Smurrie A28 - Schade

Bazz85

Die hard MF'er
2 jun 2006
347
5
Afgelopen donderdag hebben mijn vriendin en ik een ritje Groningen gemaakt. Op de terugweg helaas op de A28 in de 'smurrie'van rijkswaterstaat terechtgekomen: Zwarte smurrie zorgt voor verkeersoverlast | OOG Radio en Televisie

Voor auto's was rijkswaterstaat erg snel. Nog dezelfde dag konden mensen gratis hun auto laten wassen bij 2 wasstraten in de buurt. Al snel werd deze actie stopgezet in verband met de massale drukte.

Onze motoren en kleding zitten er helaas ook onder. Vandaag gebeld met rijkswaterstaat, maar die doen geen uitspraken over hun aansprakelijkheid. Het enige wat zij zeggen is: 'u heeft het recht om ons aansprakelijk te stellen'... no shit :-)

Zijn er meer mensen die hier donderdag of vrijdag doorheen zijn gekomen? Of mensen die eerder ervaring hebben gehad met een situatie zoals deze? Ik wil graag de motoren en kleding laten reinigen, maar zou wel graag vantevoren een beetje duidelijkheid hebben in hoeverre rijkswaterstaat haar verantwoordelijkheid neemt.
 
Met de motor zou ik naar een van de bedrijven gaan,die voor Rijkswaterstaat gratis de auto van getroffen automobilisten wassen. Een paar liter lampolie lost die bitumen zooi ook wel op. De kleding wordt denk ik lastiger. Maar ik zou Rijkswaterstaat in ieder geval aansprakelijk stellen, zij zijn verantwoordelijk voor die troep.
 
Schriftelijk aansprakelijk stellen (zie voorbeeldbrief), motor reinigen, je kleding (laten) reinigen en de bonnen bewaren. Er zijn ook autopoetsbedrijven die motoren reinigen.

En vervolgens maar duimen dat ze snel tot een oplossing komen.
 
Met de motor zou ik naar een van de bedrijven gaan,die voor Rijkswaterstaat gratis de auto van getroffen automobilisten wassen. Een paar liter lampolie lost die bitumen zooi ook wel op. De kleding wordt denk ik lastiger. Maar ik zou Rijkswaterstaat in ieder geval aansprakelijk stellen, zij zijn verantwoordelijk voor die troep.

Dat zijn geen bitumen of emulsie. Dit ziet er eerder uit als stof dat bij het frezen van asfalt vrijkomt. Bitumen en emulsie was je er niet zomaar af, dit spul spoelt bij wijze van spreken bij een regenbui al van je auto als ik het zo zie.
 
Ik mag toch aannemen dat wanneer Rijkswaterstaat meerdere voertuigen gratis heeft laten wassen, zij dus toegeven min of meer verantwoordelijk te zijn voor de smurrie, of het niet tijdig opruimen van de smurrie.

Volgens mij, maar ik ken het wetboek niet, sta je dan toch vrij sterk.
 
Dat zijn geen bitumen of emulsie. Dit ziet er eerder uit als stof dat bij het frezen van asfalt vrijkomt. Bitumen en emulsie was je er niet zomaar af, dit spul spoelt bij wijze van spreken bij een regenbui al van je auto als ik het zo zie.
Ik heb die troep ook op de auto gekregen maar nee, met water gaat het er echt niet zomaar af. Maar de wasstraten schijnen iets van Dreft te gebruiken. Lampolie werkt dus ook.
Omdat de wasstraten overvol waren, kan je naar een andere gaan en de kosten declareren.

Ik zou zeggen, maak foto's van je pak en breng het naar de stomerij en declareer die kosten.
 
Dat zijn geen bitumen of emulsie. Dit ziet er eerder uit als stof dat bij het frezen van asfalt vrijkomt. Bitumen en emulsie was je er niet zomaar af, dit spul spoelt bij wijze van spreken bij een regenbui al van je auto als ik het zo zie.


Er zijn hele kranten pagina's volgeschreven over die drab en dan kom jij aan met een verhaal over stof. Er zijn auto's, die letterlijk onder een laag plakkerige bitumen zitten. |(
 
Ik mag toch aannemen dat wanneer Rijkswaterstaat meerdere voertuigen gratis heeft laten wassen, zij dus toegeven min of meer verantwoordelijk te zijn voor de smurrie, of het niet tijdig opruimen van de smurrie.

Volgens mij, maar ik ken het wetboek niet, sta je dan toch vrij sterk.

Ze hebben inderdaad door het laten wassen van de auto's als gevolg van de rommel die zij hebben gemaakt 'schuld' bekend (gelijkheidsbeginsel is hier van toepassing)

Maar je zult ze sowieso aansprakelijk moeten stellen. Heb je toevallig een all risk verzekering, laat dan de 'schade' door hun uitkeren en zij kunnen dan de schade verhalen bij RWS.

Rechtsbijstand kun je ook nog inschakelen, wijs hun dan ook op de schoonmaakactie van de auto's (mochten ze dat nog niet weten)

Geen van beide, stuur dan een aangetekende brief waarin je hun aansprakelijk stelt. Reageren ze dan negatief, maak je bezwaar. Reageren ze helemaal niet of te laat :Y

https://www.rijksoverheid.nl/onderw...op-tijd-beslist-over-mijn-aanvraag-of-bezwaar
 
Laatst bewerkt:
ik had al in de krant gelezen dat er een motorrijder was die meer dan 1200 euro schade had. Was jij dat? door dat bericht had ik besloten om te rijden.
 
*wegenbouw laborant hier*

Dat is inderdaad geen (pure) bitumen of kleef, dit komt vrij met frezen zoals Hollender al vermeld heeft.
Omdat er veel warmte vrij komt met frezen en de bitumen weer gedeeltelijk activeert zal hij
wat meer gaan plakken aan de auto/motor.

Beste wat je kunt gebruiken om het er af te halen is een simpele ontvetter (bitumen is olie)
Wat wij vaak gebruiken op de asfalt centrale is dieselolie/gasolie, hier los je het snel mee op (pas wel op voor auto badges die geplakt zitten, die willen dan er nog wel is afvallen)

Ik heb zelf ook nog een speciaal goedje die er voor gemaakt is in spuitbus, dus als je keer kleef of bitumen op de motor of auto hebt stuur maar een PM.
 
*wegenbouw laborant hier*

Dat is inderdaad geen (pure) bitumen of kleef, dit komt vrij met frezen zoals Hollender al vermeld heeft.
Omdat er veel warmte vrij komt met frezen en de bitumen weer gedeeltelijk activeert zal hij
wat meer gaan plakken aan de auto/motor.

Beste wat je kunt gebruiken om het er af te halen is een simpele ontvetter (bitumen is olie)
Wat wij vaak gebruiken op de asfalt centrale is dieselolie/gasolie, hier los je het snel mee op (pas wel op voor auto badges die geplakt zitten, die willen dan er nog wel is afvallen)

Ik heb zelf ook nog een speciaal goedje die er voor gemaakt is in spuitbus, dus als je keer kleef of bitumen op de motor of auto hebt stuur maar een PM.

Het gaat dus niet om stof, maar om een soort creme, die rijkswaterstaat bij wijze van proef aangebracht heeft om de asfaltlaag te versterken en de levensduur daarmee te verlengen. Deze laag is door het extreem natte weer in de periode van aanbrengen niet gedroogd en is als een soort spray laag op de auto's terecht gekomen, die over de weg reden.
full


Antirimpelcrème voor asfalt moet Nederlandse snelweg redden
 
Laatst bewerkt:
Ah, verjongingsolie van latexfalt, had er wat over gelezen.
Latexfalt levert hier bij ons ook wel eens bitumen, kan wel eens navragen waar dit goedje precies uit bestaat.
Wel grappig dat het weer in het nieuws is, eerste proefvakken werden al in 2010 gerealiseerd.
En zelf nog langer geleden hebben we al proeven gedaan bij molens met deze oliën om 100% hergebruik te realiseren.

Maar de eerste foto van die seat MII is toch echt stof en bitumen van freeswerk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan