Kleurendoof
Luid typen AUB
Lief dagboek,
Na een kleine 2 maanden aan de acculader te hebben gestaan was het weer tijd voor een ritje met de blackbird.
Lader losgehaald en sleutel in contact gedraaid.
Verrek, de brandstofpomp begint al te primen zonder op de afstandsbediening gedrukt te hebben. Dat hoort niet zo.
Ook geen alarmlichten bij het drukken op de knop van de afstandsbediening. Conclusie; alarmsysteem dood. Rode ledje in de kuip doet ook niks meer.
De alarmmodule tevoorschijn gehaald, losgekoppeld en opengemaakt. Elektronica ziet er nog best goed uit voor 21 jaar oud spul.
Praktisch geen corrosie behalve een klein beetje op 1 pin van de accu connector.
Spanning gemeten van de interne accu. 1,2V. Daar mist dus 6V.
Accu bestaat uit 6x N65BC Vinnicell knoopcellen (6N65BC) welke nog NiCd zijn.
De krimpkous om de accu weggehaald en daarbij de ontsnappingsroute van de 6V gevonden.
Nu bij nkon een vraag uitstaan of ze een vervanger voor de knoopcel N65BC kunnen leveren. NiCd mag vanwege milieueisen niet meer geloof ik. De losse knoopcellen heb ik nog niet kunnen vinden.
De alarmmodule inmiddels weer aangekoppeld zonder interne accu en de motor start gewoon alsof er geen alarm geïnstalleerd is.
Ik ben van plan om zelf van nieuwe losse knoopcellen een nieuwe accu te maken gewoon voor de leuk.
Ondanks alle slechte verhalen over spyball ben ik er best tevreden over. Een accu die overlijdt na 21 jaar lijkt me nu niet een kwaliteitsprobleem.
Update volgt wanneer ik verder kan met de nieuwe accu.
Na een kleine 2 maanden aan de acculader te hebben gestaan was het weer tijd voor een ritje met de blackbird.
Lader losgehaald en sleutel in contact gedraaid.
Verrek, de brandstofpomp begint al te primen zonder op de afstandsbediening gedrukt te hebben. Dat hoort niet zo.
Ook geen alarmlichten bij het drukken op de knop van de afstandsbediening. Conclusie; alarmsysteem dood. Rode ledje in de kuip doet ook niks meer.
De alarmmodule tevoorschijn gehaald, losgekoppeld en opengemaakt. Elektronica ziet er nog best goed uit voor 21 jaar oud spul.
Praktisch geen corrosie behalve een klein beetje op 1 pin van de accu connector.
Spanning gemeten van de interne accu. 1,2V. Daar mist dus 6V.
Accu bestaat uit 6x N65BC Vinnicell knoopcellen (6N65BC) welke nog NiCd zijn.
De krimpkous om de accu weggehaald en daarbij de ontsnappingsroute van de 6V gevonden.
Nu bij nkon een vraag uitstaan of ze een vervanger voor de knoopcel N65BC kunnen leveren. NiCd mag vanwege milieueisen niet meer geloof ik. De losse knoopcellen heb ik nog niet kunnen vinden.
De alarmmodule inmiddels weer aangekoppeld zonder interne accu en de motor start gewoon alsof er geen alarm geïnstalleerd is.
Ik ben van plan om zelf van nieuwe losse knoopcellen een nieuwe accu te maken gewoon voor de leuk.
Ondanks alle slechte verhalen over spyball ben ik er best tevreden over. Een accu die overlijdt na 21 jaar lijkt me nu niet een kwaliteitsprobleem.
Update volgt wanneer ik verder kan met de nieuwe accu.