segway 300se vs bmw ce02m1

Eigenlijk kan je misschien al kijken wat die E125S'jes doen voor ze problemen geven. Hoewel die sneheden natuurlijk lager liggen.
Gisteravond nog wel even een filmpje gezien hoe zoiets in elkaar zit (gewoon een standaard hubmotor, niet die van een Segway). Wel mooie techiek verder.
 
Nadeel van een hubmotor is wel het grote onafgeveerde gewicht. Voor de wegligging is het beter om de motor in het frame te hebben en dan met een ketting of riem het wiel aan te drijven maar dat geeft natuurlijk weer extra verliezen en extra slijtage. Een hub motor is een mooie oplossing als het allemaal niet zo hard hoeft te gaan.
 
Nadeel van een hubmotor is wel het grote onafgeveerde gewicht. Voor de wegligging is het beter om de motor in het frame te hebben en dan met een ketting of riem het wiel aan te drijven maar dat geeft natuurlijk weer extra verliezen en extra slijtage. Een hub motor is een mooie oplossing als het allemaal niet zo hard hoeft te gaan.
Niet helemaal met je eens. Zeker als het gewicht van de accu's helemaal onderin het frame zit. Ik heb lange tijd op een RGNT gereden, ook met een hubmotor maar heel laag zwaartepunt van de accu's in het frame. Lag als een huis op de weg en ik kon er lekker mee gooien en smijten, ook bij wat hogere snelheden.
 
Ik doel ook niet op een laag zwaartepunt maar op het feit dat een hub motor deel uit maakt van het onafgeveerde gewicht. Dat wil zeggen dat, als je over een hobbel rijdt, het wiel uiteraard moet volgen. Als daar veel massa inzit kan het wiel de hobbel niet zo snel volgen (massa traagheid). Het wiel en achterbrug moeten dus eigenlijk zo licht mogelijk zijn. Op een mooi wegdek maakt het niet zo veel uit maar op klinkers gaat de boel stuiteren. Daar hebben scooters met de benzinemotor op de achterbrug ook last van. Dus het klopt dat je prima kunt gooien en smijten met een hub motor maar het wegdek mag niet te slecht zijn.
 
N
Ik doel ook niet op een laag zwaartepunt maar op het feit dat een hub motor deel uit maakt van het onafgeveerde gewicht. Dat wil zeggen dat, als je over een hobbel rijdt, het wiel uiteraard moet volgen. Als daar veel massa inzit kan het wiel de hobbel niet zo snel volgen (massa traagheid). Het wiel en achterbrug moeten dus eigenlijk zo licht mogelijk zijn. Op een mooi wegdek maakt het niet zo veel uit maar op klinkers gaat de boel stuiteren. Daar hebben scooters met de benzinemotor op de achterbrug ook last van. Dus het klopt dat je prima kunt gooien en smijten met een hub motor maar het wegdek mag niet te slecht zijn.
Niets voor Belgen dus
 
Jep. Verhuist naar de binnenstad van Rotterdam. Auto rijden is vreselijk hier. Hoog op me lijst staat de nmax maar deze Segway is ook rete intressant. Lastig verhaal. Segway is wel echt een compleet pakket. Waar kan je er zo eentje proefrijden? Segway is wel erg duur per maand 87 euro all risk bij Unive. Daardoor is de nmax wel interessanter
 
Laatst bewerkt:
Jep. Verhuist naar de binnenstad van Rotterdam. Auto rijden is vreselijk hier. Hoog op me lijst staat de nmax maar deze Segway is ook rete intressant. Lastig verhaal. Segway is wel echt een compleet pakket. Waar kan je er zo eentje proefrijden? Segway is wel erg duur per maand 87 euro all risk bij Unive. Daardoor is de nmax wel interessanter

Bij Scooter Centrum Reeuwijk hebben ze een demo. Is niet heel ver weg van Rotterdam. Nog geen half uur rijden.
Verzekering is echt afhankelijk van waar je woont en je schadevrije jaren etc. Ik zou 20 euro allrisk betalen. Voor mijn NMAX betaal ik ongeveer 15 euro allrisk. Maar goed, ik heb dan ook 22 schadevrije jaren.
 
Dat zijn leuke bedragen. Ik zat ook nog te kijken voor een Zero FXE. Als ik die zou kopen, mag ik 55 euro aftikken per maand.
Maar goed, het trage laden bevalt mij niet van zo'n ding. Bij de Segway maakt dat niet zoveel uit, die zit in 5 uur oid vol en die gebruik je toch alleen lokaal.
 
Ik heb gisteren tijdens de heerlijke storm mijn E300SE opgehaald. Wat een heerlijke scooter. Lekker wendbaar voor in en rondom de stad. Trekt fijn door. Nadeel is wel het uiterlijk. Het lijkt een bromscooter waardoor mensen vaak toch nog even snel de weg opdraaien of oversteken.
Mijn allrisk premie is nu net geen 20 euro, wel met 3 jaar nieuwgarantie bij de ANWB.
 
Dat uiterlijk is een nadeel en een voordeel. Je kan er ook fietspaden mee op zonder dat men kijkt. Dat kan een rit flink verkorten. Wel natuurlijk even inhouden qua snelheid dan. :+

Je zou 'm bijna in de kleuren van een Check-scooter kunnen maken, maar dan heb je weer kans dat mensen er op weg willen rijden. _O- Voorheen bij mijn Suzuki Sixteen 150 had je ook auto's die nog even snel ervoor piepten, terwijl het niet kon. Op mijn NMAX heb ik nu een goede luide toeter ipv een miezerig geluidje wat motoren en motorscooters hebben. Die had ik eerst op mijn Suzuki Address 110 en daarna overgezet op mijn NMAX. Als ik een Segway zou kopen, moet dat ook gemonteerd worden.

Hier mijn filmpje toen deze nog op de Address 110 zat. Ik moet zeggen dat ik 'm op de NMAX minder vaak nodig heb dan ik het op de Address gebruikte. In het echt waren de personen/voertuigen nog dichterbij, de camera vervormt dat wat en lijkt het verder weg te zijn en nog mee te vallen.

 
heb hem vandaag op gehaald :]en kwam er al snel achter dat een normaal schijfremslot dus no way past. Wat wordt er gebruikt bij mensen die hem ook rijden??
 
heb hem vandaag op gehaald :]en kwam er al snel achter dat een normaal schijfremslot dus no way past. Wat wordt er gebruikt bij mensen die hem ook rijden??

Ik denk dat geen enkel ART4-schijfremslot gaat passen. De opening is vrij nauw, als ik even foto's terugkijk van mijn proefrit.
Wat mogelijk wat kan zijn, omdat er een radiale remklauw op zit, is RoadLok. Kost wel wat, maar mogelijk is dat een optie.
Ze zijn alleen leverbaar met een ruimte van 80 mm tussen de bouten en 100 mm.

ROADLOK

Goedkopere optie is gewoon een ART4-kettingslot.
 
Road lok had ik ook aan zitten denken, maar er is echt geen ruimte in die schijf dit de abs ribbels
PXL_20231103_161950483.jpg

Wel ander soort om spaak, maar dat is geen goed idee voor de velg
PXL_20231103_162905829.jpg

Ff wat sloten bladeren
 
Wat heeft de ABS-krans er mee te maken? Ik zou denken dat mogelijk de kleine velg nog in de weg kan zitten...
Zo'n schijfslot om de velg beschadigt 'm wel. Maar dan zou je er wat zachts omheen kunnen maken.

Maar wat is er mis met een kettingslot? Je hebt ruimte onder het zadel...
 
Zonder de ABS krans had de schijfremslot waarschijnlijk wel gepast, nu krijg je daar niets tussendoor. Ik heb ook een ART4 kettingslot, de eerst die ik kocht heb ik terug moeten brengen, want die paste niet door het wiel en langs de schijf. Nu een AXA kettingslot met los slot, die past wel.
 
Die Roadlok lijkt me echt wel een prima oplossing. Ben erg benieuwd of dit gaat passen door het kleine wiel. Iemand deze er al op zitten? Ik heb ze iig een bericht gestuurd.
 
Die pin in raodlok is nog veel te dik. Of die schijfrem heeft veel te kleine openingen. Kies maar
 
Zonder de ABS krans had de schijfremslot waarschijnlijk wel gepast, nu krijg je daar niets tussendoor. Ik heb ook een ART4 kettingslot, de eerst die ik kocht heb ik terug moeten brengen, want die paste niet door het wiel en langs de schijf. Nu een AXA kettingslot met los slot, die past wel.
1699120478520.png

Dacht aan deze
 
Terug
Bovenaan Onderaan