Snelheidsverschil met filerijden: fantasie vs. realiteit

Vroegah reed ik ook met meer dan 25 km/u snelheidsverschil tussen de file door.
Totdat ik een keer in de flank van een auto knalde die mij niet gezien had.

Aardig schrikmomentje en pijnlijke hand van de botsing.
Sindsdien rij ik rustig maar gestaag de file door. En probeer te anticiperen wanneer er gaten vallen tussen de auto's.
 
Ik heb een leukere, tot nu toe waad ik mij al jaren door de file zonder issues, maar vandaag toch een opmerkelijk moment:

Motorrijder voor mij rijdt met +- 30 a 35 km snelheidsverschil door de file. Ik rij daar achter, en rij iets trager met +- 20 km snelheidsverschil. Meer dan de gedragscode zegt maar duidelijk minder dan mijn voorganger.

Een man schrikt zichtbaar van de motorrijder voor mij. Ik ben daarom extra alert. Als hij netjes wakker geworden lijkt en ik wat dichterbij kom maakt hij in zijn auto een enorme slinger dreigend mijn kant op (lees, van uiterst links naar minder dan een meter tussen mij en zijn zij/achterkant), terwijl ik al had gezien dat hij mij zag. Wat blijkt, politieuniform aan, in een "gewone auto". En onderwijl mij agressief gebaren rustig te moeten rijden? Ik overtreed geen enkele wet, rij vele malen rustiger dan mijn voorganger? Ik zit niet te wachten op een serieus lange procedure om mijn gelijk te halen of om die man en publiek aan de schandpaal te nagelen voor zijn agressieve en gevaarlijke rijgedrag, maar laten we niet praten over gevaarzetting van mijn filegedrag als dat de manier van optreden is. Ik vind het jammer voor de rest van de politiemacht dat er zulke collega's bij zitten...

Lief dagboek
 
Laatst bewerkt:
Maar... Het begint toch met de motorrijder die met 30+ door de file rijdt. Hij maakt de agent, en waarschijnlijk alle andere automobilisten, aan het schrikken omdat hij (de motorrijder) zich niet aan de gedragscode houdt.

Dat de agent hier raar op reageert is een ander verhaal, maar als de motorrijder niet zo hard had gereden was er niets gebeurd.
 
Maar... Het begint toch met de motorrijder die met 30+ door de file rijdt. Hij maakt de agent, en waarschijnlijk alle andere automobilisten, aan het schrikken omdat hij (de motorrijder) zich niet aan de gedragscode houdt.

Dat de agent hier raar op reageert is een ander verhaal, maar als de motorrijder niet zo hard had gereden was er niets gebeurd.
Die eerste had idd 50+ ertussendoor moeten gaan. Wij motorrijders moeten meer ontzag afdwingen })
 
Ik had heul vroeger een wiskundeleraar die elke dag met een VW-bus over het schoolplein scheurde naar een parkeerplaats. Hij kreeg vaak klachten dat hij te hard over het plein reed.

Zijn argument was dan dat het een kansberekening was. Als hij langzamer over het plein reed, dan duurde zijn beweging langer en was de kans groter dat er meer scholieren zijn pad kruisten. Reed hij harder dan waren het er maximaal twee of drie...
 
Ik had heul vroeger een wiskundeleraar die elke dag met een VW-bus over het schoolplein scheurde naar een parkeerplaats. Hij kreeg vaak klachten dat hij te hard over het plein reed.

Zijn argument was dan dat het een kansberekening was. Als hij langzamer over het plein reed, dan duurde zijn beweging langer en was de kans groter dat er meer scholieren zijn pad kruisten. Reed hij harder dan waren het er maximaal twee of drie...
Dat was waarschijnlijk geen eerstegraads leraar...
 
Laatst bewerkt:
Ik lees machtsvertoon want blauwe lampen, ik lees dat je behoorlijk afwijkend reed want hij gaat uit de colonne speciaal om jou op je gedrag te wijzen,...

Je bent terecht gewezen. Dat je het hier nog post geeft aan dat je nu nog steeds niet weet hoe je na 10 jaar tussen een file door kunt rijden.

Je moet dus (veel) minder snel rijden als dat je toen deed. ;)
Als ik blauwe lampen op mijn motor had, dan zou ik ze ook aanzetten. :Y
 
@SadBunny wat pas echt irritant is van groep 2 filerijders is dat wanneer je denkt dat ze sneller willen en je ze er langs laat, je je vervolgens loopt te ergeren omdat ze niet meer zo snel zijn zodra ze vooraan rijden :-(
Ik laat dus niemand meer voorbij.
 
Maar... Het begint toch met de motorrijder die met 30+ door de file rijdt. Hij maakt de agent, en waarschijnlijk alle andere automobilisten, aan het schrikken omdat hij (de motorrijder) zich niet aan de gedragscode houdt.

Dat de agent hier raar op reageert is een ander verhaal, maar als de motorrijder niet zo hard had gereden was er niets gebeurd.

Dat die agent raar reageert is helemaal niet 'een ander verhaal'.

Als het gebeurde zoals omschreven dan maakt die agent zich schuldig aan een strafbare gedraging ( niet zoveel mogelijk rechts houden ) en wellicht zelfs aan een misdrijf, art 5 WVW ( gevaar/hinder ) veroorzaken.
En dat doet hij dan ook nog ten aanzien van een volkomen 'onschuldige' motorrijder.
Degene bij wie hij het doet is tenslotte een andere motorrijder als die waar hij schijnbaar van schrok.

Die agent ( als het dat was ) verdient gewoon een erg boze blik en een gesprekje.
 
Zijn argument was dan dat het een kansberekening was. Als hij langzamer over het plein reed, dan duurde zijn beweging langer en was de kans groter dat er meer scholieren zijn pad kruisten. Reed hij harder dan waren het er maximaal twee of drie...

Dit verhaal kent vele versies :P

Ik heb ooit een leuke achtervolging gehad op een klein gezinsautotje wat de vluchtauto van een inbreker was.
Ondanks mijn geliefde dienstmotor had ik de grootste moeite bij te blijven.
Dit omdat eea plaatsvond in een grote stad met kruising na kruising, uiteraard allen met verkeerslichten en hij nergens ook maar iets gas los liet, alle kruisingen ging ie volle vaart over, of t verkeerslicht nu groen, amber of rood licht uitstraalde.

Nadat de verdachte aangehouden was gesprekje met m aangeknoopt.
Ook hij was van mening dat zijn rijstijl helemaal niet gevaarlijk was, hoe sneller hij een kruising over was, hoe minder kans op een aanrijding.

'( |(
 
Als ik blauwe lampen op mijn motor had, dan zou ik ze ook aanzetten. :Y

Ik heb blauwe lampen op mijn motor :P
(Italiaanse polizia municipale Guzzi) ik mag ze alleen niet aanzetten of zelfs maar zichtbaar hebben op de openbare weg.
 
Dat die agent raar reageert is helemaal niet 'een ander verhaal'.

Als het gebeurde zoals omschreven dan maakt die agent zich schuldig aan een strafbare gedraging ( niet zoveel mogelijk rechts houden ) en wellicht zelfs aan een misdrijf, art 5 WVW ( gevaar/hinder ) veroorzaken.
En dat doet hij dan ook nog ten aanzien van een volkomen 'onschuldige' motorrijder.
Degene bij wie hij het doet is tenslotte een andere motorrijder als die waar hij schijnbaar van schrok.

Die agent ( als het dat was ) verdient gewoon een erg boze blik en een gesprekje.

[moraalriddermode=on]

Hmm, ik zie het misschien toch anders.

De eerste motorrijder rijdt harder dan de gedragscode, er rijdt een tweede motor achteraan. Het is dan aannemelijk dat de tweede net zo hard rijdt. Hij houdt hem bij.

Graag willen wij (ik in ieder geval wel) dat onze politieagenten vaker ingrijpen bij onwenselijk gedrag om de verhuftering in de samenleving tegen te gaan.

Ik praat de actie van de agent niet goed omdat hij de indruk wekte iemand van de brommer af te willen rjden. Maar hij zat in een onopvallende auto, hoe had hij anders de aandacht kunnen trekken van de motorrijder(s)? Had hij niets moeten doen terwijl en twee motorrijders langskwamen die alle automobilisten lieten schrikken? Had de agent een alternatief?

Dualdevil geeft toe dat hij (iets) harder reed dan de code voorschrijft. Hij had dus geen gelijk.

Als de beide motorrijders zich gewoon aan de afspraak hadden gehouden en netjes door de file gereden waren was er niets aan de hand geweest. Nu starten zij een proces omdat ze iets fout doen, er volgt een reactie en dan zitten de veroorzakers ineens in de slachtofferrol.


[moraalriddermode=off]
 
Laatst bewerkt:
[moraalriddermode=on]

Hmm, ik zie het misschien toch anders.

De eerste motorrijder rijdt harder dan de gedragscode, er rijdt een tweede motor achteraan. Het is dan aannemelijk dat de tweede net zo hard rijdt. Hij houdt hem bij.

Graag willen wij (ik in ieder geval wel) dat onze politieagenten vaker ingrijpen bij onwenselijk gedrag om de verhuftering in de samenleving tegen te gaan.

Ik praat de actie van de agent niet goed omdat hij de indruk wekte iemand van de brommer af te willen rjden. Maar hij zat in een onopvallende auto, hoe had hij anders de aandacht kunnen trekken van de motorrijder(s)? Had hij niets moeten doen terwijl en twee motorrijders langskwamen die alle automobilisten lieten schrikken? Had de agent een alternatief?

Dualdevil geeft toe dat hij (iets) harder reed dan de code voorschrijft. Hij had dus geen gelijk.

Als de beide motorrijders zich gewoon aan de afspraak hadden gehouden en netjes door de file gereden waren was er niets aan de hand geweest. Nu starten zij een proces omdat ze iets fout doen, er volgt een reactie en dan zitten ze ineens in de slachtofferrol.


[moraalriddermode=off]

'onze politieagenten" :P

Ik ben er best voorstander van dat er ingegrepen word op huftergedrag. Of dat nu door een politieagent of door wie dan ook gebeurd.

Alleen... zeker een politieagent die ingrijpt moet zorgen dat zijn ingrijpen op wettelijke gronden gewaarborgd is.
Niets dommer dan als politieagent ingrijpen 'op de bluf' en bij een weerwoord moeten afhaken omdat je je ingrijpen niet kunt onderbouwen. Zorg dat je B kunt zeggen als je A zegt. Anders tast je je eigen ( en dat van je collegas ) integriteit aan.

De politieagent kan heel grof de snelheid inschatten van een motorrijder die langs hem rijdt.
In je spiegel kijken en dan de snelheid van een achterop komende motorrijder inschatten is echter niet te doen.

En als hij dan al vind dat hij kan inschatten dat die 2e motorrijder te snel reed kan hij dat nooit hardmaken.
De grond waarop hij ingrijpt vind ik dus een beetje wankel.

De manier waarop hij ingrijpt vind ik echter ronduit 'not done'.
Hij grijpt in op een manier die strafbaar is, zonder wettelijke strafuitsluitingsgronden.
Het is moeilijk oordelen vanaf letters op een toetsenbord, maar als de 2e motorrijder dusdanig was geschrokken van de plotselinge actie naar links te komen en zich onderuit had geremd.... dan was de aansprakelijkheid van dat verkeersongeval simpelweg op het bordje van die politieagent in burgervoertuig gekomen.
En zijn werkgever had zijn actie dan ook niet zo grappig gevonden trouwens, daar had hij ook nog een gesprekje mogen verwachten.

Zijn actie is gewoon veel te zwaar ingezet voor een veel te licht vergrijp.
Ook tijdens diensttijd en met een volledig opvallend surveillancevoertuig had die actie niet door de beugel gekund trouwens, staat niet in verhouding tot elkaar.
 
Hmm, ik zie het misschien toch anders.
Wat een boel geklets zeg haha, geloof je dit zelf echt?

- Het kan nóóit uitlegbaar zijn dat ongewenst gedrag zo gecorrigeerd wordt.

- Hij moet zelf actief auto rijden en een beeld van zijn omgeving vormen, dan zou hij ons zien en zou hij niet schrikken. Verkeer voor en achter hem was redelijk op de hoogte van onze aanwezigheid gezien hun positie op de weg.

- Verhuftering tegen gaan door dreigend rijgedrag? Ik denk dat dit niet bepaald zorgt voor een vermindering van de verhuftering _O-

Ik begrijp wel waar zijn reactie vandaan komt, de emotie waar hij uit handelt, maar dat maakt het natuurlijk niet acceptabel.
 
Oke, ik snap de argumenten. Begrijp nu pas dat jij zelf een agent bent?

Het is inderdaad moeilijk beoordelen vanachter het schermpje van een tablet.

Ik zit niet bij de politie, maar vind dat ze te vaak zo negatief bejegend worden. Ze kunnen het nooit goed doen en de (mogelijke) overtreders hebben maar weinig zelfkennis als ze ooit aangesproken worden. Hoor zelden dat er ruiterlijk toegegeven wordt dat men fout zat, de agent in kwestie zal niet vaak bedankt worden als er op gevaar gewezen wordt en men zal nooit eens plechtig beloven het voortaan anders te doen.

Ha, en dat is niet eens cynisch bedoeld. Heb respect voor jullie werk.
 
De manier waarop hij ingrijpt vind ik echter ronduit 'not done'.
Hij grijpt in op een manier die strafbaar is, zonder wettelijke strafuitsluitingsgronden.
Het is moeilijk oordelen vanaf letters op een toetsenbord, maar als de 2e motorrijder dusdanig was geschrokken van de plotselinge actie naar links te komen en zich onderuit had geremd....

Dat was precies mijn gevoel en de enige reden die ik zou hebben om verhaal te halen. Ik rij al jaren file en ik begrijp de risico's en ken mogelijkheden om een gevaarlijke situatie te voorkomen. Als een nieuwe bestuurder in die positie zit zou ik me best voor kunnen stellen dat hij uit reflex bijvoorbeeld uitwijkt naar rechts waar ook verkeer rijdt of een slechte remactie = ongeluk.
 
Oke, ik snap de argumenten. Begrijp nu pas dat jij zelf een agent bent?

Het is inderdaad moeilijk beoordelen vanachter het schermpje van een tablet.

Ik zit niet bij de politie, maar vind dat ze te vaak zo negatief bejegend worden. Ze kunnen het nooit goed doen en de (mogelijke) overtreders hebben maar weinig zelfkennis als ze ooit aangesproken worden. Hoor zelden dat er ruiterlijk toegegeven wordt dat men fout zat, de agent in kwestie zal niet vaak bedankt worden als er op gevaar gewezen wordt en men zal nooit eens plechtig beloven het voortaan anders te doen.

Ha, en dat is niet eens cynisch bedoeld. Heb respect voor jullie werk.
Laat ik dan de eerste zijn die ruiterlijk toegeeft te snel door de file te rijden, en de boete die daar bij hoort zal ik zonder morren betalen. Ik vind een te klein snelheidsverschil (hoewel in mindere mate) ook niet optimaal veilig. Ik zal dan ook niet beloven het anders te gaan doen. Als motorrijder kan je soms kiezen om de wet te overtreden wanneer dat je veiligheid vergroot, ik doe dat zonder spijt of twijfel als mijn inschatting is dat het nodig is.
 
Laat ik dan de eerste zijn die ruiterlijk toegeeft te snel door de file te rijden, en de boete die daar bij hoort zal ik zonder morren betalen. Ik vind een te klein snelheidsverschil (hoewel in mindere mate) ook niet optimaal veilig. Ik zal dan ook niet beloven het anders te gaan doen. Als motorrijder kan je soms kiezen om de wet te overtreden wanneer dat je veiligheid vergroot, ik doe dat zonder spijt of twijfel als mijn inschatting is dat het nodig is.

Die 10km/h snelheidsverschil is géén verkeersregel. Het is dus niet zo dat je automatisch de wet overtreedt als jij met een groter snelheidsverschil tussen de file doorrijdt.

Waar je wel op moet letten, als je de afspraken uit het convenant volgt en je krijgt onverhoopt een aanrijding met een auto dan is de tegenpartij volledig aansprakelijk voor de schade. Zijn verzekering zal dus al jouw schade vergoeden.

Maar hou je je niet aan het convenant, dan ligt de bewijslast bij een aanrijding volledig bij jou en wordt het erg lastig om je schade te verhalen.

Voor mij is dat een reden om bij tussen de file door rijden op de snelweg me toch zo veel mogelijk aan het convenant te houden.
 
Oke, ik snap de argumenten. Begrijp nu pas dat jij zelf een agent bent?

Het is inderdaad moeilijk beoordelen vanachter het schermpje van een tablet.

Ik zit niet bij de politie, maar vind dat ze te vaak zo negatief bejegend worden. Ze kunnen het nooit goed doen en de (mogelijke) overtreders hebben maar weinig zelfkennis als ze ooit aangesproken worden. Hoor zelden dat er ruiterlijk toegegeven wordt dat men fout zat, de agent in kwestie zal niet vaak bedankt worden als er op gevaar gewezen wordt en men zal nooit eens plechtig beloven het voortaan anders te doen.

Ha, en dat is niet eens cynisch bedoeld. Heb respect voor jullie werk.

Yep, politieagent, motorrijder en ook nog eens motoragent :+ ;)

En ja, de thin blue line bestaat echt, maar ik probeer t wel van alle kanten te zien en 'durf' ook best eens openlijk een actie van een collega af te keuren. Zo zijn er meer op dit forum trouwens ;)

Negatief bejegend. Dat klopt wel, maar dat komt ook doordat je tijdens het werk ook vooral juist met mensen in aanraking komt die van zichzelf al 'anders' in de maatschappij staan. Daar moet je mee om kunnen/leren gaan.
Ik heb ook best collega's zichzelf daarin zien verliezen. En gelukkig er ook weer uit zien klimmen ;)

Dank :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan