Shoei motorhelm stock en vernieuwing

kevinhayen

Rookie
17 jul 2023
2
3
Hey,

Ik zocht naar een nieuwe helm en was positief over de Shoei Neotec II.
Het valt me op hoe die helm sterk in prijs gedaald is, de stock sterk daalde, en helmen niet meer bestelbaar waren bij de fabrikant.
Hierover de fabrikant gemailed, welke aangeven dat ergens dit jaar een nieuwe versie uitkomt ervan.

Nu vroeg ik mij af of ik van de huidige stock bij winkels nog een helm neem, ofwel best wacht op de opvolger van deze Neotec II. Ik had deze graag in wit en L, maar die is jammer genoeg overal al uitverkocht. Daarom dacht ik te gaan voor zwart, waar nog mat of blinkend zwart in is.. mat zwart kwam voor mij knapper over, al denk ik dat blinkend zwart beter in onderhoud is.

Ik hoop en verwacht dat bij een opvolger altijd de kwaliteit en vormen minimaal hetzelfde zijn? Of gebeurde het al met helmen dat een opvolger toch minder goed was dan de vorige?
 
Dat is maar hoe je het bekijkt.
Ik had een multitec waar ik overigens zeer tevreden van was, vervangen door een neotec2 .
Maar ik ben van deze laatste minder tevreden, oa geen dubbel D sluiting meer, ander systeem voor het vizier waardoor het moelijker is om het te monteren of demonteren en het mechanisme draait veel soepeler waardoor je met je vizier niet op ¹/⁴ open kan rijden bv ( waait altijd dicht ).
Blijft wel 1 van de betere systeem helmen dat wel. Heb hem nu 3jaar. Die snel sluiting ben ik ondertussen gewoon maar het vizier vloek ik nog regelmatig op.
Dus het kan in mijn ogen wel degelijk dat een nieuwere versie minder goed is dan een vorige.
Maar als die nieuwe versie in de winkel komt ga ik zeker kijken 😁
 
Dat is maar hoe je het bekijkt.
Ik had een multitec waar ik overigens zeer tevreden van was, vervangen door een neotec2 .
Maar ik ben van deze laatste minder tevreden, oa geen dubbel D sluiting meer, ander systeem voor het vizier waardoor het moelijker is om het te monteren of demonteren en het mechanisme draait veel soepeler waardoor je met je vizier niet op ¹/⁴ open kan rijden bv ( waait altijd dicht ).
Blijft wel 1 van de betere systeem helmen dat wel. Heb hem nu 3jaar. Die snel sluiting ben ik ondertussen gewoon maar het vizier vloek ik nog regelmatig op.
Dus het kan in mijn ogen wel degelijk dat een nieuwere versie minder goed is dan een vorige.
Maar als die nieuwe versie in de winkel komt ga ik zeker kijken 😁
Dat van dat dichtklappen klopt, dat heb ik zelf opgelost door de nokjes noem ik ze maar waar het vizier in zou moeten blijven hangen een heel klein beetje uit te diepen met een vijl. Sindsdien.... 0 problemen met een vizier dat dichtklapt
 
De opvolger zal dan wel ECE 22.06 keuring hebben. Dat wil zeggen: hij voldoet aan strengere veiligheids-eisen dan de Neotec II. Daarmee niet zeggend dat de Neotec II niet veilig is, maar de stap van ECE 22.05 naar 22.06 is wel fors.

Als ik nu op zoek zou zijn naar een nieuwe helm, zou ik sowieso voor een 22.06 kiezen (waarom zou je onnodig inleveren op veiligheid?).

Houd er trouwens wel rekening mee dat als je een model koopt dat echt net op de markt is, je altijd wat kinderziekte kan verwachten ;).
 
Ik vond m'n shoei GT air II heel erg teleurstellend voor de prijs. Nu een HJC en dat vind ik een veel betere helm. Die hebben in L een kleinere buitenschaal, wat een enorm verschil maakt in comfort.
Tevens heel wat minder issues mee.
 
Het nieuwe model zal duurder zijn en je gaat weinig of geen korting krijgen.
Het oude model wordt nu al afgeprijsd en dat zal nog meer worden als het nieuwe model er is.
Nieuw is niet altijd beter,en wat de ene beter vind gaat iemand anders mogelijk niet vinden.
En ik zie online nog meerdere witte en zwarte exemplaren in maat L met minstens 20% korting.
Je gaat dus zelf moeten vergelijken als je wil wachten tot de nieuwe er is,en dan kijken of je het prijsverschil wil betalen en hoe belangrijk de kleur is.
 
Goed is goed genoeg…. :? ….en als je een flinke korting hebt dan is het mooi meegenomen.

Ik kreeg toentertijd..3 jaar geleden…. 50 euro korting omdat mijn motormaat tegelijk ook eentje kocht.
 
ik werd geinformeerd over een witte Neotec II in L formaat die nog ergens beschikbaar was, die onmiddelijk besteld omdat de prijzen inderdaad zeer laag zijn (of beter gezegd: hoge kortingen) , vandaag geleverd en een rit mee gedaan, helemaal goedgekeurd
 
Laatst bewerkt:
ik werd geinformeerd over een witte Neotec II in L formaat die nog ergens beschikbaar was, die onmiddelijk besteld, vandaag geleverd en een rit mee gedaan.
Net zoals ik deze in de winkel paste, zit deze voor mij perfect.
Ik merkte nu wel tijdens de rit dat de sluiting onderaan wat tegen mijn keel duwt, en onconfortabel/pijnlijk begon te worden. In de winkel tijdens het passen, voelde het nog niet aan als vervelend.
Het zou fijn zijn als die net iets losser kon, maar lijkt mij al op z'n langste te zijn, en de sluiting is vast met 1 klik.
Kan die riem ergens vervangen worden met een langere?
Bij shoei zelf kan je die voor 120 euro laten vervangen door een dubbel D sluiting. Dan heb je extra comfort en veiligheid.
Bij ons in België kan dat bijvoorbeeld via RAD.
En hij wordt dan opnieuw gekeurd met dubbel D sluiting.
 
Ik was ook erg gewend aan dubbel-D sluiting op mijn vorige Shoei. Nu met de GT-air getwijfeld of ik wel naar snelsluiting wilde, maar was eigenlijk ook wel weer zo gewend eraan. En gewoon een hele goede helm. Ik zou het wel weten zelf, lekker het flink afgeprijsde huidige model kopen!
 
Ga volgend jaar een nieuwe helm nodig hebben. Zijn die GT-air II's nu echt zo goedkoop dan? 430 zie ik, weet niet of dat een normale prijs is?
 
Bij shoei zelf kan je die voor 120 euro laten vervangen door een dubbel D sluiting. Dan heb je extra comfort en veiligheid.
Bij ons in België kan dat bijvoorbeeld via RAD.
En hij wordt dan opnieuw gekeurd met dubbel D sluiting.
1690545233527.png


€ 80,00 volgens de officiele Shoei-europe website:
FAQ - Shoei® Europe
Maar daar komen nog wel verzendkosten bij, heen en terug..

Toevallig laatst opgezocht omdat mijn vrouw een Neotec II wil aanschaffen en ook liever een dubbel D sluiting heeft.

En daarna nagevraagd bij Ten Kate die ons vertelden over de verzendkosten.
Ze hebben nog geïnformeerd of er in Frankrijk nog een model op voorraad lag zodat ze daar gelijk de conversie zouden kunnen uitvoeren en deze dan zouden opsturen (scheelt weer verzendkosten naar Frankrijk), maar helaas. De Neotec II is idd uitgaand en de maat en kleur die mijn vrouw wou was niet meer op voorraad.
 
Ga volgend jaar een nieuwe helm nodig hebben. Zijn die GT-air II's nu echt zo goedkoop dan? 430 zie ik, weet niet of dat een normale prijs is?
Het gaat hier feitelijk over de Neotec,niet over de GT-air.
Al worden "oude" kleuren/designs ook wel met korting verkocht.
De prijs hangt ook VEEL van kleur en design af.
En de korting die gegeven wordt is overal anders,afhankelijk van wat ze nog op stock hebben en hoe snel/graag ze er vanaf willen.
Ik heb vorig jaar met Black Friday een GT-air2 gekocht met 33% korting,en een week later stond diezelfde terug aan de oude prijs.
Je moet dus soms wat geluk hebben en tevreden zijn met kleur/design die op voorraad is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan