Scott oiler V2 ervaringen gezocht

Hier ook een osco oiler, bevalt super ketting en tandwielen zitten er nu 25.000 km op en zijn nog prima (ik vervang wel elke 12000 het voorste tandwiel)
Mijn vorige brommer was er eentje met cardan, zon zwaar lomp ding aan je achterwiel dat wil ik nooit meer!
Ging ook nog eens kapot in frankrijk,bij km stand 25000 !
 
Mijn vorige brommer was er eentje met cardan, zon zwaar lomp ding aan je achterwiel dat wil ik nooit meer!
Ging ook nog eens kapot in frankrijk,bij km stand 25000 !


Weet zo even niet welke brommert met cardan jij dan hebt gehad, maar dan wel ene met dikke pech.
Ik heb al de nodige aantallen BMW motorfietsen gehad en nimmer gezeik gehad met cardan problemen.
Jij noemt een cardan lomp en zwaar.
Zo'n zware en lompe cardan zit toevalig ook op een BMW R1200GS en R1200RT.
Maar als je ziet hoe men behoorlijk kan vegen met zulke cardan fietsen dan zou je voor de gein toch echt eens op zoiets moeten gaan proefrijden.
Ik neem rotondes en bochten met cilinders kort bij het asfalt.
Geen enkele last van de lompe of zware cardan.
Vr Gr
 
dit moet mij iemand eens uitleggen :?

vervangen doe je toch als set (voor, ketting, achter)
70k met een set :?
geloof er geen reet van :N

Is heel simpel.
Het achterste kettingwiel heeft een heel groot contactoppervlak waar de krachten over verdeeld worden maar die aan de voorkant niet dus die slijt vele malen sneller.
In een Pro oiler kan je heel goed kettingzaagolie gebruiken, deze is dun dus heeft zodoende ook een reinigende werking maar wordt ook iets plakkerig zodat het ook goed blijft zitten.
Het systeem is ook erg consequent en smeert constant een klein beetje i.p.v. om de paar honderd km teveel in 1 keer (het meeste eindigt op je velg bij de eerstvolgende rit).
Door de reinigende werking en dat consequent en constante smeren gaat je ketting significant langer mee mits je het voorste kettingwiel op tijd vervangt want anders sloopt die je ketting alsnog.
Het gaat niet om krachtenverdeling. Het voorste kettingwiel is gewoon een stuk kleiner dan het achterste. Daardoor maakt het voorste kettingwiel dus meer omwentelingen dan het achterste waardoor het sneller versleten is.
 
Laatst bewerkt:
Ik verkoop ze al een paar jaar, en hoor vrijwel alleen maar positieve ervaringen.
Alleen installatie is wel wat werk op sommige motoren.

Voor mijzelf gebruik ik trouwens de Pro-Oiler.

Waarom gebruik jij zelf de pro-oiler ipv de loobman?

En waarom is voor sommige motoren het een klus om loobman te instaleren?

Ik heb net op jou site gekeken wat dat ding kost, en het is wel een compleet andere prijsklasse, en normaal zeg ik altijd "alle waar naar het geld".

En hoe activeer je het olie-en?
 
Mijn vorige brommer was er eentje met cardan, zon zwaar lomp ding aan je achterwiel dat wil ik nooit meer!
Ging ook nog eens kapot in frankrijk,bij km stand 25000 !


Weet zo even niet welke brommert met cardan jij dan hebt gehad, maar dan wel ene met dikke pech.
Ik heb al de nodige aantallen BMW motorfietsen gehad en nimmer gezeik gehad met cardan problemen.
Jij noemt een cardan lomp en zwaar.
Zo'n zware en lompe cardan zit toevalig ook op een BMW R1200GS en R1200RT.
Maar als je ziet hoe men behoorlijk kan vegen met zulke cardan fietsen dan zou je voor de gein toch echt eens op zoiets moeten gaan proefrijden.
Ik neem rotondes en bochten met cilinders kort bij het asfalt.
Geen enkele last van de lompe of zware cardan.
Vr Gr
Dan wordt het tijd dat ze bij de motogp overschakelen op cardanaandrijving. :+
 
Waarom gebruik jij zelf de pro-oiler ipv de loobman?

En waarom is voor sommige motoren het een klus om loobman te instaleren?

Ik heb net op jou site gekeken wat dat ding kost, en het is wel een compleet andere prijsklasse, en normaal zeg ik altijd "alle waar naar het geld".

En hoe activeer je het olie-en?
De pro-oiler is een volautomaat, en geen halfautomaat. Vullen met olie, juiste smeerstand kiezen met bedieingskastje, en de GPS meet wanneer er gesmeerd moet worden en regelt dat helemaal zelf.

Bij sommige motoren heb je enerzijds een probleem om de smeervork die over het achterkettingwiel moet vallen op zijn plek te krijgen. Dan moet je een montagebeugeltje maken.
Daarnaast moet het reservoir boven de smeervork hangen, zo recht mogelijk, en ook nog bedienbaar tijdens het rijden. Dat lukt niet altijd.
De bediening is simpelweg door op het knopje te drukken. Hiermee open je het systeem waardoor de olie door de zwaartekracht zal gaan lopen.
 
Hebben we het nog niet gehad over die +- 10 kg EXTRA aan je achterwiel!

Kan je nagaan hoe geweldig zon bmw zou rijden met kettingaandrijving ipv cardan :+
 
Ik heb zojuist een V-Strom 650 XTA gekocht, en zit ook te overwegen een Pro-oiler aan te schaffen. Ik hoop alleen wel dat ze hem voor mij willen installeren, ben helaas niet zo handig op sleutelgebied.. en neem liever geen risico's.

Nog geen enkele ervaring met smeersystemen, maar de Pro-Oiler schijnt toch de beste recensies te hebben, ik denk ook ketting zaagolie te gaan gebruiken erbij. Hoef ik dan de ketting ook in principe niet meer te reinigen?
 
Ik heb zojuist een V-Strom 650 XTA gekocht, en zit ook te overwegen een Pro-oiler aan te schaffen. Ik hoop alleen wel dat ze hem voor mij willen installeren, ben helaas niet zo handig op sleutelgebied.. en neem liever geen risico's.

Nog geen enkele ervaring met smeersystemen, maar de Pro-Oiler schijnt toch de beste recensies te hebben, ik denk ook ketting zaagolie te gaan gebruiken erbij. Hoef ik dan de ketting ook in principe niet meer te reinigen?

Nog nooit gedaan....gewoon vanaf de binnenkant smeren slingert alles wel eraf.
 
Gewoon S100 vet met deze handige spuit nippel ;)



ALLEMAAL.jpg
 
Om te beginnen schrik ik wel van de prijs van de set die TS ons aangeeft.
Ik vraag me ook af of het systeem rekening houdt met erg slechte weersomstandigheden als hevige regen en/of veel pekel op de weg......?

Voor de liefhebbers van een cardan..............
Ze zeggen dat 't nooit kapot gaat. Onlangs nog iemand van boven in Noorwegen gekomen met de motor met (onoplosbare?) panne op de auto-ambulance terug naar NL. Nee, een cardan gaat nooit stuk. Mooi kl*ten dat je rit dan TOCH bij de Noordkaap eindigt. Sta je mooi te kijken langs de weg met je dure Bimmer. Die fabeltjes van cardans die niet stuk kunnen gaan geloof ik dus niet meer! Een cardan die toch defect is geeft gelijk dikke problemen. Een ketting is onderweg altijd nog een keer te vervangen.

Ik rijd zelf met ketting met een hand-bediende Osco-oiler. Bij iedere 500km trek ik een keer aan het hendeltje en klaar ben je. Meestal smeer ik als ik thuiskom en zet de motor dan direct op de middenbok. Bij slecht weer doe ik tussendoor ook nog wel eens smeerbeurt. Bijv. als je onderweg effe ergens een bakkie gaat doen. De ketting is direct bij stoppen nog warm, dus zal olie beter vloeien. Effe stationair in de 1 en dan aan het hendeltje trekken. Daarna gelijk de motor uitzetten en kan de olie in alle rust naar de benodigde plaatsen lopen en dus niet in de rondte spetteren. Ik heb nauwelijks last van spetters.

Mijn set komt van een sloopmotor. Had wel een probleem bij de start. Het doseer-systeem werkte aanvankelijk niet. Osco komt uit Veenendaal (woon er toch vlak bij) en daar hebben ze 'm snel weer voor me kunnen fixen. Tot nu prima tevreden!
 
Laatst bewerkt:
onderweg altijd nog een keer te vervangen.



jij denkt zeker dat een ketting alleen maar van de tandwielen valt
met wat pech slaat 't je blok naar de sloop

zelf smeer ik handmatig met HKS
ben geen fan van een olie emmer :X
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jij denkt zeker dat een ketting alleen maar van de tandwielen valt
met wat pech slaat 't je blok naar de sloop
Als je bij een versleten ketting, die daarna ook nog eens breekt, helemaal niks hebt gemerkt, dan weet ik niet of motorrijden wel jouw ding is. Zelfs bij mijn schoonmoeder zou het opvallen dat er iets niet helemaal klopt.
Voor mij ben je dan én erg blind én daarbij ook nog eens stokdoof.
Meer het type van als ik net doe of ik het niet hoor dan gaat het mss wel weer over.

(Ik ga er wel van uit dat de ketting niet is geklonken door een prutser!)
 
alles kan stuk gaan cardan,ketting zelfs schokbrekers
zonder dat je 't ziet of hoort :+
 
alles kan stuk gaan cardan,ketting zelfs schokbrekers
zonder dat je 't ziet of hoort :+


Precies, alleen een cardan heb je opeens een hele grote uitgave, maar die heb je dan weer uitgespaard omdat je niet elke keer een ketting set heb hoeven betalen.....

Ik denk dat je dus bij een nwe fiets waar je van plan bent een jaar of 5 mee te doen beter uit bent met een cardan fiets, ga je langer met je motor doen, of koop je een oude fiets kan je in mijn ogen beter een ketting fiets nemen....omdat het cardan dan al slijtage heeft.

Dit alles mits je niet te lui bent om af en toe ff je fiets op de middenbouw wilt zetten en ff spuitbusie langs je ketting wil halen, of geen zin hebt in een automatische ketting smeersysteem.

Ik vind het niet zo erg om m'n ketting af en toe te smeren en te stellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan