Start probleem VFR800 VTEC 2003

Rene VFR

Rookie
24 mrt 2008
7
0
1 week geleden begon het probleem zich voor te doen.
De motor heeft niet stil gestaan en wordt wekelijks gebruikt.

Soms kan ik mijn VFR uit 2003 gewoon niet meer starten, als ik mijn startknop indruk gaat de motor aan en als ik deze startknop los laat valt hij gelijk weer uit !
Zie hier ->

Vaak komt dit voor als ik een eindje ben weze rijden, als ik dan even stop ergens en na een paar minuten weer verder wil rijden dan doet dit probleem zich voor.

Ook heb ik de ANWB ingeschakeld, de eerste man heeft de dodenmans knop uitvoerig nagekeken en na 30minuten werkte de motor weer en leek het probleem te zitten in de dodenmans knop. Ik blij *O* Maar helaas de volgende dag kwam het probleem weer -O-

Vervolgens weer de anwb opgebeld, toen is deze weer langs gekomen en heeft deze menneer alles lopen doormeten. Hij is er niet uitgekomen waar het probleem zit, echter dacht hij dat het een soort aarde probleem was ?
Daarna heeft hij een soort bypass gemaakt (dit houd in een draad met een zekering ertussen van de Plus van de accu naar de bombinedraad ?).
Als mijn motor nu weer niet gestart kan worden kan ik hem starten via de bypass, echter is het erg lastig, want dan werkt mijn verlichting niet naar behoren :N

Als mijn motor er last van heeft en ik zet de motor op contact hoor ik een raar gezoem wat maar niet ophoud, ook branden de koplampen heel erg zwak.
Hier een filmpje van het gezoem ->

Ook als ik de motor op contact zet mis ik het geluid wat ik hoor als ik de bypass doe. Normaal hoor ik dit geluid als ik hem op contact zet. Zie het filmpje hieronder.
->


En hier nog een filmpje van dat het niet lukt en daarna wordt de bypass gebruikt en dan blijft de motor wel aan.
->

Als iemand een idee heeft waar dit probleem aan licht hoor ik het graag !
Ik wil mijn motor wel naar de dealer brengen, maar als de motor dan gewoon start dan lijkt me dit zoeken naar een naald in een hooiberg en gaat dit mij erg veel geld kosten !

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken !
 
Nee er zit geen alarmsysteem op mijn motor,hij is wel uitgerust met een hiss systeem maar die werkt op de sleutel zover ik weet.
maar zal het eens nakijken je weet maar nooit.
 
Van de spanningsregelaar weet ik, maar dit komt voor bij de iets oudere types vfr .
Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat dat het probleem niet kan zijn.
en op het fvrforum hebben ze problemen kan vaak ook niet goed inloggen en een bericht plaatsen wilt ook al niet lukken.
 
FF een update: lampen willen niet branden, haal je de dimlicht los start de motor gewoon.

En haal je de verlichtings zekering eruit dan loopt de motor ook weer.

De relais zijn immidels vernieuwd maar dit is niet het probleem.

Wie o wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn.
 
ik gok op de spanningsregelaar.

heb je je vraag al gesteld op www.vfroc.nl/forumVFR ???

Ja hoor, als er iets kapot is aan een VFR ligt het altijd aan de spanningsregelaar :X :') _O- :W

FF een update: lampen willen niet branden, haal je de dimlicht los start de motor gewoon.

En haal je de verlichtings zekering eruit dan loopt de motor ook weer.

De relais zijn immidels vernieuwd maar dit is niet het probleem.

Wie o wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn.

Volgens mij had ik laatst een VFR met exact hetzelfde probleem. Met geen licht aan of stadslicht niks aan de hand, maar wanneer je het dimlicht aanzette hoorde je dat gezoem/geknetter en deed de motor het niet. Geluid kwam ergens uit de topkuip vandaan, bij een relais.

Oplossing zat hem uiteindelijk in het vervangen van de kabelboom van de topkuip.
 
Ik post even een UPDATE voor Rene VFR
---------------------------------------------------
Gister de (blauwe)stekker die naar de kabelboom van de topkuip gaat los getrokken, dit ging zeer moeizaam, omdat deze aan de binnenkant gefikt had, tenminsten toen we de stekker eenmaal los hadden zag je duidelijk dat er zich kortsluiting heeft voorgedaan.

Nu even een nieuwe/vervangende stekker halen, maar zal het probleem dan opgelost zijn :?
Misschien is het het zelfde probleem als dat jij (Rambabbel) hierboven beschrijft en zal de kabelboom die bij de topkuip zit vervangen moeten worden B|

Vraagje: hoort er normaal geen zekering door te branden ipv dat de kabels gaan smeulen :?
 
Ik post even een UPDATE voor Rene VFR
---------------------------------------------------
Gister de (blauwe)stekker die naar de kabelboom van de topkuip gaat los getrokken, dit ging zeer moeizaam, omdat deze aan de binnenkant gefikt had, tenminsten toen we de stekker eenmaal los hadden zag je duidelijk dat er zich kortsluiting heeft voorgedaan.

Nu even een nieuwe/vervangende stekker halen, maar zal het probleem dan opgelost zijn :?
Misschien is het het zelfde probleem als dat jij (Rambabbel) hierboven beschrijft en zal de kabelboom die bij de topkuip zit vervangen moeten worden B|

Vraagje: hoort er normaal geen zekering door te branden ipv dat de kabels gaan smeulen :?

Ja, ik ben er bang voor. Er zal waarschijnlijk ergens een kortsluiting zitten in de kabelboom. Omdat wij arbeid moeten berekenen kan het niet, maar een thuissleutelaar kan natuurlijk wel gewoon die hele kabelboom lossnijden het het probleem opzoeken/doorsolderen. Een enorm karwei, maar het kan je wel een nieuwe kabelboom besparen. Of je daar de moeite en tijd voor over hebt moet je zelf bekijken.

En de zekeringen... tja, niet elk deel van de electra is apart gezekerd...
 
Ik post even een UPDATE voor Rene VFR
---------------------------------------------------
Gister de (blauwe)stekker die naar de kabelboom van de topkuip gaat los getrokken, dit ging zeer moeizaam, omdat deze aan de binnenkant gefikt had, tenminsten toen we de stekker eenmaal los hadden zag je duidelijk dat er zich kortsluiting heeft voorgedaan.

Nu even een nieuwe/vervangende stekker halen, maar zal het probleem dan opgelost zijn :?
Misschien is het het zelfde probleem als dat jij (Rambabbel) hierboven beschrijft en zal de kabelboom die bij de topkuip zit vervangen moeten worden B|

Vraagje: hoort er normaal geen zekering door te branden ipv dat de kabels gaan smeulen :?


Het kan ook zijn, dat de stekker door een slecht kontakt heet wordt. Ik heb bij diverse VFRen van verschillende bouwjaren al gesmolten stekkers gezien, allemaal veroorzaakt door slecht kontakt in de stekker.
 
Het kan ook zijn, dat de stekker door een slecht kontakt heet wordt. Ik heb bij diverse VFRen van verschillende bouwjaren al gesmolten stekkers gezien, allemaal veroorzaakt door slecht kontakt in de stekker.

:^

Inderdaad ook mijn gedachte en dan fikt je zekering er niet uit want er loopt niet te veel stroom. Oplossing kan zijn als de boel niet te veel gesmolten is. Om de stekkers schoon te maken met contactspray (er op spuiten minuutje wachten en met lucht er weer uit spuiten, in een doek) Vervolgens de vrouwlijke kan van de stekkerjes iets platter te knijpen zodat ze weer strak om de pinnen van de mannelijke kant passen.

Nieuwe stekker kopen kan ook natuurlijk maar zijn je kabels daarna niet te kort?
 
Alvast iedereen bedankt voor het meedenken :}

De stekker is in zo verre beschadigd geraakt met het uitelkaar trekken van de stekker dat er gewoon een andere op moet. De draden zitten er nog wel allemaal in dus als we de stekker helemaal slopen/losgooien dan hebben we gewoon de oorspronkelijke draden wie weer door verbonden kunnen worden.

Het zou mooi zijn als de kabelboom van de topkuip nog intakt is, dat scheelt toch weer euro's.
Zoniet dan gaan we hem los halen zoals Rambabbel voorstelde hierboven.
Ik hoop dat het idd gewoon los contact is geweest, waardoor de kortsluiting is ontstaan en dat het straks met een nieuwe stekker is opgelost ;)

De nieuwe stekker komt vandaag binnen en anders maandag, ik hou jullie op de hoogte !
 
UPDATE
---------------------------
De nieuwe stekker is binnen, helaas zijn er verkeerde connectors bij geleverd, deze paste niet in de stekker pffffff :Z O-) :X :N
Dan maar naar de praxis :o mannetje/vrouwtje gehaald en alle kabels verbonden met elkaar.
De verlichting en de bobines krijgen ook weer genoeg spanning en alles lijkt goed te werken *O* *O* *O*

Morgen alles nog netjes maken en dan kan de motor weer in elkaar }) :]
Nou hopelijk is het probleem nu opgelost en keert het niet meer terug *O*

Iedereen bedankt voor het meedenken :Y :}
Morgen laat ik nog wel even weten of alles goed gaat.
 
LAATSTE UPDATE (hopelijk)
---------------------------------------------
Zo na het intapen van de aan elkaar verbonden kabels was er een slecht contact in 1 of meerdere kabels. Tape eraf en kijken waar het probleem zat.
De kabels maakte slecht contact met de mannetjes en vrouwtjes, de kabels waren soms gewoon weg te ielig.
Dus zijn we tot de conclusie gekomen dat dit een kwestie van tijd is en dan kom je weer stil te staan omdat er dan net geen contact is. :X
Toen hebben we ervoor gekozen om de kabels te gaan solderen met daarover heen een krimpkous en als laatste alles gebundeld dmv tape.
(na het solderen van de 15 kabels waren er 2 dingen die niet functioneerde. de bonbines kregen geen stroom en de knipperlichten werkte niet, na het doormeten van diversen kabels kwamen we erachter dat bruin-zwart op zwart-bruin zat in omgekeerd dom dom dom na het juist verbinden van de kabels was het probleem opgelost en werkte alles weer)

Rene is nu net thuis van de eerste rit en alles werkt nog naar behoren *O*
Nou hopelijk komt het probleem niet meer terug en kan de motor weer gebruikt worden waarvoor die is gemaakt :]

Iedereen nogmaals bedankt voor de reacties en het meedenken :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan