Silly Season 2016
Silly Season is de tijd waarin de contracten voor volgend jaar besproken en getekend worden. Was het vroeger nog een kort tijdperk ergens aan het eind van het seizoen, is silly season tegenwoordig een proces dat het hele jaar door loopt. Alle zitjes voor het lopende seizoen 2015 zijn zo goed als vergeven, met slechts kleine wijzigingen en avonturen in de tweede helft van het MotoGP-seizoen en nadagen van het WSBK-seizoen. Voor 2016 staat er bij de Grote Namen niks bijzonders in de sterren - de acht fabriekscoureurs van Yamaha, Honda, Suzuki en Ducati zijn allen halverwege een tweejarige deal:
Yamaha: Valentino Rossi en Jorge Lorenzo
Honda: Dani Pedrosa en Marc Marquez
Suzuki: Aleix Espargaro en Maverick Viñales
Ducati: Andrea Dovizioso en Andrea Iannone
Van een heel silly Silly Season 2016 is dus geen sprake. Daarbuiten wordt het spannender en schimmiger. Van mij krijgen jullie de MotoGP "stand van zaken", voor de Superbikes mag iemand anders zorgen!
Yamaha
Tech3 Yamaha: Bradley Smith en Pol Espargaro
Pol Espargaro stond onder contract bij Yamaha, Bradley Smith bij het Tech3 team zelf. Op dit moment is de helft van de 2016 line-up bevestigd, doordat Yamaha een extra jaar heeft aangeboden aan Pol Espargaro. Teamgenoot Bradley Smith - die een bijzonder goed jaar rijdt - heeft nog geen aanbieding rond. De verwachting is dat hij aanblijft, maar dat Pol al een contract heeft en Bradders nog niet zit de Engelsman niet lekker.
Forward Yamaha: Claudio Corti en Loris Baz
Nadat de teambaas van Forward Yamaha wegens o.a. belastingontduiking de gevangenis van dichtbij moest bekijken, stonden alle bankrekeningen van het team op slot. Paniek in de paddock en bij de sponsors, waardoor Stefan Bradl het "zinkende" schip per direct verliet. Loris Baz reed niet in Indianapolis, maar heeft wel laten weten in Brno weer van de partij te zijn. Bradl's zitje wordt gevuld door Claudio Corti, geen onbekende bij Forward.
De huidige stand van zaken is dat Brno bevestigd is, maar dat het hele team het einde van het seizoen misschien niet gaat redden. Of Forward volgend jaar weer op de grid staat, en met welke motoren, daar wordt momenteel nog niet eens over gesproken. Dat betekent voor Corti en Baz natuurlijk dat ze nog geen zeker plekje bemachtigd hebben voor 2016!
Honda
Aspar MotoGP Team: Eugene Laverty en Nicky Hayden
Eugene Laverty heeft een contract voor 2016 bij zijn huidige team. Hayden daarentegen lijkt met blessure en ondergeschikt materiaal zijn Amerikaanse marktwaarde nagenoeg verloren te zijn. Hij geeft aan dolgraag te blijven racen, maar de deuren staan in het Superbike paddock verder open dan in het Grand Prix paddock. De goedlachse Amerikaan zal waarschijnlijk zijn trots moeten slikken, in ruil voor een fabriekszitje bij Aprilia?
In ruil voor Hayden wordt Jack Miller getipt voor de tweede Aspar-fiets, komend vanaf het CWM LCR team (wordt vervolgd).
CWM LCR: Cal Crutchlow en Jack Miller
CWM LCR, maar voor hoelang nog? Al vroeg in het seizoen was er heibel bij CWM, waardoor de sponsorgelden voor LCR onder druk kwamen staan. De angst in de paddock is dat LCR volgend jaar weer met één fiets aan de start verschijnt, net als in de afgelopen jaren met Stefan Bradl. De geruchtenmachine rondom Crutchlow is momenteel in volle gang, maar de nuchtere ziel zegt dat hij blijft zitten en slechts een buurman inlevert. Miller staat onder contract bij Honda, dat hun protegé met een gerust hart onder kan brengen bij Aspar.
AB Motoracing: Karel Abraham / Toni Elias
Met "zoon van de baas" Karel in de lappenmand en de race op Brno een jaarlijks discussiepunt is het maar zeer de vraag of AB Motoracing volgend jaar nog op de grid staat. Gezien de technische details van gridplaatsen, de terugkeer van KTM in 2017 en de financiële ondersteuning van Dorna voor de top 22, is er kans dat we AB Motoracing volgend jaar niet in het GP-paddock meer tegenkomen.
Toni Elias valt momenteel in voor Abraham en zal niet rekenen op een vervolg in 2016.
EG 0,0 Marc VDS: Scott Redding
Scott heeft een hel van een eerste seizoen op een fabrieksmotor. Maar Marc van der Straten en Michael Bartholemy lijken hun vertrouwen te houden in de Brit, waardoor zijn toekomst voor in ieder geval 2016 niet in het geding is. Met tegenvallende resultaten dit jaar zal het team zelf nog veel moeten leren; de kans op een tweede fiets bij VDS is dan ook klein. Mocht MarcVDS toch een extra motor inzetten, bijvoorbeeld in plaats van de tweede LCR motor, dan zou het team Tito Rabat uit de eigen Moto2-stal kunnen ophogen naar MotoGP-rijder.
Ducati
Pramac Racing: Danilo Petrucci en Yonny Hernandez
Petrucci is bijna halverwege een tweejarige deal met het team. Hernandez daarentegen zal waarschijnlijk terugkeren naar het Avintia team, om plaats te maken voor opkomend talent. Welk talent? Dat is nog onbekend, maar er zijn genoeg rijders in de Moto2 die wel een stap omhoog aandurven. De Fransman en aankomend Moto2 kampioen Johann Zarco misschien? Desondanks gonsen er nog weinig concrete geluiden om de tweede Pramac GP15.
Avintia Racing: Hector Barbera en Mike Di Meglio
Mike DiMeglio out, Hernandez in is het gerucht dat her en der klinkt, en zelfs al zou Hernandez blijven zitten dan zal DiMeglio plaats moeten maken voor één van de Moto2-sterren. Rondom Hector Barbera lijken de zaken duidelijker: die blijft nog een jaar aan.
Aprilia
Aprilia Racing Team Gresini: Stefan Bradl en Alvaro Bautista
Alvaro Bautista is halverwege een tweejarig contract. Voor het tweede zitje is Stefan Bradl snel ingelijfd na de implosie bij Forward Yamaha. Aprilia testrijder Michael Laverty blijft zodoende in de BSB. De vraag is wel: blijft Bradl volgend jaar bij Aprilia? De Italianen waren al rustig aan het verkennen voor 2016, maar nu ze Bradl in handen hebben zullen ze daar allicht tevreden mee zijn.
IodaRacing Team: Alex deAngelis
Het team kampt met geldnood, deAngelis met gebrekkige resultaten, het geheel met een ouderwetse RSV4 op Bridgestones. Zien we dit team volgend jaar nog terug? Zoja, dan ongetwijfeld met een coureur die zinspeelt op een zitje bij Gresini verderop in zijn carrière.
Overig
Dorna vindt 22 motoren in de MotoGP een ideaal aantal. Er zouden dus twee zitjes "mogen" verdwijnen zonder paniek bij de bazen van het grote geld.
Een aantal Moto2-teams, waaronder die van Pons en Ajo, zinspelen op een MotoGP team in de (nabije) toekomst.
Suzuki houdt het volgend jaar bij twee fabrieksfietsen en verder niets.
KTM komt niet in 2016 met een GP-team, maar pas in 2017. Voor nu weinig om mee rekening te houden, maar wellicht wel interessant voor Silly Season 2016. Alle fabrieksmannen zijn dan immers contractvrij!
Tot zover! Ongetwijfeld gaan we de komende races veel geruchten en berichten lezen over wat er gebeurt met de klantenteams en Open teams, welke Moto2 coureurs een "step up" willen doen en welke fabrieken er nog bijzondere zetten in petto hebben. Het Silly Season 2016 voor de Moto2 en Moto3 waag ik me niet aan in deze openingspost, laat staan andere paddocks, dus... Brand los!
Laatst bewerkt: