Smelly good - Cagiva ala verde SST 359

Helaas.
Soms loopt het allemaal wat anders dan gedacht.
Gisteren is volledig onverwacht het blok van mijn KTM vastgelopen.
Ik weet nog niet of ik 'm ga repareren, het blok vervangen of de motor als schademotor verkopen, maar zeker is wel dat het me serieus geld en wellicht ook tijd & aandacht gaat kosten.

Dus heb ik besloten om de Cagiva te verkopen.

Mocht iemand interesse hebben of iemand weten dan hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:
Beter de KTM verkopen, drama merk is het. M'n voormalig werkgever is er nog een tijdje dealer van geweest.
Hij is daar snel mee gestopt na te veel ellende met die dingen. Uiterlijk mooie fietsen, technisch heel wat minder mooi.
Ik heb er zelf ook 2 gehad, niks dan ellende. Van gebroken distributiesnaar tot gescheurde cilinderkop |(
 
Helaas.
Soms loopt het allemaal wat anders dan gedacht.
Gisteren is volledig onverwacht het blok van mijn KTM vastgelopen.
Ik weet nog niet of ik 'm ga repareren, het blok vervangen of de motor als schademotor verkopen, maar zeker is wel dat het me serieus geld en wellicht ook tijd & aandacht gaat kosten.

Dus heb ik besloten om de Cagiva te verkopen.

Mocht iemand interesse hebben of iemand weten dan hoor ik het graag.
Pfff kloten man! Laat het allemaal even bezinken, misschien denk je er dan anders over.
 
Nou, de motor is nog niet weg.
Sterker nog, in de tussentijd heb ik er per ongeluk zelfs eentje bijgekocht.

(Voor wie het gemist heeft, zie: 500 Euro Challenge 2024: Teenage dreams bucketlist Yamaha FJ1200 )

Verder heb ik in het algemene tweetakt topic mijn zorgen over de olietoevoer nog even onder de aandacht gebracht maar er is collectief vastgesteld dat die zorgen onterecht zijn.

Zie: Tweetakt verenigt U zich hiero deel2

Hoewel de aandacht momenteel even primair naar de FJ uitgaat heb ik ondertussen wel weer een haast onbedwingbare drang om de Cavia weer eens aan te trappen en verder te gaan met afstellen dus wie weet, binnenkort wel weer vervolgd ...

Overigens ligt het motorblok van de KTM momenteel tot op -letterlijk- de laatste bout uit elkaar. De bigend lagers zijn verwoest en de krukas heeft enige schade. Ik moet ermee naar een revisiespecialist om dit te laten beoordelen. Ik hoop dat de krukas simpelweg geslepen kan worden en dat er een overmaat lagers in kan.
 
Dan is het nog de vraag waarom die big end lagers er uit gelopen zijn. Te weinig olie/ kapotte oliepomp?
 
Thanks heren.

Voorlopig tasten ik en sommige anderen met veel (KTM) sleutelervaring in het duister. Het zijn alleen de bigends die schade hebben. De olie komt van rechts de holle krukas in, passeert eerst rechts twee krukaslagers en gaat na de bigends door naar het linker krukaslager en daarna de oliedruksensor en de voorste cilinderkop. Op geen van die punten is schade en ik heb ook geen oliealarm gehad.

Ik hoop dat de revisiespecialist misschien een idee heeft.
 
Thanks heren.

Voorlopig tasten ik en sommige anderen met veel (KTM) sleutelervaring in het duister. Het zijn alleen de bigends die schade hebben. De olie komt van rechts de holle krukas in, passeert eerst rechts twee krukaslagers en gaat na de bigends door naar het linker krukaslager en daarna de oliedruksensor en de voorste cilinderkop. Op geen van die punten is schade en ik heb ook geen oliealarm gehad.

Ik hoop dat de revisiespecialist misschien een idee heeft.
Misschien een probleem met het overdrukventiel.
What happens if oil pressure relief valve fails?
Oil pump pressure relief valves can fail in either the open or closed position. This can cause damage to the engine oil filter and to the engine itself. A pressure relief valve that is stuck open can allow too much oil to bleed off. This results in a lack of oil pressure and catastrophic engine damage.
Niet toevallig oliefilter en olie vervangen vlak voordat hij vastliep?
 
Laatst bewerkt:
Niet toevallig oliefilter en olie vervangen vlak voordat hij vastliep?
Euhm, jawel. Plm. 300 km ervoor. Originele filters en zeven en fatsoenlijke olie. Ik ben volledig bereid om een eigen fout toe te geven maar ik heb een redelijk vertrouwen dat ik eea. goed heb gemonteerd. Ook bij demontage vond ik geen aanwijzingen dat er iets verkeerd zat.

Zou die klep dan zijn gaan falen vanwege de oliewissel ?

En dan nog, had ik dan in die 300 km geen oliedruk alarm moeten krijgen en zelfs dan, waarom dan alleen de bigendlagers ?
 
Euhm, jawel. Plm. 300 km ervoor. Originele filters en zeven en fatsoenlijke olie. Ik ben volledig bereid om een eigen fout toe te geven maar ik heb een redelijk vertrouwen dat ik eea. goed heb gemonteerd. Ook bij demontage vond ik geen aanwijzingen dat er iets verkeerd zat.

Zou die klep dan zijn gaan falen vanwege de oliewissel ?

En dan nog, had ik dan in die 300 km geen oliedruk alarm moeten krijgen en zelfs dan, waarom dan alleen de bigendlagers ?
Nee ik vroeg dat omdat sommige mensen imitatiefilters monteren die bijvoorbeeld geen terugslagklep hebben.
Maar aangezien je origineel heb gebruikt is dit niet van toepassing.
Moet je zo'n KTM eigenlijk nog ontluchten bij een oliewissel? Als dat zo is en het is niet gedaan is dat ook niet bevorderlijk voor de smering.
Zelfde type olie gebruikt al wat er al in zat? Niet overgestapt van bijvoorbeeld mineraal/ half synthetisch naar vol synthetisch?
Heeft deze motor een dry sump smering of gewoon alle olie in het carter?
Ik weet niet of deze motor een demontabele oliepomp heeft, zo ja deze demonteren en kijken of er inwendig niets beschadigd is.
Als er metaaldeeltjes in gekomen zijn dan kan dat de pomp beschadigen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat voor olie er in zat, die was nog van voor de aankoop.
Ik heb er Motul 7100 10W50 volsynthetisch in gedaan.
Het is een dry-sump systeem.
Olie- en filterwissel is recht-toe-rechtaan, niet meer dan olie aftappen, filters/zeven (3 stuks !) vervangen, nieuwe olie erin.

Uiteraard zal ik, als ik de motor weer ga opbouwen, elk onderdeel nauwgezet inspecteren.

Het is een motor uit 2012 met net geen 70k op de teller dus in wezen een heel modern blok, het is niet een 40 jaar oude tweetakt die ineens zou kunnen schrikken van andere olie.

En ik heb dus tot vlak voor het vastlopen niets gemerkt aan de motor. Ik ben langs de kant van de weg gestopt omdat ik 'geratel' hoorde en toen ik de motor in z'n vrij zette sloeg 'ie af en daarna kon 'ie niet meer gestart worden, hij zat toen vast.
 
Ja vreemd, zou maar alles wat met de olietoevoer te maken heeft grondig nakijken, met name het inwendige van de oliepomp.
 
Wat ook nog kan zijn is dat de vorige eigenaar een tijdje met te weinig olie heeft gereden.
Overigens moet je bij dry sump systemen altijd eerst een half uurtje gaan rijden voordat je de olie peilt na een wissel.
Zodat de olie goed door het hele systeem zit.
 
er komt een verhaal van een motorex vertegenwoordiger in mijn hoofd

bepaalde ktm's mochten bepaalde olie soorten niet ivm de legering van de bigend lager schalen.

Dat was rond 2012
 
De motor was nog niet klaar.
Hij startte en liep en rookte niet meer zo hevig als toen ik 'm kocht dus dat probleem is opgelost.
Echter, het blok liep nog niet goed 'door'.
Wellicht iets met de ontsteking - ik heb daar niets van nagekeken en de plaat weer teruggeplaatst zoals 'ie zat.
Dus daar moet / kan zeker nog naar gekeken worden. Ook de bobine niet gecontroleerd, enzovoorts.

Ik heb dit ook goed met de koper besproken want ik wil absoluut vermijden dat iemand een motor van mij koopt en zich niet goed bewust is van de situatie. Hij had ook vooraf dit topic gelezen.

Voor mij is 2023 op motorgebied compleet anders gelopen dan ik had gepland: eerst liep mijn KTM vast en later in het jaar besloot ik om in 2024 aan de 500 Euro challenge mee te doen. Dus daar heb ik in Juni totaal onverwacht een motor voor gekocht en een paar maanden later nog een motor omdat mijn zoon ook mee wil met de 500 EC.

Ik was ondertussen de interesse in de Cagiva verloren en daarom heb ik na afgelopen winter geen aandacht meer voor deze motor gehad.

Ik hoop dat de nieuwe eigenaar er veel plezier aan beleeft en dat hij het niet goed doortrekken snel krijgt opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Even rokende motor?

IMG-20191230-WA0002.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan