snelheidsmeter checken

Omega

MF veteraan
17 sep 2003
12.332
3
De Meern
Wie weet er een zuivere manier om je snelheidsmeter te checken?? Hoe ging die berekening tussen de kilometerpaaltjes ook al weer?
 
de afstand tussen elk paaltje is 100 meter, dusja probeer de tijd maar op te nemen hoelang je over X aantal paaltjes doet.
 
als je bij een bebouwde kom komt waar zo'n radar meter staat die aangeeft wat je snelheid is weet je het precies. Die dingen zijn wel geijkt, i.t.t. sommige tellers in koekblikken/op motoren.

[me]leuk detail: als je boven de 100 rijdt gaat 'ie knipperen, een soort van feestverlichting om je aan te moedigen of zo :X O-) [/me]
 
als je bij een bebouwde kom komt waar zo'n radar meter staat die aangeeft wat je snelheid is weet je het precies. Die dingen zijn wel geijkt, i.t.t. sommige tellers in koekblikken/op motoren.

[me]leuk detail: als je boven de 100 rijdt gaat 'ie knipperen, een soort van feestverlichting om je aan te moedigen of zo :X O-)
[/me]
:^

Vroeg me altijd al af waarom die soms zo knipperen :X
 
Wat je kan doen is bij een hectometer paaltje gaan staan, dan je trip teller nullen, en gaan rijden (bij voorkeur op een (bijna) rechte weg).

Na een kilometer of tien stop je bij een hectometer paaltje, en dan kijk je of de gemeten afstand klopt met de werkelijk afgelegde afstand. Dan weet je dus redelijk exact wat de afwijking is.

Het 'slingeren' van de weg (of van jezelf) kan je op tien kilometer vrijwel verwaarlozen, en de afwijking van de hectometerpaaltjes valt ook heel erg mee. Da's allemaal niet significant.
 
Ik moet maar eens gaan kijken of mijn teller erg afwijkt, ik heb nl wel eens gehoord dat de afwijking bij motoren een stuk hoger is als bij auto's
 
Wat je kan doen is bij een hectometer paaltje gaan staan, dan je trip teller nullen, en gaan rijden (bij voorkeur op een (bijna) rechte weg).

Na een kilometer of tien stop je bij een hectometer paaltje, en dan kijk je of de gemeten afstand klopt met de werkelijk afgelegde afstand. Dan weet je dus redelijk exact wat de afwijking is.

Het 'slingeren' van de weg (of van jezelf) kan je op tien kilometer vrijwel verwaarlozen, en de afwijking van de hectometerpaaltjes valt ook heel erg mee. Da's allemaal niet significant.
Mooi daar kan ik wat mee :]
 
Naast een RSV Mille gaan rijden.

Mijn snelheidsmeter geeft nl. exact dezelfde snelheid weer als m'n Streetpilot III GPS en dat is voor zover ik heb kunnen controleren bij alle RSV Mille's zo.

Frank
 
de kilometer teller op de r1 is een regelrechte ramp, als ik zo'n bordje met snelheidsaanduiding tegen kom, tekend dat 100 terwijl mijn teller 112 tekend, dus vandaar dat het zeer moeilijk is om met de r1 snelheidsovertredingen te doen.... :+
 
Rij met 150 op je teller langs een flitspaal. Een paar weken later krijg je thuisgestuurd hoe hard je werkelijk reed! :+
 
Rij met 150 op je teller langs een flitspaal. Een paar weken later krijg je thuisgestuurd hoe hard je werkelijk reed! :+
you funny Wolfman, de poltie laat jou passeren met 110-120 waar je 70 mag, terwijl je ze bijna inhaalde met 200 +.
 
Het 'slingeren' van de weg (of van jezelf) kan je op tien kilometer vrijwel verwaarlozen, en de afwijking van de hectometerpaaltjes valt ook heel erg mee. Da's allemaal niet significant.

Daar is een mooi woord voor: vetergang. Door wind, weg en stuur invloeden slinger je altijd een beetje, net als een veter die je op de grond legt.
Dat is precies de reden waarom een snelweg breder is (3.5 m) dan een 30km weg (2.0m). Bij een hogere snelheid heb je een grotere vetergang.
Omdat de afwijking bij een bepaalde snelheid constant is, is procentueel gezien de afwijking op 1km net zo veel als op 10km en mogelijk wel significant.

PS. Ik heb 17% afwijking op mijn teller, dat kan je heel simpel meten. Je gaat met twee brommers op pad. De eerste gaat voor je rijden en bij 100km/u steekt ie z'n hand omhoog. Ik reed dus ongeveer 85km/u op mijn teller. Das volgens mij significant genoeg.
 
Daar is een mooi woord voor: vetergang. Door wind, weg en stuur invloeden slinger je altijd een beetje, net als een veter die je op de grond legt.
Dat is precies de reden waarom een snelweg breder is (3.5 m) dan een 30km weg (2.0m). Bij een hogere snelheid heb je een grotere vetergang.
Omdat de afwijking bij een bepaalde snelheid constant is, is procentueel gezien de afwijking op 1km net zo veel als op 10km en mogelijk wel significant.

PS. Ik heb 17% afwijking op mijn teller, dat kan je heel simpel meten. Je gaat met twee brommers op pad. De eerste gaat voor je rijden en bij 100km/u steekt ie z'n hand omhoog. Ik reed dus ongeveer 85km/u op mijn teller. Das volgens mij significant genoeg.

Hahahaha, dan heb ik een verdomd smalle truck! Ik geloof toch echt dat een 30km weg nog steeds breder is dan dat. Een truck (de echte van mattel dan) is al 2,5m!

On-topic: Gelijk heb je wel wat betreft met z'n tweeen ff checken, heb je een redelijk beeld.
 
Wat je kan doen is bij een hectometer paaltje gaan staan, dan je trip teller nullen, en gaan rijden (bij voorkeur op een (bijna) rechte weg).

Na een kilometer of tien stop je bij een hectometer paaltje, en dan kijk je of de gemeten afstand klopt met de werkelijk afgelegde afstand. Dan weet je dus redelijk exact wat de afwijking is.

Het 'slingeren' van de weg (of van jezelf) kan je op tien kilometer vrijwel verwaarlozen, en de afwijking van de hectometerpaaltjes valt ook heel erg mee. Da's allemaal niet significant.

Goed, zo meet je dus de afwijking van de kilometerteller. Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs ook te betekenen dat die afwijking ook geldt voor je SNELHEIDSmeter. Mijn kilometerteller heeft een afwijking van minder dan 2%, terwijl de snelheidsmeter (opzettelijk af fabriek) een afwijking van ca 10% heeft.

Wil je de snelheidsmeter ijken, dan kun je enkele keren met zo constant mogelijke snelheid de tijd meten die je over een kilometer doet. Dan bereken je
1000 m / tijd in seconden x 3,6 = km/u. Als je dit een keer of drie doet, dan heb je een redelijk beeld van je werkelijke snelheid.
 
Daar is een mooi woord voor: vetergang. Door wind, weg en stuur invloeden slinger je altijd een beetje, net als een veter die je op de grond legt.
Dat is precies de reden waarom een snelweg breder is (3.5 m) dan een 30km weg (2.0m). Bij een hogere snelheid heb je een grotere vetergang.
Omdat de afwijking bij een bepaalde snelheid constant is, is procentueel gezien de afwijking op 1km net zo veel als op 10km en mogelijk wel significant.

PS. Ik heb 17% afwijking op mijn teller, dat kan je heel simpel meten. Je gaat met twee brommers op pad. De eerste gaat voor je rijden en bij 100km/u steekt ie z'n hand omhoog. Ik reed dus ongeveer 85km/u op mijn teller. Das volgens mij significant genoeg.


Je slingert een beetje inderdaad. Die afwijking van 17% komt echt niet doordat jij zo verschrikkelijk slingert hoor, dat is gewoon de afwijking van de teller! Maar welke van de twee brommers wijkt nu zo af? Precies, daar kom je op die manier niet achter. Het verschil tussen die twee tellers is 17%.

En het checken met de hectometer paaltjes werkt wellicht niet voor iedere motorfiets (niet voor een BMW blijkbaar), maar wel voor motorfietsen met digitale tellers, want die hebben geen apart 'loopwerk' voor afstand en snelheidsmeting.
 
als je bij een bebouwde kom komt waar zo'n radar meter staat die aangeeft wat je snelheid is weet je het precies. Die dingen zijn wel geijkt, i.t.t. sommige tellers in koekblikken/op motoren.

[me]leuk detail: als je boven de 100 rijdt gaat 'ie knipperen, een soort van feestverlichting om je aan te moedigen of zo :X O-)
[/me]
Zijn die dingen echt goed geijkt?
D'r staat er hier in de buurt eentje die ook boven de 100km/u nog de snelheid aangeeft i.p.v. een knipperende 99.
(nee, dit is niet in de bebouwde kom)
Gaf vanmiddag 106 aan terwijl m'n teller op 112 stond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan