik nu ik de papieren en plaat nog heb het niet zou kunnen?

Zou wel heel interessant zijn om te rommelen......Ik kan zo wat leuke cases verzinnen. Het vreemde is dat na opsturen van de papieren en de kentekenplaat naar de RDW niet door de RDW aan de eigenaar wordt gevraagd of hij die inderdaad opgestuurd heeft. Misschien was het wel een boze ex ofzo. Er wordt domweg een vrijwaring gestuurd.

Overigens, voor zover ik weet moet je om de motor als gesloopt op te geven als particulier zowel het volledige kenteken EN de plaat samen aangetekend opsturen. Als je dit niet doet geven ze geen vrijwaring af. Want met die door jou achtergehouden kentekenplaat zou je vervolgens daarna vrijelijk kunnen gaan rijden op een andere motor zonder verzekering en belasting te betalen. Je kenteken bestaat immers niet meer voor de RDW. Breng je auto maar naar de sloop en probeer je kentekenplaten te houden.........gaat je niet lukken.

Maar nogmaals, ze doen blijkbaar maar wat bij de RDW al zullen ze dat niet toegeven natuurlijk.

EDIT, om misverstanden te voorkomen.........als je een gesloopte motor weer opbouwd en vervolgens ter keuring aanbied en hij wordt goedgekeurd krijg je gewoon een kenteken, meestal een vervangend. In sommige gevallen een vervangend uit hetzelfde jaar. Maar daar gaat mijn verhaal niet over. Ik wil mijn oorspronkelijke kenteken weer terug dat bij de motor zat toen de eerste eigenaar hem kocht.
 
Laatst bewerkt:
Voor alle duidelijkheid:
Ik kan hem weer als RD laten keuren. Of ik ook het kenteken van de plaat, die er nog bij zit, krijg weet ik niet. Ga het wel zo ff vragen! :Y


:W
 
Oke Gijs, in dat geval heb je gelijk, maar daar ging mijn verhaal dus niet over en ook dat van de TS niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan