Snelheidsregistratie via app betrouwbaar?

ben20

MF'er
15 mrt 2009
76
2
Heb net eens gereden met een app die je snelheid en acceleratietijden kan meten. Maar wat me zeer tegenviel waren mijn tijden. (je kan naar eigen wens je doelen instellen 0-100 20-80 100-200 etc)
Ik rij op een 600rr en had 0-100 tijden van 5 tot 7sec. Dit is echter de eerste keer dat ik dit test met tijd dus heb geen referentie met andere.

Zijn dit nu betrouwbare tijden van de app of zijn de 0-100 fabrieks en youtube tijden dan niet realistisch voor een doorsnee rijder als mezelf? (En met doorsnee bedoel ik ervaring op supersport, circuitdagen gedaan, weten hoe je moet launchen, al 7 jaar met de dezelfde moto)
 
als die app net zo accuraat is als mijn stappenteller zou ik het met een korreltje zout nemen :+

meest accurate meetmethode;

Zoek een weg met zo'n snelheidsbord met smilies, zet je maatje bij dat bord met een stopwatch.
Ga op een paar honderd meter van dat bord staan en trek zo snel mogelijk op, als het bord 100
aangeeft moet je maatje de stopwatch indrukken en voila :+

Ik vermoed dat de GPS in een smartphone niet nauwkeurig genoeg is om dit juist te meten, je resultaten geven dit eigenlijk al aan.
Het is wel een kunst om zo snel mogelijk van de plek te komen ;)
 
Laatst bewerkt:
Er zit wel een foutmarge in, maar in principe is de GPS (naar ik aanneem heb je het over een smartphone app) redelijk nauwkeurig. Maar hij kan er makkelijk 10 a 15 meter naastzitten of soms veel meer. Ik zou dan ook minder waarde hechten aan de acceleratietijden. Omdat je zo'n kort moment meet kan een afwijking van 30 meter op de GPS een volle seconde schelen afhankelijk van je snelheid.
 
in ieder geval niet het nederlandse globaal wat ongeveer betekend maar global als wereldomvattend.

Maar of het snel genoeg is om exacte metingen mee te doen, denk het niet.
 
Dashcam gebruiken die je op je snelheidsmeter richt. Dan een aantal runs doen. Dan kun je thuis in een edit programma precies het aantal frame's tussen start en 100 km/u of 80-120 enz bepalen. Dat aantal frame's deel je dan door het aantal frame's/seconden die je camera opneemt. Bijvoorbeeld 30 f/s

Nog even bepalen wat de afwijking van je km-teller is en je kunt nu behoorlijk nauwkeurig je tijden bepalen. Mooi is dat je per run ook al die tussensprints (80-120) mee kunt nemen.
 
en snelheidsaanduiding op een navigatiesysteem, hoe nouwkeuring is dat dan?
 
en snelheidsaanduiding op een navigatiesysteem, hoe nouwkeuring is dat dan?
Als je met constante snelheid op een rechte weg rijdt is het redelijk nauwkeurig, snelle wisselingen van snelheid, richting of hoogte zorgen voor een grotere onnauwkeurigheid door het "achterlopen op de werkelijkheid" (eerder genoemde refresh rate).
 
GPS meting loopt altijd achter dat is helaas inherent aan de manier van meten. en ook die 0-100 tijden zijn voor de gewone man onrealistisch zeker op de motorfiets. de motor goed van zijn plek krijgen en precies op het juiste moment schakelen is een kunst. de jongens die gebruikt worden voor dat soort tijden oefenen dat elke dag zijn vaak graat mager en niet al te groot (zeg maar zo licht mogelijk) en die doe dan tientallen runs achter elkaar met voorverwarmde banden en een zo leeg mogelijke tank en de beste tijd wordt gepubliceerd. en de meeste eigenaren zijn ook veel te voorzichtig met hun machine. die gebruiken de koppeling tijdens het schakelen geven te weinig gas voordat de koppeling is aangegrepen. dat soort sprints goed doen voor de beste tijd is zeer zwaar voor het materieel. voor een testrijder maakt dat niet uit want die is alleen maar geïnteresseerd in de snelste tijd en de kosten voor de banden, koppeling en schade zijn voor de fabrikant. de meeste privé rijders zoeken dus de grenzen niet zo op. proberen het met een volle tank op normale straatbanden met spiegels gemonteerd en dragen een behoorlijke hoeveelheid aan extra kilo's mee in het motorpak.
 
Je weet wat global betekent?


Ik weet het niet 1000% zeker. Maar is ga ervan uit dat het Global van globe is, dus wereldbol zeg maar.

Global Position Systeem, systeem die de positie op de globe bepaald

Maar een GPS Wat ik denk de reactie bedoelde die ik citeerde is in de volksmond een navigatie, maar datzelfde GPS word in de app gebruikt, dus daarom citeerde ik het.

En......heb ik gewonnen? *D
 
De GPS module in een telefoon ververst niet snel genoeg waardoor je op hoge snelheid geen goede nauwkeurigheid hebt.

Je hebt iets als een Qstarz BT-Q818XT (bluetooth GPS module) nodig. Die gebruik ik zelf i.c.m. een smartphone en app als laptimer op het circuit.

Deze heeft een GPS module welke op 10hz werkt wat betekent dat die per seconde (volgens mij) 10 keer de positie ververst en daarmee dus nauwkeurig(er) is. Volgens mij doen GPS modules in smartphones het 1x per seconde. Voor hoge snelheden of snel accelereren is dat te langzaam en dus onnauwkeurig. Voor alle andere zaken werkt dat prima, maar niet voor hoge snelheden.
 
Laatst bewerkt:
GPS meting loopt altijd achter dat is helaas inherent aan de manier van meten. en ook die 0-100 tijden zijn voor de gewone man onrealistisch zeker op de motorfiets. de motor goed van zijn plek krijgen en precies op het juiste moment schakelen is een kunst. de jongens die gebruikt worden voor dat soort tijden oefenen dat elke dag zijn vaak graat mager en niet al te groot (zeg maar zo licht mogelijk) en die doe dan tientallen runs achter elkaar met voorverwarmde banden en een zo leeg mogelijke tank en de beste tijd wordt gepubliceerd. en de meeste eigenaren zijn ook veel te voorzichtig met hun machine. die gebruiken de koppeling tijdens het schakelen geven te weinig gas voordat de koppeling is aangegrepen. dat soort sprints goed doen voor de beste tijd is zeer zwaar voor het materieel. voor een testrijder maakt dat niet uit want die is alleen maar geïnteresseerd in de snelste tijd en de kosten voor de banden, koppeling en schade zijn voor de fabrikant. de meeste privé rijders zoeken dus de grenzen niet zo op. proberen het met een volle tank op normale straatbanden met spiegels gemonteerd en dragen een behoorlijke hoeveelheid aan extra kilo's mee in het motorpak.



Zeer juist, dat bedoelde ik ook met 'doorsnee' zijn. Je kan niet verwachten dat je de tijden kan evenaren van een testrijder die continu vol geeft op de machine. Maar het gaat hem om de wsl werkelijke tijd van optrekken, en dat geloof ik moeilijk dat deze er zo ver kan van zitten. Vooral omdat er voldoende kracht is om gewicht te compenseren. Hier bedoel ik mee dat een testrijder ook moet spelen tussen koppeling en gas om het voorwiel aan de grond te houden en hij met alle extra pk's erboven niks is tot hij vol op het gas kan. Goed schakelen is van 0-100 zelfs niet aan de orde aangezien elke sport 600 erboven gaat in eerste.
 
Zeer juist, dat bedoelde ik ook met 'doorsnee' zijn. Je kan niet verwachten dat je de tijden kan evenaren van een testrijder die continu vol geeft op de machine. Maar het gaat hem om de wsl werkelijke tijd van optrekken, en dat geloof ik moeilijk dat deze er zo ver kan van zitten. Vooral omdat er voldoende kracht is om gewicht te compenseren. Hier bedoel ik mee dat een testrijder ook moet spelen tussen koppeling en gas om het voorwiel aan de grond te houden en hij met alle extra pk's erboven niks is tot hij vol op het gas kan. Goed schakelen is van 0-100 zelfs niet aan de orde aangezien elke sport 600 erboven gaat in eerste.
elke kilo is een nadeel voor zo snel mogelijk accelereren. en dat de meting zo afwijkt zal deels aan de apparatuur liggen en deels aan de berijder. het is maar weinigen gegeven om het gewicht op het voorwiel rond de 0 kg te houden en dus maximaal gebruik te maken van de mogelijkheden van de motor. en als je dus ook nog eens apparatuur gebruikt die maar eens in de seconde (20 km/u verschil) ververst en dan nog moet gaan berekenen en daarbij afhankelijk is van wat er op dat moment op de achtergrond gaande is (apps, gsm overgangen, netwerk zoeken blauwtand bezigheden en ga zo maar door) dan is het niet gek dat de uitkomst sterk gaat variëren. kijk voor de grap eens wat voor spongen in snelheid hij maakt in het display van de telefoon bij snel accelereren. dat is vaak meer dan 30 km/u en daar moet je dan een timer op laten stoppen bij precies 100. maar de ene keer spingt hij van 70 naar 101 en maak je een goede tijd en de volgende keer springt hij van 99 naar 130 en ben je dus pas een meer als een seconde later op de honderd. en als de rijder dan ook nog een beetje varieert en niet elke keer optimaal presteert heb je het zomaar over 2 seconden verschil in de meting.
 
Laatst bewerkt:
Die apps zijn prima om je snelheid te meten op bijvoorbeeld de snelweg. Maar zoals hierboven al aangegeven duurt het redelijk lang voor die GPS module een fix heeft. Zodra jij dus opeens van snelheid veranderd heeft dat best wat tijd nodig om te updaten.

Wel en aantal keer GPS aangesproken vanuit code. Valt echt tegen hoe snel dat is.
 
Die sprongen komen doordat die GPS module niet gemaakt is voor hoge snelheden.

Om hoge snelheden meten met een GPS module is spul nodig wat hier voor geschikt is.

De juiste spullen gebruiken voor de juiste situatie. Voor hoge snelheden is een 10hz GPS module wel wenselijk (wellicht 5hz als minimum). Deze zijn ook gewoon te koppelen aan een smartphone waardoor een app deze GPS module pakt en niet de ingebouwde.


Daarnaast gaat de theorie van jullie op voor de oudere motoren (en ook die van de TS wel), maar nieuwe superbikes hebben allemaal elektronica aan boord evenals nieuwe auto's.

Ik zat vorige week naar een test te kijken tussen verschillende Mercedes AMG modellen welke allemaal launch control hebben. De A klasse AMG presteerde het om te accelereren onder de opgegeven tijd van Mercedes zelf!

Ik weet ff niet meer of die kerel zelf schakelde of dat het op de automaat sportstand was, maar hij zat bij elke poging onder de opgegeven tijd! Uiteraard met launch control.

Voor nieuwe machines is het dus allemaal niet zo moeilijk meer voor de niet-pro met alle hulpmiddelen.
 
Laatst bewerkt:
De GPS module in een telefoon ververst niet snel genoeg waardoor je op hoge snelheid geen goede nauwkeurigheid hebt.

Je hebt iets als een Qstarz BT-Q818XT (bluetooth GPS module) nodig. Die gebruik ik zelf i.c.m. een smartphone en app als laptimer op het circuit.

Deze heeft een GPS module welke op 10hz werkt wat betekent dat die per seconde (volgens mij) 10 keer de positie ververst en daarmee dus nauwkeurig(er) is. Volgens mij doen GPS modules in smartphones het 1x per seconde. Voor hoge snelheden of snel accelereren is dat te langzaam en dus onnauwkeurig. Voor alle andere zaken werkt dat prima, maar niet voor hoge snelheden.
:^

Ik heb zelf een stand alone versie sinds 2012: LT-Q6000

Nooit wachten op een fix en doet het altijd.
 
Laatst bewerkt:
Die sprongen komen doordat die GPS module niet gemaakt is voor hoge snelheden.

Om hoge snelheden meten met een GPS module is spul nodig wat hier voor geschikt is.

De juiste spullen gebruiken voor de juiste situatie. Voor hoge snelheden is een 10hz GPS module wel wenselijk (wellicht 5hz als minimum). Deze zijn ook gewoon te koppelen aan een smartphone waardoor een app deze GPS module pakt en niet de ingebouwde.


Daarnaast gaat de theorie van jullie op voor de oudere motoren (en ook die van de TS wel), maar nieuwe superbikes hebben allemaal elektronica aan boord evenals nieuwe auto's.

Ik zat vorige week naar een test te kijken tussen verschillende Mercedes AMG modellen welke allemaal launch control hebben. De A klasse AMG presteerde het om te accelereren onder de opgegeven tijd van Mercedes zelf!

Ik weet ff niet meer of die kerel zelf schakelde of dat het op de automaat sportstand was, maar hij zat bij elke poging onder de opgegeven tijd! Uiteraard met launch control.


Voor nieuwe machines is het dus allemaal niet zo moeilijk meer voor de niet-pro met alle hulpmiddelen.
Dat is anti-sjoemel software.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan