outbackjack
MF'er
- 25 sep 2007
- 249
- 9
Dat spul gebruik ik al jaren in mijn "Bronzewing" (Honda Foresight 250), ik haal het in 4-liter jerrycans bij de bouwmarkt. Werkt perfect, geen enkel probleem.Ik wil binnenkort de olie van mijn silverwing gaan vervangen en nu heb ik nog goede halfsynthetische 10w40 staan welke ik voor mijn auto gebruik.
En, zit er olie bij die variateur?Ok IK ben dom, maar hoe weet ik of ik een droge koppeling heb? Ik heb een Burgman 200. Kan ik dat in de handleiding lezen?
En die koppeling die zit toch bij/in de variateur?
En, zit er olie bij die variateur?
Ik hoop voor jou van niet.
Nou snap ik hetAls je in techniek, vragen en antwoorden zoekt op olie, heb je de komende maanden leesvoer.
Voor zover ik het begrepen heb is het cruciale verschil tussen auto-olie en motorfiets-olie de antiwrijvingdopes. Deze dopes zorgen in auto's ervoor dat er zo weinig mogelijk wrijving is in lagers en andere bewegende delen. Maar een natte plaat koppeling gaat slippen van deze olie en heel veel motorfietsen hebben een natte koppeling.
Ik gooi in onze Dylan dus ook gewoon auto-olie. De beste die ik kan vinden, op die hele liter olie ga ik niet bezuinigen. Dan betaal ik maar €20,- voor een liter olie ipv €2,50. Misschien rijdt die Dylan er wel twee keer zo ver mee.
Voldoet deze olie ook goed in de zomer, of is deze olie dan tedun.Gewoon bij Halfords speciale scooter-olie halen, natuurlijk voor 4 takten. Dat is 0W40 en speciaal bedoeld voor motoren waarvan het toerental vrij snel na de koude start redelijk hoog oploopt. Dat heb je bij een vario immers niet zelf in de hand.
De olie moet dus dun zijn na de koude start.
Mijn SW is afgeleverd met half synthetische 10W40. Daarop loopt hij onder zowel warme als koude omstandigheden prima. De mijne ziet zelden meer dan 6500 tpm, maar als het een keertje moet/ kan dan maak ik me daarover geen enkele zorgen.
In mijn auto moet vol synthetische 5W30. Daarover doen ze heel precies bij VAG, het moet aan bepaalde specificaties voldoen. Ik houd me daar strikt aan vanwege de levenslange mobiliteitsservice die ik nu heb (dan doen ze trouwens met de nieuwe modellen niet meer). Da's duur spul waarvan hij 1 liter op 3000 km lust.
Gelukkig is de SW zuiniger met olie.
Er staat niet dat de olie ververst moet worden, er moet worden bijgevuld... Oftewel, de motor verbruikt olie.....Waarom moet jouw VAG-auto dan elke 3.000km () nieuw olie???...