slingerend stuur

Flaterik

MF veteraan
12 mrt 2004
15.840
2
Als ik met mijn er-5 effe met losse handen rij dan gaat het stuur op en neer slaan. Het is niet extreem maar niet goed lijkt mij. als ik normaal rij heb ik niet echt het gevoel dat het stuur heen en weer gaat maar als ik het stuur losjes vast hou wel.
Dit was aan het begin niet en is pas iets van de laatste tijd

Wie weet wat dit kan zijn
 
Probleem met veel motoren. Heeft te maken met een aantal factoren, zoals balhoofdhoek, afstelling vering, eventuele topkoffers etc. in combinatie met bandenslijtage.

Simpelste oplossing? Gewoon je tákken aan het stuur houden....... :+ :+
 
heb je dubbeleschijf of enkel?
Wat een oorzaak kan zijn is een versleten band op één kant(ja klinkt overdreven)
wanneer je een enkele schijf hebt.
Kijk ook ff de spanning na.
Zitten de loodjes er nog op?
 
Dat probleem heb ik ook gehad. Oplossing nieuwe balhoofdlagers. Probeer eens je motor op de middenbok te zettem met het voorwiel los. Draai langzaam het stuur heen en weer. Voel je een hapering moet je ze vervangen.
 
Probleem met veel motoren. Heeft te maken met een aantal factoren, zoals balhoofdhoek, afstelling vering, eventuele topkoffers etc. in combinatie met bandenslijtage.

Simpelste oplossing? Gewoon je tákken aan het stuur houden....... :+ :+

Helemaal mee eens, niks aan doen, gewoon je bandenspanning nauwkeurig houden. Mijn 550 heeft exact hetzelfde, bij nieuwe banden is het een tijd weg. Als hij slingert hoef ik het stuur maar met twee vingers vast te houden en dan is het al weg. Bij mij wordt het erger als de spanning afloopt, misschien zelfs 0,2 of 0,3 bar meer erin doen en dan nog eens proberen.
 
Wiellagers, check.
Krom wiel, check.
Vreemde vorm (mislukte) band , check.
Balhoofdlagerspeling, check.

Euvel heb ik lang geleden gehad , alleen als ik remde, (trommelrem voor). Probleem nooit op kunnen lossen.

Gr.
Henk
 
Gewoon shimmy dus.
Oorzaak meestal de vorm van je voorband.
Soms helpt een nieuwe band, maar soms ook niet.
heeft zoals ook JanB schreef gewoon met de bouw van je motorfiets te maken.
Topkoffers maken het erger (gewicht achter de achteras)

Ik heb het zelfs op mijn fiets als ik wat achterop heb en losse handjes rijdt.

Bij sommige bandprofielen heb je er weinig last van.
met Michelin Pilot Road heb ik al 15000 km geen last,
met BT057 en BT010 Bridgestone heb ik wel shimmy en al gelijk met 0 km erop.

experimenteren maar!
 
ik zal mijn bandenspanning eens controleren, heb zo wel effe met de hand gevoeld en ik had het gevoel dat de band wel slapper stond. Ik heb er pas sinds kort last van. Aan het begin dus niet. En ik heb niks raars gedaan dus niet door diepe kuilen gereden ofzo.
De motor moet toch binnekort een beurtje hebben en ook een nieuwe achterband want daar is het profiel al wel een stuk minder van.

Ik zal morgen de bandenspanning eens gaan controleren en kijken of dat scheeld.


oja, sorry voor het laat reageren, druk druk druk :+
maar bedankt voor alle reacties
 
Terug
Bovenaan Onderaan