Speed triple 1050 2006 stottert

ARA

MF'er
2 dec 2009
51
50
Annen
Allen, ik loop er sinds afgelopen jaar tegenaan dat mijn Speed stottert/hapert. Hij begon ook in de loop der jaren steeds meer te stinken. Volgens een kameraad naar onverbrande benzine. Diverse fora afgespeurd maar ik kom niet tot de oplossing.

Triumph Speed Triple 1050 cc van 2006 met 44000 km op de teller.

Wat er gebeurt:
Tijdens het rijden bonkt de motor wat onregelmatig en bij overschakelen slaat hij af. Een rotonde nemen is uitdagend zeg maar. Het onregelmatige is sinds eind vorig jaar, het afslaan sinds dit jaar. Omdat ik vermoedde dat het door de E95 e10 kwam die ik er soms in heb gegooid heb ik niet echt verder gekeken wat het kon zijn. Het kan zijn dat dat er ook afgelopen winter in heeft gezeten.

Daarom tank leeggehaald, Forte Moto Power 1 en V-power erin. Tweedehands lambdasensor er in en eerst leek er niets veranderd. Onregelmatig en afslaan bij overschakelen. Toen na zo’n minuten rondjes rijden werd het beter en reed hij weer als vanouds. Dat ging zo 120 km door tot gister ik op mijn werk opstapte en in de regen naar huis reed. Al vrij snel op een honderd-weg begon hij weer te stotteren en afslaan bij overschakelen in de lage versnellingen. En dat doet hij vandaag weer.

- Afgelopen maart heb ik de kleppen gesteld (1e keer dat ik dat deed) maar stotteren was al voor die tijd. Dacht meld het even.
- Nokkenasketting gecontroleerd en was nog goed. Kon net niet helemaal de pijlen richting elkaar krijgen maar valt wel binnen de marge dacht ik. Zie ook foto.
- SAI gecontroleerd, luchtkanalen naar cilinders zaten volledig verstopt met opgedroogde olie of roet? Dit verwijderd.
- Koelvloeistof vervangen omdat hij dit er wel eens wat uit wil gooien (bekend bij ST’s dacht ik).
- Software voor de standaard met Arrows er in gezet, er zat namelijk de software in voor standaard met aftermarket uitlaten.
- Olie + filter vervangen (ruikt naar benzine).
- Bougies vervangen door iridium bougies. Deze zijn zwart na een paar keer rijden.
- Bobines doorgemeten, weerstand goed.
- MAP-sensor doorgemeten was goed.
- Luchtdruksensor ook oké.
- Lambdasensor vervangen (door tweedehands).
- roll-over valve er tussenuit gehaald omdat ik het gevoel kreeg dat de tank vacuüm trok.

Dit alles geeft nu geen verschil. Ik heb 10 minuten gereden vandaag en hij stottert.

Wie kan mij helpen het probleem te achterhalen? Ik weet het niet meer en baal van het onregelmatige lopen.

Toegevoegd waardes die TuneEcu weergaf.

Alvast bedankt!
IMG_9160.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_9557.jpeg
    IMG_9557.jpeg
    363,6 KB · Weergaven: 34
  • IMG_9556.mov
    39 MB
  • IMG_9558.mov
    21,3 MB
  • IMG_9555.jpeg
    IMG_9555.jpeg
    343,2 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Ik las dat je de tank leeg gemaakt hebt en daarna V-power hebt getankt en Forte Moto Power 1 erbij hebt gedaan. Daarna deed hij het eerst beter, en een paar dagen later weer slechter.
Iets soortgelijks heb ik met mijn CBR900RR gehad. Liep slecht stationair, tank leeg gemaakt, nieuwe V-power + Forte Moto Power 1. Deed het direct beter maar werd steeds slechter. Bochten werden eng door het bokken.
Tank leeg gereden, nieuwe V-power er in en hij liep daarna weer als een zonnetje.
Totaal andere motor dan jij hebt.
Heb jij je tank al leeg gereden en verse benzine getankt?
 
Ik las dat je de tank leeg gemaakt hebt en daarna V-power hebt getankt en Forte Moto Power 1 erbij hebt gedaan. Daarna deed hij het eerst beter, en een paar dagen later weer slechter.
Iets soortgelijks heb ik met mijn CBR900RR gehad. Liep slecht stationair, tank leeg gemaakt, nieuwe V-power + Forte Moto Power 1. Deed het direct beter maar werd steeds slechter. Bochten werden eng door het bokken.
Tank leeg gereden, nieuwe V-power er in en hij liep daarna weer als een zonnetje.
Totaal andere motor dan jij hebt.
Heb jij je tank al leeg gereden en verse benzine getankt?
Dat klinkt wel heel erg hetzelfde. Omdat hij weer begon met bokken heb ik, toen de tank bijna leeg was, er 6 liter V-power in gedaan. Dit omdat de tank er weer af moest. Effect was toen nul.
 
Jammer, ik had de hoop dat je net zoveel mazzel kon hebben als ik heb gehad.
Ja dat was mooi geweest. Het vreemde is ook dat er nooit foutcodes zichtbaar zijn geworden terwijl ik hem toch wel een aantal keren uit heb gelezen.

Ik blijf het vreemd vinden dat hij 120 km lang wel goed reed.
 
Bij stotteren/overslaan en uitvallen denk ik naast de brandstof toevoer aan de ontsteking, slechte accu of aarde.
De bobines kunnen goed zijn, maar bougiekabels kunnen ook kapot.
De accu is 2 weken geleden doorgemeten en zou goed zijn, maar dat testje waar ik bij stond vond ik niet heel sterk. Bobines heb ik de weerstand van gemeten, maar ook dat zegt niet alles. Bougiekabels heb ik niet, maar het kan idd aarding zijn ergens.

Spelt in een hooiberg.
 
Dus na een lambda sensor te vervangen hebben en Super 98 benzine getankt te hebben reed deze na 10 min als vanouds voor 120km lang. Hij is daarna weer slechter gaan lopen op een moment dat het ook nog ging regenen? en sindsdien alles weer naar de klote.. dan zou ik persoonlijk meteen die 2e hands lambda verdenken..zoek het ergens onderin/zijkant van het blok, waar veel regen druppels kunnen komen.
En terwijl nu alles superdroog is alle stekkertjes lostrekken en schoonmaken/invetten de kabeltjes en alle rubbers inspuiten met silicone spray om daarmee te beginnen. Alles wat aan elkaar geklikt zit of aan elkaar gekoppeld kwa kabeltjes, sensoren noem maar op even lostrekken/losmaken, goed bezichtigen indien nodig schoonmaken invetten/spuiten

Voordat je hieraan begint bij de basis beginnen.. voltage checken, laadstroom, spanningsregelaar, accu testen

Het is gelukkig mooi weer nu, succes👍
 
de drukregelaar is op zich al een lek, weliswaar in een welles-nietes vorm. zolang de benzinedruk ok is maakt dat dus eigenlijk niet uit of hij lekt of niet.
Ik heb eens begrepen dat met het aanzetten contact de pomp gaat primen( dat hoor je ook), al zou de regelaar lek zijn dan wordt de brandstof eigenlijk direct al retour gepompt.
Ik kan er verder niet veel over zeggen, heb het ergens gelezen dat dat problemen (inhouden) veroorzaakte en dat dat toen de boosdoener was.
Zelf nog nooit gehad, maar het is misschien simpel te controleren voordat er een drukmeter wordt gekocht.
 
Oja en bij Stotteren, overslaan, bougies gelijk bij de eerste seconde zwart, stinken van onverbrande benzine (ook in de olie+filter) en ook nog eens luchtkanalen naar cilinders verstopt met aangekoekte olie?
Lucht kanalen horen voorzover ik weet bij dit motorblok brandschoon te zijn.
Klinkt als timing die niet goed staat, maar die staat goed volgens jou, dus ik hoop niet dat het je kleppen zijn :N
compressie test uitvoeren kan je dit teminste meteen uitsluiten. Hoe is je luchtfilter?
 
Oja en bij Stotteren, overslaan, bougies gelijk bij de eerste seconde zwart, stinken van onverbrande benzine (ook in de olie+filter) en ook nog eens luchtkanalen naar cilinders verstopt met aangekoekte olie?
Lucht kanalen horen voorzover ik weet bij dit motorblok brandschoon te zijn.
Klinkt als timing die niet goed staat, maar die staat goed volgens jou, dus ik hoop niet dat het je kleppen zijn :N
compressie test uitvoeren kan je dit teminste meteen uitsluiten. Hoe is je luchtfilter?
Ik weet niet of de timing goed staat. De compressie heb ik meteen in den beginne getest en die was goed. Ik zocht het namelijk daar als eerste in. Luchtfilter is schoon.

Als de timing niet goed zou zijn dan had hij toch ook niet 120 km goed kunnen rijden?
 
Aangekoekte zooi in je inlaat kanalen is een teken dat er klep(pen) gedeeltelijk open blijven staan, bij dit type motor is het onmogelijk dat er aangekoekte olieresten te zien is in de luchtinlaat poorten, zooi wat normaal gesproken naar je uitlaatspruitstuk moet gaan komt dus ook gedeeltelijk in het inlaat traject.. je geeft ook aan dat je gloed nieuwe bougies direct zwart zijn geworden. Je hebt ook onverbrande benzine geur in de olie en oliefilter.. er verdwijnt dus brandstof langs de cilinderwand.. maar ook andersom?, olie in je verbrandingskamer want bougies direct zwart (+zooi in je luchtinlaat poorten)bougies worden niet meteen zwart van de benzine verrote zuiger ring of een lekke zuiger maar jij zegt dat de compressie goed is. Vreemd.
 
Aangekoekte zooi in je inlaat kanalen is een teken dat er klep(pen) gedeeltelijk open blijven staan, bij dit type motor is het onmogelijk dat er aangekoekte olieresten te zien is in de luchtinlaat poorten, zooi wat normaal gesproken naar je uitlaatspruitstuk moet gaan komt dus ook gedeeltelijk in het inlaat traject.. je geeft ook aan dat je gloed nieuwe bougies direct zwart zijn geworden. Je hebt ook onverbrande benzine geur in de olie en oliefilter.. er verdwijnt dus brandstof langs de cilinderwand.. maar ook andersom?, olie in je verbrandingskamer want bougies direct zwart (+zooi in je luchtinlaat poorten)bougies worden niet meteen zwart van de benzine verrote zuiger ring of een lekke zuiger maar jij zegt dat de compressie goed is. Vreemd.
De luchtkanalen die dicht waren, waren die van de SAI, niet van luchtinlaat van de cilinders.

Ik vermoedde dat er teveel benzine in 1 van de cilinders overbleef en dat dit het Carter in werd geperst. En dat er dan af en toe olie terug kwam. Het benzineverbruik is ook hoog.

Maar ik heb zoveel vermoedelijke oorzaken gehoord nu dat ik de weg een beetje kwijt ben. Ik maak, zodra de spullen binnen zijn, het gasklephuis schoon en zet hem weer in elkaar. Dan stationair opnieuw inleren, 0,5 mm afstellen op de stappenmotor en tanken denk ik.
 
Oke duidelijk nu! gelukkig maar dan. Als het mijn motor was geweest heb ik meteen die
hele SAI geblokkeerd en de lambda deleten doormiddel van zo'n stekkertje en later sofware matig helemaal uitzetten. Stekkertje kost wel weer 2 of 3 tientjes ofzo maar je zult ergens moeten beginnen ...

Nogmaals heel veel succes, zal dit topic in de gaten houden ben wel benieuwd wat de oorzaak hiervan is en hoop dat je de oplossing vindt!
 
Kan een vacuüm van de tank de pomp om zeep helpen of de werking ervan definitief verminderen? Ooit zoiets meegemaakt of gehoord?
Volgens mij wel?

Als de druk in de tank afneemt, zakt denk ik ook de benzinedruk. En als de benzinedruk zakt, zakt de opbrengst van de injectoren. En als je goed gas geeft op het moment dat ie stottert, mijn ervaring iig, kunnen de bougies doorslaan. Heb ik eens gehad met een lege tank.

Het past in elk geval bij het ontwikkelen van het probleem. Namelijk dat het benzine afname nodig heeft om die onderdruk in de tank te maken.
 
Oke duidelijk nu! gelukkig maar dan. Als het mijn motor was geweest heb ik meteen die
hele SAI geblokkeerd en de lambda deleten doormiddel van zo'n stekkertje en later sofware matig helemaal uitzetten. Stekkertje kost wel weer 2 of 3 tientjes ofzo maar je zult ergens moeten beginnen ...

Nogmaals heel veel succes, zal dit topic in de gaten houden ben wel benieuwd wat de oorzaak hiervan is en hoop dat je de oplossing vindt!
Ja de oplossing ga ik sowieso delen. Ik kom namelijk vrij vaak op fora discussies tegen met dezelfde problemen, maar veelal zonder oplossing. Jammer is dat.
 
Volgens mij wel?

Als de druk in de tank afneemt, zakt denk ik ook de benzinedruk. En als de benzinedruk zakt, zakt de opbrengst van de injectoren. En als je goed gas geeft op het moment dat ie stottert, mijn ervaring iig, kunnen de bougies doorslaan. Heb ik eens gehad met een lege tank.

Het past in elk geval bij het ontwikkelen van het probleem. Namelijk dat het benzine afname nodig heeft om die onderdruk in de tank te maken.
Begin volgende week krijg ik de brandstofdrukmeter binnen denk ik, dus dan kan ik checken of het daarin zit. Als dat niet zo is, dan moet ik het in elektrische deel zoeken denk ik. Vanavond het gasklephuis schoonmaken en terugzetten. De rubbertjes van de injectoren komen ook begin volgende week.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik heb eens begrepen dat met het aanzetten contact de pomp gaat primen( dat hoor je ook), al zou de regelaar lek zijn dan wordt de brandstof eigenlijk direct al retour gepompt.
Ik kan er verder niet veel over zeggen, heb het ergens gelezen dat dat problemen (inhouden) veroorzaakte en dat dat toen de boosdoener was.
Zelf nog nooit gehad, maar het is misschien simpel te controleren voordat er een drukmeter wordt gekocht.
een drukregelaar is niets meer dan een 1-richtingsklep die open gaat als de druk erop groter is dan de veerdruk erachter. die gaat dus continu open en dicht wat resulteert dat ze eigenlijk gemiddeld gezien constant een beetje open staat. en dus de enige manier om ze te testen is zien of ze de benodigde druk kan houden.
bij kontakt op inderdaad even primen zodat de druk op niveau is en de motor direct kan starten. zonder primen zou het starten net even langer duren omdat eerst de druk nog moet opgebouwd worden
 
Aangekoekte zooi in je inlaat kanalen is een teken dat er klep(pen) gedeeltelijk open blijven staan, bij dit type motor is het onmogelijk dat er aangekoekte olieresten te zien is in de luchtinlaat poorten, zooi wat normaal gesproken naar je uitlaatspruitstuk moet gaan komt dus ook gedeeltelijk in het inlaat traject.. je geeft ook aan dat je gloed nieuwe bougies direct zwart zijn geworden. Je hebt ook onverbrande benzine geur in de olie en oliefilter.. er verdwijnt dus brandstof langs de cilinderwand.. maar ook andersom?, olie in je verbrandingskamer want bougies direct zwart (+zooi in je luchtinlaat poorten)bougies worden niet meteen zwart van de benzine verrote zuiger ring of een lekke zuiger maar jij zegt dat de compressie goed is. Vreemd.
De compressie moest liggen tussen 10,3 en 12,4 bar. Het was 13,5 - 14,5 - 14,0. Die van 13,5 was met de slang op de meter en die andere 2 met de buis op de meter. Had te maken met het frame dat in de weg zat.

Gister het gasklephuis schoongemaakt. Was licht vervuilt. De inlaat naar de kleppen ook. Doek een beetje zwart, roetachtig. Kleppen lijken schoon. In de bijlagen de foto’s van de inlaat en de kleppen. Scherper kon ik ze niet krijgen.
 

Bijlagen

  • IMG_9680.jpeg
    IMG_9680.jpeg
    232 KB · Weergaven: 28
  • IMG_9681.jpeg
    IMG_9681.jpeg
    248,2 KB · Weergaven: 28
  • IMG_9682.jpeg
    IMG_9682.jpeg
    220,3 KB · Weergaven: 29
Oke dat is beter dan fabrieksaf hartstikke goed. Ketting timing staat goed. Geen lekke zuiger(s) of kromme kleppen, sproeibeeld van de injectoren ook goed, inlaat poorten en kleppen mooi schoon, luchtfilter schoon👍
Je hebt nu ook het gasklephuis losgehad en niks vreemds gezien.. lekker bezig.
dit gedeelte kun je nu teminste uitsluiten.
ik zou nog wel alle stekkertjes rondom het gasklephuis even lostrekken en inspecteren op corrosie oid. (Is immers inmiddels een motor van bijna 20jr oud)

op naar de volgende klus.

wat gebeurt er trouwens nu precies (exact) als de motor zomaar uitvalt bij het schakelen? Gebeurd dit bij het in knijpen van de koppelingshendel of ingeknepen en uitvallen als je de voet gebruikt? Is er een QS gemonteerd of ooit gemonteerd geweest?
Dit zijn echt de kleine details die je kunnen helpen
 
En hoe is de staat van de injectoren. Geen lekkende injector(en)
Die waren goed, niks op aan te merken denk ik maarja ivm zoveel benzine in de olie en zwarte bougies.. is het dus een "af en toe geen vonk" probleem, benzine in overvloed beschikbaar. Waren de bougies allemaal zwart? Weten we niet heeft ie niet verteld.. de kleine details ontbreken helaas

Speed triple 1050 2006 stottert
 
Je vertelde dat je de tank had schoongemaakt met nieuwe verse brandstof erin en na 10 minuten ellende weer 120km probleemloos hebt gereden.
Toen ging je naar huis in de regen... En niet veel meters later deed hij weer raar.

Check eens even de wateroverloop van je tank en de tankdop of deze wel goed afsluit.
Als er regenwater bij de brandstof is gekomen krijg je ook precies deze problemen
Die 10 min stotteren in het begin waarna hij het na die 10 min wel goed deed is grote kans de resterende benzinewater mix wat er in de leidingen nog zit?
 
Laatst bewerkt:
Oke dat is beter dan fabrieksaf hartstikke goed. Ketting timing staat goed. Geen lekke zuiger(s) of kromme kleppen, sproeibeeld van de injectoren ook goed, inlaat poorten en kleppen mooi schoon, luchtfilter schoon👍
Je hebt nu ook het gasklephuis losgehad en niks vreemds gezien.. lekker bezig.
dit gedeelte kun je nu teminste uitsluiten.
ik zou nog wel alle stekkertjes rondom het gasklephuis even lostrekken en inspecteren op corrosie oid. (Is immers inmiddels een motor van bijna 20jr oud)

op naar de volgende klus.

wat gebeurt er trouwens nu precies (exact) als de motor zomaar uitvalt bij het schakelen? Gebeurd dit bij het in knijpen van de koppelingshendel of ingeknepen en uitvallen als je de voet gebruikt? Is er een QS gemonteerd of ooit gemonteerd geweest?
Dit zijn echt de kleine details die je kunnen helpen
Op pagina 1 heb ik een filmpje gedeeld van een Indiër met een 1 model jongere Triumph die exact doet wat mijn motor doet. Bij schakelen dipt hij meteen zover dat hij meteen uitvalt. Van 4 naar beneden ben ik net te laat om het op te vangen. Daarboven lukt het wel. Koppelen, snel schakelen en gas houden, dan blijft hij aan.

Verder stottert hij tijdens het rijden, toeren maken niet uit. Voelt alsof het een 2 cilinder werd.
 
Die waren goed, niks op aan te merken denk ik maarja ivm zoveel benzine in de olie en zwarte bougies.. is het dus een "af en toe geen vonk" probleem, benzine in overvloed beschikbaar. Waren de bougies allemaal zwart? Weten we niet heeft ie niet verteld.. de kleine details ontbreken helaas

Speed triple 1050 2006 stottert
De bougies zijn allen zwart na maar weinig kilometers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan