startmotor trekt het niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zonan

MF'er
5 mrt 2003
72
0
Bergen Lb
Hallo ik heb een cb1100F bol dor met zijspan.
Nu is het starten altijd al een probleem geweest, maar nu ben ik het aanduwen meer dan zat.
Er zit een nieuwe vrijloop in (360 euri),nieuwe(Auto)accu en een ruil startmotor.
Ook het relais heb ik schoon gemaakt.
Zelfs nu krijgt de startmotor het blok met moeite door de compressie heen.
Nu kan ik nog proberen om een nieuwe startmotor te kopen maar deze kost 630 euro.
Als ik met een voltmeter op de accu meet tijdens het starten dan zakt deze naar de 10 volt.
Kan iemand mij nog tips geven voor ik nog meer onnodige euro's over de balk smijt??
 
De compressie van een viercylinder in lijn is helemaal niet zo hoog, dat zal de reden niet zijn van het slechte starten. (per keer is het maar 1 cylinder van 275 cc namelijk waarvan hij door de compressie heen moet).
Krijgt je dynamo die grotere auto-accu wel volgeladen? is die ruilstartmotor wel goed? (hoe is daarvan het anker en de koolborstels?)
Het scheelt natuurlijk ook als de rest van de motor qua afstelling en onderhoud optimaal is, dat vergemakkelijkt het starten uiteraard ook.
 
Hallo ik heb een cb1100F bol dor met zijspan.
Nu is het starten altijd al een probleem geweest, maar nu ben ik het aanduwen meer dan zat.
Er zit een nieuwe vrijloop in (360 euri),nieuwe(Auto)accu en een ruil startmotor.
Ook het relais heb ik schoon gemaakt.
Zelfs nu krijgt de startmotor het blok met moeite door de compressie heen.
Nu kan ik nog proberen om een nieuwe startmotor te kopen maar deze kost 630 euro.
Als ik met een voltmeter op de accu meet tijdens het starten dan zakt deze naar de 10 volt.
Kan iemand mij nog tips geven voor ik nog meer onnodige euro's over de balk smijt??

Yep (gouden tip).......
controleer de kabels naar de accu:
- als jij zegt dat je een autoaccu hebt gemonteerd dan ga ik er even van uit dat deze in de zijspanbak staat, de veel langere kabels kunnen dan de beschreven problemen veroorzaken.
Zelf heb ik de accu (56Ah) ook in de bak staan, maar toen deze net gemonteerd was wou de motor ook niet starten.
Ik had namelijk tussen de accu en de motor ex start-kabels gebruikt. Als ik nog een startkabel tussen de accu en de motor hing starte de motor wel redelijk.
Nu zitten er in totaal 3 kabels met een kern-diameter van ca 5mm (dik dus) 1 pluskabel, rechtstreeks naar de startmotor en 2 massakabels 1 naar de electrische instalatie en 1 rechtstreeks naar het motorblok.
Nu start de motor met 1 druk op de knop.
De kabel diameter is van wezelijk belang bij de lengte nodig om de afstand span-motor te overbruggen.
Je kunt het dus heel makkelijk proberen; sluit een start-kabel aan op je eigen accu en dan naar de motorfiets, als de motor nu beter start zul je gewoon de bekabeling tussen span en motor moeten vervangen.
 
:^
Nog iets...
....bij iedere startmotor ontstaat vroeg of laat wel een mankement van spanningsverlies..., het stof van de koolborstels stapelt zich op in het huis en je krijgt gegarandeerd lekverlies als die hoeveelheid groot genoeg is.
Startmotoren zijn zelf erg makkelijk te reviseren.
Trek er gewoon één uitelkaar en bekijk op het gemak de lengte van de koolstaafjes en hoe het er van binnen uitziet.
Maak het schoon, zet er zonodig ( schroefje/solderen/klemmetje) nieuwe koolstaafjes in,....en daar hoef je niet echt precies dezelfde voor te gaan zoeken,.....ik haal die dingen uit bijv. een weggegooide slijptol oid....als ze maar redelijk aan de maat zijn,...de rest kun je op maat vijlen/schuren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan