Spaanse Pyreneeën

In een ander topic hier (Madrid en omgeving: reisverslag) schreef ik het ook al: in vol hoogseizoen loop je in Unesco werelderfgoed-steden compleet alleen rond. Ik was bijna verontwaardigd. Bijkomend voordeel is bovendien: ze zien je in Spanje tegenwoordig graag komen.


Hier zeg je een waar woord! Er was een tijd dat je amper een bestelling doen doen bij een ober, hij zag je gewoonweg niet staan...Een landsman daarentegen werd onmiddellijk geholpen B| . Nou dat hebben ze geweten daar aan de Costa Brava... In die tijd begon Turkije met stunten: 2 weken volledig verzorgd met je hele gezin (4 man) voor nog geen 2000 euro, inclusief de vliegreis! Tegenwoordig betaal je makkelijk het dubbele maar ze hebben wel een hoop toeristen weggekaapt bij de Spaanse Costa's! Maar zoals ik al zei, de prijzen beginnen op te lopen in Turkije en de vriendelijkheid is ook al een tijdje terug bij de Spanjaarden. Ik heb zo'n donker bruin vermoeden dat "de toerist" Spanje weer gaat herontdekken.
En daarbij komt dan ook nog dat ze zo beetje het mooiste en stabielste weer hebben in heel Europa. Alhoewel ik ook wel eens een vakantie van 3 weken er 2 heb moeten binnen hokken omdat het aan het regenen was! Neem van mij aan, dat is met een klein kind erbij beslist NIET leuk :( !

Wij proberen nu om "van 2 walletjes te eten"... De eerste vakantie zit er dus op voor ons, en de tweede gaat in Augustus richting....jawel Turkije! En nu hopen dat we daar niet al te veel gaan uitgeven dan houden we misschien wat over om in Sept/Okt nog eens een kleine vakantie te houden met de motor 8-) :] , dat zou geweldig zijn als Bruin dat kan trekken...Anders moeten we tot volgend jaar wachten om in dezelfde tijd als nu wederom richting Spanje te gaan...
We zullen zien....

gr. Boud
 
Ik ben 2 x in september (2012 en 2014) in de Pyreneeën geweest, en heb daar heerlijk kunnen rondrijden. Nu lees ik ook over afgesloten passen e.d. Hoe is dat als je bijvoorbeeld begin mei daar rijdt, zijn er dan nog wegen afgesloten? Zijn er sites waar je dat kunt controleren vooraf ...... ?
 
Laatst bewerkt:
De Pyreneeën zijn een stuk lager dan de Alpen, en de berijdbare stukken liggen daar nog wat onder. In mei kan je eigenlijk overal oversteken. Ook al omdat je geen 100 oversteekmogelijkheden hebt natuurlijk.
De Tourmalet oprijden is weer iets anders natuurlijk: volledig Frans, hoge berg, als ze die sluiten is ie niet tot de top bereikbaar.

Maar: Roncevalles en de Somport zijn zowat de enige passen aan de linkerhelft van de kaart om echt de Pyreneeën over te steken en die zijn al 'in dienst' sinds de Romeinen.

De Spaanse mentaliteit is er ook -sneller dan de (Noord)Italiaanse en Franse - eentje van "eigen gedrag=gevolgen voor jezelf'. Iedereen mag doen wat ie wil, maar nadien moet je dan ook niet komen janken. Want vergis je niet: ook de Spaanse zijde is in de winter bij momenten zo goed als niet te bereizen. Het kan daar behoorlijk guur zijn. Je merkt ook in de zomer dat veel van die wegen toch te lijden hebben onder winterweer.

Dit jaar was er in alle geval nog redelijk laat sprake van sneeuw. Maar zoals gezegd: het hele klimaat is een beetje om zeep, denk ik. Via de ski-gebieden in de Pyreneeën moet je dat wel kunnen controleren voor de hoogste plekken.
 
Augustus is volgens mij toch echt het HOOGseizoen... Daarnaast hebben ze mij altijd verteld om juist die maand de Dolomieten te mijden omdat dan zo beetje heel motorrijdend Italië daar te vinden is....
gr. Boud
Ook daar hebben ze gespreide vakanties. Dus eerst even kijken wanneer de vakanties precies vallen, wij gaan meestal 1 week later dan einde vakantie.
 
was top :+ . Mooi gebied lekker rustig geen politie helemaal te gek.
Vervoer naar daar is nie nodig zat moois op de weg ernaar toe.

4300km zo goed als geen snelweg.
 
Ook daar hebben ze gespreide vakanties. Dus eerst even kijken wanneer de vakanties precies vallen, wij gaan meestal 1 week later dan einde vakantie.

Of ze daar gespreide vakantie hebben weet ik niet maar als een gebied rondom Rome of Napels vrij heeft en al die mensen denken; "kom, we gaan eens gezellig naar Noord-Italie in Augustus", mag je van mij aannemen dat het daar dan behoorlijk "druk" zal zijn... :+ ! Buiten al die vakantiegangers gerekend die van BUITEN Italië komen...Ik bedoel dan die drommen Duitsers, Hollanders, Belgen en Scandinaviers...
Kijk, je kan natuurlijk wel een regel bedenken dat je eigen bevolking gespreid op vakantie gaat maar je kan echt geen rekening gaan houden met al die andere landen... Daarbij komt ook nog eens een keer dat vrij veel mensen altijd in Augustus vrij "moeten" nemen in verband met de schoolvakanties. Die eigenlijk altijd in de maand Augustus (of een gedeelte daarvan) zijn. Hoe dan ook, als je de mogelijkheid hebt zou je Augustus moeten mijden. Dat is MIJN visie... :Y

gr. Boud
 
Het is via internet zo makkelijk om de vakantieperiode binnen europa te checken. Ik ben het met Boudtje eens je dat augustus onder hoogseizoen kan scharen. Wil je het echt weten wanneer in de verschillende landen in Europa de vakanties vallen check dan: Alle schoolvakanties van Europa op Schoolvakanties-europa.nl
Persoonlijk vind ik hoogseizoen best gezellig maar ik zorg er dan ook voor dat we toeristische attracties en gebieden vermijden. Ik heb ook zelden meegemaakt dat er op een camping geen plek is voor onze tent.
 
In september ook weer richting Noord Spanje. In het plaatsje Pals een huisje gehuurd, dus de motoren kunnen mooi in de garage staan.

Ben in 2010 ook naar Spanje geweest, was echt top. Zojuist een Garmin Zumo 390 aangeschaft dus routes downloaden en een rondje vanuit Pals naar Andorra en via de Pyreneeen weer terug.

Heb er zin in!
full
 
Het is via internet zo makkelijk om de vakantieperiode binnen europa te checken. Ik ben het met Boudtje eens je dat augustus onder hoogseizoen kan scharen.
Maar dat is precies wat ik ook schijf: het KAN in het hoogseizoen vallen, maar dat hoeft niet. Vandaar dus dat ik het altijd eerst opzoek voordat ik ga boeken.
Dit jaar ga ik zelfs midden September vanwege vervelend vallende vakanties.
 
Weet iemand van jullie een goede bandenzaak in de buurt van camping Isabena? Banden komen nog wel in Spanje maar terug.......dat wordt iets teveel van het goede :-)
Paar jaar geleden in Frankrijk ook nieuwe banden op de motor laten zetten, scheelde wel een paar euries.
 
Weet iemand van jullie een goede bandenzaak in de buurt van camping Isabena? Banden komen nog wel in Spanje maar terug.......dat wordt iets teveel van het goede :-)
Paar jaar geleden in Frankrijk ook nieuwe banden op de motor laten zetten, scheelde wel een paar euries.
Zou ik echt in Andorra doen, belastingvrij!
 
Weet iemand van jullie een goede bandenzaak in de buurt van camping Isabena? Banden komen nog wel in Spanje maar terug.......dat wordt iets teveel van het goede :-)
Paar jaar geleden in Frankrijk ook nieuwe banden op de motor laten zetten, scheelde wel een paar euries.

In ieder dorp is minstens een bandenboer te vinden daar in Spanje. Maar of zo dan ook de juiste motorbanden voor jou hebben is vers twee... Die heb ik zo 1,2,3 niet gezien. Via internet kan je op een vrij "goedkope" manier aan banden komen, Dat internetadres zit in Spanje...Misschien kan je ze hier alvast kopen om ze op die camping te laten bezorgen? Het is maar een idee... De bezorgkosten zullen in ieder geval een stuk lager uitvallen, niet?

Magere Hein;

Vanuit Pals is het een aardig stukkie sturen naar Andorra... :]
Over verschrikkelijke MOOIE wegen wel te verstaan... 8-)
Het zou misschien een optie zijn om een overnachting te pakken in Andorra....
Buiten dat het dus best wel een eind is over die mooie stuurwegen kan het ook nog eens behoorlijk "WARM" zijn daar in het achterland... Met andere woorden; als je in Andorra aankomt ben je in principe maar op de helft, dan moet je nog eens terug over die heerlijke stuurweggetjes waar dan geen einde aan lijkt te komen... :?
Niet dat ik je wil "beleren" ofzo, maar hou er wel rekening mee....

gr.Boud
 
In ieder dorp is minstens een bandenboer te vinden daar in Spanje. Maar of zo dan ook de juiste motorbanden voor jou hebben is vers twee... Die heb ik zo 1,2,3 niet gezien. Via internet kan je op een vrij "goedkope" manier aan banden komen, Dat internetadres zit in Spanje...Misschien kan je ze hier alvast kopen om ze op die camping te laten bezorgen? Het is maar een idee... De bezorgkosten zullen in ieder geval een stuk lager uitvallen, niet?

Magere Hein;

Vanuit Pals is het een aardig stukkie sturen naar Andorra... :]
Over verschrikkelijke MOOIE wegen wel te verstaan... 8-)
Het zou misschien een optie zijn om een overnachting te pakken in Andorra....
Buiten dat het dus best wel een eind is over die mooie stuurwegen kan het ook nog eens behoorlijk "WARM" zijn daar in het achterland... Met andere woorden; als je in Andorra aankomt ben je in principe maar op de helft, dan moet je nog eens terug over die heerlijke stuurweggetjes waar dan geen einde aan lijkt te komen... :?
Niet dat ik je wil "beleren" ofzo, maar hou er wel rekening mee....

gr.Boud

Hoi Buod,

We willen er ook een tweedaagse toer van maken. Vorige keer ongeveer hetzelfde gedaan. In Andorra was het 30 graden + en in de Franse pyreneen 5 graden +. Dus een aardig verschil en in een dag is bijna onmogelijk. Was echt superrrr gaaf en echt aan te raden!

gr. Stefan
 
Het is via internet zo makkelijk om de vakantieperiode binnen europa te checken. Ik ben het met Boudtje eens je dat augustus onder hoogseizoen kan scharen.

Toch vind ik dat best wel meevallen. Ik pak al jaren vakantie in de laatste 2 weken van augustus omdat dit voor mijn werk het beste uitkomt, en van drukte is er dan echt geen sprake meer. Twee jaar terug was ik die periode in de Pyreneeen, en daar was de drukte echt ver te zoeken. Ik stond op een camping waar zelfs eind augustus het restaurant en het zwembad al dichtgingen omdat er gewoon een mensen meer waren, en de laatste week dat het nog wel open was waren wij al nagenoeg alleen. Ik denk dat de eerste 2 weken van augustus op veel plekken zeker nog wel in het hoogseizoen vallen, maar in de laatste 2 weken loopt dat echt heel hard af. Misschien dat het rondom de echt toeristische trekpleisters en grote steden nog wel druk is, maar verder valt het echt erg mee. Zelfde verhaal voor de Alpen en de Dolomieten.
 
Eens kijken wat we gaan doen. Eerder in Frankrijk hadden ze gewoon "mijn" banden op voorraad. Maar ff voorwerk doen op internet is ook nog niet zo'n gek idee. En misschien hebben de mensen van de camping wel een zaak die ze aanbevelen.
Andorra kan natuurlijk ook, daar ook al keer helm gekocht. Wist precies welke ik wou hebben, merk, maat, model en zo lekker weer wat bespaard. een overnachting is dan wel een goed idee......Die banden gaan er vast komen.


In ieder dorp is minstens een bandenboer te vinden daar in Spanje. Maar of zo dan ook de juiste motorbanden voor jou hebben is vers twee... Die heb ik zo 1,2,3 niet gezien. Via internet kan je op een vrij "goedkope" manier aan banden komen, Dat internetadres zit in Spanje...Misschien kan je ze hier alvast kopen om ze op die camping te laten bezorgen? Het is maar een idee... De bezorgkosten zullen in ieder geval een stuk lager uitvallen, niet?

Magere Hein;

Vanuit Pals is het een aardig stukkie sturen naar Andorra... :]
Over verschrikkelijke MOOIE wegen wel te verstaan... 8-)
Het zou misschien een optie zijn om een overnachting te pakken in Andorra....
Buiten dat het dus best wel een eind is over die mooie stuurwegen kan het ook nog eens behoorlijk "WARM" zijn daar in het achterland... Met andere woorden; als je in Andorra aankomt ben je in principe maar op de helft, dan moet je nog eens terug over die heerlijke stuurweggetjes waar dan geen einde aan lijkt te komen... :?
Niet dat ik je wil "beleren" ofzo, maar hou er wel rekening mee....

gr.Boud
 
Ik stond op een camping waar zelfs eind augustus het restaurant en het zwembad al dichtgingen omdat er gewoon een mensen meer waren, en de laatste week dat het nog wel open was waren wij al nagenoeg alleen. Ik denk dat de eerste 2 weken van augustus op veel plekken zeker nog wel in het hoogseizoen vallen, maar in de laatste 2 weken loopt dat echt heel hard af.
We bedoelen denk ik hetzelfde: van drukte in (begin) augustus merk je vrij weinig als je niet op plekken komt die door het grote publiek bezocht worden. Ben het ook met je eens dat het tegen het einde op die plekken snel rustiger gaat worden. We hebben in die periode op de motorcamping in Lunas een keer ruim een week moeten wachten op onderdelen ivm een motor die nog maar op 1 cilinder liep. We hebben iedereen staan uitzwaaien in die periode tot we nog maar met zn 3en over waren. Niks nie gezellig, zelfs op de (toen) gezelligste motorcamping! Wij pakken om die reden juist het hoogseizoen en mijden de grote drukte.
 
Ik ben er uit, Ik ga 23 augustus richting de pyreneeen. We laden de motoren op de aanhanger en rijden dus lekker relaxed met de auto richting Spanje. Ik denk dat we naar camping Isabena gaan. Heeft er iemand nog mooie routes in die omgeving?

Ik wil zelf ook nog wat gaan knutselen in basecamp maar uitgeteste routes zijn natuurlijk altijd welkom of tips voor andere campings.
 
Ik ben er uit, Ik ga 23 augustus richting de pyreneeen. We laden de motoren op de aanhanger en rijden dus lekker relaxed met de auto richting Spanje. Ik denk dat we naar camping Isabena gaan. Heeft er iemand nog mooie routes in die omgeving?

Ik wil zelf ook nog wat gaan knutselen in basecamp maar uitgeteste routes zijn natuurlijk altijd welkom of tips voor andere campings.

Wij zijn in juli bij Isabena geweest, leuke camping. Wij gaan zeker nog een keer, dan ook met de motoren op de aanhanger. Nu de hele route heen en terug met de motor gedaan, erg leuk maar gezien de hitte wel een aanslag.
Alles daar in de omgeving is mooi om te rijden, veel bochten, mooi mooi.
Heel veel plezier!!
 
Ik ben net terug uit l' estartit dat is in het noorden van Spanje.
Ik heb super gereden in de Pyreneeën helemaal top.
Het lijkt wel of ze in Spanje geen rechte weg neer kunnen leggen.
Op lokatie een michilin kaart gekocht en in basecamp routes gemaakt, ik rij al 30 jaar motor maar dit topte alles, ik heb zelfs samen gereden met de policia die aan het vegen waren op de passen ;) .
Asfalt is van goede kwaliteit en het is er rustig qua verkeer.

Ook heb ik via de kust naar Frankrijk gereden en dat was een mooie route maar wel drukker.
De route langs de kust richting lorret was te druk maar wel mooi ik ben toen bij tossa dal mar afgehaakt. Buiten het hoog seizoen zal dit ook een toppertje zijn.

Maar ook gewoon van de kust af land inwaards kom je echt prachtige wegen tegen met HOOPIES bochten.

Al met al top in de Pyreneeën.
 
Ik ben er uit, Ik ga 23 augustus richting de pyreneeen. We laden de motoren op de aanhanger en rijden dus lekker relaxed met de auto richting Spanje. Ik denk dat we naar camping Isabena gaan. Heeft er iemand nog mooie routes in die omgeving?

Ik wil zelf ook nog wat gaan knutselen in basecamp maar uitgeteste routes zijn natuurlijk altijd welkom of tips voor andere campings.

Ik heb nog wat routes vanuit l estartit. Als je interesse hebt mail me dan.
 
hallo er is al veel info te halen op dit forum,
mijn vraag is we willen in de week van hemelvaart 2mei 2016 naar de pyreneeen,
we gaan met de auto en aanhanger we willen op de grens frankrijk spanje een hotel zoeken daar de auto laten staan en dan door de pyreneeen trekken van hotel naar hotel 6 dagen
zijn er suggesties of ideeen bijv hotels of routes.
 
hallo er is al veel info te halen op dit forum,
mijn vraag is we willen in de week van hemelvaart 2mei 2016 naar de pyreneeen,
we gaan met de auto en aanhanger we willen op de grens frankrijk spanje een hotel zoeken daar de auto laten staan en dan door de pyreneeen trekken van hotel naar hotel 6 dagen
zijn er suggesties of ideeen bijv hotels of routes.
Wij zijn in juni in Hotel Meason in lÁinsa geweest.
Prima motor hotel aan een rotonde gelegen met 5 uitvalswegen....alle 5 prachtig om te sturen.
In de buurt van de Tourmalet en Col d'Aspin.
AANRADER !!!! :]
 
Ik heb nog wat routes vanuit l estartit. Als je interesse hebt mail me dan.

Arrewald, ik zat dit nog ff door te lezen toen ik zag dat jij eventueel nog wat routes had liggen vanuit Estartit. Zie jij een mogelijkheid om mij die ook door te sturen? Ik ga waarschijnlijk pas het voorjaar er weer naar toe dus ik heb nog ff ( :+ ), maar ben nu toch al bezig zo links en rechts alles bij elkaar te zoeken. Dus.... ik hoor het wel....

gr. Boud
 
Terug
Bovenaan Onderaan