shadow 1984 wil niet in zijn 2e versnelling

shadowpower

MF'er
3 jun 2019
30
8
hallo beste Motorvrienden !

ik zit al geruime tijd met het volgend probleem het betreft een Honda shadow vt 700 van 1984
nadat motor op temparatuur was gekomen schakelde de motor slecht in zijn 2 nadat ik hem liet afkoelen kon ik weer verder.
dramas dramas dramas .de koppeling werkte niet meer .ik was in de veronderstelling dat er iets aan de versnellingsbak mankeerde of koppelingsplaten versleten waren maar dit is als nieuw .alles uit handen gegeven aan dealer deze heeft de motor weer afgebouwd nieuwe pakkingen etc de koppeling ontlucht maar de motor onvericht ter zake teruggebracht want de voorste cilinder ging niet mee en elektrisch zou er ook alles aan de hand zijn . okeeee doe ik het toch lekker zelf kosten plaatje werd te hoog denk ik .
heb carburateurs gereviseert want er werd een plomp benzine in de cilinders geperst en liep niet meer .dat is opogelost motor draait als een zonnetje maar nu krijg ik hem niet of nauwelijks in zijn 2 na wat spelen met de koppeling wil het een gelukstreffer zijn en schakelt hij perfect naar zijn 5 en weer terug naar zijn 1 maar dan sta je voor het stoplicht kom je weer niet in zijn 2 alsof de as blokkeerd waar de versnellings pook aan vast zit .radeloos nu maar ben al een hoop geld kwijt om nu de strijd op te geven was niet de bedoeling het motortje is van mijn vriendin en er zit een beetje te veel emotionele waarde in om nu weg te doen .wie weet een oplossing ? of wat het probleem is .bij voor baad dank en met vriendelijke groet !
 
een hele speurtocht in de versnellingsbak ,op de as slijtplekken ontdekt als of er al eens over heen gevlekst is met een haakse slijper ? maar ook een hele slappe veer zie foto 1 die ben ik bang zijn hevel niet goed op zijn plaats houd en achterover gaat hangen en dan over de nokjes schuift of blokeert achter zijn geleider want de klok gaar goed rond en blokkeert niet . foto 2 twijfel ik aan de nokjes of die nog wel voldoende dik zijn .foto 3 vreemde slijtage heb het idee ben nu heel dicht bij het probleem ? dank zij jullie tips en aanwijzingen .
 

Bijlagen

  • 20190606_131024.jpg
    20190606_131024.jpg
    77,2 KB · Weergaven: 17
  • 20190606_130940.jpg
    20190606_130940.jpg
    47,3 KB · Weergaven: 20
  • 20190606_122210.jpg
    20190606_122210.jpg
    156,3 KB · Weergaven: 16
Wordt toch wel ondersteunt in het koppelingsdeksel?
ja word ondersteunt heb alles er af nu maar de schakelklok blokeert nu ook kan 1 tand gedraaid worden heen en terug dan vast terwijl ik hem voorheen nog volledig rond kon draaien kweet het niet hoor maar het spookt in dat ding .leeft zijn eigen leven en blijft dwars liggen koppeling werkt perfect niks mis mee en de platen zijn als nieuw en nog op voorgeschreven dikte volgens werkplaats hand boek .
 
je draait toch wel aan het achterwiel als je de schakelklok probeert te draaien?
als je dat niet doet zal de bak idd erg lastig schakelen.
en dat de platen nog goed zijn volgens het handboek, zegt helemaal niets.
het gaat erom dat de koppeling goed vrijkomt.
 
ja word ondersteunt heb alles er af nu maar de schakelklok blokeert nu ook kan 1 tand gedraaid worden heen en terug dan vast terwijl ik hem voorheen nog volledig rond kon draaien kweet het niet hoor maar het spookt in dat ding .leeft zijn eigen leven en blijft dwars liggen koppeling werkt perfect niks mis mee en de platen zijn als nieuw en nog op voorgeschreven dikte volgens werkplaats hand boek .
Der zit een schakelwals in en schakelvorken.
Je moet de uitgaande as soepeltjes ronddraaien en dan schakelen.

Als het niet soepel wil ligt het eraan dat de koppeling niet voldoende vrij komt.
Of de schakelas is ruw/beschadigt.
Of de schakelwals is niet braamvrij.
Of de vorken willen niet soepel schuiven.

En misschien nog wel meer.
 
Hallo best forum leden

iedereen heel erg bedankt voor de vele mooie reacties
we hebben de klus geklaard
bedankt voor de vele tips we hebben het probleem gevonden door read the fucking manuel
het schakel probleem
er miste een ringetje van 2 mm om de schakel as waar het schakel pedaal aan vast zit het ringetje houd de as op zijn plaats zodat de vorkjes niet langs elkaar heen kunnen gaan en de Honda shadow schakelt weer als nieuw wel heb ik een veer vervangen die de lepel tegen de schakelklok druk die was lam na reinigen en reviseren van de carburateurs trekt deze
motor als nooit van tevoren ,

allemaal heel erg super super bedankt ik ga mijn best doen om nog even een filmpje te plaatsen van het testen en de eerste test rit
groetjes aan iedereen Van de shadow power
 
hoi hoi vind het wel belangrijk als je een hulpvraag heb om even te laten weten hoe het is afgelopen !
maar van het 1 komt het ander de shadow loopt als een zonnetje en schakelt nu goed .
maar het volgend probleem heeft zich aangediend .de chokekabel is heen bleef hangen gerafeld en veertjes drukken de kleine ciillindertjes niet goed terug in de carburateurs .met als gevolg de motor slaat op hol ook zat het probleem in de gaskabels dat heb ik inmiddels opgelost .iemand nog suggesties hoe ik de chokekabel weer kan herstellen het is een gekoppelde kabel van 1 naar 2 kabeltjes het bovenste kabeltje ligt de ommanteling door midden .heb al gezogd op google maar vind geen nieuwe of gebruikte meer .dan nog dat de bedienings schakelaars niet meer vast blijven zitten op het stuur de palletjes die in het stuur zitten om de boel op zijn plaats te houden zijn versleten en verdwenen tweedehands wel te krijgen bij Boonstra en Raukema maar 50 euro per stuk wie heeft een suggestie om deze weer goed vast te krijgen .ik denk aan alternatief om de plaatjes te doorboren en vast te zetten met een plattekop schroef en schroefdraad in het stuur .
 
Hallo best forum leden

iedereen heel erg bedankt voor de vele mooie reacties
we hebben de klus geklaard
bedankt voor de vele tips we hebben het probleem gevonden door read the fucking manuel
het schakel probleem
er miste een ringetje van 2 mm om de schakel as waar het schakel pedaal aan vast zit het ringetje houd de as op zijn plaats zodat de vorkjes niet langs elkaar heen kunnen gaan en de Honda shadow schakelt weer als nieuw wel heb ik een veer vervangen die de lepel tegen de schakelklok druk die was lam na reinigen en reviseren van de carburateurs trekt deze
motor als nooit van tevoren ,

allemaal heel erg super super bedankt ik ga mijn best doen om nog even een filmpje te plaatsen van het testen en de eerste test rit
groetjes aan iedereen Van de shadow power

manuel.jpeg


Maar fijn dat het gelukt is en super dat je het hier even laat weten. :t
 
en met deze hitte toch maar ff de schuur in het probleem schakelaars opgelost door de plaatjes een gat in te boren en het gat waar de plaatjes in vast zaten schroefdaad in te tappen schroef er door en vast . het probleem chokekabel ? tja zelf kabel gemaakt had heel Nederland door gebeld op slopers njente njada niks meer . hij word zeldzaam .dus zelf maar nieuwe kabel gemaakt en gekoppeld en probleem opgelost en deze handige harry is weer gereed nu alleen het niet werken van de toerenteller oplossen en vriendin weer blij groetjes van ons en wie weet tot een volgende keer .
 
Terug
Bovenaan Onderaan