de regelaar IS de veiligheid.
zet je daarachter nog 1, hoe weet je dan ooit of die 2de nog werkt ?
Een spanningsregelaar is geen veiligheid maar een spanningsregelaar. De functie van zo'n ding is de wisselspanning die er aan de ene kant in gaat omzetten naar gelijkspanning die er aan de andere kant weer uit komt. Daarbij zorgt ze er ook voor dat de uitgaande spanning binnen bepaalde waardes blijft.
Een overspanningsbeveiliging zorgt er voor dat de spanning wordt onderbroken indien die te hoog word.
Enfin, vandaag de nieuwe accu geïnstalleerd, motor start direct en draait mooi rond. Ontsteking lijkt me dus ongeschonden uit de strijd gekomen te zijn. Daarna de spanning gemeten die van de dynamo komt. stationair zit die ergens rond de twintig volt op alle drie de spoelen, en ze gaan allemaal mooi gelijk met het toerental omhoog. Hoogste spanning die ik gemeten heb is 65 volt, geen idee bij welk toerental aangezien de toerenteller kapot is. Ik schat dat ik ergens rond de 5000 toeren zat.
Buiten de toerenteller zijn zowat alle lampjes er aan en ook de accu heeft er aan moeten geloven. Vrij sterk aangezien het hele euvel slechts zo'n 5 seconden heeft geduurd.
De accu is dus ondertussen vernieuwd, lampjes zijn ook vervangen en de spanningsregelaar is besteld en onderweg naar mij. verwachtte aankomst begin komende week. Enige probleem is nu dus nog de toerenteller. Google heeft me geleerd dat het wel vaker gebeurd bij de ER-5 dat een kapotte spanningsregelaar de toerenteller om zeep helpt. In de meeste gevallen is er een weerstandje kapot, zo ook in mijn geval. Wat er bij mij echter gebeurde is dat de wijzer doorsloeg en loodrecht naar beneden bleef wijzen. Ik heb de toerenteller nu los en als ik de wijzer terug naar de 0 positie draai dan blijft ze daar wel gewoon staan. Duw ik ze weer rond (hoger toerental) dan gaat ze vanaf zo'n 6000 toeren weer vanzelf door en blijft dan weer loodrecht naar beneden hangen. Is dit normaal of is het motortje gewoon om zeep?
Iemand ook een idee welke waarde dat weerstandje heeft, aangezien de weerstand verkoold is kan ik de kleurcode niet meer zien.
Voorbeeldje van hoe het er uit ziet: