Slecht lopen door te lage accuspanning of ????

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.617
36.155
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Even vooropgesteld, ik vermoed sterk dat het slecht lopen puur door een lage accuspanning komt maar mocht het daar niet mee opgelost zijn kijk ik nu vast wat verdere opties zijn want zondag mogen we weer.

Het gaat om mijn Suzuki GSX-R600 2011. Behoorlijk getuned.
Zit een lithium accu in en in/na de winter erachter gekomen dat hij leeg was.
Onlangs op testbank geweest met tijdelijke oude loodaccu, ging prima maar dan rij je ook niet zo lang.
Na testbank alleen olie gewisseld en nieuwe volle luthium accu erin.
Verder heeft deze motor een enkel fase binnenrotor dynamo en daarop aangepaste SR van Carmo.

Het probleem:
Voor de eerste sessie op de stands warm laten draaien, pitlimiter erop, pitstraat uit, toerenteller dood en vanaf de Strubben werd het wandelen.
Testknopje accu gaf nog maar 1 lampje dus leeg. Oude loodaccu er weer in en was maar 12V met draaiende motor dus mijn verwachting is dynamo verrot (welke overigens een lichtere binnenrotor dynamo is).
Ook met volle accu (volgens Optimate) liep hij na 1 rondje alweer beroerd. Wel alleen op de snelle stukken, rechte stuk en Veenslang.

Nu weet ik dat met lage accuspanning de computer niet zijn werk goed doet en dat lithium bij een iets te lage spanning al niet meer thuis geeft en dat de loodaccu die ik bij me had ook niet optimaal was.

Voor nieuwe dynamo: Roy "R" in "Slecht lopen door te lage accuspanning o..."
Nieuwe dynamo erin heeft niet geholpen, zie: Roy "R" in "Slecht lopen door te lage accuspanning o..."

En voor wie het niet kent, binnen rotor dynamo (oude foto, hierna zijn ze beide nieuw gewikkeld)
full
 
Laatst bewerkt:
Even resumeren:

Ik meet nu het volgende op de accu.
Lithium accu alles uit: 13,19V
Bij start korte terug val naar: 11V
Stationair: 12.64V en zakt langzaam terug elke 10 seconde ongeveer 0.1V
Vanaf 6000tpm, klimt hij iets: 12.71V (0.10V omhoog).

SR helemaal los, wisselstroom op de 2 draden van de dynamo.
Stationair: 5.1-5.3V
6000tpm: 16.9V
 
Even resumeren:

Ik meet nu het volgende op de accu.
Lithium accu alles uit: 13,19V
Bij start korte terug val naar: 11V
Stationair: 12.64V en zakt langzaam terug elke 10 seconde ongeveer 0.1V
Vanaf 6000tpm, klimt hij iets: 12.71V (0.10V omhoog).

SR helemaal los, wisselstroom op de 2 draden van de dynamo.
Stationair: 5.1-5.3V
6000tpm: 16.9V
Dan lijkt de dynamo niet goed. Toch?
 
Dat weet ik dus niet?
Moet ook bij enkel fase er 30-60V uitkomen?
Deze dynamo die er nu in zit is gelijktijdig met de oude nieuw gewikkeld.

Ik vermoed dat ik iig een accu voor morgen moet regelen...
Als je alles los hebt, en enkel de opbrengst van de dynamo meet, heb je echt hogere waardes nodig.

Een SR gaat niet van 5 volt wissel opeens 13,5 volt gelijk maken.
Een SR interesseert het ook geen bal hoeveel fases een dynamo is. De SR krijg een x volt aan wisselspanning, daar doet ie het mee :)

Normaliter levert een motorfietsdynamo 20 tot 80 volt wisselspanning. Een SR maakt daar 13 tot 15 volt gelijkspanning van, afhankelijk van type en staat vd SR.
 
Oke. Duidelijk.

De oude dynamo is kapot gegaan doordat deze tegen de rotor aan heeft gelopen, de rotor is toch gewoon een brok metaal?
Of zou daar wat kapot kunnen zijn gegaan?
Alles kan stuk :)

Je hebt stator en rotor. Samen een dynamo.
De 1 heeft spoelen, de ander magneten.

Dat is zo simpel als ik het kan maken.

Ik heb beiden stuk zien gaan. Zelfs magneten die niet meer op hun plekkie zaten, met als gevolg rare uitgangwaardes van dynamo.
 
Idd.

Maar de schaal met magneten is visueel goed te inspecteren.
De spoelen is een meetding. Je had t bij Carmo vandaan?

SR komt van Carmo, dynamo zat op oude racer en heb ik vorig jaar omgezet.

Binnenrotor dus niet zo makkelijk te checken. Of zou het donkere midden deel 1 grote magneet zijn?
full
 
Laatst bewerkt:
SR komt van Carmo, dynamo zat op oude racer en heb ik vorig jaar omgezet.

Binnenrotor dus niet zo makkelijk te checken. Of zou het donkere midden deel 1 grote magneet zijn?
[afbeelding]
Ow ja, die is dicht. Das lastig ja.

Je kunt wel kijken in hoeverre de spoelen te meten zijn. Zelf of bijv Carmo of Sevior. Daarmee sluit je ook eea uit.
 
Heb Sevior al wel gemaild (die heeft ze gewikkeld) en neem aan toen ook wel getest. Maar goed, hopelijk kan ik morgen en maandag gewoon zonder dynamo racen.

Lithium kan dat niet ben ik achter gekomen, die is bij een iets te lage spanning gelijk dood.
 
Even resumeren:

Ik meet nu het volgende op de accu.
Lithium accu alles uit: 13,19V
Bij start korte terug val naar: 11V
Stationair: 12.64V en zakt langzaam terug elke 10 seconde ongeveer 0.1V
Vanaf 6000tpm, klimt hij iets: 12.71V (0.10V omhoog).

SR helemaal los, wisselstroom op de 2 draden van de dynamo.
Stationair: 5.1-5.3V
6000tpm: 16.9V

Dynamo stuk
 
SR komt van Carmo, dynamo zat op oude racer en heb ik vorig jaar omgezet.

Binnenrotor dus niet zo makkelijk te checken. Of zou het donkere midden deel 1 grote magneet zijn?
[afbeelding]

Volgens mij Is het donkere deel de krukas tap?

Is de magneet wel krachtig? Ik heb geen ervaring met binnenrotors maar de conventionele hebben een behoorlijk sterke magneet. Dat zou wel redelijk vergelijkbaar moeten zijn verwacht ik.

Heb je de fase draden van de dynamo ook naar massa doorgemeten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan