Set Valve als db regelaar ?

spiree

MF veteraan
2 jan 2012
1.147
0
Hoogezand
Some late night thoughts hier... Ik wil graag mijn "sportieve" geluid behouden maar wanneer nodig wat dempen. Db killer erin kan, maar dit kan niet on the fly. Nu zitten er op de meeste bikes ( waaronder mijn gsxr k7) een set-valve. Men beweert dat dit voor performance is om tegen-druk te geven in bepaalde toeren tallen en zo meer vermogen maar dat verhaal raakt kant noch wal.

Maar deze klep beinvloed wel degelijk je db. Nu ben ik benieuwd of iemand deze klep al eens tot zijn voordeel heeft gebruikt door hem te sluiten en dan te kijken wat het met de db meting doet van een uitlaat ? Als dit een paar db tegen houdt kan je hier natuurlijk een servo op zetten zodat je hem op de juiste momenten kunt sluiten en openen.

Ik kan ben dus benieuwd hoeveel db zal deze klep in mindering zal brengen.

(inspiratie bron) helaas is dit alleen idle dus geen idee wat het voor effect heeft op hogere toeren.
 
Ja als ik het filmpje hier boven zie zit er potentie in. Helaas heeft de vorige eigenaar bij mij de klep vast gelast haha. Zal em even los flexen en eens kijken wat ie doet als ik hem sluit rond de 6000rpm 😜
 
Men beweert dat dit voor performance is om tegen-druk te geven in bepaalde toeren tallen en zo meer vermogen maar dat verhaal raakt kant noch wal.
Omdat jij het niet snapt is het dus onzin?
Bij lage toerentallen is de klep (deels) dicht voor de tegendruk, dit geeft een beter koppel.
Bij hogere toerentallen gaat het om vermogen en zit de klep alleen maar in de weg. Die moet dan open staan, anders kan de motor simpelweg de uitlaatgassen niet kwijt. Ga eens een stukje hardlopen terwijl je ademt door een rietje, dat idee.

Bij Yamaha heet het EXUP, ik heb wel voorbeelden gezien (gehoord) dat die er uit gehaald werd. Op top heeft 'ie dan misschien een pietsie meer vermogen, maar bij lage en midden toerentallen is er minder trekkracht (en dat gebruik je uiteindelijk het meest op de openbare weg...).

Als je al rijdend die klep dicht gaat gooien, rijdt de motor vermoedelijk voor geen meter meer.
 
Omdat jij het niet snapt is het dus onzin?
Bij lage toerentallen is de klep (deels) dicht voor de tegendruk, dit geeft een beter koppel.
Bij hogere toerentallen gaat het om vermogen en zit de klep alleen maar in de weg. Die moet dan open staan, anders kan de motor simpelweg de uitlaatgassen niet kwijt. Ga eens een stukje hardlopen terwijl je ademt door een rietje, dat idee.

Bij Yamaha heet het EXUP, ik heb wel voorbeelden gezien (gehoord) dat die er uit gehaald werd. Op top heeft 'ie dan misschien een pietsie meer vermogen, maar bij lage en midden toerentallen is er minder trekkracht (en dat gebruik je uiteindelijk het meest op de openbare weg...).

Als je al rijdend die klep dicht gaat gooien, rijdt de motor vermoedelijk voor geen meter meer.
Jij snapt het ook niet.
Meer tegendruk=meer koppel?
Of heeft het niets met tegendruk te maken, maar een andere reden?


Op:
Kijk eend op deze link:Uitlaatsysteem met klep
Het idee bestaat en is commercieel al eens uitgevoerd.
 
Jij snapt het ook niet.
Meer tegendruk=meer koppel?
Of heeft het niets met tegendruk te maken, maar een andere reden?


Op:
Kijk eend op deze link:Uitlaatsysteem met klep
Het idee bestaat en is commercieel al eens uitgevoerd.
Ik snap helemaal niet hoe dit systeem werkt. Snap wel iets van motortechniek maar de werking hiervan is abracadabra voor mij.

Kan wel uit ervaring zeggen dat je het op de oer-exup (FZR 1000) behoorlijk merkt als de klep niet functioneert: rijgedrag wordt behoorlijk anders en niet echt op de positieve manier....
 
Omdat jij het niet snapt is het dus onzin?
Bij lage toerentallen is de klep (deels) dicht voor de tegendruk, dit geeft een beter koppel.
Bij hogere toerentallen gaat het om vermogen en zit de klep alleen maar in de weg. Die moet dan open staan, anders kan de motor simpelweg de uitlaatgassen niet kwijt. Ga eens een stukje hardlopen terwijl je ademt door een rietje, dat idee.

Bij Yamaha heet het EXUP, ik heb wel voorbeelden gezien (gehoord) dat die er uit gehaald werd. Op top heeft 'ie dan misschien een pietsie meer vermogen, maar bij lage en midden toerentallen is er minder trekkracht (en dat gebruik je uiteindelijk het meest op de openbare weg...).

Als je al rijdend die klep dicht gaat gooien, rijdt de motor vermoedelijk voor geen meter meer.
Nee dat is niet het geval, ik heb me erin in gelezen en de uitleg van de fabrikant komt erop neer bij bepaalde toeren de klep dicht levert vermogen op ? Dat is reinste onzin. Ooit een volledig aftermarket systeem gezien met zo’n klep ? Alles wat performance georienteerd is zorgt dat de uitlaat gassen zo snel mogelijk naar buiten gaan. Je zou natuurlijk wel eventueel je air/fuel ratio moeten aanpassen aangezien de fabrikant af zal stellen met zo’n klep erin.
 
Nee dat is niet het geval, ik heb me erin in gelezen en de uitleg van de fabrikant komt erop neer bij bepaalde toeren de klep dicht levert vermogen op ? Dat is reinste onzin. Ooit een volledig aftermarket systeem gezien met zo’n klep ? Alles wat performance georienteerd is zorgt dat de uitlaat gassen zo snel mogelijk naar buiten gaan. Je zou natuurlijk wel eventueel je air/fuel ratio moeten aanpassen aangezien de fabrikant af zal stellen met zo’n klep erin.

In de motoGP wordt het ook toegepast, maar die hebben er natuurlijk geen verstand van. 8)7
 
Nee dat is niet het geval, ik heb me erin in gelezen en de uitleg van de fabrikant komt erop neer bij bepaalde toeren de klep dicht levert vermogen op ? Dat is reinste onzin. Ooit een volledig aftermarket systeem gezien met zo’n klep ? Alles wat performance georienteerd is zorgt dat de uitlaat gassen zo snel mogelijk naar buiten gaan. Je zou natuurlijk wel eventueel je air/fuel ratio moeten aanpassen aangezien de fabrikant af zal stellen met zo’n klep erin.
Die performance georienteerde uitlaten zijn bedoeld voor hoge toeren. Op straat rijd je anders natuurlijk

Heb je wel eens gezien hoe zo n klep werkt? Boven 5000 rpm is hij volledig open. Dat hij daardoor minder geluid maakt is mooi meegenomen.

Met mn KTM 1290 heb ik ook zo n klep en zelfs met de standaard uitlaat trillen de stoeptegels van zijn plek vandaan.
 
Die performance georienteerde uitlaten zijn bedoeld voor hoge toeren. Op straat rijd je anders natuurlijk

Heb je wel eens gezien hoe zo n klep werkt? Boven 5000 rpm is hij volledig open. Dat hij daardoor minder geluid maakt is mooi meegenomen.

Met mn KTM 1290 heb ik ook zo n klep en zelfs met de standaard uitlaat trillen de stoeptegels van zijn plek vandaan.
Ja klopt alleen vanuit fabriek gaat die klep open en dicht afhankelijk van toerental. Ik ben dus benieuwd wat er gebeurt als je hem handmatig bijna dicht kan zetten. Hoeveel db zal dat het geluid verlagen.
 
Omdat jij het niet snapt is het dus onzin?
Bij lage toerentallen is de klep (deels) dicht voor de tegendruk, dit geeft een beter koppel.
Bij hogere toerentallen gaat het om vermogen en zit de klep alleen maar in de weg. Die moet dan open staan, anders kan de motor simpelweg de uitlaatgassen niet kwijt. Ga eens een stukje hardlopen terwijl je ademt door een rietje, dat idee.

Bij Yamaha heet het EXUP, ik heb wel voorbeelden gezien (gehoord) dat die er uit gehaald werd. Op top heeft 'ie dan misschien een pietsie meer vermogen, maar bij lage en midden toerentallen is er minder trekkracht (en dat gebruik je uiteindelijk het meest op de openbare weg...).

Als je al rijdend die klep dicht gaat gooien, rijdt de motor vermoedelijk voor geen meter meer.
:Z:Z

Wel eens gekeken wanneer die klep precies open en dicht gaat bij een moderne fiets? Nee, anders had je ook wel ingezien dat je reactie kant noch wal raakt en dat het qua werking weinig te maken heeft met het EXUP systeem.
 
Ja klopt alleen vanuit fabriek gaat die klep open en dicht afhankelijk van toerental. Ik ben dus benieuwd wat er gebeurt als je hem handmatig bijna dicht kan zetten. Hoeveel db zal dat het geluid verlagen.
Dan kan 'ie zijn uitlaatgassen toch niet kwijt? :?

:Z:Z

Wel eens gekeken wanneer die klep precies open en dicht gaat bij een moderne fiets? Nee, anders had je ook wel ingezien dat je reactie kant noch wal raakt en dat het qua werking weinig te maken heeft met het EXUP systeem.
Nee ik ben niet bekend met modernere fietsen. Ik vind EXUP "modern". :P Wat bedoel jij dan met de werking?
'k Leer graag bij hoor.

... Je zou natuurlijk wel eventueel je air/fuel ratio moeten aanpassen aangezien de fabrikant af zal stellen met zo’n klep erin.
Ah okee dan is het dus sowieso al gecompliceerder dan enkel en alleen een klep open of dicht. Kost ook (veel) vermogen lijkt me. Is het idee dat je langere tijd met die klep dicht = stil rijdt?
Of alleen als je een agent ziet staan. :P
 
Laatst bewerkt:
Omdat jij het niet snapt is het dus onzin?
Bij lage toerentallen is de klep (deels) dicht voor de tegendruk, dit geeft een beter koppel.
Bij hogere toerentallen gaat het om vermogen en zit de klep alleen maar in de weg. Die moet dan open staan, anders kan de motor simpelweg de uitlaatgassen niet kwijt. Ga eens een stukje hardlopen terwijl je ademt door een rietje, dat idee.

Bij Yamaha heet het EXUP, ik heb wel voorbeelden gezien (gehoord) dat die er uit gehaald werd. Op top heeft 'ie dan misschien een pietsie meer vermogen, maar bij lage en midden toerentallen is er minder trekkracht (en dat gebruik je uiteindelijk het meest op de openbare weg...).

Als je al rijdend die klep dicht gaat gooien, rijdt de motor vermoedelijk voor geen meter meer.

Bij m’n R1 bleef die klep hangen in standje open, dat merk je vooral bij het aanspreken van het vermogen onderin, het begint een beetje met het gevoel van stotteren om vervolgens niet op zn best weg te trekken, ingehouden vermogen.
Maar als je dan tussen de zes/zeven duizend toeren komt lijkt hij er als een debiel vandoor te willen gaan en dat doet hij dan ook. Het verschil in vermogen tussen beide gebieden is te groot. Heb de klep verwijderd en schoongemaakt, de kabels weer afgesteld en zo klopte het overgaan van het ene naar het andere gebied.
 
Bij een moderne euro 4 motor (vanaf 2016) gaat de klep alleen even dicht op de meetpunten van de geluidsmeting. Voor de rest staat hij altijd open. Daarom klinken euro 4 motoren vaak beter dan euro 3 modellen.
 
Bij de moderne motoren is die klep in het inlaat en uitlaatsysteem volgens mij alleen maar om door de typegoedkeuring te komen bij de geluidsmeting.
Bij mijn brommer staat de inlaatklep in de luchthapper altijd open en de klep in de uitlaat is weg. ICM met een PC3 rijdt hij juist veel prettiger in het middengebied.
 
Die dr jekill & hyde werkt wel erg goed moet ik zeggen ! zag hun op de motorbeurs staan. Maar helaas is bij mij de klep verwijderd door de vorige eigenaar. Kan helaas dus niet een db test met open en dicht op 6200 toeren :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan