Inderdaad, bij verschillende toerentallen altijd ongeveer 14 V.
Blijf er niet mee doorrijden, want dit vindt je accu niet zo leuk en je andere electronica kan ook wel eens opgeblazen worden.
Ook je bedrading kan het wel eens warm krijgen.
Je spanningsregelaar kan ook nog helemaal kapot gaan en geen spanning meer leveren aan de rest van je motor, dan sta je stil.
Dan kan ook je dynamo zijn spanning niet kwijt en dan kan je die dadelijk ook nog vervangen.
Ik probeer je niet bang te maken, normaal ben ik niet zo moeilijk, maar als het gebeurd dan zijn het wel dure reparaties.
Het hele principe werkt als volgt:
1 - de dynamo levert een wisselspanning en doet dit doormiddel van drie spoelen die elk 33V leveren.
deze gaan naar je spanningsregelaar dmv (waarschijnlijk) drie gele draden.
2 - de spanningsregelaar maakt hier een gelijkspanning van voor spanning naar de rest van je motor en ook omdat je accu natuurlijk gelijkspanning is. Tevens regelt hij je spanning af op ± 14V.
Als bijv een spoel defect is van je dynamo dan levert de spanningsregelaar te weinig spanning en loopt langzaam je accu leeg en dan stopt je motor, vaak heb je nog wel genoeg spanning over voor de motor als je het licht uit zet.
ps: met bovenstaande opmerking dat als je accu stuk is ook de spanning oploopt heb ik mijn twijfels, maar weet het niet zeker, omdat als je accu geheel is opgeladen hij ook geen spanning meer opneemt, volgens mij namelijk heeft dit te maken met het verschil tussen stroom en spanning, stroom wordt verbruikt en duidt je aan met A- ampere en deze heeft een wisselende waarde, spanning is vast (14V) en duidt je dus aan met V-Volt.
Vergelijk dit maar met thuis, je heb overal 220 v, of je nu niets of veel stroom(A) verbruikt. Tevens zo met zekeringen, voltage is niet belangrijk, alleen het Amperage waarbij hij doorbrandt.
Succes Gizzmo