Spaanse Pyreneeën

Het was van mij ook geen aanval hoor Boudtje, ieder zn meug. In jouw optiek is er misschien geen andere oplossing dan trein of ahw maar in die van mij is de enige optie zelf rijden. Ik vind het juist heerlijk om met mijn hebben en houwen achterop van huis weg te gaan. Even helemaal niks anders dan met mn motor en goed gezelschap onderweg zijn. Een planning wordt wel globaal gemaakt maar daar waar gewenst vanaf geweken. De ultieme vrijheid.

Trein is voor mij nooit een optie geweest, ik wist gewoon toevallig dat ie afgeschaft was.
 
Elk moet doen wat ie graag doet. Waar ie zich het meest goed bij voelt. Kamperen kan je ook met huren, een tent, caravan, kampeerauto, ... . Motorrijders heb je ook in soorten.
Ik hou van de sfeer langs de Franse snelweg. Al van toen ik nog klein was. Staat voor mij synoniem met 'op reis gaan'.

Zaterdag ben ik in één ruk teruggekeerd uit centrum Madrid. Vijftien uur non stop rijden. 1570 km. Veilig, binnen de limieten, zonder overtredingen, gewoon omdat ik het leuk vind. En omdat het kon. :]
Was ik onderweg moe of verstrooid geraakt, dan kon ik gewoon stoppen en pitten. Anderen willen enduro doen, of cross, of alleen binnendoor rijden. Ik doe dat.

En voor wie nu 'anti' gaat reageren: ik train dat lange rijden, net zoals crossers en racers trainen. Fysiek en mentaal. Al jaren. Op de motor, in de fitness, qua concentratie, ... En net zoals zij grenzen verleggen, doe ik dat ook.
Ik weet prefect wat het is: een dagje gewoon kilometers vreten. Bijgevolg snap ik ook heel goed dat niet iedereen het graag doet, laat staan aangenaam vindt.

Dus... stel dat je aanhangwagen ooit de ochtend van vertrek twee platte banden heeft: met plezier rij ik je motor voor je naar het Zuiden. O-)

Tuurlijk moet iedereen weten hoe ze hun reis willen volbrengen. Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om wie dan ook te beleren of zo...! Het is alleen voor MIJ dat IK dit de beste oplossing vind om veel kilometers te maken op (voor mij...) "saaie" autosnelwegen. Als jij dat dus geen probleem vindt, sterker nog, je vindt het leuk, wie ben ik dan om dat dan te bekritiseren...
En inderdaad, zou het ooit zo mogen zijn dat ik met 2 lekke banden sta met mijn ahw., dan neem ik gelijk contact met jouw op...afgesproken?

En on topic: de D428 vanuit St Jean Pied de port en daarna de N135 naar Roncevalles zijn zeker de moeite!! Heel traag te rijden D428, met een stuk waar veel Compostela- pelgrims op lopen, maar bijna boven scheiden de wegen en daar is het nog meer fantastisch rijden.

Aan Spaanse kant kan ik de N240 en A-1601 (vanuit Jaca) ten zeerste aanbevelen. Net zoals de N260a aan de rechterkant van Jaca op de kaart. Die laatste zijn net iets uit de Pyreneeën, maar qua sfeer en landschap zijn ze toch indrukwekkend. Als je dan toch in de buurt bent....

Kijk, dit is nou de info die ik zoek/zocht... :P
Die N240 die heb ik al gevonden (op de kaart dan) maar ik had ook al gelezen dat deze weg niet meer zo zou zijn als dat deze ooit was? Volgens google-maps (waar ik dus de meeste "kennis" vandaan haal) zijn er echter diverse mooie stukken die het bezoeken meer dan waard maakt... 8-)
Maar ook de kleinere wegen die van die N240 af lopen zien er zeer veelbelovend uit... :}
Maar ook aan de Franse kant zie ik (kleine) wegen die zeer de moeite waard schijnen te zijn. Klopt dat of zijn die van een verschrikkelijke kwaliteit, wat ik mij eigenlijk niet zo kan voorstellen, aangezien de wegen in de buurt van de Franse Alpen best wel goed zijn denk (hoop) ik dat deze wegen ook hier zo goed zullen zijn...

Ik hoop dat je nog een paar leuke wegen cq. routes voor mij weet in de buurt van het noord-oosten van Spanje (omgeving Estartit) Als het goed is vertrekken wij maandag morgen vroeg, dus ik heb nog ff de tijd om wat leuke routes in elkaar te frutselen.

gr. Boud
 
Het was van mij ook geen aanval hoor Boudtje, ieder zn meug. In jouw optiek is er misschien geen andere oplossing dan trein of ahw maar in die van mij is de enige optie zelf rijden. Ik vind het juist heerlijk om met mijn hebben en houwen achterop van huis weg te gaan. Even helemaal niks anders dan met mn motor en goed gezelschap onderweg zijn. Een planning wordt wel globaal gemaakt maar daar waar gewenst vanaf geweken. De ultieme vrijheid.

Trein is voor mij nooit een optie geweest, ik wist gewoon toevallig dat ie afgeschaft was.

Ik voel mij ook helemaal niet aangevallen of zo, hoor.... ;)
Ergens vind ik het jammer dat er vanuit Nederland geen trein verbinding is naar het zuiden met je motor...
Vanuit Dusseldorf is die er wel... Tenminste...naar Munchen, door Oostenrijk naar Bolzano...voor zover dat nog relevant is. Ik heb het een paar jaar geleden moeten uitzoeken omdat wij toen van plan waren dat (naar Bolzano via Dusseldorf) te gaan doen, maar het was toch vrij prijzig. Het kon echter wel goedkoper, maar dan heb je geen slaapcabine. Ook was de prijs inclusief eten en dat alles bij elkaar koste het een lieve duit.

Maar goed, dat is nu niet meer voor mij aan de orde. Ik heb een motor aanhangwagen en die kan ik overal mee naar toe nemen. Voor veel (snelweg) kilometers vind IK dat de beste oplossing...

Dan had ik nog een vraagje aan Vooghje...
Jij had het over trainen van je concentratie-vermogen, mag ik vragen hoe je dat dan doet? Ik ben er echt benieuwd naar hoe je dat doet...

gr. Boud
 
Wel, de Pyreneeën zijn zeker en vast de Alpen niet, qua wegen. Je zal al wel eens vaker een put of bult vinden daar.

Wat de N240 betreft: hij liep de laatste keer gewoon dood. Ze hebben daar dat stuwmeer (Yesa) aangelegd ten koste van wat dorpen en wegen. Ze waren toen wel bezig om een nieuwe bredere weg aan te leggen vanuit Tiermas ongeveer, maar daar kon ik nog niet op.
Vanuit Jaca sla je - in rondrit - best af op de A1601 en een stuk voorbij het stuwmeer ga je weer richting Noorden. Je bent helemaal alleen daar. Er is daar ook een dorp - te herkennen aan de kasteeltoren net er voor - waar nog één huis bewoond is. Ze maken daar lekkere broodjes.

Maar als je daar nog een zeer mooi stuurweggetje zoekt: de A1205 (Zuidwaarts uit Jaca) kan ik ook zeer aanbevelen. Het is wel wat hobbelig - bij momenten - dus hangt een beetje van je motor en ambities af, maar qua omgeving en landschap: top! San Juan de la pena kan je qua bezoek trouwens links laten liggen. Het oude klooster ziet er nog aantrekkelijk uit, in de rotsen. Het nieuwe op de berg is een beetje te toeristisch.
Ik ken persoonlijk de Spaanse kant iets beter en eigenlijk kan je op geen enkele A-weg in Aragon (Jaca en omgeving) echt fout gaan. Hou er wel rekening mee dat er eenmaal op, je wel even moet rijden voor je iets anders kan nemen. Je kan daarin zo ver gaan als je wil qua kilometers natuurlijk, maar soms kom je een uur niets of niemand tegen.

De A 1202, daar heb ik ook nog lekker op door gepeesd. Uncastillo zoeken in maps- en daar trouwens ook in een leuke bar terecht gekomen op een pleintje langs de doorgaande weg. Beetje hobbelig ook soms, maar ik was met duo + bagage dus zeker te doen!
Het is echt de moeite om eens een dagje of twee die kant uit te trekken als je in de buurt bent.


Kant Estartit: N260 - C26 - C38- C14

Wat geldt voor de A-wegen in Andorra, geldt voor de C- wegen in Catalunia: je kan weinig fout doen. Al herhaal ik: bij momenten is het hobbelig werk. Het blijft asfalt, maar de bodem er onder heeft er precies wat meer de neiging om te bewegen toch :-)
Als uitsmijter nog deze: La Pobla de Lillet zoeken in maps. B402 - GI402 - G401 eens proberen. De GI- weggetjes zijn soms op het randje, maar je zal wel zien en anders keer je gewoon om natuurlijk.

O, en vorige week was het verdomd fris zodra je wat de hoogte in ging!
 
Effe een dagje gassen (ca 1350k) en dan sta je aan de voet van de Pyreneeen.
Maakt niet uit bij Argeles s/M of Lourdes of Biarritz. Dan kan het feest beginnen.
De wegen in de Pyr. zijn iha ietsje minder dan de Alpen. Maar niet echt slecht.

Er zijn ook aanhangers voor 4 motoren te huur.
Zet er een (huur) bestel-bus voor en je hebt ook nog voldoende ruimte onderweg.
De prijs deel je door 4. Dus valt wel mee. Als 4 motoren zelf rijden is duurder.

De trein.....tja das duur en kost veel organisatie en ook veel tijd. (als die nog rijdt??)
De trein vertrekt altijd op een moment die je niet wil, vanaf een plaats die je niet wil en arriveert ergens op een verkeerd tijdstip op een plek waar je ook niet wil zijn.
(soms ga/moet ik met trein naar Schiphol: dan heb ik gelijk mijn portie trein wel weer gehad)
Ik ben meer van auto/motor: Dat gaat van deur tot deur!!!!!
 
Dan had ik nog een vraagje aan Vooghje...
Jij had het over trainen van je concentratie-vermogen, mag ik vragen hoe je dat dan doet? Ik ben er echt benieuwd naar hoe je dat doet...

gr. Boud

Algemeen: ik studeer, ik lees, ik laat mijn geheugen vaak werken. Lijstjes leren. Zaken onthouden, ... zorgen dat je hersenen in beweging en actief blijven, zorgt dat ze snel en gefocust kunnen blijven. Ik doe die dingen ook vaak lang achter elkaar. Zo lang als ik kan en dan nog een kwartier er bij. En diverse onderwerpen door elkaar. Vaak zinloze lijstjes, maar gewoon om ze toch te doen. Resultaat is dat ik ook in andere dingen dan motorrijden uren non-stop hetzelfde kan doen, zonder op iets anders te letten.

Op de motor:tijdens lange en korte ritten, ik weet altijd welke wagen er achter mij rijdt, welke voor me. Op elk moment. Hoeveel wagens in mijn buurt zijn. Nummerplaten. Flitspalen, politieauto's, .... . Welk bezinestation binnen hoeveel kilometer (af en toe staat zo'n overzichtsbord), welke stad, ... Dat zijn eenvoudige dingen maar net zoals je lichaam niet bewust schakelt, doet je geest na een tijd onbewust altijd hetzelfde: alert blijven, kijken, vastleggen, focus houden. Zonder andere focus te verliezen.

Ik verbaas me erover wat mensen in hun auto soms allemaal zitten te doen. Als ik lange afstanden rij, rij ik alleen maar. Met alle facetten die daar bij horen. Maar ik doe geen andere dingen ondertussen. Behalve mezelf als het ware constant in de gaten houden. Geen muziek. Niet denken aan morgen, aan agenda, aan wat dan ook. Gewoon rijden en mezelf.

Maar het is een combinatie van lichaam en geest. Na 500 kilometer krijg ik ook krampen, of pijnlijke spieren en dan moet ik nog 1000 kilometer. Hoe langer ik lichaam kan negeren, hoe scherper mijn geest blijft werken. Ik span en ontspan vaak de spieren, let op hoe ik zit, want je verkrampt sowieso, maar ik eet ook weinig om geen voldaan gevoel te hebben bijvoorbeeld. Ik heb ook liever net iets te koud dan te warm.
Het gaat ook beter als je in conditie bent. In vergelijking met mijn eerste lange rit destijds hangen er vandaag zo'n 8-10 kilo spieren extra aan.

Er zijn ook een paar dingen die je vooral niet moet doen: denken aan het einddoel. Bedenken hoe lang je nog moet. Beginnen rekenen als je een bord ziet staan 'Parijs 880' aan de grens. Je opjagen onderweg. Panikeren.

Het is een mix van fysiek op je tanden bijten ('ik ga de volgende benzinepomp stoppen, deze nog niet' - en mijn kont doet ook zeer als ik na een kwartier weer opstap) en jezelf goed inschatten. Knipperlicht dat blijft branden, een bord dat je niet gezien hebt, of net wel gezien maar niet geregistreerd, een auto die je inhaalt bij verrassing, ... dat zijn signalen dat je concentratie stilaan weg is.

Maar het belangrijkste van allemaal: ik ben niet teleurgesteld als het mislukt. Bij signalen dat het mentaal niet loopt, of dat de fysiek die dag dat niet is, dan stop ik. Dan was het mijn dag niet, zeker?

Het is oefenen. Mijn eerste echte snelwegrit ging 800 km ver en toen was ik fysiek kapot en lag ik de hele nacht wakker. Ik was nog aan het rijden. Het heeft een jaar geduurd eer ik het zag zitten om nog eens te proberen. Mijn limiet lag toen even op 1000 omdat dat mentaal nog te vatten is, ook van bij de start. Nadien heb ik dat verschoven naar 1200. Zonder dat ik een wrak was of een week geen motor meer wou zien. Toen heb ik de switch gemaakt naar 1350. Paar keer voor de fun op en af naar Barcelona gereden in die tijd. Uiteindelijk reed ik de zaterdag heen, sliep in Barcelona en kwam de zondag terug. Nu rij ik vlot 1500 km in één ruk, zonder concentratieverlies, zonder fysieke last ook. De dag nadien dat nog eens doen zou nu een opgave zijn, maar ik heb wel het gevoel dat ik die ene rit nog een stuk langer zou kunnen maken.

Ik doe het niet alleen op de snelweg trouwens. Die doe ik liefst, omdat die afstanden indrukwekkendst zijn. 's Morgens thuis en 's avonds halfweg Spanje. Maar op gewone wegen rij ik ook vlotjes 11 à 12 uur. Het gemiddelde ligt dan een stuk lager, maar je concentratie is hoger. Ik ga wel eens een koffie drinken in Parijs bijvoorbeeld.
In een dag of drie-vier zonder snelweg raak ik op die manier tot in Gibraltar, Athene of Napels. Het spreekt voor zich dat ik na een motorvakantie wel een week vakantie nodig heb om uitgerust te zijn.

Tot slot: het helpt ook als er een vijs los is. Ik denk veel te veel na, ben met veel te veel bezig, heb controle nodig, heb een zeer zwart-wit/alles of niets - natuur. Motorrijden kanaliseert dat: de focus enkel daarop, ik die rijd, ik die stuur, ik die bepaal en dat lekker extreem ver.
 
Wat geldt voor de A-wegen in Arragon (niet Andorra...), geldt voor de C- wegen in Catalunia: je kan weinig fout doen. Al herhaal ik: bij momenten is het hobbelig werk. Het blijft asfalt, maar de bodem er onder heeft er precies wat meer de neiging om te bewegen toch :-)
Als uitsmijter nog deze: La Pobla de Lillet zoeken in maps. B402 - GI402 - G401 eens proberen. De GI- weggetjes zijn soms op het randje, maar je zal wel zien en anders keer je gewoon om natuurlijk.

O, en vorige week was het verdomd fris zodra je wat de hoogte in ging!

Kleine doch niet onbelangrijke correctie...
 
Laatst bewerkt:
Vooghje, als ik je verhaal over concentratie zo lees komt mij dat enigszins bekent voor...
Ik deed ongeveer ook al die dingen toen ik nog internationaal reed...
Ik kon toen ook zo maar 1000 km. rijden op een dag, al moest ik dat dan wel een beetje stiekum doen want het rijtijden besluit en wet staat dat niet echt toe... ;)

Maar ik geef toe dat dat me vandaag de dag niet meer zal lukken....Om bijvoorbeeld non stop de afstand van Sevilla (Cipiona) naar Aalsmeer in een zeer korte tijd af te leggen, denk ik niet dat mij dit nog zal lukken...ondanks dat de trosanjers dringend geveild moeten worden :P

Tegenwoordig heb ik al moeite om vanaf Amsterdam naar huis te rijden (200 km)... :? moet ik er wel bij vertellen dat we de hele dag al hadden getafeld in Amsterdam EN we waren s'morgens ook al op gereden. Toch mag zoiets niet gebeuren, vind ik. Ik viel verdomme echt in slaap toen we in de (stilstaande) file stonden richting Utrecht. Mijn vrouw stootte mij wakker toen er voor mij al geen auto meer te zien was.... :+ Was toch een vreemde gewaarwording, zal ik je vertellen...
Maar goed, als we volgende week vertrekken zal ik er voor zorgen in ieder geval goed uitgerust te zijn voor de reis en daarnaast kan mijn vrouw ook rijden, dus ik hoef het iet alleen te doen. Dat is toch ook een geruststelling...

De dorpjes en wegennummers die je mij hebt gegeven ga ik eens op mijn gemak uitpluizen en ik hoop daar een leuke rit van te maken. Als we terugkomen zal ik je het wel laten weten.
De weersvooruitzichten van Girona stellen mij wel gerust, hopelijk stijgt die warmte ook een beetje naar boven zodat het in de bergen ook een aangename temperatuur heerst.... :P
Want aan kou hebben we een hekel... (en al helemaal aan regen :r )

gr. Boud
 
Van Sevilla naar het Noorden via de oude N630.... Heerlijk!

Volgende week fris en monter en geen risico's nemen.
Goeie reis in ieder geval!
 
Van Sevilla naar het Noorden via de oude N630.... Heerlijk!

Volgende week fris en monter en geen risico's nemen.
Goeie reis in ieder geval!

Dank je wel!!
Zal vast en zeker wel lukken...
Over de reis heen en terug hoef ik mij niet zo zorgen te maken, we zijn met z'n tweeën.
Dus als een van ons te moe wordt, kan de ander het stuur over nemen. :Z
De ritjes die ik dáár ga doen, doe ik dus wél alleen...
Maar als ik zo op maps zit te kijken en rekenen zitten die ritjes zo om en nabij de 4 a 5 uurtjes...
Dat zou zelfs voor mij te doen zijn (hahaha), dat is dan wel ZONDER koffiepauze gerekend...
Nee, ik ben er heilig van overtuigd dat alles wel los zal lopen, alleen het weer is een factor die
Ik niet kan beïnvloeden... volgens de berichten zou dát ook goed zijn, dus... :]
Wij kunnen niet wachten om te vertrekken....

gr.Boud
 
En on topic: de D428 vanuit St Jean Pied de port en daarna de N135 naar Roncevalles zijn zeker de moeite!! Heel traag te rijden D428, met een stuk waar veel Compostela- pelgrims op lopen, maar bijna boven scheiden de wegen en daar is het nog meer fantastisch rijden.

Aan Spaanse kant kan ik de N240 en A-1601 (vanuit Jaca) ten zeerste aanbevelen. Net zoals de N260a aan de rechterkant van Jaca op de kaart. Die laatste zijn net iets uit de Pyreneeën, maar qua sfeer en landschap zijn ze toch indrukwekkend. Als je dan toch in de buurt bent....

Die A-1601 kan ik niet vinden
 
Isabena is top! Goede camping met restaurantje. Goed sanitair en ontbijt in de ochtend. Wat wil je nog meer... ohja.. 's avonds koud bier! Check!
 
Die A-1601 kan ik niet vinden

Die loopt rond het stuwmeer van Yesa, een heel stuk links van Jaca op de kaart (N240). Volgen en via de A127 vind je in SADABA aansluiting op de A 1202. Die rij je tot in Ayerbe om dan weer Noordwaarts te gaan op de A132 en even verderop de A 1205. Tot in Jaca heb je op die manier eigenlijk een hele mooie rondrit!

Maar, aangezien ik het hier eerder over 'zuidwaarts van Jaca' had, zal ik wellicht de A1205 en links daarop aansluitend de A1603 bedoeld hebben, richting San Juan de la Pena. En dan kan je het eerder beschreven toertje omgekeerd doen ook natuurlijk....
 
Leuk om dit allemaal door te lezen! Alle voorpret, weggetjes delen etc.

Ik en een vriend van mij gaan eind juli, begin augustus ook die kant op.
We hebben 3 weken om lekker rond te rijden. Zo snel mogelijk naar de Pyreneeën toen zal ik maar zeggen. Wij willen vanaf het noorden naar de middellandse zee afzakken. Cevennen door en waarschijnlijk doen we de Vogezen ook nog aan.
 
Leuk om dit allemaal door te lezen! Alle voorpret, weggetjes delen etc.

Ik en een vriend van mij gaan eind juli, begin augustus ook die kant op.
We hebben 3 weken om lekker rond te rijden. Zo snel mogelijk naar de Pyreneeën toen zal ik maar zeggen. Wij willen vanaf het noorden naar de middellandse zee afzakken. Cevennen door en waarschijnlijk doen we de Vogezen ook nog aan.

yes zo gaan wij ook, nog even een vraag over de witte routes, zijn deze beter aan te raden?
 
Laatst bewerkt:
Nou heren, ik BEN er NU en ik kan alleen maar erkennen dat velen vóór mij gelijk hebben gehad...!
Wat een prachtige wegen met eerste klas asfalt! Één ding echter, daar ben ik vandaag achter gekomen, je moet EXTREEM voorzichtig zijn op zebrapaden...!
Twee keer ging het bijna fout vanmorgen omdat mijn voorwiel verschoof....En dat is niet goed voor je zelf-vertrouwen!
Maar goed, ik heb het overleefd en ben weer heelhuids op de camping gekomen.
Trouwens nog één ding.... het is (voor mij) onmogelijk om hier namiddags te gaan rijden...
Waarom zullen jullie je afvragen, heel terecht.
Nou het antwoord is heel eenvoudig....
het is hier NU 36 graden graden in de schaduw! Kan je je voorstellen wat dat is ZONDER schaduw... een veelvoud daarvan!
Het is voor mij niet te doen om na 12.00 uur nog op de carreteras te zijn. Rond die tijd zitten we in de zee te spelen...ook leuk hoor!!!

gr. Boud
 
Hoe zijn de B wegen. Ben er een paar in de route aan het zetten maar vraag me af hoe ze zijn.
zoals bv B400 die overgaat in de C-563.

Aan de kust zijn het allemaal G wegen meer het binneland in B en C.
 
Laatst bewerkt:
Nou heren (en dames...) we zijn weer (jammer genoeg ;( ) thuis gearriveerd. Na een reis van nog net geen 14 uurtjes lande schip "C2 met aanhanger" weer veilig voor de deur.
Eigenlijk kan ik maar enkele dingen verzinnen die nu nog enig nieuws zou kunnen opleveren, want IEDEREEN weet onderhand wel hoe mooi Spanje kan zijn! En dan bedoel ik dus niet de costa's... O-)

Ten eerste de heenreis. Zorg er voor dat je of voor of na de ochtend spits komt bij Luxemburg. Daar heerst elke dag een kilometers lange file. Heb je je daar doorheen geworsteld, getankt (uiteraard... :+ ) en tevens de nodige rookwaar aangeschaft (jaja, ik ben nog een van de weinigen die ROOKT), kom je tussen Metz en Nancy wederom in een file terecht :( , en ook die staat er elke werkdag. Maar daarna wordt het een stuk rustiger want dan begint de peage, en die Franserikken willen dat eigenlijk NIET betalen dus wordt het op de Route de Solei een stuk rustiger. Na een uurtje of 4 a 5 sturen ben je in Lyon. Ook hier moet je wegblijven uit de spits en gelukkig hebben ze de bewegwijzering zo aangepast dat wij buitenlanders het nu ook begrijpen dat je het best OM lyon heen kunt rijden in plaats van om de tunnel te nemen. Op je gemak doorsturen (90 km zone, en hou je er aan FLITSERS!!) tot aan de peage de Guy, hier kaartje trekken, je goed in de zetel zetten, verstand op nul zetten en proberen de borden NIET te zien waarop Barcelona staat. Waarom? Dan zakt namelijk je moed helemaal in je schoenen als je bedenkt dat je ongeveer al die km's moet afleggen... :?
Maar aan de andere kant, zodra je langs het eerste tankstation komt is het nog ongeveer 4.5 uur naar de grens... :P , en dat valt dan wel weer mee, nietwaar?

Na de Frans/Spaanse grens moesten wij nog een klein uurtje rijden voordat we op de plek van bestemming waren. De camping (Delfin Verde) is zeker een aanrader in het voorseizoen. Wij zaten daar voor 22 euro per nacht in een zeer ruime bungalow-tent, waar in principe alles instaat. Goed, wij hadden wel ons eigen dekbed meegenomen alsmede ook de Senseo (waar IK niet zonder kan...!) Juist in deze tijd is het goed te doen om een "extra" vakantie in te lassen want de kosten voor logies zullen een paar keer over de kop gaan naar mate het seizoen vordert! Met als top dacht ik 140 per nacht voor dezelfde tent... :( !

Wij zijn er maar een week geweest en dat is echt te kort! Natuurlijk zeg je dat altijd dat je vakantie te kort is maar in dit geval is dat dus echt zo. De volgende keer gaan we minstens 10 dagen.
Ik was daar samen met vrouw en hond, dus moest ik me ook een beetje aan haar aanpassen. Ik kon dus niet elke dag gaan rijden. De afspraak was om de dag en dat was voldoende (NIET :( ;( ). Maar daarom moet je gewoon iets langer gaan zeker als je eega meegaat en zelf niet rijdt...

Ik heb dus 3 dagen daar kunnen spelen en dat was geweldig! Ik hoef hier niet te vertellen dat het asfalt zo mooi is en dat de wegen er perfect bij liggen. Vele anderen zijn mij voor geweest en ik kan alleen maar zeggen dat ze gelijk hebben gehad!
Een ding echter voor degene die dat eventueel nog niet wisten... De zebrapaden in de kustdorpjes zijn SPEKGLAD!!! Twee keer was ik bijna mijn voorkant kwijt, dus pas in hemelsnaam goed op! Niet alle zebrapaden zijn zo hoor maar die die zo glad zijn hebben een soort kunstoflaag erop gespoten die heel goed zichtbaar is in het donker maar.....(lees maar terug)

Dus resume, Spanje is een prachtig motorland en echt niet alleen het zuiden maar ook het noorden zijn prachtige en vooral goede wegen te vinden. De meeste zijn, als je de kaart voor je hebt (noorden boven) Links van de lijn Girona-Barcelona. Maar ook pal langs de kust zijn er een paar wegen die niet te versmaden zijn, zoals eerder al gezegd, de weg van Lloret de Mar naar het noorden richting Sant Feliu (GI682) en iets verder naar het noorden, de geboorte stad van Salvador Dali, Cadagues de
GI614, GI613 en de GI6041. Maar ook de N260 richting Franse grens is perfect om eventjes lekker te stoeien... 8-)

Wij zijn er in ieder geval uit.... Graag zou ik eens naar Italië gegaan zijn om in de Dolo's en Alpen te rijden. Echter ben je daar heel erg afhankelijk van het weer (overal eigenlijk) maar in Spanje is de kans vele malen groter op goed weer als de Alpen landen... En aangezien ik een "echte mooi weer rijder" ben zit ik daar onder best wel goed, dacht ik zo....
Maar, zoals ik al schreef, zijn we eruit! Met een beetje mazzel gaan we in September/Oktober nog een keertje of anders zijn we volgend jaar weer van de partij.... HEERLIJK :] 8-)

gr. Boud
 
Ik ben nu 16 keer in de Dolomieten geweest, en ben nog nooit weggeregend. Wel eens wat dagen met regenbuien (vooral in de namiddag), maar zeker geen vakantieverpester. Ik ben wel eens 2 dagen eerder naar huis gegaan omdat de voorspelling slecht bleef.
Je moet voor het beste weer wel in het naseizoen gaan (Augustus/September).
 
Ik ben nu 16 keer in de Dolomieten geweest, en ben nog nooit weggeregend. Wel eens wat dagen met regenbuien (vooral in de namiddag), maar zeker geen vakantieverpester. Ik ben wel eens 2 dagen eerder naar huis gegaan omdat de voorspelling slecht bleef.
Je moet voor het beste weer wel in het naseizoen gaan (Augustus/September).

Augustus is volgens mij toch echt het HOOGseizoen... Daarnaast hebben ze mij altijd verteld om juist die maand de Dolomieten te mijden omdat dan zo beetje heel motorrijdend Italië daar te vinden is....
September daarentegen lijkt mij dus wel een goede maand. Sowieso qua drukte en waarschijnlijk ook voor het weer.
Maar als je hier de verhalen las van vorig jaar, was de trend toch echt dat het een klote zomer is geweest!
En je kan zeggen wat je wilt met de vakantie drukte (ook in Augustus!) valt het erg mee in de binnenlanden van Spanje (waar dus al die leuke weggetjes te vinden zijn.. :] ) Natuurlijk, de Costa's die zijn wel druk, maar die drukte begint al vrij vroeg zo beetje in Juni en loopt door tot eind September.
Dit gezegd hebbende, nadeel is dus wel dat Spanje gewoon een stukje verderop ligt... Dat gekke Frankrijk ligt er tussen en alleen dat stukkie is al 1000 km. |(

Maar goed, ergens zou ik best nog wel eens in de Dolo's willen gaan rijden en dan natuurlijk ook de Zwitserse, Oostenrijkse en Italiaanse Alpen. Want laten we wel weze, het is daar prachtig! Dat kan ik mij nog herinneren als kind zijnde en later als int. vrachtwagenchauffeur.... Maar dat was "vroeger", maar ik denk niet dat daar veel aan veranderd is, toch?

gr. Boud
 
Ik ben nu 16 keer in de Dolomieten geweest, en ben nog nooit weggeregend. Wel eens wat dagen met regenbuien (vooral in de namiddag), maar zeker geen vakantieverpester. Ik ben wel eens 2 dagen eerder naar huis gegaan omdat de voorspelling slecht bleef.
Je moet voor het beste weer wel in het naseizoen gaan (Augustus/September).
Ik ben eens 6 weken in de Dolomieten geweest waarvan 3 weken echt slecht. Vrienden zaten 150 km zuidelijk bij Garda, en hadden nergens last van.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook al heel wat jaren in de Alpen en Dolomieten achter de rug en het is zeker een aanrader. En ja je moet inderdaad een beetje mazzel hebben met het weer. Het voordeel van een motorvakantie met tentje achterop is dat je het mooiere weer kunt opzoeken, zeker met de smartphones met die weerapps. Maar dat is natuurlijk wat lastiger als je een vaste basis hebt op een camping.
Inderdaad is het grote nadeel van Spanje en de Pyreneeën dat Frankrijk er tussen ligt. En als je in 1 streep naar beneden wilt om zoveel mogelijk tijd in Spanje te hebben dan komt je weinig spannends tegen onderweg. Dat is voor ons dan ook de reden dat we al weer jaren niet meer in die buurt zijn geweest. Nu hebben we besloten om de eerste dag verstand op nul te zetten en de kilometers te vreten. Omrijden langs de oostkant van Frankrijk kan ook voor wat interessantere wegen maar die kant kunnen we inmiddels dromen. Mocht iemand dus toch nog wat ideeën hebben die niet al te veel afwijken van de streep Parijs, Vierzon, Limoges, motorcamping Dordogne, Toulouse? Ik hoor het graag! *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik kies telkens voor een ander traject door Frankrijk, om er variatie in te houden. Vierzon - Limoges is twee. Bordeaux is één. Drie gaat over het viaduct van Milleau, dat ook wel eens de moeite is. Vier is Lyon.
Ooit was het niet zo, maar tegenwoordig zijn vooral die twee middelste snelwegen best aangenaam: nieuw, nog niet overvol (genre Lyon vaak), netjes.

Op die manier raak ik wel een aantal keer in Spanje, zonder dat het echt vervelend wordt. Maar, ik hou natuurlijk van de snelweg ...

Bovendien: het binnenland van Spanje is nadien zo de moeite en - inderdaad - zo weinig toeristisch dat een dagje door Frankrijk een kleine moeite is. Twee jaar terug ben ik tussen Cordoba en het Noorden wel geteld 1 Nederlandse motard tegen gekomen. Voor de rest was ik zo goed als alleen.

In een ander topic hier (Madrid en omgeving: reisverslag) schreef ik het ook al: in vol hoogseizoen loop je in Unesco werelderfgoed-steden compleet alleen rond. Ik was bijna verontwaardigd. Bijkomend voordeel is bovendien: ze zien je in Spanje tegenwoordig graag komen. Economisch hebben ze deugd van wat bezoekers en de 'leefomstandigheden' (hotel, eten, drinken) zijn het laatste jaar een stuk goedkoper geworden in het binnenland.

Het weer is MOGELIJK ook het beste van Europa. Het vaakst toch. Hoewel ik de indruk is dat het klimaat overal een beetje de kluts kwijt is, hoor. In 2009 ben ik drie maanden in de gietende regen en met modder tot aan de knieën door Spanje gestapt. In april, mei en juni.
In 2014 was het eind mei verschrikkelijk lastig rijden: wind, koud, ... en vond ik alleen langs de Middellandse zee een beetje comfort. Dit jaar eind mei: eerst een hittegolf en twee dagen later amper 7 graden 's morgens.
Anderzijds ben ik ook eens een dag in Barcelona geweest begin november en toen was zowel de heen- als terugrit en de dag daar zalig.
Ik denk dat het een beetje opschuift naar wat later op de kalender en dat je vanaf september tot half november eigenlijk best af bent.

Dolomieten, Alpen, ... zijn vanzelfsprekend ook mooi. Persoonlijke voorkeuren en smaken en zo. Al dacht ik vorige zomer op Alpe d'Huez toch: "het is goed voor één keer...". Als je de Pyreneeën oversteekt via bijvoorbeeld de Somport sta je daar alleen boven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan