startprobleem (alleen een klik)

happyzzr

MF'er
15 apr 2005
119
0
Maria Hoop
Mijn vrouws motor heeft een startprobleem. Hij klonk eerst alsof de accu leeg was (zeer moeizaam een halve keer rond maar niet aanslaan) en vervolgens alleen nog maar een klik. De accu is het niet, ik heb hem gemeten en ook geprobeerd met startkabels vanaf het koekblik te starten en nog steeds alleen maar een klik

De motor heeft steeds prima gestart maar na de heftige regenbuien van afgelopen weekeind dus niet meer.

Zal dit waarschijnlijk het startrelais zijn of zijn er nog meer opties?
 
Het komt waarschijnlijk van de startmotor. Misschien slecht contakt of een zwaar lopende startmotor?
In het relais zou ik het ok niet zoeken, want als ie klikt doet ie iig nog iets. ;)
 
Mijn vrouws motor heeft een startprobleem. Hij klonk eerst alsof de accu leeg was (zeer moeizaam een halve keer rond maar niet aanslaan) en vervolgens alleen nog maar een klik. De accu is het niet, ik heb hem gemeten en ook geprobeerd met startkabels vanaf het koekblik te starten en nog steeds alleen maar een klik

De motor heeft steeds prima gestart maar na de heftige regenbuien van afgelopen weekeind dus niet meer.

Zal dit waarschijnlijk het startrelais zijn of zijn er nog meer opties?
Ik zou ook effe naar de massa-aansluiting kijken. Zonder massa geen stroom !!
 
Tijdens het starten een paar tikjes op de startmotor geven, wie weet zitten de koolborstels vast. Desalniettemin is het toch verstandig de boel open te trekken als ie 'los' schiet.
 
om er even tussen te vallen, ik heb ongeveer hetelfde probleem.

als ik wil starten krijg ik eerst een paar keer een klik te horen maar daarna slaat ie toch met 1 keer ronddraaien aan.

zou die dan slecht massa maken op de startmotor en op een gegeven moment toch wel genoeg stroom krijgen om hem rond te gooien of is er iets met het startrelais?
 
Tijdens het starten een paar tikjes op de startmotor geven, wie weet zitten de koolborstels vast. Desalniettemin is het toch verstandig de boel open te trekken als ie 'los' schiet.
Zat ik ook aan te denken. Combinatie van regen en roest. Maar er zijn al genoeg mogelijkheden gegeven om alles één voor één uit te sluiten.
 
:Y

die gaf ook een klik en hield dan op, kortsluiten van de polen van het startrelais en hij sloeg gelijk aan (dat ontdekte ik later pas O-) )

Probleem van die GPZ gevonden? En hoe bevalt jouw cbr?
 
om er even tussen te vallen, ik heb ongeveer hetelfde probleem.

als ik wil starten krijg ik eerst een paar keer een klik te horen maar daarna slaat ie toch met 1 keer ronddraaien aan.

zou die dan slecht massa maken op de startmotor en op een gegeven moment toch wel genoeg stroom krijgen om hem rond te gooien of is er iets met het startrelais?

Wat je zou kunnen proberen is ( als je erbij kan ) met bv een schroevedraaier een klein stukje tussen je startmotor en je blok kaalmaken. Vervolgens je schroevedraaier hierop
"vastzetten" ( erop drukken ) en kijken of het dan beter is. Je kunt ook een draadje tussen beiden zetten. Dan weet je of je startmotor en blokverbinding schoon is.
Daarbij je ook kan proberen is van een startkabel de ene kant op je min-pool zetten en de andere zijde op bv een blokbout of schokbrekerbout. Let op de rubberbussen, want rubber isoleert. Het moet wel een "schone" verbinding zijn !
Hiermee test je je verbinding tussen je min-pool en je frame. Deze moet echt schoon zijn anders trekt het elektrisch systeem ergens anders massa vandaan.
 
om er even tussen te vallen, ik heb ongeveer hetelfde probleem.

als ik wil starten krijg ik eerst een paar keer een klik te horen maar daarna slaat ie toch met 1 keer ronddraaien aan.

zou die dan slecht massa maken op de startmotor en op een gegeven moment toch wel genoeg stroom krijgen om hem rond te gooien of is er iets met het startrelais?
Ook kans dat er koolborstels of sleepcontacten vuil zijn of versleten; er staan wel verhalen op Net, dit hier komt wellicht in de buurt:
YAMAHA V-max Startmotor Problemen en de Oplossing
 
Mijn vrouws motor heeft een startprobleem. Hij klonk eerst alsof de accu leeg was (zeer moeizaam een halve keer rond maar niet aanslaan) en vervolgens alleen nog maar een klik. De accu is het niet, ik heb hem gemeten en ook geprobeerd met startkabels vanaf het koekblik te starten en nog steeds alleen maar een klik

De motor heeft steeds prima gestart maar na de heftige regenbuien van afgelopen weekeind dus niet meer.

Zal dit waarschijnlijk het startrelais zijn of zijn er nog meer opties?

Probeer eens met startkabels aan een goede (auto)accu. Volgens mij is je accu gewoon gaar of heb je een laadprobleem :)
 
om er even tussen te vallen, ik heb ongeveer hetelfde probleem.

als ik wil starten krijg ik eerst een paar keer een klik te horen maar daarna slaat ie toch met 1 keer ronddraaien aan.

zou die dan slecht massa maken op de startmotor en op een gegeven moment toch wel genoeg stroom krijgen om hem rond te gooien of is er iets met het startrelais?


dit probleem heb ik dus ook, maar als ik de koppeling een beetje intrek, heeft die nergens last van,
wordt niet slechter, maar ook niet beter *O*
 
ik doe de opleiding motorfietstechnicus :P en gister heb ik aan een leraar gevraagd wat het kan zijn.

hij verdenkt mn startrelais dat daar de aansluitingen aan het corroderen zijn, dus strakjes even kijken. als dat het probleem is/was laat ik het weten.

edit: het kan ook de accu zijn ivm het koude weer. dan krijgt ie net niet genoeg stroom om te draaien, aangezien een accu die kouder is minder startcapaciteit heeft.
rond het vriespunt ligt de capaciteit van de accu zelfs maar op ongeveer 60%. (bij een goede accu)
 
Laatst bewerkt:
Jongens, wat een verhalen over een accu. Haal dat ding eruit laad hem op en laat hem daarna even testen met een accutester bij een autobedrijf in je omgeving. Dan heb je in ieder geval een basis. Controleer daarna de verbindingen en laadspanning. Want: "Meten is weten , maar gissen is missen ". Dat lijkt in verhaal de hoofdmoot te worden. Ik ben benieuwd wat de oorzaak nu is ! Voor de mensen met dit zoekklusje in ieder geval succes gewenst. Het komt absoluut met hier en daar wat adviezen
gewoon weer goed.
 
Relais kun je doormeten, even de dikke kabels eraf, Ohmmeter op de aansluitingen van de dikke kabels. startknop indrukken, weerstand moet 0 worden > relais is goed.
startmotor rechtstreeks op je eigen accu of op een auto-accu aansluiten met behulp van startkabels, motor draait > motor is goed.
Als relais en motor goed zijn is kan het een probleem zijn met de kabels, kan zijn plus van accu naar relais, kabel van relais naar startmotor, massa van startmotor naar frame of accu. Kabels kun je ook doormeten met de Ohmmeter, weerstand moet heel laag zijn, aansluitingen schoonmaken, goed vastzetten, invetten.
Als relais of motor niet goed zijn, kun je hetzij vervangen, hetzij reviseren. Ik weet niet of het startrelais uit elkaar kan om de contacten schoon te maken, maar de startmotor kan gegarandeerd uit elkaar, dan kan je de collector schoonmaken (Schoonblazen met de compressor, lapje met alcohol), eventueel de borstels vervangen.
Ik ga er even vanuit dat de accu goed is. Als die niet goed is ku je natuurlijk ook de accu vervangen.
Groeten,
Eduard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan