Joo MFers,
Een aantal dagen geleden ben ik stil komen te staan langs de A12 (Bij de Ikea in Utrecht). De fiets begon ineens te haperen alsof hij geen benzine meer kreeg, wat heel raar was aangezien ik 10km geleden de tank nog had volgegooid.
Mijn eerste gedachte was dat ik per ongeluk het brandstofkraantje dicht had gedraaid (wat blijkt, dit kan helemaal niet bij een GS500 ), dus heb hem tijdens het rijden op reserve gezet. Vervolgens kwam er tikkend geluid uit de richting van het blok en kreeg hij steeds meer moeite met vooruit komen. Toen heb ik maar besloten hem op de vluchtstrook te parkeren en de ANWB te bellen.
Nou allemaal leuk en aardig: rood kruisje, toeterende vrachtwagenchauffeurs en wat zwaaiende motorrijders. Het was mooi weer en moest nergens zijn, dus was wel even een lekker rustmomentje.
Vervolgens door de ANWB weggesleept naar de dichtstbijzijnde motorzaak, waar ik ook wel eens heen ga, die helaas gesloten was.
Daar hebben we alsnog zo'n anderhalf uur besteed aan de oorzaak te achterhalen. Al gauw bleek dat het waarschijnlijk te maken had met de brandstof (hij liep wel op remmenreiniger), dus wat brandstof uit de tank gehaald, geroken, in de fik gestoken etc. etc. om na te gaan of ik niet diesel had getankt. Daaruit ook niets wijzer geworden, leek gewoon benzine te zijn, maar uiteindelijk na de hele tank af te tappen, de motorolie bij te vullen (die stond ook vrij laag) en de tank te vullen met benzine liep hij weer als een zonnetje.
Vervolgens weer vrolijk naar huis gereden en op dit moment heeft hij ook nergens meer last van.
Nu de grote vraag: Waardoor is het nou misgegaan? Misschien kunnen jullie me hierbij helpen. Het enige wat dit zou kunnen verklaren is dat ik diesel heb getankt, maar ik weet 90% zeker dat ik gewoon benzine heb getankt, tenzij er tegenwoordig ook groene slangen zijn waar diesel uit komt. Nog een andere verklaring zou het lage oliepeil kunnen zijn, maar dan was ik nog verder van huis geweest denk ik.
Nog even de feiten op een rijtje:
- Motor hapert tijdens het rijden, alsof hij geen brandstof krijgt
- Brandstofkraan op reserve gezet in plaats van PRI, waar hij op stond
- Vervolgens tikkend geluid, nog meer haperen en stil komen te staan
- 10km geleden getankt (Nog +/3 liter in de tank, 13 liter getankt)
- Tankkosten waren +/- €14, waar je natuurlijk nooit 13 liter benzine voor krijgt langs de snelweg (maar wel diesel). Helaas geen bonnetje.
- Uit de geur en brandbaarheid van de brandstof uit mijn tank is niet gebleken dat het diesel was
- Oliepeil was vrij laag
- Hij liep wel op remmenreiniger, met als gevolg dikke blauwe rook uit de uitlaat
- Na compleet vervangen brandstof en bijvullen olie liep hij weer
- Shell heeft al eens eerder diesel en benzine door elkaar gehaald
- Volgens de ANWB mannen waren er geen andere meldingen, waar bovenstaande tot zou leiden
- Volgens mij vader heeft een motor eerder last van een beetje diesel dan een gemiddeld koekblik, dus dat zou een verklaring voor bovenstaande kunnen zijn
- Als ze benzine en diesel zouden hebben omgewisseld zou ik alsnog gewoon de prijs voor benzine moeten betalen en niet voor diesel, tenzij er echt iets compleet mis is gegaan bij de Shell
- ANWB heeft er geen gevalletje verkeerdgetankt van gemaakt, aangezien oorzaak niet echt achterhaald is en ze erop vertrouwden dat ik gewoon benzine had getankt.
Overigens echt top geholpen door de ANWB, hulde voor die twee heren en de extra moeite die ze hebben gedaan.
Een aantal dagen geleden ben ik stil komen te staan langs de A12 (Bij de Ikea in Utrecht). De fiets begon ineens te haperen alsof hij geen benzine meer kreeg, wat heel raar was aangezien ik 10km geleden de tank nog had volgegooid.
Mijn eerste gedachte was dat ik per ongeluk het brandstofkraantje dicht had gedraaid (wat blijkt, dit kan helemaal niet bij een GS500 ), dus heb hem tijdens het rijden op reserve gezet. Vervolgens kwam er tikkend geluid uit de richting van het blok en kreeg hij steeds meer moeite met vooruit komen. Toen heb ik maar besloten hem op de vluchtstrook te parkeren en de ANWB te bellen.
Nou allemaal leuk en aardig: rood kruisje, toeterende vrachtwagenchauffeurs en wat zwaaiende motorrijders. Het was mooi weer en moest nergens zijn, dus was wel even een lekker rustmomentje.
Vervolgens door de ANWB weggesleept naar de dichtstbijzijnde motorzaak, waar ik ook wel eens heen ga, die helaas gesloten was.
Daar hebben we alsnog zo'n anderhalf uur besteed aan de oorzaak te achterhalen. Al gauw bleek dat het waarschijnlijk te maken had met de brandstof (hij liep wel op remmenreiniger), dus wat brandstof uit de tank gehaald, geroken, in de fik gestoken etc. etc. om na te gaan of ik niet diesel had getankt. Daaruit ook niets wijzer geworden, leek gewoon benzine te zijn, maar uiteindelijk na de hele tank af te tappen, de motorolie bij te vullen (die stond ook vrij laag) en de tank te vullen met benzine liep hij weer als een zonnetje.
Vervolgens weer vrolijk naar huis gereden en op dit moment heeft hij ook nergens meer last van.
Nu de grote vraag: Waardoor is het nou misgegaan? Misschien kunnen jullie me hierbij helpen. Het enige wat dit zou kunnen verklaren is dat ik diesel heb getankt, maar ik weet 90% zeker dat ik gewoon benzine heb getankt, tenzij er tegenwoordig ook groene slangen zijn waar diesel uit komt. Nog een andere verklaring zou het lage oliepeil kunnen zijn, maar dan was ik nog verder van huis geweest denk ik.
Nog even de feiten op een rijtje:
- Motor hapert tijdens het rijden, alsof hij geen brandstof krijgt
- Brandstofkraan op reserve gezet in plaats van PRI, waar hij op stond
- Vervolgens tikkend geluid, nog meer haperen en stil komen te staan
- 10km geleden getankt (Nog +/3 liter in de tank, 13 liter getankt)
- Tankkosten waren +/- €14, waar je natuurlijk nooit 13 liter benzine voor krijgt langs de snelweg (maar wel diesel). Helaas geen bonnetje.
- Uit de geur en brandbaarheid van de brandstof uit mijn tank is niet gebleken dat het diesel was
- Oliepeil was vrij laag
- Hij liep wel op remmenreiniger, met als gevolg dikke blauwe rook uit de uitlaat
- Na compleet vervangen brandstof en bijvullen olie liep hij weer
- Shell heeft al eens eerder diesel en benzine door elkaar gehaald
- Volgens de ANWB mannen waren er geen andere meldingen, waar bovenstaande tot zou leiden
- Volgens mij vader heeft een motor eerder last van een beetje diesel dan een gemiddeld koekblik, dus dat zou een verklaring voor bovenstaande kunnen zijn
- Als ze benzine en diesel zouden hebben omgewisseld zou ik alsnog gewoon de prijs voor benzine moeten betalen en niet voor diesel, tenzij er echt iets compleet mis is gegaan bij de Shell
- ANWB heeft er geen gevalletje verkeerdgetankt van gemaakt, aangezien oorzaak niet echt achterhaald is en ze erop vertrouwden dat ik gewoon benzine had getankt.
Overigens echt top geholpen door de ANWB, hulde voor die twee heren en de extra moeite die ze hebben gedaan.