'Local hero biker saves ambulance'

Lert

MF veteraan
21 dec 2022
5.175
9.156
Bij Arnhem
Los van de beetje aangedikte titel direct overgenomen van het filmpje, wat vinden jullie hiervan?


Ik vind het wel een hele strakke actie van de heren motorrijders in dit filmpje. Of ik het zelf zou doen - tja, dat weet ik niet. Hang van de situatie af denk ik.

Je zou maar een zure agent tegenkomen, die kan je dan volgens mij ook flink de dag verkloten. Want je neemt wel een rol op je waar je niet voor getraind of bevoegd bent. Zou je het dan nog kunnen gooien op 'ik reed gewoon tussen de file door, want dat mag ik, dat die ambulance mij volgt kan ik niets aan doen'?
 
Hij creëert alleen maar meer verwarring. In Frankrijk is de gemiddelde automobilist goed opgevoed in het ruimte maken voor ambulances, maar er is op deze weg gewoon weinig ruimte met smalle rijstroken. Je ziet dat automobilisten al ruimte maken, niet voor hem, maar voor die ambulance en dan gaat hij er vervolgens nog eens naast rijden en armgebaren maken. Waarom?

Kortom, het is een enorme sukkel.
 
Hij creëert alleen maar meer verwarring. In Frankrijk is de gemiddelde automobilist goed opgevoed in het ruimte maken voor ambulances, maar er is op deze weg gewoon weinig ruimte met smalle rijstroken. Je ziet dat automobilisten al ruimte maken, niet voor hem, maar voor die ambulance en dan gaat hij er vervolgens nog eens naast rijden en armgebaren maken. Waarom?

Kortom, het is een enorme sukkel.
En daarmee geef je dus duidelijk aan dat je het filmpje niet of nauwelijks gekeken hebt, anders had je wel gezegd dat het enorme sukkels zijn ... :+ Het filmpje laat twee van zulke gevallen zien.

Daarbij vind ik een driebaans snelweg echt niet zo smal, en is het duidelijk dat zelfs de mensen die wel opzij gaan toch net even wat meer ruimte weten te vinden, en dat sommige lui in eerste instantie gewoon helemaal niet opzij gaan. Daarbij waren in het eerste geval de ambulancebroeders - die daar volgens mij een veel ervarenere en betere kijk op hebben dan jij en ik - duidelijk blij met de motorrijder, gezien hun 👍 .

Nee, ik ben het niet met je eens.
 
En daarmee geef je dus duidelijk aan dat je het filmpje niet of nauwelijks gekeken hebt, anders had je wel gezegd dat het enorme sukkels zijn ... :+ Het filmpje laat twee van zulke gevallen zien.
Klopt. Maar ik zie veel meer gevallen waarin hij alleen maar verwarring zaait bij automobilisten.
 
Enerzijds goed dat ze degenen die (om wat voor reden dan ook) niet aan de kant gaan "even bij de les brengen".
Anderzijds kan dit bij ons worden uitgelegd als voor eigen rechter spelen.
Een zure agent (of zure blikker die aangifte daarvan doet bij die zure agent) en je hebt een probleem.
En Armgebaren richting blikkers die al max opzij gegaan zijn om nog meer ruimte te maken is natuurlijk niet fraai.
Doe dat alleen bij hen die (nog) niet opzij willen gaan, denk ik dan...
 
Laatst bewerkt:
Heb het zelf al gedaan, klein 2 jaar geleden dat mijn jongste (nu 4 jaar) van 1 ziekenhuis naar een ander meer gespecialiseerd intensieve moest. Kwam juist met de moto aan het eerste aan dat de ambulance vertrok, eerst een heel stuk achter gereden, tot ze vast kwamen te staan, spits, geen vluchtstrook, werken,....
Ben toen voorop gereden en verkeer, vooral camions gaan tegenhouden op de rechterrijbaan zodat er plaats kwam en de linker konden invoegen zodat de ambulance verder kon. Vanaf dat er weer wat vaart in zat terug achter rijden en volgen, kan zeggen dat de ambulanciers en dokter erin vrij dankbaar maar ook verbaasd waren, totdat mijn vriendin, die ook in de ambulance zat hun vertelde wie ik was, dan snapte ze het wel beter, heeft toch een serieus pak rijtijd gescheeld, en met mijn kleinste varken is het nog goed gekomen, zou het zo weer doen, ambulanciers, brandweermannen e.d. kunnen wel rijden, maar als ze vast staan, staan ze vast, dan kan er soms wel geholpen worden, vind ik
 
Da's een rukker die aast op sociaal-media karma. Als hij geen gopro op z'n hasses had gehad om z'n "heldendaad" op het internet te zetten had 'ie het niet gedaan.
Zoals die tweede in het verhaal, die vanuit de ambu gefilmd is?
 
Heb het zelf al gedaan, klein 2 jaar geleden dat mijn jongste (nu 4 jaar) van 1 ziekenhuis naar een ander meer gespecialiseerd intensieve moest. Kwam juist met de moto aan het eerste aan dat de ambulance vertrok, eerst een heel stuk achter gereden, tot ze vast kwamen te staan, spits, geen vluchtstrook, werken,....
Ben toen voorop gereden en verkeer, vooral camions gaan tegenhouden op de rechterrijbaan zodat er plaats kwam en de linker konden invoegen zodat de ambulance verder kon. Vanaf dat er weer wat vaart in zat terug achter rijden en volgen, kan zeggen dat de ambulanciers en dokter erin vrij dankbaar maar ook verbaasd waren, totdat mijn vriendin, die ook in de ambulance zat hun vertelde wie ik was, dan snapte ze het wel beter, heeft toch een serieus pak rijtijd gescheeld, en met mijn kleinste varken is het nog goed gekomen, zou het zo weer doen, ambulanciers, brandweermannen e.d. kunnen wel rijden, maar als ze vast staan, staan ze vast, dan kan er soms wel geholpen worden, vind ik
In Nederland hoort dat gewoon tot het takenpakket van de motorpolitie.
Doen ze dat in belgië niet?
 
Verschil in het filmpje is wel dat die eerste rijder veel beter weet wat ie doet en hele duidelijke signalen naar de auto's geeft en op logische plekken ruimte creëert. Ook het gemak waarmee die met één hand rijdt en omkijkt verraadt m.i. dat ie dit ook wel eens beroepsmatig zou kunnen doen.

En dat ie er een filmpje van maakt? Nou en? Zie dit liever dan zo'n tiktok huppelkut met een achterlijk dansje op een bejaarde nr1 hit.

Die andere twee zijn goedwillende prutsers, die het voor zichzelf op een aantal punten onveilig maakt ( die tweede werd bijna aangereden door zijn domme opschuif actie).

Het verschil aanpak maakt dat het voor auto's zo onvoorspelbaar wordt. Maar misschien dat het filmpje van dieceerste een beetje helpt :+.
Het commentaar is tenenkrommend subjectief.
Je kunt hier in nl trouwens een flinke bekeuring voor krijgen heb ik van een motoragent vernomen.
 
Er is een reden dat politiemotoren allemaal toeters en bellen hebben.. voor dit soort dingen.
En dan hebben de agenten zelf ook nog eens een gevorderde rijopleiding.

Ik zie hier alleen maar twee aandachtshoeren voor de socials.
 
Je ziet in deze filmpjes duidelijk wel weer hoe absurd slecht veel blikkers om zich heen kijken, en hoe laat ze reageren. Maar daar zijn natuurlijk ook al genoeg filmpjes van.

Het feit dat de eerste ambu duidelijk de duim opsteekt naar de motorrijder na de rit geeft toch aan dat ze er wel blij mee waren, dus hij heeft in hun ogen toch iets goed gedaan.

Die eerste leek me dan ook een stuk effectiever opereren. Duidelijke signalen, hij "regelde ruimte" in plaats van dat hij gewoon paniekerig met zijn armen en benen liep te zwaaien zoals die tweede, die zijn snelheid slecht onder controle had, vage signalen gaf, zichzelf regelmatig in gevaar bracht etc..

Kan ook zijn dat het perspectief heel veel uitmaakt natuurlijk, als je die eerste vanuit de ambu had gezien was het misschien heel anders.

Ik denk ook dat je dit zonder enige voorrangsvoertuig-ervaring misschien (of zelfs waarschijnlijk) beter niet kunt doen omdat je, puntje paaltje, toch niet goed weet waar je mee bezig bent zonder opleiding en ervaring, hoe goedwillend je ook bent.

Maar schieten jullie ook niet soms heel even in deze modus als er bijvoorbeeld een vrachtwagen moet in- of uitvoegen of zo? Dat je gewoon je manoeuverabiliteit even gebruikt om een plekje te regelen voor zo'n waggel, zodat mensen niet een paar honderd meter verder in de knoei komen? Taperstroken zijn nog zo'n situatie waar dat wel eens de moeite waard is. Nou is dat heel wat anders dan politie-escorte spelen, maar toch.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Het enige wat ik leuk vind om te doen is kijken of ik een spookfile weer rijdend krijg in m'n uppie.

Je kent het wel; dat rups-effect omdat 99% van de automobilisten niet voor zich uit kijkt en telkens even het gas intrapt; om vervolgens weer helemaal stil te gaan staan.

Ik vind het dan sport om wat afstand te houden naar op voorligger en te kijken hoe lang ik kan blijven rollen zonder stil te moeten gaan staan. Nog langzamer dan stapvoets rijden.. (is trouwens ook nog leuk om te doen ook).

En dan erachter komen dat ineens de hele rijstrook achter me begint te rijden en de linkerbaan muurvast blijft staan .. da's wel geinig :+
 
Ik vind het dan sport om wat afstand te houden naar op voorligger en te kijken hoe lang ik kan blijven rollen zonder stil te moeten gaan staan. Nog langzamer dan stapvoets rijden.. (is trouwens ook nog leuk om te doen ook).
:^ Dit!

Ook een leuke oefening in de lesauto trouwens: zo langzaam rijden dat de digitale snelheidsmeter op 0 km/h blijft staan, terwijl je toch niet stilstaat. Doe ik regelmatig, en helpt leerlingen echt dat aangrijpingspunt te leren kennen. En als je dan in de file terecht komt kun je daar mooi naar terugverwijzen.

Op de motor probeer ik trouwens ook vaak rechtop te blijven balanceren als ik wèl helemaal stilsta, gewoon als balansoefening. Het is best bevredigend als je gewoon 10 seconden overeind blijft zonder je benen van de stepjes te halen (dan is 10 sec nog best lang trouwens) en daarna weer weg kunt rijden.
 
Krijg ook altijd spontaan zin om de snelle slalom te gaan doen bij wegwerkzaamheden..

Maar laten we dat maar niet doen. Vinden die werklui vast niet leuk.. :+
 
Het voordeel van de pylonnen bij de AVB oefening is dat ze niet schrikken en onvoorspelbaar bewegen ....
Ik vind dat een nadeel, want daardoor heeft het me jaren gekost voordat ik goed kon omgaan met zo'n rij overstekende schoolkinderen.
 
  • Haha
Waarderingen: Lert
Op de motor probeer ik trouwens ook vaak rechtop te blijven balanceren als ik wèl helemaal stilsta, gewoon als balansoefening. Het is best bevredigend als je gewoon 10 seconden overeind blijft zonder je benen van de stepjes te halen (dan is 10 sec nog best lang trouwens) en daarna weer weg kunt rijden.

Dat die ik ook regelmatig en het lukt aardig, voor al het gezicht van de koekblikkers als het lukt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan