Speed triple 1050 2006 stottert

ARA

MF'er
2 dec 2009
51
50
Annen
Allen, ik loop er sinds afgelopen jaar tegenaan dat mijn Speed stottert/hapert. Hij begon ook in de loop der jaren steeds meer te stinken. Volgens een kameraad naar onverbrande benzine. Diverse fora afgespeurd maar ik kom niet tot de oplossing.

Triumph Speed Triple 1050 cc van 2006 met 44000 km op de teller.

Wat er gebeurt:
Tijdens het rijden bonkt de motor wat onregelmatig en bij overschakelen slaat hij af. Een rotonde nemen is uitdagend zeg maar. Het onregelmatige is sinds eind vorig jaar, het afslaan sinds dit jaar. Omdat ik vermoedde dat het door de E95 e10 kwam die ik er soms in heb gegooid heb ik niet echt verder gekeken wat het kon zijn. Het kan zijn dat dat er ook afgelopen winter in heeft gezeten.

Daarom tank leeggehaald, Forte Moto Power 1 en V-power erin. Tweedehands lambdasensor er in en eerst leek er niets veranderd. Onregelmatig en afslaan bij overschakelen. Toen na zo’n minuten rondjes rijden werd het beter en reed hij weer als vanouds. Dat ging zo 120 km door tot gister ik op mijn werk opstapte en in de regen naar huis reed. Al vrij snel op een honderd-weg begon hij weer te stotteren en afslaan bij overschakelen in de lage versnellingen. En dat doet hij vandaag weer.

- Afgelopen maart heb ik de kleppen gesteld (1e keer dat ik dat deed) maar stotteren was al voor die tijd. Dacht meld het even.
- Nokkenasketting gecontroleerd en was nog goed. Kon net niet helemaal de pijlen richting elkaar krijgen maar valt wel binnen de marge dacht ik. Zie ook foto.
- SAI gecontroleerd, luchtkanalen naar cilinders zaten volledig verstopt met opgedroogde olie of roet? Dit verwijderd.
- Koelvloeistof vervangen omdat hij dit er wel eens wat uit wil gooien (bekend bij ST’s dacht ik).
- Software voor de standaard met Arrows er in gezet, er zat namelijk de software in voor standaard met aftermarket uitlaten.
- Olie + filter vervangen (ruikt naar benzine).
- Bougies vervangen door iridium bougies. Deze zijn zwart na een paar keer rijden.
- Bobines doorgemeten, weerstand goed.
- MAP-sensor doorgemeten was goed.
- Luchtdruksensor ook oké.
- Lambdasensor vervangen (door tweedehands).
- roll-over valve er tussenuit gehaald omdat ik het gevoel kreeg dat de tank vacuüm trok.

Dit alles geeft nu geen verschil. Ik heb 10 minuten gereden vandaag en hij stottert.

Wie kan mij helpen het probleem te achterhalen? Ik weet het niet meer en baal van het onregelmatige lopen.

Toegevoegd waardes die TuneEcu weergaf.

Alvast bedankt!
IMG_9160.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_9557.jpeg
    IMG_9557.jpeg
    363,6 KB · Weergaven: 34
  • IMG_9556.mov
    39 MB
  • IMG_9558.mov
    21,3 MB
  • IMG_9555.jpeg
    IMG_9555.jpeg
    343,2 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
haal injecteurs er eens uit en kijk naar het sproeibeeld, en of ze niet blijven druppelen
Op jouw aanraden de injectoren getest en filmpjes erbij gemaakt, zie de bijlagen. Luchtdruk is het blazen van mij, vandaar in het begin van injector 3 het onregelmatige straaltje. Daar zie ik aan dat de spray niet juist is, meer 2 stralen dan verneveling bij alledrie de injectoren. Dus dat kan beter. Druppelen doen ze niet volgens mij. Maar kan dit veroorzaken dat de motor zo stottert?
 

Bijlagen

  • IMG_9628.mov
    13,8 MB
  • IMG_9627.mov
    11,7 MB
  • IMG_9626.mov
    23,8 MB
  • IMG_9629.jpeg
    IMG_9629.jpeg
    347 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
In verband met een blessure wordt er even niet geklust. Ik ga een testopstelling maken om de injectoren te testen op 3 bar. Ik heb de motor nu zo’n 16.000 km en nog nooit de injectoren of het gasklephuis gereinigd.

In de tussentijd kom ik dit filmpje tegen bij 1 model later en die doet exact wat mijn motor doet. Dus het gasklephuis een keer reinigen kan ook geen kwaad.m denk ik..


Als ik weer langdurig kan staan ga ik verder.
 
je moet ze wel aangesloten testen met de normale druk, jij kan geen 3 bar blazen.
@Janbros:
Opstelling gemaakt onder 3 bar. Dit is de uitkomst. Is het sproeibeeld zo afdoende? Ze druppelen niet na. Ik ga ze nog wel reinigen van de week. Donderdag kan ik een ultrasone reiniger lenen.

Ik ga van de week het gasklephuis reinigen. Het schoonmaakmiddel daarvoor is onderweg als het goed, evenals nieuwe rubbertjes voor de injectoren.
 

Bijlagen

  • IMG_9671.jpeg
    IMG_9671.jpeg
    281,1 KB · Weergaven: 59
  • IMG_9672.mov
    14,1 MB
Laatst bewerkt:
Lijkt mij ook,
Is de brandstofdruk en opbrengst van de pomp wel in orde?
In de brandstoftank zit nog een filter, meen dat die na 20K km vervangen moet worden.
Volgens mijn zwager is dit filter idem aan een bmw filter = goedkoper.
Het filter heb ik vervangen voor de zekerheid, daarmee ook de pakking.

Behoort de pomp continu te draaien? Want ik zag ik TuneEcu dat dat niet continu was.

Hoe kan ik de pomp opbrengst meten?
 
Geweldig die injector opstelling!

Bij mijn motor (geen speednipple) bij contact aan = pomp primen. Daarna stoptie. Als de motor loopt zou ie moeten blijven draaien lijkt me, om de benzinedruk op peil te houden. Zoals Janbros zegt 3 bar waarschijnlijk = 43,5psi dacht ik.

Is er een foutcode gerelateerd aan de pomp? Met andere woorden, kan het onboard systeem pomp problemen detecteren?
 
normaal staat in de sm hoe het sproeibeeld moet zijn, maar ik zie toch niks raars.
bij niet lekken, dan neem je toch de spanning van de injectoren terwijl er druk op blijft staan ?

en pomp moet idd ctu draaien als de motor draait, de drukregelaar houdt de druk constant en laat het teveel terug naar de tank lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Geweldig die injector opstelling!

Bij mijn motor (geen speednipple) bij contact aan = pomp primen. Daarna stoptie. Als de motor loopt zou ie moeten blijven draaien lijkt me, om de benzinedruk op peil te houden. Zoals Janbros zegt 3 bar waarschijnlijk = 43,5psi dacht ik.

Is er een foutcode gerelateerd aan de pomp? Met andere woorden, kan het onboard systeem pomp problemen detecteren?
Ja het is een mooie Macgyveropstelling geworden 😊

Net alle foto’s en filmpjes teruggekeken en overal staat de pomp aan, dus ik heb niet draaien van de pomp waarschijnlijk verward met een ander indicatielampje in TuneEcu.

Het rare is dat er nooit een foutcode in beeld heeft gestaan. Ook als hij zo beroerd stationair draait.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
normaal staat in de sm hoe het sproeibeeld moet zijn, maar ik zie toch niks raars.
bij niet lekken, dan neem je toch de spanning van de injectoren terwijl er druk op blijft staan ?

en pomp moet idd ctu draaien als de motor draait, de drukregelaar houdt de druk constant en laat het teveel terug naar de tank lopen.
Ja met de druk erop en de injectoren spanningsloos drupte er niets. Dus deze optie kan ik wel afvinken.

Ah zo werkt dat dus met de drukregelaar, vroeg me dat al af.
 
Die Indiase/Pakistaanse meneer van de video maakt alleen de “achterkant” van de gaskleppen schoon. Het zijn juist de drie doorlaten van de behuizing zelf die gereinigd moeten worden plus de randen van de gaskleppen. Het is die kleverige vervuiling die bij stationair draaien de minimale spleet (door Triumph met behulp van een flow bank gekalibreerd) tussen kleppen en behuizing te klein maakt.
 
Die Indiase/Pakistaanse meneer van de video maakt alleen de “achterkant” van de gaskleppen schoon. Het zijn juist de drie doorlaten van de behuizing zelf die gereinigd moeten worden plus de randen van de gaskleppen. Het is die kleverige vervuiling die bij stationair draaien de minimale spleet (door Triumph met behulp van een flow bank gekalibreerd) tussen kleppen en behuizing te klein maakt.

Mijn bedoeling is om het gasklephuis eruit te halen en goed te reinigen met de juiste reiniger.

Zag ook dat de hefboom van de stappenmotor strak tegen de gasklepnok zat ipv de 0,5 mm speling. Die zet ik dan ook goed (na resetten stationair).
 
Ik heb het over de regelaar,
Ik meen dat als je de retourslang er af haalde deze niet constant? mag lekken.
@Janbros kan hier wel uitsluitsel over geven.
Dan is de druk die van de tank komt richting de brandstofrail toch lager (of te hoog) zodat ik dat dan meten?

Als de druk significant lager is zit het probleem in ieder geval in de tank bij de pomp of de drukregelaar. Of zie ik dat verkeerd?
 
de drukregelaar is op zich al een lek, weliswaar in een welles-nietes vorm. zolang de benzinedruk ok is maakt dat dus eigenlijk niet uit of hij lekt of niet.
In mijn openingspost heb ik gemeld dat de roll-over valve het niet deed. Die zat door corrosie vast (tijdelijk er tussenuit als test). Naar aanleiding van veel posts op diverse fora kwam ik erop om die te controleren. Ook zoog mijn tank de laatste tijd een beetje als ik de tankdop opende.

Kan een vacuüm van de tank de pomp om zeep helpen of de werking ervan definitief verminderen? Ooit zoiets meegemaakt of gehoord?
 
Laatst bewerkt:
Kan een vacuüm van de tank de pomp om zeep helpen of de werking ervan definitief verminderen? Ooit zoiets meegemaakt of gehoord?
neen, want de pomp zuigt onderaan de tank waar altijd benzine is. de pomp kan meer aan dan 3bar (ja ik weet het, ze zuigt niet aan met 3 bar, maar wat eruit gaat moet er ook in), terwijl de maximale onderdruk 1 bar is.

bij carbu-fietsen is dat anders, zeker die zonder pomp. dan kan de onderdruk al snel groter zijn dan de zwaartekracht
 
Terug
Bovenaan Onderaan