startmotor trekt het niet

Zonan

MF'er
5 mrt 2003
72
0
Bergen Lb
ik heb een bol d or 1100f waarvan de startmotor met moeite het blok rond krijgt.
Er zit een nieuwe auto accu in (zijspan) een nieuwe vrijloop koppeling en een ruil startmotor.
ook het relais heb ik schoongemaakt.
Als ik een meter op de accu zet tijdens het starten dan zakt de spanning naar de 10 volt.
Wie heeft er nog tips want elke dag aanduwen begin ik aardig zat te worden.
 
Zie ook mijn reply in techniek; ik denk dat je nieuwe (dikkere) kabels tussen de accu en de motor moet leggen.
De spanningsval over de dikke meter kabel nodig om van het span naar de motor te komen is behoorlijk groot.......
Maar zoals ik ook in de andere reply al stel; het hele verhaal gaat alleen op als de accu inderdaad in het zijspan staat.
 
nee hoor, die spanningsval is precies het effect van te lange en dunne kabels tussen de accu en de startmotor; er is dan gewoon teveel interne weerstand
Als dat zo is meet je de spanningsval aan de startmotorkant.. spanningsval is het verscil in spanning tussen begin en einde van de kabel. Zoals ik het lees heeft TS direct op de accu gemeten.
 
Je meet 10V over de accu tijdens het starten, maar belangrijker welke spanning meet je over de startmotor tijdens het starten? 10V op de accu zou moeten kunnen, maar als dat op de startmotor veel minder is, wordt dat een probleem.
 
Je zou ook eens naar de massa aansluiting kunnen kijken.
Meet eens de spanning over de kabels. Dus vanaf het ene eind van de kabel naar het andere eind. Als hier teveel spanning op staat tijdens het starten heb je teveel verlies over je kabels. En dan helpen dikkere kabels.
 
Je meet 10V over de accu tijdens het starten, maar belangrijker welke spanning meet je over de startmotor tijdens het starten? 10V op de accu zou moeten kunnen, maar als dat op de startmotor veel minder is, wordt dat een probleem.

:^

Als het veel minder is, ff het spannings verlies over de kabels, aansluitingen en startrelais meten. Probeer zo min mogelijk spanningsverlies te hebben.
 
Ik heb net gemeten bij de accu +/- 10,5 tot 11 volt.
Bij relais 7 a 8 volt dus duidelijk een spanningsval.
Ik denk dat ik het idee van een dikkere kabel en een massa kabel maar ga uitvoeren.. :? :Y
 
Ik heb net gemeten bij de accu +/- 10,5 tot 11 volt.
Bij relais 7 a 8 volt dus duidelijk een spanningsval.
Ik denk dat ik het idee van een dikkere kabel en een massa kabel maar ga uitvoeren.. :? :Y

Eerst meten waar je dat spanningsverlies hebt. 7 a 8 volt over je relais betekend dat het je relais is.

Dus tijdens het staten meet je het voltage verschil over de kabel, de klemmen, het relais etc. De plek waar je een groot spannings verschil hebt heeft een te grote weerstand. Met een multimeter kun je dat niet meten. Alleen als er 150 ampere o.i.d. ff geleverd moet worden kun je dat meten door het spanningsverlies te meten.
 
Eerst meten waar je dat spanningsverlies hebt. 7 a 8 volt over je relais betekend dat het je relais is.

Dus tijdens het staten meet je het voltage verschil over de kabel, de klemmen, het relais etc. De plek waar je een groot spannings verschil hebt heeft een te grote weerstand. Met een multimeter kun je dat niet meten. Alleen als er 150 ampere o.i.d. ff geleverd moet worden kun je dat meten door het spanningsverlies te meten.

Je hebt wel gelijk; maar bij een motor met zijspan is de bekabeling de eerste hoofdverdachte:
- de accu staat in de bak, de kabels zijn dus ca 1.5mtr lang; dat is bijna het 10 voudige van de meeste motoren. Bij de meeste motoren zit de accu bewust dicht bij de startmotor en is de pluskabel een cm of 20........
De meeste zijspanrijders die voor een (goedkopere) autoaccu hebben gekozen en deze vanwege het formaat naar de bak verplaatst hebben worden met hetzelfde probleem geconfronteerd; je zult gewoon een extra kabel moeten trekken of de diameter goed door-rekenen. (ik ben niet zo'n reken-wonder, heb gewoon een lomp-dikke plus en 2 massakabels gelegd na de eerste problemen; ook mijn motor starte namelijk ineens niet meer met een nieuwe zwaardere accu, die "toevallig" in het span staat)

om nog maar even mijzelf te citeren in een eerdere post voor dat dit topic werd verplaatst:
"Nu zitten er in totaal 3 kabels met een kern-diameter van ca 5mm (dik dus) 1 pluskabel, rechtstreeks naar de startmotor en 2 massakabels 1 naar de electrische instalatie en 1 rechtstreeks naar het motorblok.
Nu start de motor met 1 druk op de knop.
De kabel diameter is van wezelijk belang bij de lengte nodig om de afstand span-motor te overbruggen.
Je kunt het dus heel makkelijk proberen; sluit een start-kabel aan op je eigen accu en dan naar de motorfiets, als de motor nu beter start zul je gewoon de bekabeling tussen span en motor moeten vervangen."

gewoon effe een losse startkabel tussen de accu en de startmotor hangen (met de massa op het frame ofzo) uiteraard de originele bekabeling laten zitten: als de motor dan goed start weet je precies wat er aan de hand is; heb je niet eens een multi-meter voor nodig.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan