Shush biker earplugs?

Vtwinner

MF veteraan
10 jun 2006
2.916
1.100
Cranendonck
Ondanks mijn Alpine Motosafe oordoppen bij een snelweg rit dagen lang last gehad van piepende oren. Het lijkt of die dingen na een jaartje gaan lekken. Hiervoor had ik Pluggerz maar ik vond de Alpine's fijner zitten. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een oordoppen test. Niet veel onpartijdige testen te vinden maar ik kwam een merk tegen dat ik nog niet kende (waarschijnlijk omdat ze alleen online verkopen): Shush biker earplugs. Die dingen hebben een keramisch filter IPV een van plastic waardoor je anderen beter kunt verstaan met oordoppen in omdat het geluid minder vervormd wordt. Kan best een hoog Tel-sell gehalte hebben dus daarom vroeg ik me af of anderen die dingen wel eens gebruikt hebben. Anders offer ik me wel op om eens voor drie tientjes te gaan testen.
 
Ondanks mijn Alpine Motosafe oordoppen bij een snelweg rit dagen lang last gehad van piepende oren. Het lijkt of die dingen na een jaartje gaan lekken. Hiervoor had ik Pluggerz maar ik vond de Alpine's fijner zitten. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een oordoppen test. Niet veel onpartijdige testen te vinden maar ik kwam een merk tegen dat ik nog niet kende (waarschijnlijk omdat ze alleen online verkopen): Shush biker earplugs. Die dingen hebben een keramisch filter IPV een van plastic waardoor je anderen beter kunt verstaan met oordoppen in omdat het geluid minder vervormd wordt. Kan best een hoog Tel-sell gehalte hebben dus daarom vroeg ik me af of anderen die dingen wel eens gebruikt hebben. Anders offer ik me wel op om eens voor drie tientjes te gaan testen.
Ik gebruik ze nu een paar maanden, nadat ik ze op proef heb gekregen van mijn motor dealer. Ze voelen iets steviger aan dan bijvoorbeeld Pluggerz, maar zijn desondanks toch vrij comfortabel. De geluidsdemping is voor mij prima.
 
Bedankt! Denk dat ik ze ook maar ga bestellen. Ik hoop dat ze het wat beter doen dan de Alpine's. Die zijn zo slap dat ze al vrij snel los gaan zitten.
 
Op maat laten maken voor een paar tientjes meer. Dan heb je er jaren plezier van.
 
Otoplastieken zullen vast beter zijn (als je een beetje geluk hebt) maar voor de prijs daarvan kan ik 4 tot 5x gewone kopen. Het comfort van otoplastieken hangt ook af of je harde of zachte koopt en uiteraard gaan de meest comfortabele het kortste mee. Misschien zie ik nog ooit het licht maar voorlopig blijf ik nog experimenteren met universele doppen. Ik ben zeer benieuwd naar Shush.
 
Otoplastieken zullen vast beter zijn (als je een beetje geluk hebt) maar voor de prijs daarvan kan ik 4 tot 5x gewone kopen. Het comfort van otoplastieken hangt ook af of je harde of zachte koopt en uiteraard gaan de meest comfortabele het kortste mee. Misschien zie ik nog ooit het licht maar voorlopig blijf ik nog experimenteren met universele doppen.
Jij had last van piepende oren. Dat is gehoorschade. Voor een paar tientjes.
 
Klopt maar ik dacht dat het voor de demping niets uitmaakte of je universele of otoplastieken hebt? Tenminste, als de universele blijven zitten. Ik begrijp dat de foam doppen het beste dempen. Maar die dempen alles, dat wil ik niet.
 
Dat heb ik alleen ooit bij Alpine gezien. Daar kon je de randjes van die siliconen stripjes met een schaartje snoeien. Stond toen zelfs in de instructies. Nooit gedaan want ik had niet zo'n probleem met pasvorm. Met het stijgen van de jaren is dat blijkbaar veranderd. In de jaren 80 en 90 zelfs nooit met doppen gereden. Dat kan ik nu absoluut niet meer verdragen. Maar zelf doppen op maat maken anders dan die randjes knippen heb ik nooit gezien.
 
Vandaag de Shush dopjes binnengekregen en gelijk maar even een proefritje gemaakt. Ze zitten comfortabel maar dat is bij mij ook nooit zo'n probleem. Mijn gehoorgangen zijn ruim genoeg. Voor nauwe gehoorgangen lijken ze me niet geschikt. Rijden is wel een bijzondere ervaring. De keramische filters hebben namelijk een heel andere filterkarakteristiek dan de gebruikelijke plastic filters. Spraak en motorgeluid worden vrijwel niet gefilterd maar het gebulder van de wind wel. Zeker zoveel als met de plastic filters van Alpine. Ik hoor dus nu mijn twin plotseling een sportief roffeltje maken. En dat met de originele uitlaat! Lang geleden dat ik het motorgeluid zo vrij kon horen. De echte test wordt een lange rit op de snelweg. Dat was me net wat te fris met de doorwaai-jas.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toch besloten dat ik voor de maximale demping ga. Vandaag naar Beter Horen geweest voor otoplastieken. De Shush doppen doen het niet verkeerd, vergeleken met universele van Alpine en Pluggerz, maar die voortdurende piep heeft me toch doen besluiten om zoveel mogelijk demping te gebruiken. Ik heb dus het type otoplastieken gekozen dat niet geschikt is voor communicatie in de helm. Muziek luister ik toch niet en navigatie deed ik toch al zonder geluid. Demping gaat iets van 30dB worden. Alleen jammer van de roffel van het twinnetje. Dat zal ik missen.
 
Ik zit dit topic te lezen en denk achteraf, waarom heb ik die alpine oordoppen gekocht? Ik heb notabene otoplastieken vanuit mijn werk! :')
 
Kan zijn dat daar een filter inzit dat niet speciaal voor motorrijden bedoeld is? Ik heb mijn otoplastieken nog niet dus ik weet niet of de filters uitwisselbaar zijn. De filters van de universele doppen van Shush kunnen in ieder geval niet gewisseld worden.
 
Kan zijn dat daar een filter inzit dat niet speciaal voor motorrijden bedoeld is? Ik heb mijn otoplastieken nog niet dus ik weet niet of de filters uitwisselbaar zijn. De filters van de universele doppen van Shush kunnen in ieder geval niet gewisseld worden.
Geen idee. Als ik de otoplastieken in heb hoor ik nog wel dat er iemand praat, omgevings lawaai wordt eruit gefilterd. Mijn boerenverstand zegt dat het ook op de motor moet werken. Die alpine plugjes zullen vast niet beter zijn al filteren ze aardig. Als ik zonder rij lijkt het dan alsof mijn motor elk moment kapot kan gaan. :P
 
Demping gaat iets van 30dB worden. Alleen jammer van de roffel van het twinnetje. Dat zal ik missen.
Als alles 30dB stiller is, hoor je relatief gezien de roffel even duidelijk.
Mijn dopjes houden 27dB tegen in theorie en ik hoor de motor nog duidelijk.
Zelfs de uitlaat/motor van m'n cb300r hoor ik
 
De Shush doppen zitten op 24dB. Ik ben zeer benieuwd wat het gaat worden. Een universele dop zal ongetwijfeld meer lekken dan een otoplastiek. Hopelijk blijft er nog wat over van de roffel.
 
De Shush doppen zitten op 24dB. Ik ben zeer benieuwd wat het gaat worden. Een universele dop zal ongetwijfeld meer lekken dan een otoplastiek. Hopelijk blijft er nog wat over van de roffel.
Dat is niet helemaal juist, een universele dop sluit meestal beter af maar is moeilijker in te steken en is minder comfortabel.
 

Rijd al jaren met dit soort dingen.
Ooit 5 paar gekocht bij de lokale bazaar voor 1 euro de paar. Pasvorm blijft prima, ze smaken inmiddels wel anders dan net uit de verpakking 👌.
Met headset hoor ik btw prima.
 

Rijd al jaren met dit soort dingen.
Ooit 5 paar gekocht bij de lokale bazaar voor 1 euro de paar. Pasvorm blijft prima, ze smaken inmiddels wel anders dan net uit de verpakking 👌.
Met headset hoor ik btw prima.
Werken ze beter dan de 3M schuimdopjes?
 
Ik vind dat ze veel beter herbruikbaar zijn. Comfortabel zijn de plugs genoeg, maar dat is afhankelijk van je gehoorgang uiteraard. Het lange deel van plugs knip ik altijd ietwat af, en schoonmaken is water met een druppeltje dreft. Nachtje weken en weer good to go.
 
Terug
Bovenaan Onderaan