Span rem aansluiten?

Sonny1

Alleenstaande Vandaal
14 jun 2016
355
312
Drenthe
Een hele tijd geleden kocht ik een Yamaha XJ650 met een Velorex 700 bak eraan
Deze combi heb ik afgelopen week weer uit de schuur gehaald en kwam erachter dat de rem van het span niet aangesloten is.
hebben jullie een idee hoe deze aan te sluiten? Een bowdenkabel is nog te verkrijgen bij Verstegen.
Ik wil de bak graag geremd maken.
 

Bijlagen

  • 87F7B96C-E1B8-48A4-9DC7-41684E740DE2.jpeg
    87F7B96C-E1B8-48A4-9DC7-41684E740DE2.jpeg
    378,5 KB · Weergaven: 27
  • A05F894F-DC7B-4BF3-88A4-8C6CBA41316A.jpeg
    A05F894F-DC7B-4BF3-88A4-8C6CBA41316A.jpeg
    372,7 KB · Weergaven: 29
  • C669067E-49DE-4D4F-B610-8072DECC3E26.jpeg
    C669067E-49DE-4D4F-B610-8072DECC3E26.jpeg
    360,2 KB · Weergaven: 24
  • C4A5B423-F4FD-4017-80FB-A3B92DB5443A.jpeg
    C4A5B423-F4FD-4017-80FB-A3B92DB5443A.jpeg
    277,6 KB · Weergaven: 26
als er een remmetje op zit dan met een lange kabel naar de achterrem toe brengen. Je zou een tweede rempedaal naast het eerste kunnen monteren en daar de zijspanrem op koppelen. Heb ik op een RT span ook gedaan. Twee pedalen naast elkaar, 1 voor de achterrem, een voor het span. Aan elkaar gekoppeld met een simpel beugeltje. Werkt prima.
 
Dank je Benno, dat is een prima idee. De rem zit gewoon aan het span is alleen niet aangesloten. Waarschijnlijk nooit geweest op deze combinatie.Ik kan een rempedaal van een sloper nemen en kijken of ik hier iets mee kan fabriceren. Heb je een foto van de achterremmen van de RT?
 
Dank je Benno, dat is een prima idee. De rem zit gewoon aan het span is alleen niet aangesloten. Waarschijnlijk nooit geweest op deze combinatie.Ik kan een rempedaal van een sloper nemen en kijken of ik hier iets mee kan fabriceren. Heb je een foto van de achterremmen van de RT?
 
Maandag op de zaak maar eens in de ijzerbak duiken, ik heb al een idee.
Na het werk een eerste opzet in elkaar lassen en schroeven. Van een handremkabel van een sloopauto kan ik de remkabel maken.
Het is mijn eerste span, na een dagje bij Rob Teffer in Lelystad ben ik verkocht.
Vandaag verder met de carbs, eraf in de ultrasoon en helemaal nalopen. Wat kan oude bezine stinken.
Verder al wat “kermis” meuk van de motor afgesloopt, ik had laatst een hoop los spul gekocht voor een XJ 650 en daar zit nog origineel spul tussen.
 
Ik heb ook ooit een velorex gehad. Zat een remkabel aan met aan het eind (naar de motor) een stalen haak eraan gebogen. Dat kon je vrij eenvoudig aan een bestaand pedaal bevestigen. Wellicht nog te koop? Er zou een velorex dealer in NL zitten.

Pas je op dat je niet verslaafd raakt...
 
Ik heb ook ooit een velorex gehad. Zat een remkabel aan met aan het eind (naar de motor) een stalen haak eraan gebogen. Dat kon je vrij eenvoudig aan een bestaand pedaal bevestigen. Wellicht nog te koop? Er zou een velorex dealer in NL zitten.

Pas je op dat je niet verslaafd raakt...
Klopt Verstegen heeft deze kabel op voorraad, ik ben zo eigenwijs om eerst zelf te gaan knutselen. En verslaafd raken aan zijspanrijden is zo gebeurd. De hond zit nu in de bak te kjken naar mijn inspanningen een echt hondeleven dus😂. Mocht er niemand van de familie in het span willen zitten dan wil de hond wel, deze is tenslotte ook lid van het gezin.
Sinds we jaren geleden op een Waddeneiland samen op een tandem hebben gefietst wil mjn vrouw nergens meer achterop. Dat snap ik echt niet😎.
 
Laatst bewerkt:
Klopt Verstegen heeft deze kabel op voorraad, ik ben zo eigenwijs om eerst zelf te gaan knutselen. En veslaafd raken aan zijspanrijden is zo gebeurd. De hond zit nu in de bak te kjken naar mijn inspanningen een echt hondeleven dus😂. Mocht er niemand van de familie in het span willen zitten dan wil de hond wel, deze is tenslotte ook lid van het gezin.
Sinds we jaren geleden op een Waddeneiland samen op een tandem hebben gefietst wil mjn vrouw nergens meer achterop. Dat snap ik echt niet😎.
Gelukkig hoef je bij een zijspan ook niet achterop😆.
 
Bij mijn jawa zat ook zon bakkie, ankerplaat aan frame, en kabel naar bestaande pedaal waar een extra oogie aan zat. Zo ga ik bij mijn eml ook doen. Maar dan kabel van rempedaal naar kabelbediende hydrolische rempomp. Makkelijk demonteren bij onderhoud of loskoppelen bij falende rem
 
Terug
Bovenaan Onderaan