Spyball alarm oplappen.

Kleurendoof

Luid typen AUB
18 nov 2018
2.321
9.940
Sudwest Fryslân jawis
Lief dagboek, :+
Na een kleine 2 maanden aan de acculader te hebben gestaan was het weer tijd voor een ritje met de blackbird.
Lader losgehaald en sleutel in contact gedraaid.
Verrek, de brandstofpomp begint al te primen zonder op de afstandsbediening gedrukt te hebben. Dat hoort niet zo.
Ook geen alarmlichten bij het drukken op de knop van de afstandsbediening. Conclusie; alarmsysteem dood. Rode ledje in de kuip doet ook niks meer.
De alarmmodule tevoorschijn gehaald, losgekoppeld en opengemaakt. Elektronica ziet er nog best goed uit voor 21 jaar oud spul.
Praktisch geen corrosie behalve een klein beetje op 1 pin van de accu connector.
Spanning gemeten van de interne accu. 1,2V. Daar mist dus 6V.
Accu bestaat uit 6x N65BC Vinnicell knoopcellen (6N65BC) welke nog NiCd zijn.
20220924_115818.jpg

De krimpkous om de accu weggehaald en daarbij de ontsnappingsroute van de 6V gevonden.
20220924_120236.jpg

Nu bij nkon een vraag uitstaan of ze een vervanger voor de knoopcel N65BC kunnen leveren. NiCd mag vanwege milieueisen niet meer geloof ik. De losse knoopcellen heb ik nog niet kunnen vinden.

De alarmmodule inmiddels weer aangekoppeld zonder interne accu en de motor start gewoon alsof er geen alarm geïnstalleerd is.

Ik ben van plan om zelf van nieuwe losse knoopcellen een nieuwe accu te maken gewoon voor de leuk.

Ondanks alle slechte verhalen over spyball ben ik er best tevreden over. Een accu die overlijdt na 21 jaar lijkt me nu niet een kwaliteitsprobleem.

Update volgt wanneer ik verder kan met de nieuwe accu.
 

Als je twee van die aan elkaar knoopt heb je een accu van 18 mm diameter en 7 cm lang met 7,2 volt en oplaadbaar. Misschien past het zelfs in een pvc buisje oid.

db
 

Als je twee van die aan elkaar knoopt heb je een accu van 18 mm diameter en 7 cm lang met 7,2 volt en oplaadbaar. Misschien past het zelfs in een pvc buisje oid.

db
Die gaan niet passen en laderij komt niet goed zonder de alarm unit om te bouwen.
 
Is het een accu of batterij?

In het geval van de accu: zorg dat je weet wat je doet. Het accu type bepaald het type laad elektronica. Een ander type accu er aan hangen kan behoorlijk fout gaan. Een NiMH accu overladen resulteert namelijk in een flinke knal.
 
Mocht je overwegen om hem in de kliko te gooien, ik vind het leuk om te zoeken naar de fouten om er vervolgens wat van te leren :)
Vervangen van (SMD) componenten is geen probleem.
Ik laat het eerst even zitten en ga er waarschijnlijk volgend verlof weer mee verder. Duurt nog een maand of twee.
Mocht ik dan besluiten hem weg te doen mag je hem hebben.
 
Ter leringh ende vermaeck, hoe heb je het opgelost. Dit voor andere motorrijders met een spyball-alarm.
Alarm is in zijn geheel verwijderd.
Het is een kwestie van 2 paar draden van de originele kabelboom weer aan elkaar solderen. Het alarm heeft daar eerst een geschakelde brug over gevormd.
Om diefstal niet verder in de hand te werken zal ik het niet helemaal uit de doeken doen hier.

Ik zou nog langer kunnen proberen om het weer werkend te krijgen maar de zin is op.
Misschien dat ik nog een keer een nieuw alarm zal installeren maar voor nu geloof ik het wel.
Kan nu zorgeloos rijden.

Ik moest een paar maanden geleden met binddraad voor de tuinplanten de boel doorlussen omdat ik niet kon starten na een bakkie koffie bij mijn moedertje. McGyver zou trots op me zijn geweest. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan