banden vervangen en weer uitlijnen,
Enuh... wat bedoel je met uitlijnen ?
Klinkt allemaal weer lekker dramatisch.
De carburateurs reinigen is zelden nodig wanneer je een fatsoenlijke benzine erin gooit en een brandstoffileter gebruikt en uiteraard de motor gebruikt en niet als hebbedingetje in de garage zet.
Een kleine beurt is niets meer dan de vloeistoffen verversen was alleen bij de rem- en koppelingsvloeistof wat lastig kan zijn (ontluchten).
Banden uitlijnen is niet van toepassing, bij motoren met een achtervork moet je alleen de kettingspanner op het juiste streepje aan beide kanten gelijk hebben zodat het achterwiel er recht in zit, voor valt er niets aan te stellen (alleen opletten op de draairichting).
Bij mijn R - en bij sommige andere motoren - zit het achterwiel maar aan één kant vast, dus van een vork is dan geen sprake.Hoeveel motoren zonder achtervork ken jij
Om er een paar te noemen....
Hoeveel motoren zonder achtervork ken jij
...
Klinkt allemaal weer lekker dramatisch.
De carburateurs reinigen is zelden nodig wanneer je een fatsoenlijke benzine erin gooit en een brandstoffileter gebruikt en uiteraard de motor gebruikt en niet als hebbedingetje in de garage zet.
Een kleine beurt is niets meer dan de vloeistoffen verversen was alleen bij de rem- en koppelingsvloeistof wat lastig kan zijn (ontluchten).
Banden uitlijnen is niet van toepassing, bij motoren met een achtervork moet je alleen de kettingspanner op het juiste streepje aan beide kanten gelijk hebben zodat het achterwiel er recht in zit, voor valt er niets aan te stellen (alleen opletten op de draairichting).
Bij sommige clubs houden we wel van dei dagen in clubverband, bij ons in de VFR club hebben we 3 sleuteldagen per jaar dus kijk eens bij de FZR club misschien zoiets is. Dan heb je meteen de meest relevante kennis in huis.
Hoi hierbij mijn reactie:
@k@w@:
...wat wil je zelf gaan doen, heb je geen ervaring dan is een of meerdere momentsleutels onmisbaar, en alleen daar mee kun je nog niets...
In principe zoveel mogelijk: denk aan diverse pakkingen goed vervangen, wielen verwisselen (heb reserve wielen vandaar dacht ik aan uitlijnen) kost bij mijn vaste garage nu 40e per wiel montagekosten. Kleppen stellen, licht, eigenlijk alles wat je als goede sleutelaar binnen 1 a 2 dagen zou moeten kunnen doen. Gereedschap kopen is geen probleem, kan ook een tijdelijke werkplaats huren waar je al diversen materialen hebt liggen.
@k@w@ hoor het graag als er mensen willen sleutelen? Hoeft niet gelijk op korte termijn maar een aantal keer per jaar zou al mooi zijn. Wil ook in de toekomst wat meer motor reizen maken, dan is het ook handig om wat meer er vanaf te weten, je kan in Verweggistan niet altijd naar de garage. @ Meanblue, helemaal mee eens iedereen leert op zijn eigen tempo en de ziet het en kan het meteen en een ander heeft veel meer tijd nodig om iets te Leren. Ik zit daar zelf tussen schat ik in. Maar teveel mensen beseffen zich dat niet en beginnen hun verhaal zonder daarmee rekening te houden of kunnen zich niet voorstellen dat een ander bepaalde basiskennis ontbeert. Van de zomer een KNMV gelieerde cursus gevolgd mbt sleutelen, die man was van 6 uur , 4,5 uur aan het praten, liet ons weinig zelf doen. Toen ik naar huis reed aan het einde vd dag was ik driekwart alweer vergeten...
Techniek kijk al jaren niet meer, allemaal drama en wedstrijdje ver pissen.kijk hier ga je al dubbel de fout in...niet zo dramatisch???
de streepjes op de achterbrug staan zelden correct, en zet je poten maar eens verkeerd vast in je kroonplaat/t-stuk, moet je eens kijken wat er allemaal fout kan gaan...
En kijk even in topic techniek...
Imbus voorvork dolgedraaid
bout voor stroom carburateur
bougies losmaken...
gewoon 3 voorbeelden wat voor een profi(achtige) geen problemen oplevert
Techniek kijk al jaren niet meer, allemaal drama en wedstrijdje ver pissen.
De streepjes van de kettingspanner zijn misschien inderdaad niet correct maar wat ik bedoel is dat er overl veel zaken wordt gedaan alsof het hogere wetenschap is.
Ik neem aan dat we het over onderhoud hebben en geen complete revisies en in dat geval wordt overal wel erg dramatisch gedaan.
De meeste dingen van klein onderhoud zijn met een kleine beetje inzicht een linker en een rechterhand en wat gezond boerenverstand prima zelf te doen.
Ontluchten van de remmen kan soms wat problemen opleveren maar dan komt het gezond verstand weer om de hoek kijken en dan moet je ook zo verstandig zijn dat je soms wat aan een expert overlaat.
Nou is het ook wel zo dat in veel gevallen een expert ver te zoeken is maar laten we eerlijk zijn en bekennen dat we het er met ons allen ook zelf naar gemaakt hebben.
Alles is te duur en we zoeken het hele internet af naar het goedkoopste onderdeeltje die vaak bij de dealer om de hoek uiteindelijk goedkoper is door gebrek aan verzendkosten.
We klagen over de super showrooms van dealers maar die hebben ze gebouwd omdat we wegblijven bij die oude gamme garage. We kloppen voor de meest lullige onderdeeltjes aan op een forum waar we het kunnen kopen... bij de dealer om de hoek!!!
Als de dealer geen onderdelen verkoopt moet de winst ergens anders vandaag komen maar dat maakt het onderhoud te duur dus wordt er bezuinigd op personeel en dan blijkt het werk niet goed genoeg.
Een vicieuze cirkel dus.
Ik koop veel dingen wel online maar dan meestal wel bij een fysieke winkel maar wat de dealer om de hoek heeft haal ik gewoon daar op, de andere dingen zijn uiteindelijk goedkoper om even op te laten sturen.
Onderhoud doe ik wel zelf maar dat is weer een combinatie van ervaring met de gevolgen van de bezuiniging op personeel en omdat het ook wel een beetje mijn hobby is.
Wil je ook zelf onderhoud doen dan begin simpel, ik ben vroeger als kind begonnen met de band te plakken van de fiets want dat was iets wat je vader vroeger 1 keer voordeed en daarna was het je eigen taak.
Uiteindelijk kom je vanzelf wel een keer op een punt dat je je afvraagt waar je aan begonnen bent en daar leer je ok weer van.
Ohja, soms is het ook een kwestie van gezond verstand om te accepteren dat je geen sleutelaar bent.
Vandaar die laatste zinMooi betoog, maar helemaal vanuit je eigen referentiekader.
Er zijn mensen die weten op hun 40ste nog niet of ze links of rechtsom moeten draaien als ze iets los willen maken.
Voor dat soort mensen geld bovenstaande gewoon niet, die ga je niet hun remmen laten ontluchten !
HOi,
Ik heb sinds begin vorig jaar mijn rijbewijs en merk dat het onderhoud best snel in de kosten kan lopen met een motor. Nu heb ik al een keer mijn caberateurs moeten laten reinigen, en 2 kleine beurten moeten laten doen, banden vervangen en weer uitlijnen, etc. al met al ben ik voor de reparaties al meer kwijt geweest dan de kosten voor mijn motor zelf (FZR 600R) wat ouder type dus.
Mijn vraag is of er Motor forum Leden zijn die vaak zelf sleutelen, het leuk vinden en ruimte hebben om dit te doen? Of dat er bijeenkomsten worden georganiseerd om samen te klussen, ik wil er graag meer zelf over leren. Met mijn oude fiets zou je prima e.e.a. aan reparaties zelf moeten kunnen doen, maar je moet wel een begin punt hebben. Dat doe ik het liefst met ervaren sleutelaars, die weten wat ze doen.
Eventueel ben ik ook bereid om een werkplaats te huren, met gereedschap. Het maakt me daarbij niet uit of iemand ook zelf wat kleine reparaties aan zijn eigen motor wil doen, daar leer ik tenslotte ook weer van.
Ik zou gewoon zelf lekker gaan rommelen. Eerst wat basisgereedschap scoren, WPH downloaden, plaatjes kijken en Googelen in je eigen tempo. Per klusje kijk je of je het gereedschap al heb of welke je nog moet aanschaffen of kan fabriceren, jatten oid. En dan rustig en geordend aan het werk gaan evt. YouTube filmpjes erbij. Gaandeweg als je al het gereedschap heb kan je kijken voor betere en tegen die tijd ben je inmiddels lekker bezig.
Maar goed, iedereen leert op zijn manier maar dit lijkt mij het simpelst.
Erik van Lent motorkeuringen
Ik denk dat je gewoon dit zoekt. Ik heb daar al de motorblok cursus gevolgd en ga daar binnenkort de groot onderhoud volgen. Zo'n cursus is echt goed voor de beginner klussers. Onder goede begeleiding met max vier mensen aan een motor sleutelen. Gewoon een gezellige informatieve dag voor jezelf
zo heb ik het ook geleerd.
de eerste cilinderkop revisie van me auto dee ik gewoon op straat met een werkplaatshandboek.
als je de instructies volgt kan er weinig fout gaan.
je kan op youtube ook hele mooie how to filmpje kijken waar stap voor stap alles word uitgelecht .