sponzige voorrem?

yana

MF veteraan
8 mrt 2004
2.744
486
zuid-holland
Heb al verse remolie erin gedaan, handmatig ontlucht, ik kan nog steeds de hendel bijna tot het stuur trekken..De ontluchtslang toont geen luchtbellen. Leiding is nergens nat van lekkage, en er zít al stale remleiding op..
Remklauw ed is Brembo.
Het móet goed kunnen zijn, zonder andere rempomp oid, want op de andere die ik heb is het wél goed met dezelfde remklauw-pomp-leiding.
Aan het stuur binden helpt ook niet.
Iemand tips?
 
Controleer eens of je blokken/zuigers wel goed terugkomen, ik had ook remklauwen die niet lekker loskwamen. Resultaat waren remmen die pas laat pakten.

Kijk eens goed of alle zuigers wel terugkomen.
 
Dit klinkt heel dom maar is hij echt goed ontlucht?
Ik lees zoveel topics op MF en 9/10 keer duidt een sponzige rem op slechte ontluchting.
ongeacht type of aantal keren ontlucht. Vaak veroorzaakt door een rothoekje of dood punt in de leiding.
 
Dit klinkt heel dom maar is hij echt goed ontlucht?
Ik lees zoveel topics op MF en 9/10 keer duidt een sponzige rem op slechte ontluchting.
ongeacht type of aantal keren ontlucht. Vaak veroorzaakt door een rothoekje of dood punt in de leiding.



:^ ...

Als je zuigers wel goed terug komen .... probeer eens vanaf onder op je nippel met een injectiespuit wat remvloeistof omhoog te spuiten. Zet je reservoir ff open ... als je dan geen bellen meer ziet zit er echt niets meer in een hoekje ;)
 
Ja, standaard antwoord op dit soort standaard vragen:
er zit vrijwel zeker nog lucht in.

Veel mensen denken dat, als ze het ontluchten doen zoals aangegeven, dat er dan iets anders aan de hand moet zijn. Nee dus. Zo'n luchtbelletje kan hardnekkig zijn. Gewoon nog een keer en nog een keer, tot ie goed is....
Vergeet uiteraard niet te controleren of je zuigers goed terugkomen en je remcylindergaatje niet verstopt is etc.

Wat kán helpen is de banjo bij de remcylinder op je stuur even lossen, zorg dan wel dat je stuur zo gedraaid zit dat de banjo (bijna) het hoogste punt vormt. Pas ook op voor de vloeistof, dek alles goed af.

Lukt het helemaal niet, dan zit er niets anders op dan alles leeghalen en nog een keer te doen. Ook andersom vullen met de injectiespuit kan soms helpen, zoals hierboven aangegeven.
 
Ik heb hem nooit geheel leeg gehad. Alleen ververst, dus doorgespoeld. Maar daarvóór was het ookal zo, dat sponzige. Het systeem is heel simpel; 1 klauw, 1 leiding, 1 nippel.
Als er nog lucht in zit, moet die truc met tierip toch ook werken?
Ik dacht ook aan de remzuigers idd..
 
@yana, die mito heeft toch een remklauw met 2 zuigers aan dezelfde kant? Die 2 zuigers duwen de hele klauw weer over glijpennen tegen de schijf aan, zodat er twee blokken aangrijpen. Misschien dat die pennen vast zitten en niet meer zo glijden.

Ik heb dit weekend nog een mito brembo klauw in mn handen gehad vandaar. En bij de meeste crossers werkt dit ook zo.
 
Hmmm is idd meestal hardnekkige lucht.

Niet moeilijk op te lossen maar kan wat creativiteit vergen. Als van boven naar beneden ontluchten niet lukt, kun je het ook omkeren. Demonteer de remklauw, open het reservoir en druk beide remzuigers zo ver mogelijk terug in de klauw met bijvoorbeeld een lijmtang, ik doe dat zelf bij voorkeur met her remblokje tegen de zuigers aan zodat de druk evenredig verdeelt is, vooral magnesium remzuigers zijn nog wel eens kwetsbaar! (kan ook met speciaal gereedschap natuurlijk)

Hierbij stroomt het grootste deel van de inhoud van het systeem terug naar het reservoir (die dus kan overstromen!) en gaat de lucht vaak mee naar boven waar het als het goed is toch al heen wilde....

Na deze actie hang je de klauw weer op z'n plek (maw monteer je de remklauw weer), vul je het reservoir en pomp je de rem op druk - in deze volgorde!!! Let tijdens het opppompen op het remvloeistofniveau, als het hierbij te laag wordt (kleine kans maar toch) kan je dus weer lucht in de leiding pompen en schiet je d'r nix mee op!


Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan