Sharp sterren... belangrijkheid ?

mjgroep

Rookie
27 okt 2011
12
0
Heerhugowaard
Hallo Allemaal,

Met mijn rijlessen heb ik een helm gekregen bij deze lessen (G-MAC)

Nu ben ik opzoek naar een goede helm, de G-MAC zal biet slecht zijn maar hoor er ook niet echt veel goed over.

schubrth c3, s1
shoei qwest

en nog wat ander bekeken
C3 gepast, zit lekker bytheway

Als je gaat kijken bij de sharp test komen de schubrth helmen er niet al te goed vanaf tov helmen die toch een stuk goedkoper zijn.

AVG staat altijd boven aan als het om 5 sterren gaat

Ik zat zelf te denken aan een Schuberth C3 of een Shoei Qwest. C3 en S1 pro gepast maar de S1 was een beetje bankschroef (XL). Qwest nog niet geprobeerd.

Heeft iemand ervaring of kan iemand mij goed advies geven naast passen.

Vriendelijke groeten
Marc

Hoeveel waarde moet ik hechten aan deze sterren.
 
Ik heb mijn keuze vorig jaar ook gebaseerd op de Sharp rating en ben bij een Marushin uitgekomen (hoge rating en toch een mooie prijs).

Ben erg tevreden over de helm, maar dat zegt objectief natuurlijk niks.

Sharp is wel een onafhankelijke instelling, gefinancierd door de Britse overheid. Ik heb er in ieder geval wel vertrouwen in en neem hun rating dan ook mee als ik een nieuwe helm koop. Er wordt ook duidelijk uitgelegd hoe en op wat ze testen. Er zit nog al verschil tussen helmen, ook al hebben ze allemaal een E-keur.

Wat wel jammer is dat ze (volgens mij) niet elk jaar met updates komen.
 
Ze leggen inderdaad perfect uit waarop ze testen. En voorspelbaarheid is het grootste manco aan een test of proef...
 
De beste helm is één die perfect zit (en aan de minimale eisen voldoet), en verder geen negatieve punten heeft (zoals te veel geluid en zo).

Die sterren zeggen dan niet zo heel veel meer.
 
De beste helm is één die perfect zit (en aan de minimale eisen voldoet), en verder geen negatieve punten heeft (zoals te veel geluid en zo).

Die sterren zeggen dan niet zo heel veel meer.

alleen hoeveel G je kop te voorduren krijgt bij een gelijke klap :X

en ook grappig zijn de systeem helm testen. Schubert zit op 97/100% maar ze zijn er ook waar in 20% van de gevallen het kinstuk dichtblijft :X
 
Alle helmen die verkocht worden zijn goedgekeurd naar mijn mening!

belangrijkste is pasvorm. Geen irritanten drukplekken.
Daarna rijwind of aerodynamica. rust in de kop en rijwindstabilisatie wordt je minder moe.
Als alles gelijkwaardig is kan je naar de prijs en sterren kijken.

Arai rx7 zit voor geen meter bij mij terwijl hij volgens vele hier de beste helm is. Daarin tegen zit een shoei xspirit 2 als een custom made.

Bij sommige helmen kan je nog met andere voeringen de helm nog meer naar je hoofd zetten.

Geef in ieder geval liever een paar tientjes meer uit aan een lekker zittende helm dan eentje die volgens andere goed is.
 
Onlangs is uit onderzoek gebleken dat je beter met een pet op de motor kan stappen.

Men gooide een helm en een pet van de Eifeltoren.

De pet bleef heel, maar de helm sprong in 4 stukken.
 
Ik zou er niet zoveel waarde aan hechten. De "normale" merken zullen allemaal wel voldoen naar mijn idee.

Zolang de helm maar lekker zit, dat is echt het belangrijkste. Als die ergens knelt kan dat natuurlijk ten kosten gaan van de veiligheid bij een ongeval, maar je kan je er ook aan gaan ergeren waardoor je minder met het verkeer bezig bent en minder van het rijden geniet :)
 
De beste helm is één die perfect zit (en aan de minimale eisen voldoet), en verder geen negatieve punten heeft (zoals te veel geluid en zo).

Die sterren zeggen dan niet zo heel veel meer.

Deze dus *D

full
 
Ook als de helm niet goed zit?

er zit er wel meer dan 1 goed als je geen raar hoofd heb :Y

of je een goedkope Koreaan met 120 op een paal laat klappen of een dikke Duitser. ze mogen beide op de weg. maar in die Koreaan steekt de stuurstang door je rug en in de Duitser is de motorkap een meter korter maar zelf heb je weinig :Y
 
Laatst bewerkt:
belangrijkste is pasvorm. Geen irritanten drukplekken.


:^

bij een beetje hetzelfde,...heb diverse duurdere merken gepast en bijv. arai geeft bij mij drukpunten--> koppijn. en zo zijn er nog een paar.
Ik keek toen puur naar het mooie....ontwerp , kleur, anticondens scherm/pinlock etc..

Het moet gewoon goed zitten en zeker als er langere ritten gereden worden.
Ik rij zelf al een tijdje met de Schuberth S1 en die zit mij perfect.
Hiervoor een Shoei-kloon gehad en die zat ook goed.
 
De HJC replica van Ben Spies zat ook redelijk goed. Iets smaller naar mijn mening dan een shoei.
Heb bij Shoei minder druk op de oren. Geen idee wat HJC's kosten. Maar nogmaals pasvorm is heel persoonlijk en je voelt gelijk of iets wel comfortabel zit of niet. Bij twijfel niet doen of na wat andere merken modellen passen nog een keer. Ook modellen van merken onderling kunnen verschillen. Althans dat had ik met AGV jaren gehad maar nu toch overgestapt op dat de toprange niet voldeed aan mijn rare hoofd ;)
 
Het is met de sharp test en ook met de e-keur test voor helmen precies hetzelfde als met de ncap test voor auto's.

De fabrikanten weten hoe er op welke plek getetst wordt en construeren hun product ernaar. Dan komen ze heel goed uit de test met maximale sterren, maar als er een andere prof gedaan wordt die niet volgens die normen verloopt kan de uitslag wel eens heel anders zijn.......

Wat te denken van de moderne helmen met hele grote openingen in de helmschaal waar alleen een beetje gaas onder zit........
Heerlijk ventileren, alleen als er iets hards en scherps de opening invliegt 0,0 bescherming, terwijl ze wel goegekeurd zijn en misschien ook nog wel een goede sharp score halen.

Ik zou er niet mee willen rijden. Ik heb in het testlab van Arai in Hoevelaken gezien hoe sommige helmen de e keur halen, daar wordt je niet vrolijk van..........

Dan zie je het verschil tussen de gerenommeerde merken en de goedkope budget helmen over het algemeen........... maar zoals al eerder is gezegd, pasvorm (en comfort) zijn het belangrijkste.
 
Laatst bewerkt:
tja, die laatste quote zegt het precies waar het op neer komt.

de testresultaten van een helm zeggen niks als de pasvorm niet goed is.
Ook belangrijk voor brildragers: blijven de pootjes van je bril een beetje vrij?!
zonee trilt je hele zichtveld met de helm mee op en neer; erg irritant en vermindert je zicht.

Bij de helmen die ik gepast heb was Arai het beste voor het vrij laten van de brillenpootjes, maar daarbij was de rest van de pasvorm niet precies goed.
Ik ben toen uiteindelijk (na echt heel veel verschillende helmen op gehad te hebben) ook uitgekomen op een Shuberth S1. Toevallig voor mij een hele fijne pasvorm én prima voor de brillenpootjes. De helm is wel behoorlijk fors (verhouding binnenmaat-buitenmaat) wat een nadeel is als je geen windscherm op de motor hebt :)
 
Hallo allemaal,
Dank je wel Squishy, had inderdaad niet goed gelezen. Vandaag me nieuwe helm gekocht en na behoorlijk wat passen uitgekomen op een Shubert S1 pro. Ook nog met een leuke korting dus wat wil ik nog meer .... ZOMER ;-)

Dank jullie wel voor jullie hulp en advies.
Vriendelijke groeten
marc
 
Heeft iemand enig idee hoe crosshelmen zich verhouden tot integraalhelmen? Ik zie zo op het eerste oog geen crosshelmen in deze tests. Verder zijn deze ook een stuk goedkoper dan integraalhelmen.
 
Tuurlijk zijn die sterren wel belangrijk. Voldoen aan een EC keurmerk is 1, goed scoren in de sharp testen EN het EC keurmerk is beter.

Kiezen voor een dure helm betekend niet dat hij veilig is, en een goedkopere betekend niet dat hij onveilig is. Enige wat dat kan aantonen is het keurmerk en de testen.

Ik heb zelf een goedkopere helm gehad met 5 sharp sterren, flinke botsing (auto ramde mij van mn motor af) en de helm heeft het echt uitstekend gedaan. Zelfs geen hoofdpijn achteraf.

Draag zelf om die reden eenzelfde helm weer. In de klasse van 250 euro.

Het prijsverschil in helmen is vooral degelijkheid, geluid, luxe en merk maar veel minder veiligheid.
 
Tuurlijk zijn die sterren wel belangrijk. Voldoen aan een EC keurmerk is 1, goed scoren in de sharp testen EN het EC keurmerk is beter.

Kiezen voor een dure helm betekend niet dat hij veilig is, en een goedkopere betekend niet dat hij onveilig is. Enige wat dat kan aantonen is het keurmerk en de testen.

Ik heb zelf een goedkopere helm gehad met 5 sharp sterren, flinke botsing (auto ramde mij van mn motor af) en de helm heeft het echt uitstekend gedaan. Zelfs geen hoofdpijn achteraf.

Draag zelf om die reden eenzelfde helm weer. In de klasse van 250 euro.

Het prijsverschil in helmen is vooral degelijkheid, geluid, luxe en merk maar veel minder veiligheid.

ik zou toch eens kijken of je een keer een bezoek kunt brengen aan het testcentrum van Arai in Hoevelaken, dan zul je zien dat er heel veel verschil zit tussen dure helmen en minder dure helmen qua veiligheid........

Zoals ik al eerder vermeld heb voldoen alle helmen die in NL verkocht mogen worden aan de veiligheidsnormen omdat ze weten hoe ze op welke plek op de helmschaal getest worden. Ga je op andere punten van de schaal testen zie je enorme verschillen. Ook als je twee maal op dezelfde plek test wat voor de goedkeuring niet nodig is vallen de minder dure helmen over het algemeen door de mand.......
 
:^

bij een beetje hetzelfde,...heb diverse duurdere merken gepast en bijv. arai geeft bij mij drukpunten--> koppijn. en zo zijn er nog een paar.
Ik keek toen puur naar het mooie....ontwerp , kleur, anticondens scherm/pinlock etc..

Het moet gewoon goed zitten en zeker als er langere ritten gereden worden.
Ik rij zelf al een tijdje met de Schuberth S1 en die zit mij perfect.
Hiervoor een Shoei-kloon gehad en die zat ook goed.
wat betreft drukpunten bij een NIEUWE helm, dit is denk ik normaal immers de meeste nieuwe schoenen zitten ook strakker wanneer ze nog niet gedragen zijn, heb inmiddels mijn 8e helm nu een Arai RX7-GP, in begin strak nu een ''slofje""
 
Mijn helm heeft een 3 sterren rating en geen gele / rode plekken qua drukplekken bij een crash. Mijn inziens dus prima en de helm zit lekker en qua opties voor mij compleet en was een nette prijs.

Ik heb overigens HJC FS-11
 
er zit er wel meer dan 1 goed als je geen raar hoofd heb :Y

of je een goedkope Koreaan met 120 op een paal laat klappen of een dikke Duitser. ze mogen beide op de weg. maar in die Koreaan steekt de stuurstang door je rug en in de Duitser is de motorkap een meter korter maar zelf heb je weinig :Y

Ik vroeg of de rating aangeeft hoeveel G krachten er zijn, ook als de helm niet goed zit :)

Daarnaast kan ik best een Koreaan vinden met een gunstiger botsresultaat dan een dikke Duitser.


Zegt allemaal niks over een sterrenrating van helmen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan