Slippende achterband bij terug schakelen

Een bewegend kontje is toch het mooiste gevoel wat er bestaat? De kunst is het beter en beter te gaan kontroleren zodat je haakser kan insturen.
Voelde bij de VTR 1000 idd wel controleerbaar aan, zal er toch errrugh aan moeten wennen V-Twin maar denk wel dat ik er een aanschaf, wen ik er na een half jaar niet aan kan die altijd nog weg.

geluid van devils op een VTR = :9~ (zeg maar geil)
 
Kom op manne. Heb zelf een 748S en ook ik ervaar regelmatig een blokerent achterwieltje bij het aanremmen van de bocht.

Een bewegend kontje is toch het mooiste gevoel wat er bestaat? De kunst is het beter en beter te gaan kontroleren zodat je haakser kan insturen.
Helemaal mee eens.. Is een geweldig gevoel als je voor het insturen nog even je achterwiel voelt 'kwispelen' *D
Maar is inderdaad wel iets dat je moet 'voelen' aankomen. Kan me voorstellen dat een onverwachtte slipper voor problemen kan zorgen.
 
Niet alleen het 'voelen' hoor...

Ook de zwarte rubberspoor die je terug ziet als je de bocht erna nog een keer rijd !!

Erg cool gewoon 8-)
 
Dit lijkt inderdaad logisch, maar de gecomprimeerde lucht duwt de zuiger na BDP weer naar beneden. Dus de extra energie (dus remmende werking) die het comprimeren kost, komt weer vrij bij het expanderen. Het enige verlies is de (eventuele) extra warmte-afvoer naar het koelwater/buitenlucht.

De energie na compressie komt idd weer vrij. Als we even beginnen met de compressie gaat het als volgt.

Comprimeren -> energie gaat in het mengsel.
Werkslag -> energie komt weer uit het mengsel (voor de eenvoud eventje niet ontsteken)
Uitlaat slag -> Mengsel komt uit de cylinder.
Inlaat slag -> Het mengsel wordt aangezogen. Aangezien de gasklep dicht staat ontstaat er dus een onderdruk (<1 bar) in de cylinder.

De compressie en de-compressie slaan we even over (gebeurt niets)

Uitlaat slag -> Het mengsel wordt weer naar buiten gelaten, door de compressie
is er nu wel een druk die groter is als 1 bar.

Het komt er kort gezegd op neer dat de motor als een pomp werkt die lucht van een lage druk naar een hoge druk pompt, dat kost energie.

Ditzelfde geldt voor een hogere zuigersnelheid; het versnellen kost meer energie, maar er komt ook meer energie vrij bij het afremmen van de zuiger.

Integendeel, die energie gaat verloren en wordt gedissipeerd in de krukas en drijfstang.

Wat er dus overblijft is het vliegwiel, (eigenlijk de rotatietraagheid van de draaiende delen in het blok) maar dan zou een motor met een grotere vliegwielwerking juist minder afremmen op de motor bij gas dicht.

Je hebt eigenlijk gelijk... en toch niet helemaal. Een motor met een zwaar vliegwiel zal het toerental langer vast proberen te houden. Over de echt remmende werking kan ik zo niets zeggen, maar als je terug schakelt wil je van het ene toerental naar het andere toerental gaan, en daar heeft de motor dus geen zin in ;)

Het enige wat ikzelf kan bedenken, is dat de inwendige wrijving van het blok groter is bij 1 en 2 cilinders dan bij 4 cilinders. Het energieverlies van de klepbediening kan een uitleg zijn waarom 2-takten nauwelijks op de motor remmen.

Doordat in een 2-takt de inlaat en de uitlaat poort met elkaar in verbinding staan op het moment dat het verbrande mengsel naar buiten kan ontstaat er nauwelijks onderdruk bij de inlaat poort. De pompende werking van de motor is dus nihil. (Ik zou het uit moeten werken, maar volgens mij pompt een 2-takt zelfs helemaal niet als het gas dicht staat en is de remmende werking helemaal te wijten aan wrijving en het versnellen/vertragen van de zuigers+drijfstangen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan