Staafje zit vast in zuiger koppelingscilinder

HighKing

Emperor of the void 👻
13 aug 2014
14.959
19.279
Heemskerk
Facebook
Zo, duidelijke titel, niet? :+
Het staafje heet in 't engels een 'clutch push rod'. Nummertje 21 op deze tekening.

Het gaat om de slavecilinder van de hydraulische koppeling van mijn DL1000. De zuiger van die cilinder duwt het staafje richting de koppeling om te ontkoppelen. Dat staafje zou los moeten zitten maar die kwam dus mee toen ik de cilinder loshaalde en wil nu met geen mogelijkheid van de zuiger af.

1386273


Ik heb 'm een nachtje rechtop gezet met een laagje WD-40, maar hij zit nog steeds vast. Ook een paar tikjes met de hamer op het uiteinde van 't staafje terwijl ik de zuiger in m'n hand hield maakte geen verschil.

Iemand een idee? hoe je dit ding los krijg zonder hem te beschadigen?
 
Of 30 euro bij Boonstra (ik zou een nieuwe kopen, lekkage is een bekend kwaaltje).

Maar ros nu eerst die stift er eens uit :+ en maak de boel eens netjes schoon.
Best kans dat je oude hulpcylinder nog prima bruikbaar is in combinatie met het revisiesetje.

Ps, stift terug duwen als je de boel gaat schoonmaken, minder kans op zooi achter de keerring.
 
Als je nummer 21(push rod) wel los kan kopen dan zou je deze ook kunnen uitboren als al het andere faalt.

Ik zou overigens beginnen met de pushrod in te spannen in een accu boormachine en het cupje vat proberen te houden met de hand met een handschoen. Als dit niet genoeg grip geeft op de cup dan pas in een bankschroef of griptang met een doek er tussen.
 
Ik heb net ook nog een cupje gevonden, maar deze is niet perfect. Wel op te knappen, heeel licht oppervlakkige roest op 1 punt, maar worst case kan je hem wel polijsten en gebruiken. Is nauwelijks een verhoging te voelen dus zou het rustig zelf gebruiken.
 

Bijlagen

  • 15554360710758883915987671719666.jpg
    15554360710758883915987671719666.jpg
    171,1 KB · Weergaven: 6
Resumé:
De koppelingscilinder duwt dat stangetje door een holle as om aan de ander kant de koppeling te laten slippen.
Dat houdt dus in dat de cilinder het stangetje naar buiten duwt.

Dat wordt dus de koppelingscilinder weer op de leiding aan te sluiten, te ontluchten en dan de koppelingshandel in te knijpen. Dan zou dus dat stangetje iets naar buiten moeten komen. Stang vastklemmen zodat deze niet door een veer teruggetrokken wordt en opnieuw de handel bedienen. Zo zou je dat stangetje naar buiten kunnen persen.
 
Psies! De boel ligt alweer in een bakje dreft te weken.
Straks even proberen te boenen, als 't water voldoende is afgekoeld.

Wat heb ik gedaan? Nou, om te beginnen heb ik vanmiddag bouten gekocht en de bankschroef maar eens vastgezet aan de werkbank. :P
Daarna een klein gaatje in het plankje waar de boel op ligt geboord en de pen erdoor gestoken. Pen met een stuk rubberen handschoen eromheen in de bankschroef geklemd en een paar flinke meppen op het plankje gegeven. Daarna kon ik de zuiger ronddraaien terwijl de pen stil bleef staan. Nog een paar meppen verkocht en vervolgens ging het draaien heel soepel en had ik 'm er heel snel af.
Klusje van niks dus! Zie je wel, ik kan best sleutelen. :+

Dank voor de aangedragen oplossingen en motiverende woorden! :}
 
11 dagen later... toch nog even laten weten hoe het is afgelopen. Staafje schoongemaakt, beetje vet aan het uiteinde dat in de cilinder gaat gedaan en de boel weer in elkaar gezet met nieuwe rubbertjes en veertje op de zuiger. Dat was afgelopen vrijdagavond.
Zaterdag de boel ontlucht en even een stukje gereden. Alles OK.
Zondag is vrouwlief er anderhalf uur mee weggeweest. Niets aan de hand. Daarna ben ik bij een vriend op de koffie geweest, grofweg 2x 30 minuten gereden. Vanmorgen naar 't werk gereden, wederom zonder problemen.

Ik denk dat m'n probleem is opgelost. En de andere kant is nog niet open geweest. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan