Sluiting in startknop ?

LoSBoL

MF veteraan
22 okt 2004
23.355
19
Waterland
Op mijn ouwe trouwe woon-werkmachine heb ik de laatste tijd last van doorbrandende zekeringen (ignition).

De eerste keer was dat ik hem 6 weken niet gebruikt had i.v.m. vakantie, startknop liet de startmotor een paar keer ronddraaien en vervolgens deed de startknop niks meer... Alles uitmekaar gehaald, startknop dinges nagekeken, geen probleem kunnen vinden, kijken of hij vonkte... niks... aanduwen... niks...
totdat mijn zwager zegt, heb je je zekering nagekeken ?

Bingo...

hierna enkele weken zonder problemen rondgereden, 2 weken terug toch de startknophouder en handvat verwijderd omdat ik bij de eerste keer sleutelen de gaskabel verkeerd langs mijn voorvork had gemonteerd. na dit opgelost te hebben heb ik weer een week zonder problemen rond gereden, totdat ik van de week bij de pomp stond... Ik had net getankt, starte mijn motor en reed naar het vrouwtje die dr bandjes op spanning zat te brengen.
Nadat ze hier mee klaar was wilde ik hem weer starten, plof... zekering eruit,

bij de eerste keer vervangen starte hij 1 keer, ik zette hem weer uit en probeerde hem weer te starten, plof...

Hierna 3 x een zekering vervangen en elke keer plof !
Eenmaal met motor naar huis gewandeld een nog een aantal zekeringen laten ploffen, en uiteindelijk starte hij weer, maar wel met rook uit de startknop.

's ochtens hetzelfde probleem weer, startknop gedemonteerd, alles schoon en droog gemaakt en de startknop deed het weer soms wel, soms niet...

Ik wordt er een beetje tuureluur van... Iemand een oplossing ? zou een nieuw startknopje werken ? of zit het probleem misschien toch ergens anders...
 
Welke zekering bedoel je hiermee die eruit vliegt. De hoofdzekering :?
Het lijkt mij niet dat dit veroorzaakt wordt door je startknop. Wil je dit zeker weten kan je proberen door de startknop te omzeilen.
Maar ik zou eerst eens met een multimeter kijken of je geen sluiting kan meten. :9
 
Het is niet de hoofdzekering, er staat iginition (ontsteking?) bij...

Heb een multimeter, maar geen idee hoe ik hiermee om moet gaan :X

tis overigens een suzuki gsx-f uit 93

Als de startknop het weer eens opeens niet doet, dan kan ik hem wel starten door hem aan te duwen, de zekering schiet er alleen uit bij het wat langer indrukken van de startknop (net nadat hij gaat roken :X O-) )
 
Laatst bewerkt:
Sluiting in het startcircuit lijkt me een waarschijnlijker probleem. Dat de startknop gaat roken zou dan kunnen komen omdat er meer stroom dan normaal doorheen gaat en dat vindt-ie niet echt lief...
Tsja, als je niet weet hoe met een multimeter om te gaan, ga het dan ook maar beter niet proberen. Dat heeft niet zoveel nut. Om een sig van een mede-forummer te misbruiken: Meten is weten, als je weet WAT je meet!
Gewoon even laten doormeten door iemand met iets meer verstand van electronica :P
 
Bougies en bijhorende kabels/kappen al gecontroleerd?
Een losse bougiekap kan vreemde problemen geven...

Alle connectoren eens nauwkeurig langslopen.
Liefst even loshalen en weer vastzetten.

Zit er een alarmsysteem op?
 
Het probleempje kan wat ik kan bedenken aan de volgende punten liggen.
Achter de startknop zit de ontstekingseenheid en daar achter de onstekingsspoel. Hier zou ik het in de bekabeling gaan zoeken, maar-ja dan moet je wel weten hoe te meten. :9
 
Zul je toch een schema moeten raadplegen.
Zit het relais van de startmotor toevallig ook deze zekering?
Zou dus sluiting in het relais kunnen zijn.
Anders idd draad van zekering nalopen en zoeken waar de sluiting zit.

edit: Sluiting in de zekeringskast ??
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle tips, Ik ben vandaag even bezig geweest om het probleem te tackelen.

Eerst maar weer het startknopie uit elkaar gesloopt voor de 3e keer, niks kunnen vinden. Daarna idd even de startknop omzeild met een draadje, zelfde probleem, dus in het startknopje zat het niet.

Hierna de draadboom maar voor een groot gedeelte afgelopen, en uiteindelijk denk ik dat ik het gevonden heb, onder de tank zat de draadboom klem en lag precies het geelgroene kabeltje van de startknop iets bloot.

De hele handel opnieuw ingetaped, en de draadboom iets anders gelegd waar hij niet meer klem zit tussen de tank.

En nu maar hopen dat het probleem is opgelost... O-)
 
Neem een flinke halogeen lamp, maak daar 2 draadjes aan met stekkertjes ter grote van een pootje van je zekering en steek die op de plaats van je zekering.(dus een lamp ipv zekering)
Om het moment dat je kortsluiting krijgt zal de lamp fel gaan branden.
Nu kun je zie wanneer je precies kortsluiting hebt. Misschien is het een draadbreuk die bij een bepaalde stand van het stuur kortsluiting maakt op het moment dat je op dse startknop duwt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan