Slecht lopen door te lage accuspanning of ????

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.617
36.155
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Even vooropgesteld, ik vermoed sterk dat het slecht lopen puur door een lage accuspanning komt maar mocht het daar niet mee opgelost zijn kijk ik nu vast wat verdere opties zijn want zondag mogen we weer.

Het gaat om mijn Suzuki GSX-R600 2011. Behoorlijk getuned.
Zit een lithium accu in en in/na de winter erachter gekomen dat hij leeg was.
Onlangs op testbank geweest met tijdelijke oude loodaccu, ging prima maar dan rij je ook niet zo lang.
Na testbank alleen olie gewisseld en nieuwe volle luthium accu erin.
Verder heeft deze motor een enkel fase binnenrotor dynamo en daarop aangepaste SR van Carmo.

Het probleem:
Voor de eerste sessie op de stands warm laten draaien, pitlimiter erop, pitstraat uit, toerenteller dood en vanaf de Strubben werd het wandelen.
Testknopje accu gaf nog maar 1 lampje dus leeg. Oude loodaccu er weer in en was maar 12V met draaiende motor dus mijn verwachting is dynamo verrot (welke overigens een lichtere binnenrotor dynamo is).
Ook met volle accu (volgens Optimate) liep hij na 1 rondje alweer beroerd. Wel alleen op de snelle stukken, rechte stuk en Veenslang.

Nu weet ik dat met lage accuspanning de computer niet zijn werk goed doet en dat lithium bij een iets te lage spanning al niet meer thuis geeft en dat de loodaccu die ik bij me had ook niet optimaal was.

Voor nieuwe dynamo: Roy "R" in "Slecht lopen door te lage accuspanning o..."
Nieuwe dynamo erin heeft niet geholpen, zie: Roy "R" in "Slecht lopen door te lage accuspanning o..."

En voor wie het niet kent, binnen rotor dynamo (oude foto, hierna zijn ze beide nieuw gewikkeld)
full
 
Laatst bewerkt:
Ja natuurlijk kan het wat anders zijn en ja, hij kan slecht lopen door een lege accu.

Helaas zelf 2 weken geleden gehad; de wikkeling was kapot (continuïteit naar het frame) en de "laadspanning" was amper 12 volt. Ik kwam hier achter omdat onderin Belgie zat en de motor niet meer wou starten. In het begin zat er nog een klein beetje prik in de accu en liep hij nog redelijk. Wel wat raar in de lage toeren, maar verder prima te doen. Ik heb een keer of 6 moeten tanken, en op het eind was de accuspanning gewoon veel te laag en wou de motor niet meer stationair blijven lopen en fatsoenlijk rijden in de lage toeren (sputteren alsof hij te weinig benzine krijgt bij acceleratie).

Ik zou in ieder geval beginnen met doormeten van je dynamo en het meten van de laadspanning. Als dat niet oke is, dan heb je waarschijnlijk je probleem en is je vraag beantwoord.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat weet ik en zoals gezegd is het plan ook.

Alleen omdat ik donderdagavond pas laat thuis ben, vrijdag niets kan halen en dus effectief alleen de zaterdag heb om hem te fixen proberen ik nu vast andere opties op tafel te krijgen om wel snel te kunnen vast stellen wat het anders is.
 
Die wikkeling onderaan (op de foto) in zwart. Dat is niet van olie, maar de verbrande hars laag die er overheen zit. Als die laag ergens weg is is die spoel (meestal) afgeschreven.

Je kunt wel gaan zitten gokken wat het zou kunnen zijn (wat Zot zegt) maar dat is vrij kansloos natuurlijk.

Monteer die dynamodeksel weer, trek de stekker van die spoel los, start de motor en meet het voltage tussen de 3 fasen. Dat zou iets in de richting van 70v moeten zijn bij ~4000 toeren. Als het voltage goed is meet je de continuiteit tussen elke fase en je frame of de min pool op je accu. Is dat het geval, dan is hij kapot. Als dat goed is check je de laadspanning. Is dat laag (<13v) dan is je spanningsregelaar waarschijnlijk kapot.
 
Die wikkeling onderaan (op de foto) in zwart. Dat is niet van olie, maar de verbrande hars laag die er overheen zit. Als die laag ergens weg is is die spoel (meestal) afgeschreven.

Je kunt wel gaan zitten gokken wat het zou kunnen zijn (wat Zot zegt) maar dat is vrij kansloos natuurlijk.

Monteer die dynamodeksel weer, trek de stekker van die spoel los, start de motor en meet het voltage tussen de 3 fasen. Dat zou iets in de richting van 70v moeten zijn bij ~4000 toeren. Als het voltage goed is meet je de continuiteit tussen elke fase en je frame of de min pool op je accu. Is dat het geval, dan is hij kapot. Als dat goed is check je de laadspanning. Is dat laag (<13v) dan is je spanningsregelaar waarschijnlijk kapot.

Oude foto.
En het is geen 3 fasen meer.
 
Roy, nu is jouw motor geen K6\k7, maar het lijkt wel erg op de "kwaal" van de k6\k7 als je de symptomen zo neerzet.

Deze nakijken en meten kan nooit kwaad denk ik.

Kapotte regelaar, kapotte accu (en soms een kapotte dynamo) het klinkt zo bekend :(
 
Laatst bewerkt:
Ja dat weet ik en zoals gezegd is het plan ook.

Alleen omdat ik donderdagavond pas laat thuis ben, vrijdag niets kan halen en dus effectief alleen de zaterdag heb om hem te fixen proberen ik nu vast andere opties op tafel te krijgen om wel snel te kunnen vast stellen wat het anders is.

Optie:
Rotorlos
Magnetenlos
Magneten niet meer voldoende magnetisch
Magneten verkeerd om in de rotor gelijmd.
Stator stuk
kabelbreuk tussen stator en spanningsregelaar of tussen spanningsregelaar en accu
Stekker kapot of vies op de bovengenoemde trajecten
Spanningsregelaar kapot
Accu kapot
Massa verbinding los
Storing in de verbinding naar de ecu
Ecu kapot
Storing in de verbinding naar de bobine
kortsluiting
Bougie of dop versleten of kapot
Benzine pomp kapot
Benzine filter verstopt
Storing injectie systeem
Krukas sensor kapot
Moertje uit het filterhuis in de cilinder terecht gekomen.

Of je gaat gewoon meten m.b.v. de howto. Met een multimeter en een boordgereedschapsetje komt je al heel ver voor dat het zaterdag is.
 
Ja het kan , ( slecht, niet lopen met net te lage spanning )

Ok, koekblik... audi a4 van schoonbroertje doet geen ene kont meer als de accu een
beetje minder word.
Gaan mooi rond, het enige wat ie niet doet is daadwerkelijk "aanslaan" .
Accu op de lader.. loopt weer als een zonnetje.

( ok, is het nog steeds een Audi... maar toch ;p )


Waarom hij minder word... is een ander verhaal..
( laad ie wel bij? zou ik als eerste naar kijken )
 
Goed!
Nog even wat tijd gevonden voor ik weg moet.
De loodaccu is iig afval.
Nu vers geladen lithium er weer in:

13,2V op de accu met alles uit.
Bij starten valt hij kort tot 10.9V.
Daarna stabiel op 12.9V stationair.
Bij meer toeren daalt V heel langzaam.

Klinkt naar dynamo...
Zaterdag die eens bekijken, alleen zit er verschil in meten van een 3 en 2 fase dynamo?
 
Laatst bewerkt:
Goed en toen?

Meet 15v op de dynamo (wisselspanning) na wisselen bij zo’n 5000t
Op de accu gaat het voltage pas bij zo’n 7000tpm iets omhoog maar dat betekend dat bij warm draaien ed de accu leeg getrokken word.

Nu levert deze dynamo minder omdat het een kleinere is, maar hoeveel normaal is weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Goed en toen?

Meet 15v op de dynamo (wisselspanning) na wisselen bij zo’n 5000t
Op de accu gaat het voltage pas bij zo’n 7000tpm iets omhoog maar dat betekend dat bij warm draaien ed de accu leeg getrokken word.

Nu levert deze dynamo minder omdat het een kleinere is, maar hoeveel normaal is weet ik niet.
Op allebei de fases?
 
Terug
Bovenaan Onderaan