Startprobleem ER5 '98

Sweeny

Rookie
29 mrt 2021
12
2
Ik ben nieuw op het forum en kocht recentelijk een ER5 '98, die enkel startte en draaide op choke bij afhaling (koude motor).
Intussen al nieuwe benzine in, carburators gereinigd, vlotters afgesteld, nieuwe valves in en voorzien v nieuwe sproeiers, instelschroeven op 1,5 toeren ingesteld, batterij is volledig geladen en ok, er is ontsteking op beide bougies, maar krijg hem niet meer gestart. Overgang tssn carb en motor lijkt me te vochtig van benzine na testen en bij het terug demonteren vd carbs. Standaard carbs, luchtfilter en uitlaat. Wat zie ik over het hoofd?
 
Choke dicht.
Vol gas geven.
Ff doorstarten voor kleine 10 sec.

Dan gewoon starten, geen gas, chocke dicht, jiffy in, neutraal.
Tijdens t starten rustig choke steeds verder open, tot m loopt.


Beetje remreiniger oid met pufjes in luchtfilter tijdens starten. Zou resultaat moeten geven.
 
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik probeerde ook al met remmenreiniger, tevergeefs.
Ik vind het raar dat inlaat blok blijkbaar teveel benzine krijgt, ondanks dat de vlotters afgeregeld zijn en de afsluitvalves zijn vernieuwd.
Ik ga het eens zonder choke proberen, of zoals je zegt tijdens het doorstarten beetje bij beetje meer choke geven..
Bedankt vr d tip.
 
Uw tip geprobeerd, slaat even aan (op de RR) en valt direct weer stil. Ook het spelen met de choke tijdens het doorstarten is geen oplossing. De stationaire instelschroef ook al wat bijgesteld met kwart-slagjes... (had ik beter de CB500 gekocht ipv de ER5?😔)
 
Het is uiteindelijk gelukt. Ze draait na ettelijke pogingen met remmenreiniger. Na het terugplaatsen vd luchtfilterbehuizing met filter, loopt ze nu vlot tot 10.000 rpm (met warmgedraaide motor).
Morgen zal ik mss nog eens de carbs synchroniseren, nu ze mooi blijft draaien zonder choke.
Ik vond wel wat vloeistof op de grond,thv de uitlaatdemper, uit één vd drie afvoerslangetjes.
Ruikt niet naar benzine, is geen olie of olie-achtig mengsel, lijkt meer water te zijn. Van waar kan dit afkomstig zijn? Koelvloeistof??
Bddankt voor jullie bruikbare tips.
 
Laatst bewerkt:
You guys are not gonna believe it! Aftr 2 weeks of muliple carb cleanings, tinkering and sleepless nights 😊, the bitch started and ran! But not higher then 6k rpms (once run warm), but that hopefully that will just be some finetuning of the carbs or because the airbox is not back on yet.
Happy days! Cheers guys, I'm gonna have a cold one. Wish you could join in.
What is still strange is that the rpms dont change when I engage the choke.
Blijft choke plunjer misschien hangen?
 
Overgang tssn carb en motor lijkt me te vochtig van benzine na testen en bij het terug demonteren vd carbs.

Ruik eens aan de olievuldop. Als de olie naar benzine ruikt, dan moet je de olie en het filter vervangen. In dat geval sluiten de nieuwe naalden niet goed af. Dan kan de carburateur overstromen. Dat loopt direct de cilinderkop in en gaat via kleppen de cilinder in en lekt dan de olie in.

Heb je het brandstofniveau in de vlotterbakjes al gecontroleerd? Dat kan met deze methode:

cleartubecombo-2.jpg


Voor de ER-5 geld een ander niveau dan op het plaatje. De ER5 moet tussen 0,5mm onder de rand van de vlotterbak, tot 1,5mm boven de rand van de vlotterbak uitkomen.
 
Er zitten wat "rare" slangetjes op t-stukjes rond en bij de carbs, die willen wel losschieten of afbreken en dan krijg je ook dit soort symptomen, check dat... Met name die 92005A dingen, onderop de sheet

1617225779975.png
 
Die T-stukjes zijn onderdeel van de carburateurverwarming. Die kunnen inderdaad nog wel eens lelijk vastgerot zitten en gaan lekken. Als dat het geval is, dan zou er langzaam koelvloeistof weg lekken. Door die T-stukjes loopt namelijk koelvloeistof.

Maar TS beschreef dat de spruitstukken nat waren van benzine. Als dat klopt, dan is het handig om het brandstofniveau te controleren.
 
Het is uiteindelijk gelukt. Ze draait na ettelijke pogingen met remmenreiniger. Na het terugplaatsen vd luchtfilterbehuizing met filter, loopt ze nu vlot tot 10.000 rpm (met warmgedraaide motor).
Morgen zal ik mss nog eens de carbs synchroniseren, nu ze mooi blijft draaien zonder choke.
Ik vond wel wat vloeistof op de grond,thv de uitlaatdemper, uit één vd drie afvoerslangetjes.
Ruikt niet naar benzine, is geen olie of olie-achtig mengsel, lijkt meer water te zijn. Van waar kan dit afkomstig zijn? Koelvloeistof??
Bddankt voor jullie bruikbare tips.
Dat is condenswater. Er zitten gaatjes onderin de uitlaat. Condens moet via deze gaatjes weg kunnen. Bij lange stilstand of korte ritten rotten de uitlaten van binnenuit mochten de gaatjes verstopt zitten.
 
Vipermax, uw verklaring zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Ik zal ook checken of deze gaatjes nog voldoende vrij zijn om dat vanbinnenuitrotten tegen te gaan.
Indien het koelvloeistof zou zijn, kon ik het zien aan de kleur (licht blauwachtig v kleur), en dat is het niet.
Bedankt allemaal om mee te denken. Vr.Grtn.
 
Laatst bewerkt:
Vipermax, uw verklaring zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Indien het koelvloeistof zou zijn, kon ik het zien aan de kleur (licht blauwachtig v kleur), en dat is het niet
Bedankt allemaal om mee te denken. Vr.Grtn.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om je compressie te meten, maar dit was bij mijn oude Honda CBR het probleem. Zelfde als wat jij hebt; startte koud enkel met choke en na heel lang pielen; accu gecheckt, carbs gereinigd en gesynct en startte nog steeds ruk. Zodra de motor warm(er) was, was er niks meer aan de hand.
 
Heb de compressie reeds gechecked en is ok, met onderling slechts een klein verschil.
Bedankt vr d info.
Intussen start en draait ze terug normaal, eerste keer na de aankoop :) Het was een opluchting.
Nog een paar zaken aan te pakken voordat ik veilig de weg op kan.
 
Intussen zijn de carbs gesynchroniseerd met de beste DIY- synchroniseertool aller tijden 😉, en loopt ze lekker.
Simpel, doeltreffend en selfmade.
 

Bijlagen

  • 20210405_150454.jpg
    20210405_150454.jpg
    285,2 KB · Weergaven: 10
Terug
Bovenaan Onderaan